*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Brittinaiselta vaadittiin esityslupaa kaupassa laulamiselle

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 22.10.2009 12:05 Kommentteja (16)

Brittinaiselta vaadittiin esityslupaa kaupassa laulamiselle Britanniassa musiikinkustantajia edustava Performing Right Society (PRS) on jälleen saanut osakseen huonoa mainetta, kun maan uutismediat saivat tietoonsa tapauksen, jossa 56-vuotiaalta naiselta oli vaadittu esityslupa, jotta hän saisi laulaa tehdessään töitä kaupassa.
A&T Food Store -ketjun myymälässä Clackmannanshiressä työskentelevä Sandra Burtin ongelmat PRS:n kanssa alkoivat tämän vuoden alkupuolella, kun järjestö halusi kaupalta tekijänoikeuskorvauksia, koska kaupassa soitetaan radion kautta musiikkia, jota asiakkaat voivat kuunnella. Kaupan omistaja ei kuitenkaan halunnut maksaa, joten hän poisti radion kaupan tiloista, jonka jälkeen Burt aloitti laulamisen.

Burt lauloi hyllyjä täyttäessään mm. The Rolling Stonesin kappaleita ja pian PRS ilmoittikin vievänsä asian oikeuteen, koska Burtilla ei ollut lupaa laulamiselle. Burt luuli PRS:n uhkausta aluksi vitsiksi, mutta uhkailu tuhansien puntien sakoilla sai hänet ymmärtämään, että PRS:n vaatimukset ovat todellisia.

Burt jatkoi kuitenkin laulamista, ja hänen onnekseen tieto jutusta valui lehdistön käsiin, jonka johdosta Burtin tarina kerrottiin pian useissa maan lehdissä. Juttujen tuoman huonon julkisuuden takia PRS veti uhkauksensa pian pois, ja järjestö lähetti Burtille lisäksi anteeksipyynnön ja kukkakimpun.

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

122.10.2009 12:37

:DDD
ehkä niillä vielä joskus itselläänkin välähtää että hei, eihän tässä ei oo mitään järkee

222.10.2009 12:40

Laulamisesta/hyräilemisestä yritetään periä tekijänoikeusmaksuja? Ei hyvää päivää.

322.10.2009 12:46

Ei vittu mitä meininkiä! Ei tässä muuta voi sanoa... Toivottavasti musiikin waretus kasvaa 1000% teenjuojien saarella.

422.10.2009 12:54

Jos noudatettaisiin tekijänoikeuslakeja ihan kirjaimellisesti, tekijänoikeusinstanssien pitäis maksaa Sandralle ja Rollareille rahaa. Tavallaanhan Sandra on keikalla ja sovittaa Rollari-biisit uusiksi a capella -muotoon. Sandra vois siis itse asiassa lähettää tuhansien eurojen laskun PRS:lle :).

522.10.2009 14:41
berethiel
Inactive

Tässä sen näkee miten to-mafia yrittää kusettaa. Koitetaan niin sanotusti kepillä jäätä ja jos ei haastettu olekkaan syyllinen, niin vedetään haaste pois. Sandran pitäisi haastaa oikeuteen tuo to-mafia ja periä miljoonia kunnianloukkauksesta.

622.10.2009 16:13

Eihän noiden järjestöiden touhussa ole enää mitää tolkkua! Siis ilmeisesti heidän mukaansa kukaan ei julkisella paikalla saa laulaa mitään. Ei töitä tehdessään, ei lenkkeillessään, ei koskaan. Tai siis saa tietty, jos maksaa näille järjestöille suojelurahaa. Uskomatonta. Siis enemmän kuin käsittämätöntä. Tahtoisin tavata face-to-face ihmisen, joka ihan oikeasti pitää tällaista toimintaa oikeudenmukaisena. Ilmeisesti näitä oikeasti on olemassa.

Mikä muuten sumentaa ihmisen käsityksen oikeasta ja väärästä noin täysin? Rahan ahneus kaiketi sitten?

722.10.2009 16:35

Tää uutine päivän läppä :D

822.10.2009 17:04

Täytyypä jättää hyräilyt ja laulamiset tästä lähin väliin, ettei postiluukusta vaan kolahda tuollaista sakkoa.
Ihan uskomatonta tää to-mafian meininki nykyään.

922.10.2009 17:58

Katotaa ni tätä menoa parin vuoden päästä ne kyttää ihmisii jotka laulaa autossa poppien tahtiin.. :D

1022.10.2009 22:55

En itse millään muotoa pidä waretustakaan oikeudenmukaisena, mutta tämä on jo aivan naurettavaa. Ei ole ihmisillä enää mitään oikeuden/todellisuudentajua.

1123.10.2009 1:54

"kaikki oikeudet pidätetään"

1223.10.2009 8:49

Ja tätä menoa kaikki ihmiset pidätetään...


CM 690 II Advanced, i5 2500K, MSI P67A-C43, Scythe Mugen-2 Revision B, XFX Pro550 80+ pronze, CORSAIR DDR3-1600 2*2G CL9 VENGEANCE, AMD r9 290x directCU II 4GB ,Samsung 830 SSD 128Gb+ 4.5 teraa, Win 7.

1323.10.2009 13:43

Karaokeenkin tulee TO-maksu? Tonni biisiltä :D

1423.10.2009 22:44

Hei mulla soi juuri nytkin yks biisi päässä. Mikäli lähden sitä hyräilemään olen syyllistynyt rikokseen? Jos vaikka vaimo kuulee sen näin iltasella. Onko tosiaankin mafian lait näin tiukat?
Ymmärrän toki, että meillä Suomessa on lex karpelan myötä annettu tekijänoikeusmafialle lähes überpoliisin valtuudet, mutta en ole ymmärtänyt toistaiseksi etten saa hyräillä tai viheltää.
Hyvä että tämäkin tuli selväksi. Tekijänoikeusjärjestöt ovat aina oikeassa ja laki on heidän puolellaan!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.10.2009 @ 22:45

1523.10.2009 23:30

Lainaus:
Brittinaiselta vaadittiin esityslupaa kaupassa laulamiselle
Lainaus:

Soittoäänten "esittämisestä" ei tarvitse maksaa



Lainaus:
Laulamisesta/hyräilemisestä yritetään periä tekijänoikeusmaksuja? Ei hyvää päivää.
Heput katsonut Simpson joulu jakson jossa Homer kokeen teoston mahdin ja päätyy lopulta tekemään oman joulu laulun


1625.10.2009 23:27
DataM
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti horgh:
Eihän noiden järjestöiden touhussa ole enää mitää tolkkua! Siis ilmeisesti heidän mukaansa kukaan ei julkisella paikalla saa laulaa mitään. Ei töitä tehdessään, ei lenkkeillessään, ei koskaan. Tai siis saa tietty, jos maksaa näille järjestöille suojelurahaa. Uskomatonta. Siis enemmän kuin käsittämätöntä. Tahtoisin tavata face-to-face ihmisen, joka ihan oikeasti pitää tällaista toimintaa oikeudenmukaisena. Ilmeisesti näitä oikeasti on olemassa.

No näitä ihmisiähän on vaikka kuinka paljon, siis kaikki jotka ovat nämä TO-Mafian lobbaamat lait äänestänyt voimaan. Ja aivan lain puitteissahan PRS toimi ja mikäli oikeuteen asti olisi mennyt niin olisivat voittaneet, näin hienoja ne lait ovat!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Sonyn uutuuslaite muuttaa kodin kaikki pinnat kosketusnäytöksi Sonyn uutuuslaite muuttaa kodin kaikki pinnat kosketusnäytöksi (28.2.2017 12:40)
Miltä kuulostaisi projektorilaite, jonka avulla minkä tahansa kodin pinnan voisi muuttaa kosketusnäytöksi? Kuulostaa aika hyvältä ja siksipä Sonykin on sellaisen laitteen kehittänyt, kyseessä ....
Mozilla teki ensimmäisen yrityskaupan: Osti Pocketin Mozilla teki ensimmäisen yrityskaupan: Osti Pocketin (28.2.2017 12:03)
Firefox-nettiselainta kehittävä Mozilla on ostanut Pocketin itselleen. Pocket on selainlaajennos ja mobiilisovellus, jonka avulla käyttäjä voi tallentaa sivuja tai nettivideoita omalle muistilistalle ....
Windows 10:een uusi ominaisuus – Varoittaa vääristä paikoista ladatuista ohjelmista Windows 10:een uusi ominaisuus – Varoittaa vääristä paikoista ladatuista ohjelmista (28.2.2017 10:14)
Microsoft aikoo lisätä Windows 10:lle tänä keväänä ilmestyvään Creators Update -päivitykseen ominaisuuden, joka varoittaa käyttäjää Windows Storen ulkopuolelta ladatusta sovelluksesta. Kun ....
1 kommentti
Loppuuko Hedman Partnersin piraattikirjebisnes? Korkein oikeus alkaa tutkia tapausta Loppuuko Hedman Partnersin piraattikirjebisnes? Korkein oikeus alkaa tutkia tapausta (28.2.2017 09:45)
Korkein oikeus (KKO) aikoo tutkia onko teleoperaattoreilla mahdollisuus kieltäytyä luovuttamasta säilyttämiään tunnistetietoja tekijänoikeuden haltijalle. Markkinaoikeus on viimeiset pari vuotta ....
5 kommenttia
YouTubea katsotaan päivittäin miljardin tunnin edestä YouTubea katsotaan päivittäin miljardin tunnin edestä (28.2.2017 09:07)
Ihmiset katsovat YouTubesta nettivideoita päivittäin jo yli miljardin tunnin edestä. Katselumäärä on jopa kymmenkertaistunut vuodesta 2012. Näin suuria katselumääriä ei voida ylläpitää kovin ....