*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Brittinaiselta vaadittiin esityslupaa kaupassa laulamiselle

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 22.10.2009 12:05 Kommentteja (16)

Brittinaiselta vaadittiin esityslupaa kaupassa laulamiselle Britanniassa musiikinkustantajia edustava Performing Right Society (PRS) on jälleen saanut osakseen huonoa mainetta, kun maan uutismediat saivat tietoonsa tapauksen, jossa 56-vuotiaalta naiselta oli vaadittu esityslupa, jotta hän saisi laulaa tehdessään töitä kaupassa.
A&T Food Store -ketjun myymälässä Clackmannanshiressä työskentelevä Sandra Burtin ongelmat PRS:n kanssa alkoivat tämän vuoden alkupuolella, kun järjestö halusi kaupalta tekijänoikeuskorvauksia, koska kaupassa soitetaan radion kautta musiikkia, jota asiakkaat voivat kuunnella. Kaupan omistaja ei kuitenkaan halunnut maksaa, joten hän poisti radion kaupan tiloista, jonka jälkeen Burt aloitti laulamisen.

Burt lauloi hyllyjä täyttäessään mm. The Rolling Stonesin kappaleita ja pian PRS ilmoittikin vievänsä asian oikeuteen, koska Burtilla ei ollut lupaa laulamiselle. Burt luuli PRS:n uhkausta aluksi vitsiksi, mutta uhkailu tuhansien puntien sakoilla sai hänet ymmärtämään, että PRS:n vaatimukset ovat todellisia.

Burt jatkoi kuitenkin laulamista, ja hänen onnekseen tieto jutusta valui lehdistön käsiin, jonka johdosta Burtin tarina kerrottiin pian useissa maan lehdissä. Juttujen tuoman huonon julkisuuden takia PRS veti uhkauksensa pian pois, ja järjestö lähetti Burtille lisäksi anteeksipyynnön ja kukkakimpun.

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

122.10.2009 12:37

:DDD
ehkä niillä vielä joskus itselläänkin välähtää että hei, eihän tässä ei oo mitään järkee

222.10.2009 12:40

Laulamisesta/hyräilemisestä yritetään periä tekijänoikeusmaksuja? Ei hyvää päivää.

322.10.2009 12:46

Ei vittu mitä meininkiä! Ei tässä muuta voi sanoa... Toivottavasti musiikin waretus kasvaa 1000% teenjuojien saarella.

422.10.2009 12:54

Jos noudatettaisiin tekijänoikeuslakeja ihan kirjaimellisesti, tekijänoikeusinstanssien pitäis maksaa Sandralle ja Rollareille rahaa. Tavallaanhan Sandra on keikalla ja sovittaa Rollari-biisit uusiksi a capella -muotoon. Sandra vois siis itse asiassa lähettää tuhansien eurojen laskun PRS:lle :).

522.10.2009 14:41
berethiel
Inactive

Tässä sen näkee miten to-mafia yrittää kusettaa. Koitetaan niin sanotusti kepillä jäätä ja jos ei haastettu olekkaan syyllinen, niin vedetään haaste pois. Sandran pitäisi haastaa oikeuteen tuo to-mafia ja periä miljoonia kunnianloukkauksesta.

622.10.2009 16:13

Eihän noiden järjestöiden touhussa ole enää mitää tolkkua! Siis ilmeisesti heidän mukaansa kukaan ei julkisella paikalla saa laulaa mitään. Ei töitä tehdessään, ei lenkkeillessään, ei koskaan. Tai siis saa tietty, jos maksaa näille järjestöille suojelurahaa. Uskomatonta. Siis enemmän kuin käsittämätöntä. Tahtoisin tavata face-to-face ihmisen, joka ihan oikeasti pitää tällaista toimintaa oikeudenmukaisena. Ilmeisesti näitä oikeasti on olemassa.

Mikä muuten sumentaa ihmisen käsityksen oikeasta ja väärästä noin täysin? Rahan ahneus kaiketi sitten?

722.10.2009 16:35

Tää uutine päivän läppä :D

822.10.2009 17:04

Täytyypä jättää hyräilyt ja laulamiset tästä lähin väliin, ettei postiluukusta vaan kolahda tuollaista sakkoa.
Ihan uskomatonta tää to-mafian meininki nykyään.

922.10.2009 17:58

Katotaa ni tätä menoa parin vuoden päästä ne kyttää ihmisii jotka laulaa autossa poppien tahtiin.. :D

1022.10.2009 22:55

En itse millään muotoa pidä waretustakaan oikeudenmukaisena, mutta tämä on jo aivan naurettavaa. Ei ole ihmisillä enää mitään oikeuden/todellisuudentajua.

1123.10.2009 1:54

"kaikki oikeudet pidätetään"

1223.10.2009 8:49

Ja tätä menoa kaikki ihmiset pidätetään...


CM 690 II Advanced, i5 2500K, MSI P67A-C43, Scythe Mugen-2 Revision B, XFX Pro550 80+ pronze, CORSAIR DDR3-1600 2*2G CL9 VENGEANCE, AMD r9 290x directCU II 4GB ,Samsung 830 SSD 128Gb+ 4.5 teraa, Win 7.

1323.10.2009 13:43

Karaokeenkin tulee TO-maksu? Tonni biisiltä :D

1423.10.2009 22:44

Hei mulla soi juuri nytkin yks biisi päässä. Mikäli lähden sitä hyräilemään olen syyllistynyt rikokseen? Jos vaikka vaimo kuulee sen näin iltasella. Onko tosiaankin mafian lait näin tiukat?
Ymmärrän toki, että meillä Suomessa on lex karpelan myötä annettu tekijänoikeusmafialle lähes überpoliisin valtuudet, mutta en ole ymmärtänyt toistaiseksi etten saa hyräillä tai viheltää.
Hyvä että tämäkin tuli selväksi. Tekijänoikeusjärjestöt ovat aina oikeassa ja laki on heidän puolellaan!

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.10.2009 @ 22:45

1523.10.2009 23:30

Lainaus:
Brittinaiselta vaadittiin esityslupaa kaupassa laulamiselle
Lainaus:

Soittoäänten "esittämisestä" ei tarvitse maksaa



Lainaus:
Laulamisesta/hyräilemisestä yritetään periä tekijänoikeusmaksuja? Ei hyvää päivää.
Heput katsonut Simpson joulu jakson jossa Homer kokeen teoston mahdin ja päätyy lopulta tekemään oman joulu laulun


1625.10.2009 23:27
DataM
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti horgh:
Eihän noiden järjestöiden touhussa ole enää mitää tolkkua! Siis ilmeisesti heidän mukaansa kukaan ei julkisella paikalla saa laulaa mitään. Ei töitä tehdessään, ei lenkkeillessään, ei koskaan. Tai siis saa tietty, jos maksaa näille järjestöille suojelurahaa. Uskomatonta. Siis enemmän kuin käsittämätöntä. Tahtoisin tavata face-to-face ihmisen, joka ihan oikeasti pitää tällaista toimintaa oikeudenmukaisena. Ilmeisesti näitä oikeasti on olemassa.

No näitä ihmisiähän on vaikka kuinka paljon, siis kaikki jotka ovat nämä TO-Mafian lobbaamat lait äänestänyt voimaan. Ja aivan lain puitteissahan PRS toimi ja mikäli oikeuteen asti olisi mennyt niin olisivat voittaneet, näin hienoja ne lait ovat!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
1 kommentti
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....