*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

BREIN pimensi The Pirate Bayn

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 6.10.2009 11:51 Kommentteja (9)

BREIN pimensi The Pirate Bayn The Pirate Bay -sivuston (TPB) ongelmat toimivuuden osalta ovat jälleen jatkuneet, kun Hollannissa piratismia vastaan taisteleva BREIN esti TPB:lle menevän liikenteen kierrättämisen Leaseweb-operaattorin kautta.
Leasewebin tarjoamat uudelleenohjauspalvelut eivät operaattorin mukaan ole laittomia, ja koska TPB:n palvelimet eivät sijaitse sen verkossa, ei yritys ole syyllistynyt laittomuuksiin.

BREIN ei kuitenkaan nähnyt asiaa samalta kantilta, vaan se painosti Leasewebiä luopumaan uudelleenohjauksista, jotka johtavat liikennettä TPB:n suuntaan. BREIN:in painostus tuottikin lopulta tulosta, ja Leaseweb lopetti eilen liikenteen ohjaamisen TPB:n suuntaan, jonka seurauksena TPB on ollut monien surffaajien osalta saavuttamattomissa eilisestä asti.

TPB:n ylläpitäjät kertoivat TorrentFreak-sivustolle, että sivusto palaa linjoille tänään. Sivuston pimentyminen ei ylläpitäjien mukaan ole yksin Hollannissa aiheutuneiden ongelmien seuraus, vaan lisäksi ongelmia on aiheutunut sivuston Ruotsista viime viikolla tapahtunut poismuutto.

BREIN:ille painostamisella saatu päätös on merkittävä, koska jatkossa se voi estää samalla tavalla muidenkin torrent-sivustojen liikenteen uudelleenohjaamisen Hollannin kautta, joten torrent-sivustot eivät voi jatkossa ostaa juuri mitään web-palveluita Hollannista, jos he haluavat olla varmoja palvelujen jatkuvuudesta.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

16.10.2009 12:50

Mitenkä kävisi jos sivun nimeä (ja tietty osoitettakin) muutetaan samaa tahtia kun tulee haasteita, eikö tässä tapauksessa jo nostetut syytteetkin mene nurin jos sivu (ja "laiton materiaali") on "hävinnyt" netistä kuten on pyydetty ja sitten ilmestynyt uutena sivuna... vähän kikkailua ehkä mutta voisi toimia teoriassa?

Vähän kyllä askarruttaa... jokatapauksessa tämä on kova takaisku TPB:lle.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.10.2009 @ 12:52

26.10.2009 13:27

Noooo BREIN has no BRAINS

36.10.2009 14:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kolmis:
Mitenkä kävisi jos sivun nimeä (ja tietty osoitettakin) muutetaan samaa tahtia kun tulee haasteita, eikö tässä tapauksessa jo nostetut syytteetkin mene nurin jos sivu (ja "laiton materiaali") on "hävinnyt" netistä kuten on pyydetty ja sitten ilmestynyt uutena sivuna... vähän kikkailua ehkä mutta voisi toimia teoriassa?

Vähän kyllä askarruttaa... jokatapauksessa tämä on kova takaisku TPB:lle.
Ei menisi. Ei normaalissakaan elämässä omaa nimeä tai osoitetta muuttamalla rikokset/rikosepäilykset vanhene.

46.10.2009 14:49

Tuota minä olin ymmärtänyt että Leasewebbi ei nimen omaan suostunut BREINin panostukseen, vaan NForce taipui BREINin painostuksen alla. Ja NForcehan sitten taas on Leasewebin asiakas, ukrainalaisen plaveluntarjoajan ja Leasewebin välillä.

Näin ainakin noissa ulkolaisissa lähteissä sanottiin, sekä piraattiliiton sivuilla: Tässä

56.10.2009 16:32

Näyttää sivut olevan taas pystyssä..

66.10.2009 16:37

Toimii taas!
E:myöhästyin, otti välimuistista sivun... Siis tämän uutisen ja kommentit

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.10.2009 @ 13:59

77.10.2009 12:34

Miten tällainen on mahdollista länsimaisessa sivistysmaassa? Jokin sivusto ei miellytä tiettyä tahoa, niin tämä taho pystyy uhkailemalla estämään liikenteen kyseiselle sivustolle?? Täyttä mafiatouhua! Mikseivät viranomaiset tee mitään? Uhkaile lienee laitonta Hollannissakin.

Tällainen ei mitenkään saisi olla mahdollista. ISP:eillä ei EU-päätöksen mukaan ole vastuuta materiaalista, jota niiden kautta liikkuu. Vielä varmaan vähemmän vastuuta on reitityspalveluja tarvoavilla. Miksi siis nämä yhtiöt alistuvat painostuksen alla? Laki on ainakin toistaiseksi heidän puolellaan kuitenkin?

Siis taistelkaa hyvät palveluntarjoajat tällaista törkeää painostusta vastaan! Esimerkiksi Pirate Bay on taatusti hyvä asiakas. Liikennettä riittää, rahaa virtaa sen mukaan. Teette omalle bisneksellenne todella pahaa estämällä sen toiminnan!

87.10.2009 13:16

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti horgh:
Miten tällainen on mahdollista länsimaisessa sivistysmaassa? Jokin sivusto ei miellytä tiettyä tahoa, niin tämä taho pystyy uhkailemalla estämään liikenteen kyseiselle sivustolle?? Täyttä mafiatouhua! Mikseivät viranomaiset tee mitään? Uhkaile lienee laitonta Hollannissakin.

Tällainen ei mitenkään saisi olla mahdollista. ISP:eillä ei EU-päätöksen mukaan ole vastuuta materiaalista, jota niiden kautta liikkuu. Vielä varmaan vähemmän vastuuta on reitityspalveluja tarvoavilla. Miksi siis nämä yhtiöt alistuvat painostuksen alla? Laki on ainakin toistaiseksi heidän puolellaan kuitenkin?

Siis taistelkaa hyvät palveluntarjoajat tällaista törkeää painostusta vastaan! Esimerkiksi Pirate Bay on taatusti hyvä asiakas. Liikennettä riittää, rahaa virtaa sen mukaan. Teette omalle bisneksellenne todella pahaa estämällä sen toiminnan!
Rahalla ja Rahan(rahoittajien ja suhteiden) tuomalla vallalla pääsee nykyää hyyyyyvin pitkälle :D

97.10.2009 17:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti horgh:
Miten tällainen on mahdollista länsimaisessa sivistysmaassa? Jokin sivusto ei miellytä tiettyä tahoa, niin tämä taho pystyy uhkailemalla estämään liikenteen kyseiselle sivustolle?? Täyttä mafiatouhua! Mikseivät viranomaiset tee mitään? Uhkaile lienee laitonta Hollannissakin.

Siis taistelkaa hyvät palveluntarjoajat tällaista törkeää painostusta vastaan! Esimerkiksi Pirate Bay on taatusti hyvä asiakas. Liikennettä riittää, rahaa virtaa sen mukaan. Teette omalle bisneksellenne todella pahaa estämällä sen toiminnan!
Niin, vaikka afterdawnin suht puolueellinen uutisointi piratismin puolesta antaakin ymmärtää, että suunnilleen hevosen pää sänkyyn tyylistä lähestymistapaa on käytetty, eiköhän tässä kuitenkin ole ihan oikeusjutulla tms. uhkattu. Alkavat viimein saada noita torrent sivuja laittomiksi, niin helppo hommahan tuo on ja halvempi kaikinpuolin, kuin uhkasakkojen tms. hakeminen oikeudesta. Alankomaitten lainsäädännöstä en hirveästi tiedä, joten paha mennä tämän enempää kommentoimaan näillä tiedoilla.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Pian se on täällä – Samsung valmistautuu Galaxy S8:n julkaisuun Pian se on täällä – Samsung valmistautuu Galaxy S8:n julkaisuun (27.2.2017 12:18)
Heti Galaxy Tab S3:n ja Galaxy Bookin esittelyn jälkeen Samsung lähetti medioille kutsun 29. maaliskuuta järjestettävään lehdistötilaisuuteen. Korealaisjätin tarkoituksena on esitellä uudet ....
Tällaisia videoita Sonyn huippunopealla Motion Eye -kameralla voi kuvata Tällaisia videoita Sonyn huippunopealla Motion Eye -kameralla voi kuvata (27.2.2017 11:49)
Sonyn juuri esittelemä Xperia XZ Premium on ehkä markkinoiden edistyksellisin älypuhelin – ainakin paperilla sen tekniikka hakee vertaistaan. 4K-tasoisen HDR-näytön lisäksi puhelimesta löytyy ....
Sonyn uusi Xperia vie älypuhelimella kuvaamisen täysin uudelle tasolle Sonyn uusi Xperia vie älypuhelimella kuvaamisen täysin uudelle tasolle (27.2.2017 11:21)
Sony esitteli MWC-messujen avajaispäivänä kolme uutta Xperia-puhelinta. Kolmikon teknisesti kaikkein edistyksellisin mallin on Xperia XZ Premium, josta löytyy maailman ensimmäinen 4K-tarkkuuksinen ....
Onko Nokia 3310 ylihintainen? Toista samanlaista Nokia-puhelinta myydään edullisemmin Onko Nokia 3310 ylihintainen? Toista samanlaista Nokia-puhelinta myydään edullisemmin (27.2.2017 10:18)
Uusi Nokia 3310 on aiheuttanut paljon pöhinää niin vanhojen kuin uusien Nokia-fanien keskuudessa. Puhelin ei kuitenkaan vastannut kaikkein kovimpien nostalgikkojen odotuksia – Nokia 3310:tä ....