*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

DNA Musiikkikauppa luopuu DRM:stä

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 2.10.2009 15:39 Kommentteja (11)

DNA Musiikkikauppa luopuu DRM:stä Teleoperaattori DNA siirtyy käyttämään DRM-suojaamatonta mp3-muotoista musiikkia DNA Musiikkikaupassaan. Siirtymä nostaa musiikkikaupan käytettävyyden uudelle tasolle, kun musiikkia voi kuunnella kaikilla mp3-toistoon taipuvilla tietokoneilla ja soittimilla.
DNA Musiikkikauppa perustuu SecuryCastin toimittamaan ratkaisuun, joka on käytössä myös monissa muissa suomalaisissa musiikin verkkokaupoissa. SecuryCastin asiakkaista myös NetAnttilan Download -musiikkikauppa siirtyi käyttämään mp3:sia syyskuun alussa.

DNA:n mukaan verkkokauppa siirtyy mp3:siin jo tänään (2.10.2009), mutta siirtymä vaikuttaisi olevan kesken. Vielä tällä hetkellä musiikkikaupan yhteensopivuustesti hylkää Mac OS X:n ja toteaa, että tuettuja käyttöjärjestelmiä ovat Windows Vista, Xp ja 2000. Osasta valikoimissa näkyvistä kappaleista ja albumeista puuttuu hintatiedot ja ostolinkit, ja palvelun FAQ-sivuilla musiikin mainitaan olevan DRM-suojatussa WMA-muodossa.

Tästä päivästä eteenpäin DNA Musiikkikaupasta ostettua musiikkia voi siis kuunnella myös linuxilla ja Applen koneilla. Samoin musiikin kuunteluun on käytettävissä huomattavasti laajempi kannettavien soitinten kirjo ja musiikin siirtely eri laitteiden välillä helpottuu rajoitusten poistuttua.

DNA Musiikkikauppa on avoin muillekin kuin DNA:n asiakkaille. Palvelussa myytävä mp3-muotoinen musiikki on bittivirraltaan vähintään 256 kbit/s. Pikaisen selailun perusteella yksittäisten kappaleiden hinnat vaihtelevat 0,99-1,39 euron välillä. DNA:n musiikkikauppa löytyy osoitteesta http://musiikkikauppa.dnainternet.fi ja mobiiliversio osoitteesta m.dna.fi.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

12.10.2009 16:48

Albumin ostosivulla lukee "Polttokerrat: 5 kpl, Siirtokerrat: 25 kpl". Onkohan vahingossa jätetty sinne?

22.10.2009 20:09
LaruX
Vahvistamaton

Vai DNA:lla on oikein musiikkikauppa? Näitähän piisaa.

32.10.2009 21:59

Käyttöjärjestelmäsi on Linux Käyttöjärjestelmäsi ei ole tuettu. Tuetut käyttöjärjestelmät ovat Windows Vista, Windows XP x64, Windows XP, Windows 2000

Eli vaikka filet ovat mp3 -formaatissa, itse kauppaan on turha mennä ilman DRM:ssä uitettua käyttöjärjestelmää.
Ei kelpaa minulle...

43.10.2009 0:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mbsjoblom:

Eli vaikka filet ovat mp3 -formaatissa, itse kauppaan on turha mennä ilman DRM:ssä uitettua käyttöjärjestelmää.
Ei kelpaa minulle...

Ei onnistu windows 7lläkään. Ei näin...

53.10.2009 0:46

No jopas nyt jotakin, On aika outoa, että edes microsoftin DRM:ssä uitettu Windows ei kelpaa.
DRM on kuollut, mutta luulen että edes MS ei ymmärrä stä.

63.10.2009 12:42
akkalis
Inactive

Keksineet paremman suojauksen, ketään ei päästetä kauppaan niin ei tarvi huolehtia polttokerroista.

73.10.2009 12:57

Syrjintää koskevaan lakiin pitäisi näköjään kirjoittaa lisäys, että ketään ei saa syrjiä käyttöjärjestelmän perusteella ja minä tarkoitan tätä ihan aikuisten oikeastikin ...

83.10.2009 13:08

Kokeilin äsken kaupan toimintaa ja kauppa tosiaan lykkää testikappaleeksi wma:n eikä mp3:sta, eli onko kyseessä virhe vai vedätys?

93.10.2009 14:04

Selaimesi on Firefox 3 .0.14 Selaimesi ei ole tuettu!
DRM komponenttien tarkastus Selain ei tue DRM komponenttien tarkastusta. Suorita tarkastus joko Internet Explorer, Netscape, Firefox selaimella

Missähän kohtaa tuo nyt kusaisee? Ei silti enpä nyt muutenkaan tuolta ostelisi, kun kerran iTuneskin on keksitty.

105.10.2009 0:00
WumWum
Inactive

Puhelinoperaattoreiden lisäpalvelut ovat yhtä tyhjän kanssa. Mitä jos keskittyisitte vaan ydintoimintaanne? Puhelin tukiasemia lisää ja laajakaistaa valokuituna kiitos!

116.10.2009 12:44

hmmm... ...yhteensopivuustesti on tarkoitettu vain DRM-suojatulle tilauspalvelulle, ei mp3:sille.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto