*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Lily Allenilla uusi linja piratismin suhteen

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 29.9.2009 16:33 Kommentteja (11)

Lily Allenilla uusi linja piratismin suhteen Brittimuusikoiden omaksi äänitorveksi muodostettu Featured Artists Coalition (FAC) kokoontui viime torstaina sadan artistin voimin miettimään artistien ja järjestön yhteistä linjausta Iso-Britannian piraattilainsäädäntöasiaan. Aiemmasta ilmoituksestaan poiketen kokoukseen osallistui myös viime viikolla tiuhaan esillä ollut poppari Lily Allen. Allen ja muut FAC:n jäsenet päätyivät kokouksessaan ehdottamaan lievennystä kolmen hudin lakiin, joka nykymuodossaan sulkisi laittomasti ladanneet kokonaan pois verkosta.
Olipa Lily Allenin suhtautumisesta tiukasta piratismiin mitä mieltä tahansa, keräsi popparinaisen piratismin vastainen blogi paljon hyvää huomiota tärkeälle aiheelle ennen kuin artisti poisti sen verkosta. Blogissaan Allen kampanjoi tiukan linjan puolesta suhtautumisessa piraatteihin ja ilmaisi tukensa kolmen hudin laille. Allen poisti bloginsa netistä viime viikolla kyllästyttyään henkilökohtaisuuksiin menneeseen kritiikkiin. Samalla nuori poppari kertoi ainakin toistaiseksi haudanneensa aikeet jatkaa musiikkiuraansa.

Toteutuessaan Briteissä valmisteltu lakiehdotus johtaisi siihen, että musiikin, pelien tai elokuvien luvattomasta lataamisesta epäiltyä varoitettaisiin kirjeitse. Mikäli lataaminen jatkuisi, lähetettäisiin lataajalle toinen, tiukkasävyisempi kirje. Kolmannella kerralla pelkkä lataajaa odottaisi sakkorangaistus, mahdollinen korvausvaatimus ja vankilatuomio sekä nettiyhteyden katkaiseminen määräajaksi.

Viime torstaina pidetyssä kokouksessaan, jossa Allenkin siis oli mukana, artistit päätyivät ehdottomaan kolmen lakiin pientä muutosta, jonka mukaan piraatteja ei enää suljettaisikaan kokonaan pois verkosta. FAC:n muodostama yhteinen kanta on, että piuhojen totaalisen katkomisen mukaan piratismista kärähtäneiden nettiyhteyttä voitaisiin hidastaa niin, että piratismin jatkaminen olisi käytännössä mahdotonta. Verkon normaalikäyttö, kuten sähköpostin luku ja surffailu, olisi silti mahdollista.

Allen oli alunperin jäämässä pois kokouksesta, sillä tapahtumarikkaan viime viikon vuoksi hän pelkäsi saapumisensa aiheuttavan ei-toivotun mediamylläkän.

"Yritämme löytää järkevissä suhteissa olevaa ratkaisua todelliseen ongelmaan, joka vahingoittaa alaamme. Toivon, että levy-yhtiöt vakuuttuvat siitä, että näin voi lähettää viestin tiedostonjakajille", toteaa FAC:n Billy Bragg.

Nähtäväksi jää, miten levy-yhtiöt suhtautuvat brittiartistien esitykseen.

Edellinen Seuraava  

11 kommenttia

129.9.2009 17:39

"Viime torstaina pidetyssä kokouksessaan, jossa Allenkin siis oli mukana, artistit päätyivät ehdottomaan kolmen lakiin pientä muutosta, jonka mukaan piraatteja ei enää suljettaisikaan kokonaan pois verkosta. FAC:n muodostama yhteinen kanta on, että piuhojen totaalisen katkomisen mukaan piratismista kärähtäneiden nettiyhteyttä voitaisiin hidastaa niin, että piratismin jatkaminen olisi käytännössä mahdotonta. Verkon normaalikäyttö, kuten sähköpostin luku ja surffailu, olisi silti mahdollista."

Jos kaista on liian hidas latamaan jotakin heidän mp3:sia, niin miten sillä voi päivitää käyttiksen tai selaimen? Sitten on jokasella "piraatilla" tietokone täynnä tietoturva-aukkoja.

229.9.2009 18:07

Jos kaista on niin hidas, on laillisen musiikin lataaminenkin mahdotonta.

329.9.2009 19:09

ja jos kaista on hidas niin nettisurffailustakin tulee kivaa kun kaikki vähänkin suositummat sivut on nykyään täynnä flash mainoksia megatolkulla. onneksi tosin on olemassa adblock.

429.9.2009 21:09

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OILgame:
"Viime torstaina pidetyssä kokouksessaan, jossa Allenkin siis oli mukana, artistit päätyivät ehdottomaan kolmen lakiin pientä muutosta, jonka mukaan piraatteja ei enää suljettaisikaan kokonaan pois verkosta. FAC:n muodostama yhteinen kanta on, että piuhojen totaalisen katkomisen mukaan piratismista kärähtäneiden nettiyhteyttä voitaisiin hidastaa niin, että piratismin jatkaminen olisi käytännössä mahdotonta. Verkon normaalikäyttö, kuten sähköpostin luku ja surffailu, olisi silti mahdollista."

Jos kaista on liian hidas latamaan jotakin heidän mp3:sia, niin miten sillä voi päivitää käyttiksen tai selaimen? Sitten on jokasella "piraatilla" tietokone täynnä tietoturva-aukkoja.

Niin missäs se ongelma nyt oikeen olikaan??
Taitaa jannuilla sisälukutaito olla vähän jäissä?! :P

529.9.2009 21:11

heh aloin itsekkin miettimään tuota, että tarpeeksi nopea normaaliin surffaamiseen. :D Se nopeus mihin ollaan "normaalissa" surffauksessa totuttu, ei tosiaan ole niin hidas että mp3:sten lataaminen olisi mahdotonta. Tokihan kaistan voi rajoittaa datafax modeemi nopeuksiin, tai pienemmäksikin.. mutta esim. isojen liitetiedostojen vastaanottaminen tai youtuben käyttäminen ovat vähintäänkin raivostuttavia toimenpiteitä.

Ja tosiaan sivustot ovat vähän paisuneet noista datafax-ajoista :P mm. noiden flassien ja mainosten takia.

Eipä oo kummonen ratkaisu.. myytäisiinkö tätä kuristettua liittymää sitten lakia rikkoneelle asiakkaalle samaan hintaan kuin aikaisempaakin liittymää?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.9.2009 @ 21:42

629.9.2009 21:16

Lainaus:
Niin missäs se ongelma nyt oikeen olikaan??
Taitaa jannuilla sisälukutaito olla vähän jäissä?! :P
jos yhteyttä hidastetaan niin paljon että latailusta tulisi epämiellyttävää, sitä pitäisi hidastaa aika perkeleesti, eikä normaali nettisurffailukaan enää olisi mielekästä. nykyään kun megabitin liittymää pidetään minimivauhtina ja kyllähän sillä vielä latailee näppärästi, eli yhteys pitäisi laskea suurinpiirtein vanhan 56k modeemin tasolle ettei enää mielisi latailla ja nettisurffailukin sillä nopeudella olisi aika ranteet auki menoa tämän päivän internetissä.

729.9.2009 21:28

Nykyään kyllä tosiaan tuo 1 megan kaistakin tuntuu aivan tajuttoman hitaalta, kun on tottunut surffaileen 24:lla, niin eipä se samalta tunnu...

Aivan järjettömiä tälläiset lait jokatapauksessa, koska näillä ei tehdä kuin hallaa kaikille esim. kustannukset operaattoreille -> kuluttajat maksavat, mahdollinen tehottomuus valvonnassa -> turha järjestelmä ja mitä seuraavaksi rajoitetaan ?

Olisiko pienet sensuurit paikallaan ?

829.9.2009 21:37

Poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.11.2009 @ 01:02

929.9.2009 22:27

Dan Bullin biisi Lilylle on kyllä ratkiriemukas :

http://www.youtube.com/watch?v=HL9-esIM2CY

MP3n löytää : http://www.zshare.net/audio/6613893487265c2d/

1030.9.2009 10:08

Ja mikäköhän tässä jälleen kerran estää kuluttajaa vaihtamasta internetoperaattoriaan ensimmäisen uhkauskirjeen jälkeen? Käyttäjä siirtyy sitten vaikka nopeiden mobiililaajakaistojen pariin, jos piuhojen kaista on rajoitettu.

Voisivat edelleenkin päättäjät lähteä miettimään asiaa siitä, mikä on syy, että ihminen warettaa. Kehno ja vaikeasti saavutettavissa oleva laillinen tarjonta! Spotify onneksi teki musiikin lataamisen enimmäkseen turhaksi. Vielä kun elokuville ja tv-sarjoille tulee vastaava palvelu, voi mokomat kolmen hudin lait unohtaa. Voisi unohtaa jo nyt.

1130.9.2009 23:02

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Zeitsei:
Ja mikäköhän tässä jälleen kerran estää kuluttajaa vaihtamasta internetoperaattoriaan ensimmäisen uhkauskirjeen jälkeen? Käyttäjä siirtyy sitten vaikka nopeiden mobiililaajakaistojen pariin, jos piuhojen kaista on rajoitettu.

Voisivat edelleenkin päättäjät lähteä miettimään asiaa siitä, mikä on syy, että ihminen warettaa. Kehno ja vaikeasti saavutettavissa oleva laillinen tarjonta! Spotify onneksi teki musiikin lataamisen enimmäkseen turhaksi. Vielä kun elokuville ja tv-sarjoille tulee vastaava palvelu, voi mokomat kolmen hudin lait unohtaa. Voisi unohtaa jo nyt.
Asiaa!

Itse ainakin vaihtaisin aina kahden hudin jälkeen toiselle operaattorille, ja vaikka se ei toimisikaan niin eipä se estäisi latailua vaikka nopeutta kuristettaisiin kuinka paljon tahansa.
Sillä muutama mega tipahtaa modeeminopeudellakin pahimmillaan 10 minuutissa, ja sillä aikaa kun Allenin levy siirtyy koneelle voi vaikka nukkua!

Joku mediafy palvelu mistä saa kaiken mainoksilla höystettynä voisi todella toimia tietylle käyttäjäryhmälle.
Mutta suurin ryhmä on edelleen se joka ei tiedä/osaa hakea mitään verkosta ja ostavat mediat siis marketista, he jatkakoot rauhassa maksamista.
HC warettajien ryhmään taas ei ole mitään lääkettä, torrentit ovat joillekin muodostuneet elämäntavaksi ja omasta mielestänikin on vain niin jännittävää odottaa koska se uutuusleffan BDrip pomppaa suosikki träkkerin listalle.

Jos tämä laki tulisi (ja saattaa tullakin) Suomeen niin siinä saattaa kuluttajat hermostua jos laajakaistojen hinnat tuplaantuvat!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion (15.12.2017 22:50)
Uskaliaimmat OnePlus 5 -käyttäjät pääsevät nyt kokeilemaan uutta esiversiota, joka tuo Androidin uuden Oreo-version ominaisuuksia. OnePlus on aloittanut tänään Oreo-beetaohjelmassaan uuden version jakelun. ....
1 kommentti
Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? (15.12.2017 22:08)
Samsung, kuten monet muutkin älypuhelinvalmistajat, kehittää jatkuvasti uusia patentteja, joilla pyritään uudistamaan älypuhelinkonseptia. Tietysti tarkoituksena on löytää uudenlainen innovaatio, ....
Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? (15.12.2017 21:15)