*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Ranska hyväksyi "kolmen hudin" piraattilain

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 23.9.2009 01:15 Kommentteja (16)

Ranska hyväksyi "kolmen hudin" piraattilain Ranskan parlamentti on hyväksynyt äänin 258-131 nettipiratismin vastaisen lain, joka on tullut tunnetuksi "kolmen hudin lakina". Laki on lajissaan yksi maailman ankarimmista. Lain mukaan netistä musiikin, elokuvien tai pelien laittomasta latauksesta kärähtäneitä voi odottaa nettiyhteyden katkaisu, sakot tai jopa vankila.
Lakiesitys läpäisi parlamentin alahuoneen käsittelyn viime viikolla. Tämän jälkeen parlamentaarinen komitea valmisteli lopullisentekstin, joka hyväksytettiin molemmilla parlamentin huoneilla. Maanantaina vuorossa oli senaatin käsittely, ja tiistaina kansalliskokous käsitteli ja hyväksyi saman tekstin. Lain voimaantulo vaatii enää presidentti Nicolas Sarkozyn allekirjoituksen. Tosin on mahdollista, että laki joutuu vielä uudemman kerran perustuslakivaliokunnan tarkasteltavaksi.

Hyväksytty laki on saanut kutsumanimen "kolmen hudin laki" siitä, että sen mukaan käyttäjää pitää varoittaa kahdesti ennen kuin häntä odottaa rangaistus. Kolmannella kerralla edessä on kevennetty oikeudenkäynti, jossa tuomari voi katkaista piratismista kärähtäneen nettiyhteyden enintään vuodeksi sekä langettaa enintään 300 000 euron sakot ja kahden vuoden vankeusrangaistuksen. Nettipiratismista epäiltyjä ja varoitettuja tarkkailemaan perustetaan uusi virasto, Hadopi.

Laki pistää vastuuseen myös nettiyhteyden omistajat, joille maksimirangaistus on 1 500 euron sakot ja nettiyhteyden katkaiseminen kuukaudeksi. Säädös koskee myös langattomia lähiverkkoja, jotka lain mukaan tulee suojata mikäli haluaa välttyä rangaistuksilta.

Lakia ovat puoltaneet musiikki- ja elokuvateollisuuden edustajat, kun taas kuluttajajärjestöt ovat olleet vahvasti lakiesitystä vastaan. Lakia pidetään edelleen kyseenalaisena perustuslain kannalta ja nettiyhteyden katkaisua kohtuuttomaksi rangaistukseksi, sillä netti on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeä osa joka päiväistä toimintaa. Lisäksi lain ei katsota juurikaan edesauttavan todellisten piraattien jahtaamisessa, mutta aiheuttavan turhaa harmia ja huolta tavallisille kansallisille.

Ranskan sosialistioppositio on jo ilmoittanut tekevänsä vielä uuden valituksen perustuslakivaliokuntaan.

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

123.9.2009 1:55

Korruptio valtaa ranskaa! :D

223.9.2009 2:55

toivottavasti varoitukset tulevat edes varmasti perille esim puhelimitse, eikä mihinkään vaikka isän sähköpostiosoitteeseen jota isä seuraa joka kolmas kuukausi kunnes toinen varotus on jo kerenny tulemaan ilman että kukaan perheessä on tiennyt koko varotuksesta.( siis isän sähköpostiin jos laajakaista on isän nimissä)= D

323.9.2009 6:35
Maade
Inactive

Naurettavaa paskaa taas vaihteeksi..

423.9.2009 6:48

Jos suomeen tulee tämmönen laki ja postin kautta tulee kirjeet niin huhhuh! Pitäs alkaa tehä semmosia paitoja jossa edessä lukee piracy is crime... ja takana ...that´s why im doing it

:D


keskittyisi ennemmin isojen jakajien perään eikä yksittäisten lataajien -.-

523.9.2009 7:49

Kärpänen on näköjään taas helpompi saalis kuin yrittää pyydystää se härkä.

623.9.2009 8:22

ensimmäistä haastetta jännityksellä odotellessa..

723.9.2009 8:42

Mitä tuosta nyt luin niin käsittely pohjautuu vieläkin aika pitkälle siihen,että "syyllinen" kunnes toisin todistetaan. Veikkaan perustuslakivaliokunnan torppausta.

Huvittavinta tässä on että kustannukset tästä laista ovat suurempia kuin piratismistä esitetyt teoreettiset haitat. Jopa suurempi itse to-teollisuuden arvioista. Eli oliko tässä alunperinkään järkeä lanseerata systeemiä joka ei toimi?

823.9.2009 11:21

Uskomatonta, että länsimainen valtio voi hyväksyä tuollaisen lain. Sehän sotii törkeästi ihmisen perusoikeuksia vastaan. Aloitetaan vaikka periaatteesta siitä, että jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan. Tai oikeudesta puolueettomaan oikeudenkäyntiin.

Ei voi kuin ihmetellä to-mafian valtaa. Saadaan näköjään valtiotkin säätämään lakeja, jotka pyyhkivät kaikilla länsimaisen sivistyksen arvoilla takapuoltaan. Raha ratkaisee, ja sitä noilla järjestöillä tuntuu riittävän.

Perustuslakituomioistuin Ranskassa on toimiva elin, toisin kuin vaikka Suomessa. Kuitenkin rohkenen epäillä, ei olen varma siitä, että sielläkin istuu sen verran voideltua porukkaa, ettei laki sinnekään pysähdy.

Kun laki saadaan viralliseksi mietitään miten kauan tällainen ihmisoikeuksien polkeminen voi jatkua? Varmastikin valitukset ihmisoikeusloukkausista lähtevät ensimmäisten tuomioiden myötä. Onko esim. YK:lla valtaa tällaiseen? Tai voiko EU pakottaa jäsenensä takaisin ihmisoikeuksien kunnioitukseen? Minä en tiedä.

923.9.2009 11:47

New Brave World, here we come!

1023.9.2009 13:35

pyh... paperipalanen...

1123.9.2009 13:50
nbsih
Inactive

Hah! Saadaas katoo joutuuko joku oikeesti telkien taa jonkun piraattipelin latauksesta

1223.9.2009 14:36
masa92
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti horgh:
Uskomatonta, että länsimainen valtio voi hyväksyä tuollaisen lain. Sehän sotii törkeästi ihmisen perusoikeuksia vastaan. Aloitetaan vaikka periaatteesta siitä, että jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan. Tai oikeudesta puolueettomaan oikeudenkäyntiin.
Lainaus:

Ota huomioon se, että "rikollinen" saa kaksi varotusta ennen kuin yhtään mitään tapahtuu. Eli kyllähän hänellä on riittävästi aikaa muuttaa tekojaan.

Toisin on missä tahansa muussa rikoksessa. Esim. Eihän huumediileriäkään varoiteta ennen kotietsintää...

1323.9.2009 15:11

Miten pitkä tämä nettiyhteyden katkaisu on tekijälle?

"Laki pistää vastuuseen myös nettiyhteyden omistajat, joille maksimirangaistus on 1 500 euron sakot ja nettiyhteyden katkaiseminen kuukaudeksi."

Jos siis nettiyhteyden omistaja ei itse latauksia tee.
En nää kyllä mitään yhteyttä siihen, että koko internettiin pääsy estetään, samoin kuten estettäisiin televisio silti henkilöltä. Ymmärtäisin jos henkilöltä estettäisiin ylenpaattinen lataaminen, mutta netin muu selaaminen ei liity mitenkään to-järjestöille.

1423.9.2009 15:55

Lainaus:

Ota huomioon se, että "rikollinen" saa kaksi varotusta ennen kuin yhtään mitään tapahtuu. Eli kyllähän hänellä on riittävästi aikaa muuttaa tekojaan.

Toisin on missä tahansa muussa rikoksessa. Esim. Eihän huumediileriäkään varoiteta ennen kotietsintää...
Kumpa tämä olisikin perinteinen kotietsintä ja reilu oikeudenkäynti, jossa rangaistukset vastaavat vahinkoa.

1523.9.2009 16:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti horgh:
Uskomatonta, että länsimainen valtio voi hyväksyä tuollaisen lain. Sehän sotii törkeästi ihmisen perusoikeuksia vastaan. Aloitetaan vaikka periaatteesta siitä, että jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan. Tai oikeudesta puolueettomaan oikeudenkäyntiin.

Ei voi kuin ihmetellä to-mafian valtaa. Saadaan näköjään valtiotkin säätämään lakeja, jotka pyyhkivät kaikilla länsimaisen sivistyksen arvoilla takapuoltaan. Raha ratkaisee, ja sitä noilla järjestöillä tuntuu riittävän.

Perustuslakituomioistuin Ranskassa on toimiva elin, toisin kuin vaikka Suomessa. Kuitenkin rohkenen epäillä, ei olen varma siitä, että sielläkin istuu sen verran voideltua porukkaa, ettei laki sinnekään pysähdy.

Kun laki saadaan viralliseksi mietitään miten kauan tällainen ihmisoikeuksien polkeminen voi jatkua? Varmastikin valitukset ihmisoikeusloukkausista lähtevät ensimmäisten tuomioiden myötä. Onko esim. YK:lla valtaa tällaiseen? Tai voiko EU pakottaa jäsenensä takaisin ihmisoikeuksien kunnioitukseen? Minä en tiedä.

Rahallahan sitä saa nykyää lain ostettuu kätevästi :)

1627.9.2009 1:55

Tuo laki tietää vain lisääntyvää sisällön kryptausta, tiedostojen uudelleen nimeämistä jne. ...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti Tässäkö Rovion seuraava hittipeli? Battle Bay tulossa saataville maailmanlaajuisesti (29.4.2017 21:42)
Rovion uusi Battle Bay -mobiilipeli tulee saataville maailmanlaajuisesti 5. toukokuuta. Battle Bay on reaaliaikainen moninpeli, jossa pelaajat kiitävät merellä viidestä pelaajasta koostuvassa ....
Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta (29.4.2017 21:25)
TheDarkOverlord-hakkeriryhmä aikoo jatkaa vuotoja myös Orange is the New Black -sarjan jälkeen. Asiasta uutisoi TorrentFreak. TheDarkOverlord kertoo saaneensa Orange is the New Black -sarjan ....
Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa (28.4.2017 17:42)
Odotetut Android-älypuhelimet saapuivat tänään myymälöihin. Helmikuussa MWC-messuilla esitelty LG G6 tuodaan myyntiin yhteistyössä Gigantin kanssa, minkä lisäksi puhelimen voi löytää operaattorien ....
Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (28.4.2017 17:11)
Bitcoinin arvo kävi eilen uusissa ennätyslukemissa. Kirjoitushetkellä Bitcoinin arvo on noin 1300 dollaria eli noin 1200 euroa. Eilen yhden Bitcoinin arvo oli korkeimmillaan noin 1340 dollaria. ....
iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan (28.4.2017 14:04)
Apple on päättänyt korottaa App Storessa myytävien mobiilisovellusten hintaa. Alhaisin hintaluokka nousee 0,99 eurosta 1,09 euroon. Vastaava hintakorotus tehdään myös Meksikossa ja Tanskassa. ....
3 kommenttia

Uutisarkisto