*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Ranska hyväksyi "kolmen hudin" piraattilain

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 23.9.2009 01:15 Kommentteja (16)

Ranska hyväksyi "kolmen hudin" piraattilain Ranskan parlamentti on hyväksynyt äänin 258-131 nettipiratismin vastaisen lain, joka on tullut tunnetuksi "kolmen hudin lakina". Laki on lajissaan yksi maailman ankarimmista. Lain mukaan netistä musiikin, elokuvien tai pelien laittomasta latauksesta kärähtäneitä voi odottaa nettiyhteyden katkaisu, sakot tai jopa vankila.
Lakiesitys läpäisi parlamentin alahuoneen käsittelyn viime viikolla. Tämän jälkeen parlamentaarinen komitea valmisteli lopullisentekstin, joka hyväksytettiin molemmilla parlamentin huoneilla. Maanantaina vuorossa oli senaatin käsittely, ja tiistaina kansalliskokous käsitteli ja hyväksyi saman tekstin. Lain voimaantulo vaatii enää presidentti Nicolas Sarkozyn allekirjoituksen. Tosin on mahdollista, että laki joutuu vielä uudemman kerran perustuslakivaliokunnan tarkasteltavaksi.

Hyväksytty laki on saanut kutsumanimen "kolmen hudin laki" siitä, että sen mukaan käyttäjää pitää varoittaa kahdesti ennen kuin häntä odottaa rangaistus. Kolmannella kerralla edessä on kevennetty oikeudenkäynti, jossa tuomari voi katkaista piratismista kärähtäneen nettiyhteyden enintään vuodeksi sekä langettaa enintään 300 000 euron sakot ja kahden vuoden vankeusrangaistuksen. Nettipiratismista epäiltyjä ja varoitettuja tarkkailemaan perustetaan uusi virasto, Hadopi.

Laki pistää vastuuseen myös nettiyhteyden omistajat, joille maksimirangaistus on 1 500 euron sakot ja nettiyhteyden katkaiseminen kuukaudeksi. Säädös koskee myös langattomia lähiverkkoja, jotka lain mukaan tulee suojata mikäli haluaa välttyä rangaistuksilta.

Lakia ovat puoltaneet musiikki- ja elokuvateollisuuden edustajat, kun taas kuluttajajärjestöt ovat olleet vahvasti lakiesitystä vastaan. Lakia pidetään edelleen kyseenalaisena perustuslain kannalta ja nettiyhteyden katkaisua kohtuuttomaksi rangaistukseksi, sillä netti on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeä osa joka päiväistä toimintaa. Lisäksi lain ei katsota juurikaan edesauttavan todellisten piraattien jahtaamisessa, mutta aiheuttavan turhaa harmia ja huolta tavallisille kansallisille.

Ranskan sosialistioppositio on jo ilmoittanut tekevänsä vielä uuden valituksen perustuslakivaliokuntaan.

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

123.9.2009 1:55

Korruptio valtaa ranskaa! :D

223.9.2009 2:55

toivottavasti varoitukset tulevat edes varmasti perille esim puhelimitse, eikä mihinkään vaikka isän sähköpostiosoitteeseen jota isä seuraa joka kolmas kuukausi kunnes toinen varotus on jo kerenny tulemaan ilman että kukaan perheessä on tiennyt koko varotuksesta.( siis isän sähköpostiin jos laajakaista on isän nimissä)= D

323.9.2009 6:35
Maade
Inactive

Naurettavaa paskaa taas vaihteeksi..

423.9.2009 6:48

Jos suomeen tulee tämmönen laki ja postin kautta tulee kirjeet niin huhhuh! Pitäs alkaa tehä semmosia paitoja jossa edessä lukee piracy is crime... ja takana ...that´s why im doing it

:D


keskittyisi ennemmin isojen jakajien perään eikä yksittäisten lataajien -.-

523.9.2009 7:49

Kärpänen on näköjään taas helpompi saalis kuin yrittää pyydystää se härkä.

623.9.2009 8:22

ensimmäistä haastetta jännityksellä odotellessa..

723.9.2009 8:42

Mitä tuosta nyt luin niin käsittely pohjautuu vieläkin aika pitkälle siihen,että "syyllinen" kunnes toisin todistetaan. Veikkaan perustuslakivaliokunnan torppausta.

Huvittavinta tässä on että kustannukset tästä laista ovat suurempia kuin piratismistä esitetyt teoreettiset haitat. Jopa suurempi itse to-teollisuuden arvioista. Eli oliko tässä alunperinkään järkeä lanseerata systeemiä joka ei toimi?

823.9.2009 11:21

Uskomatonta, että länsimainen valtio voi hyväksyä tuollaisen lain. Sehän sotii törkeästi ihmisen perusoikeuksia vastaan. Aloitetaan vaikka periaatteesta siitä, että jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan. Tai oikeudesta puolueettomaan oikeudenkäyntiin.

Ei voi kuin ihmetellä to-mafian valtaa. Saadaan näköjään valtiotkin säätämään lakeja, jotka pyyhkivät kaikilla länsimaisen sivistyksen arvoilla takapuoltaan. Raha ratkaisee, ja sitä noilla järjestöillä tuntuu riittävän.

Perustuslakituomioistuin Ranskassa on toimiva elin, toisin kuin vaikka Suomessa. Kuitenkin rohkenen epäillä, ei olen varma siitä, että sielläkin istuu sen verran voideltua porukkaa, ettei laki sinnekään pysähdy.

Kun laki saadaan viralliseksi mietitään miten kauan tällainen ihmisoikeuksien polkeminen voi jatkua? Varmastikin valitukset ihmisoikeusloukkausista lähtevät ensimmäisten tuomioiden myötä. Onko esim. YK:lla valtaa tällaiseen? Tai voiko EU pakottaa jäsenensä takaisin ihmisoikeuksien kunnioitukseen? Minä en tiedä.

923.9.2009 11:47

New Brave World, here we come!

1023.9.2009 13:35

pyh... paperipalanen...

1123.9.2009 13:50
nbsih
Inactive

Hah! Saadaas katoo joutuuko joku oikeesti telkien taa jonkun piraattipelin latauksesta

1223.9.2009 14:36
masa92
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti horgh:
Uskomatonta, että länsimainen valtio voi hyväksyä tuollaisen lain. Sehän sotii törkeästi ihmisen perusoikeuksia vastaan. Aloitetaan vaikka periaatteesta siitä, että jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan. Tai oikeudesta puolueettomaan oikeudenkäyntiin.
Lainaus:

Ota huomioon se, että "rikollinen" saa kaksi varotusta ennen kuin yhtään mitään tapahtuu. Eli kyllähän hänellä on riittävästi aikaa muuttaa tekojaan.

Toisin on missä tahansa muussa rikoksessa. Esim. Eihän huumediileriäkään varoiteta ennen kotietsintää...

1323.9.2009 15:11

Miten pitkä tämä nettiyhteyden katkaisu on tekijälle?

"Laki pistää vastuuseen myös nettiyhteyden omistajat, joille maksimirangaistus on 1 500 euron sakot ja nettiyhteyden katkaiseminen kuukaudeksi."

Jos siis nettiyhteyden omistaja ei itse latauksia tee.
En nää kyllä mitään yhteyttä siihen, että koko internettiin pääsy estetään, samoin kuten estettäisiin televisio silti henkilöltä. Ymmärtäisin jos henkilöltä estettäisiin ylenpaattinen lataaminen, mutta netin muu selaaminen ei liity mitenkään to-järjestöille.

1423.9.2009 15:55

Lainaus:

Ota huomioon se, että "rikollinen" saa kaksi varotusta ennen kuin yhtään mitään tapahtuu. Eli kyllähän hänellä on riittävästi aikaa muuttaa tekojaan.

Toisin on missä tahansa muussa rikoksessa. Esim. Eihän huumediileriäkään varoiteta ennen kotietsintää...
Kumpa tämä olisikin perinteinen kotietsintä ja reilu oikeudenkäynti, jossa rangaistukset vastaavat vahinkoa.

1523.9.2009 16:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti horgh:
Uskomatonta, että länsimainen valtio voi hyväksyä tuollaisen lain. Sehän sotii törkeästi ihmisen perusoikeuksia vastaan. Aloitetaan vaikka periaatteesta siitä, että jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan. Tai oikeudesta puolueettomaan oikeudenkäyntiin.

Ei voi kuin ihmetellä to-mafian valtaa. Saadaan näköjään valtiotkin säätämään lakeja, jotka pyyhkivät kaikilla länsimaisen sivistyksen arvoilla takapuoltaan. Raha ratkaisee, ja sitä noilla järjestöillä tuntuu riittävän.

Perustuslakituomioistuin Ranskassa on toimiva elin, toisin kuin vaikka Suomessa. Kuitenkin rohkenen epäillä, ei olen varma siitä, että sielläkin istuu sen verran voideltua porukkaa, ettei laki sinnekään pysähdy.

Kun laki saadaan viralliseksi mietitään miten kauan tällainen ihmisoikeuksien polkeminen voi jatkua? Varmastikin valitukset ihmisoikeusloukkausista lähtevät ensimmäisten tuomioiden myötä. Onko esim. YK:lla valtaa tällaiseen? Tai voiko EU pakottaa jäsenensä takaisin ihmisoikeuksien kunnioitukseen? Minä en tiedä.

Rahallahan sitä saa nykyää lain ostettuu kätevästi :)

1627.9.2009 1:55

Tuo laki tietää vain lisääntyvää sisällön kryptausta, tiedostojen uudelleen nimeämistä jne. ...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Bitcoin jakaantuu jälleen – Nyt tarjolla on louhittavaa kultaa Bitcoin jakaantuu jälleen – Nyt tarjolla on louhittavaa kultaa (24.10.2017 10:31)
Uskomattomasta nousuhuumasta tänä vuonna nauttinut bitcoin jakaantuu pian uudelleen. Elokuussa virtuaalivaluutta kloonattiin ja sen rinnalle esiteltiin bitcoin cash -niminen uusi valuutta. Marraskuun ....
Radikaali muutos Facebookiin? Uutisvirrassa vain mainoksia ja kavereiden päivityksiä Radikaali muutos Facebookiin? Uutisvirrassa vain mainoksia ja kavereiden päivityksiä (24.10.2017 09:53)
Facebook testaa parhaillaan uutta uutisvirtanäkymää, jossa käyttäjän tykkäämien sivujen julkaisemat viestit ohjautuvat toissijaiseen uutisvirtaan. Järjestelmää kokeillaan kuudessa eri maassa, ....
Apple Pay tuli Suomeen – Näillä maksukorteilla se toimii Apple Pay tuli Suomeen – Näillä maksukorteilla se toimii (24.10.2017 09:33)
Applen laitteissa toimiva Apple Pay -mobiilimaksutoiminto on laajentunut Suomeen. IT-jätti tekee Suomessa yhteistyötä Nordean sekä polttoaineyhtiö St1:n kanssa. Toistaiseksi muut Suomessa ....
Google selvittää – Palavatko kuvat Pixel 2:n näyttöön kiinni? Google selvittää – Palavatko kuvat Pixel 2:n näyttöön kiinni? (23.10.2017 11:40)
Googlen lokakuun alussa esittelemät toisen sukupolven Pixel-älypuhelimet eivät ole ehtineet kauaa olla markkinoilla, mutta siitä huolimatta laitteista on löydetty pahoja teknisiä ongelmia. Puhelimien ....
iPhone X ei ehtinyt edes myyntiin – Tältä näyttää sen Android-kopio iPhone X ei ehtinyt edes myyntiin – Tältä näyttää sen Android-kopio (23.10.2017 11:15)
Jos mielesi tekee iPhone X:n näköistä puhelinta, mutta sinua ei kiinnosta polttaa rahaa elektroniikkaan etkä ole kiinnostunut Applen tarjoamista teknisistä ominaisuuksista, niin kloonimarkkinoilta ....

Uutisarkisto