*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Musiikkimaailma haluaa veloittaa myös 30 sekunnin maistiaisista

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 18.9.2009 12:47 Kommentteja (29)

Musiikkimaailma haluaa veloittaa myös 30 sekunnin maistiaisista Nyt on nähty kaikki. Musiikista maksaminen on toki soveliasta, mutta kaikella on rajansa. Musiikintuottajien ja -julkaisijoiden etujärjestetöt ovat ilmoittaneet haluavansa osansa paitsi elokuvissa ja TV-ohjelmissa kuullusta musiikista niin myös muun muassa iTunesista löytyvistä 30 sekunnin maistiaispätkistä, kertoo CNET.
Muun muassa etujärjestöt American Society of Composers, Authors and Publishers (ASCAP) ja Broadcast Music Inc. (BMI) ovat sitä mieltä, että vain yksi lähde ei riitä kattamaan koko musiikkimaailman tarpeita. Netistä ostettava musiikki ei ole järjestöjen mukaan huhuista huolimatta kovinkaan tuottoissaa. Yhden kappaleen myynnistä henkilöä kohti tuottoa tulee vain senttejä, joka ei heidän mukaansa ole todellakaan tarpeeksi.

Herää kysymys, mitä varten nämä 30 sekunnin pätkät sitten ovat? Eikö niitä olekaan tarkoitettu arvioimaan tuotetta ennen ostopäätöstä? Pitäisikö autokauppiaiden alkaa laskuttamaan koeajosta? Koeajosta laskuttamisen voisin vielä jotenkin ymmärtää, sillä ajettava auto kuluu ja sitä myöten arvo laskee, mutta eikai tauluakaan ostavan tarvitse maksaa katsomisesta? Mitä mieltä te olette tästä, kertokaa mielipiteenne kommenteissa!

Edellinen Seuraava  

29 kommenttia

118.9.2009 12:54

Onko tuo sentin tuotto nyt artistille menevä siivu vai mikä? Tuo siivu ei kyllä mitä todennäköisimmin koekuunteluista velottamalla kasva mutta oikeudenomistajilla ja artisteilla on loppupeleissä oikeus olla tyhmiä ja ahneita.

218.9.2009 12:55
Zimmers
Inactive

...ja sitten mafia itkee ja ihmettelee kun porukka warettaa taikka käyttää spotifyä. mitä tuolla 30 s clipillä edes tekee? :D

joku roti tähän hommaan (ahneudelle) ois saatava.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 18.9.2009 @ 12:58

318.9.2009 12:56

Suotakoon sen verran uskon asioita, että ahneella on varmasti paskainen loppu.

418.9.2009 13:06

Ahneudella ei näemmä ole mitään rajaa...no empä ole paljoa enää levyjä ostellut.

518.9.2009 13:36
DataM
Inactive

ongelma selviää sillä että lakkautetaan to-mafia niin artistit saavat paljon useamman sentin. Eiköhän nuo lait mitä on nyt ajettu läpi suojaa artistien tekijänoikeuksia aivan tarpeeksi! -DM-

618.9.2009 14:29

OMG!!Eikö millään oo mitään merkitystä..koska noi apinat tajuaa!!nyt hajos pää..kun nyt viikonloppuna otetaan vähän kuppia meitsillä niin veloitan kavereilta 5centtiä/per kappale kun levyjä soittelen..lol,niin ja narikka 5e+canalilta futiksen katselusta 5e ja muutenkin mun ajan tuhlauksesta.............wink wink

718.9.2009 14:41

"Ken musiikkia maksamatta kuulee, sen korvat leikattakoon".

818.9.2009 15:07

Lainaus:
...että vain yksi lähde ei riitä kattamaan koko musiikkimaailman tarpeita.

Mites ne hyvitysmaksut ("kasettivero") ja vaikkapa radioasemien, kauppojen ja ravintoloiden maksamat korvaukset, sekä soittareista tulevat tulot? Niitä lähteitäkö ei viitsitä edes laskea?

Eipä kyllä tosiaan ihme, että porukka lataa mieluummin kokonaiset kappaleet ilmaiseksi, kuin alkaa maksamaan jostain näytepätkistä. Kun etujärjestöt tuntuvat olevan täysin moraalittomia, ei kai ilmaiseksi lataaminenkaan tunnu kohta enää kenestäkään väärältä? Eli omaa oksaansa sahaavat, mielestäni.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 24.9.2009 @ 16:48

918.9.2009 15:44

No huoh. Ja sitten ihmetellään kun nuoret warettaa musaa, vaikka pelkästään koekuunteluun.

1018.9.2009 18:37

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Arthetzki:
No huoh. Ja sitten ihmetellään kun nuoret warettaa musaa, vaikka pelkästään koekuunteluun.
Kiitos TO-mafian raha on menettänyt merkityksesnsä.

Tämän siitä saa kun maailmassa jyllää vanhankantainen oikeusjärjestelmä: Nykytekniikka on niin kehittynyttä, että ne on vääjäämättä hyödyttömiä.

1118.9.2009 18:47

Johan on aikoihin eletty! Vai, että koekuuntelustakin maksu.

Ahneudella ei ole mitään rajaa. Koskas Helvetti täyteen tulee. Mitähän seuraavaksi?

Toivottavasti nuo mediajätit näkevät sen ahneen lopun.

1218.9.2009 19:37

Muuta ei voi sanoo kun et ahneella on p*skainen loppu!

Ei kyllä yllätä yhtään tällaset uutiset, omiin muroihinsa on to-mafia kussut jo vuosikaudet! Pitää vaa saada kaikki tällaset suuren yleisön nähtäville!

Kulujen ja turhien menojen karsimista voi ainoastaan tässä vaiheessa suositella, päällekkäisyydet pois!

1318.9.2009 19:53

Just, joo...

1418.9.2009 19:55

Niin muun muassa Conan O'Brien pilailee Mpaa kustannuksella koska jenkeissä on 15s sääntö jos soitat jossa tv ohjelmassa yli 15s teoston alaista musaa niin joudut maksamaan x summan rahaa

1518.9.2009 20:56

jos hyräilee jotain biisiä, olisi siitäkin hyvä maksaa vaikka 4,-€ maksu?

Huh aika kovat skenaariot on päättäjillä, kun osamaksu mersuista puuttuu vielä osa...aaaarghh

milläs ostat enää biisejä jos ei ole mitään kuvaa mitä ne edes on, sitten ihmetellään kun jengi warettaa...way 2 go

1618.9.2009 22:13

Onko nyt aprillipäivä? Kuravettä voisi kaataa kaikkien päälle. Onneksi olen jo liittynyt piraattipuolueen postilistalle ja jatkossa tuon ääneni edes jotenkin näkyviin vaalien koittaessa.

1719.9.2009 0:49

Uskomatonta touhua... ensi vuonna maksetaan sitten varmaan jo tulevien elokuva trailereiden näkemisestä *iskee itteään slarballa otsaan*

1819.9.2009 2:44

ainahan me olemme sen tienneet että musiikkijärjestöt haluavat vain lisää rahaa, vaikka väkisin ja huonoilla selityksillä.

1919.9.2009 6:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti trooper78:
ensi vuonna maksetaan sitten varmaan jo tulevien elokuvatrailereiden näkemisestä
Hyss!! Ei pidä kertoa, jos eivät vielä ole itse tajunneet. ;)

Ihan älytöntä.

2019.9.2009 8:56

Tämähän on ihan naurettavaa.Kohta pitää maksaa trailereistakin:D.Kun telkkarissa tulee leffan trailer niin pitää sulkea silmät:D

2119.9.2009 12:34

Joo se on kiva kun ei tarvi enää musiikkia ostaa ollenkaan ku netissä on 30 sec pätkä joka piisistä niin niillä pärjää!

"Ei tuota tarpeeksi" voi itku. Kuluttajat ovat selvästi ilmaisseet mielenkiintonsa musiikin hankkimiseen netin kautta, eikä vähiten siksi että 20e CD-levyssä on niin paljon ilmaa hinnassa. Jos ette pysty tarjoamaan musiikkia houkuttelevaan hintaan niin kertokaapa Britniille kuinka helposti saa itse uploadattua omat piisinsä nettiin ihmisten kuunneltavaksi niin voitte sulkea ovenne, arvon TO-mafiat.

2219.9.2009 12:53
berethiel
Inactive

Näinhän se aina menee. Ensin rahastetaan luvatta lataavilta ja sitten kun nämä luvattomat lataajat loppuvat on rahastettava 30 sekunnin näytteestä. Entäs sen jälkeen. Ja sen.. ja sen... Ahneella on ikävämpi loppu.

2319.9.2009 16:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti hexi:
Mitähän seuraavaksi?

No se on myös paljon meistä kuluttajista kiinni, kuinka kauan siedämme tällaista.

Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

2420.9.2009 0:00

Poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.11.2009 @ 01:08

2520.9.2009 18:20
ravenoak
Inactive

siinä taas musiikin etujärjestöt jatkavat...rahaa kansalta nyhdetää kaikesta omii taskuihi, vaik väkisin...ja si ihmetellää nettipiratismin kasvua päälle...

2621.9.2009 8:00

No huh huh mitä scheissee.. Vähentäkää työpaikkoja, laskekaa palkkoja. Ei ole enää etujärjestöillä sama rooli kuin 10 vuotta sitten.

2721.9.2009 19:45

Tänään keskustan liikenne valoissa kuulin musiikkia kun vihreää odottava auto kuski soitti musaa niin että minä kuulin valot kesti ainakin 50s joten meni tuo 30s melkein tuplasti rikki

2820.10.2009 10:06

Eiköhän tässä ole kyse siitä, että nämä järjestöt haluavat veloittaa lisää musiikkilatauspalveluilta kuten iTunesilta per biisi. He toivovat tietysti, että maistiaiset ovat edelleen käyttäjien kuunneltavana ilmaiseksi, jotta kauppa kävisi kuten ennenkin mutta samalla musiikin "myyjäliikkeet" maksaisivat parempaa provikkaa. Nythän erityisesti Apple on ollut niskan päällä hinnoittelussa.

2914.12.2009 15:53

Tietenkin myös mediamaksuun pitäisi lisätä erillinen korotus joka korvaisi "artisteille" omissa mainoksissaan soitetun musiikin, siinähän moni muuten ilmaiseksi saa kuunnella toisen hiellä ja verellä tekemää tuotosta!!1!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto