*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

HBO:n sarjoja jatkossakin Ylen ohjelmistossa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 15.9.2009 15:26 Kommentteja (12)

HBO:n sarjoja jatkossakin Ylen ohjelmistossa Yleisradio ja yhdysvaltalainen televisioyhtiö HBO ovat tehneet kolmivuotisen, aiempaa laajemman jatkosopimuksen HBO:n sarjoista. Aiemmasta vuonna 2007 solmitusta sopimuksesta poiketen uusi sopimus ei enää määrittele esityskertoja, vaan ajanjaksoja, joina ohjelmaa saa esittää. Tämä mahdollistaa esityskertojen lisäämisen sekä sarjojen esittämisen myös Ylen verkkopalvelu Areenassa.
Vuoden 2010 alusta voimaan tulevan ja vuoteen 2013 ulottuvan uuden sopimuksen myötä sarjat päätyvät Suomen televisioon entistä nopeammin. Aiemmin viive HBO:n ensi-illan ja Ylen ensiesityksen välillä oli vuosi, mutta uuden sopimuksen myöä Ylen tarvitsee odottaa enää yhdeksän kuukautta ennen ohjelmien esitystä.

Merkittävä uuditus sopimuksessa on myös oikeus tarjota HBO:n sarjoja katsottavaksi internetissä. Ensi vuodesta lähtien HBO-sarjat näkyvät kaksi viikkoa televisiolähetyksen jälkeen ilmaiseksi Ylen Areenalla. Samalla HBO:n sarjojen määrä lisääntyy ja Yle saa oikeuden kaikkiin kolmivuotisen sopimuskauden aikana käynnistyviin sarjoihin, vaikka niiden tuotanto jatkuisikin vielä sopimuskauden jälkeen.

Ylen kansainvälisen ohjelmahankinnan päällikkö Tarmo Kivikallio on sopimukseen hyvin tyytyväinen. Hänen mukaansa sopimus on YLElle strategisesti erittäin tärkeä. Katsojille se mahdollistaa HBO:n laatuohjelmien katselemisen ilman mainoskatkoja.

"Yle Areenaa koskevien oikeuksien sekä uuden esitysjakso-määrittelyn ansiosta tätä voi kutsua suunnannäyttäjäsopimukseksi, joka vastaa erinomaisesti median käytön muuttuneisiin vaatimuksiin", Kivikallio hehkuttaa.

HBO:n kansainvälisestä levityksestä vastaava johtaja Jennifer Bowen kiittelee loistavasta yhteistyöstä Ylen kanssa ja on iloinen sen jatkumisesta. Yhtiö ei itsekään katko ohjelmiaan mainoksilla. "Tämä uusi sopimus tarjoaa Ylelle sekä HBO:n suositut ohjelmat että sitä joustavuutta, jota Yle menestyvänä yleisradioyhtiönä tarvitsee ja haluaa", Bowen sanoo.

Sopimuksen myötä ruudussa starttaa joukko uusia sarjoja. Kenties odotetuin sarjoista on Mullan alla -sarjan tekijän Alan Ballin vampyyrisarja True Blood, joka nähdään YLE TV2:ssa keväällä 2010. Muita alkavia sarjoja ovat Tyynenmeren sodasta kertova Steven Spielbergin ja Tom Hanksin sarja The Pacific (YLE TV1, syksyllä 2010) ja botswanalaisista naisetsivistä kertova The No. 1 Ladies Detective Agency (YLE TV1, vuoden 2010 aikana).

HBO ja Yle eivät julkistaneet sopimuksen kauppasummaa, mutta Kivikallion HS:lle kertomien tietojen mukaan summa on pieni verrattuna siihen, millä Yle ostaa kotimaisia televisio-ohjelmia tai tekee ohjelmia itse.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

115.9.2009 15:40

Hieno uutinen! Hieno homma että Yle neuvotteli myös nettioikeudet itselleen, tällaisia pelinavauksia ja sopimuksia vaan lisää.

215.9.2009 16:49

Minun mielestäni tällaiset ohjelmat ei kuulu Ylelle ollenkaan, vaan mainos ja maksukanaville, Minusta ylen tehtävä on lähettää sellaista ohjelmaa, jota ei muut kanavat ohjelmistoonsa hanki.

Ei tarvitse ihmetellä, että tv lupa kallistuu kokoajan.

315.9.2009 17:37

Ei taida kohta 300£/ vuosi riittää... :-(

415.9.2009 17:51

Eka valitetaan ettei ylen maksuja voi maksaa, kun sieltä ei tule mitään. Ja nyt valitetaan, että sieltä ei pitäisi tulla mitään. :s

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.9.2009 @ 17:52

515.9.2009 17:53

Helppo, ei maksua.
En noita sarjoja vastan ole vaan sitä pakko maksua meiltä jotka emme kyseistä vekotinta käytetä....

615.9.2009 19:02

Lainaus:
HBO ja Yle eivät julkistaneet sopimuksen kauppasummaa, mutta Kivikallion HS:lle kertomien tietojen mukaan summa on pieni verrattuna siihen, millä Yle ostaa kotimaisia televisio-ohjelmia tai tekee ohjelmia itse.
Taas kun tota tv-lupaa korotetaan niin kyllä minä sen 4 eur vuositasolla taas helpommin nielen. Pacific tulee oleen se sarja mitä suuresti odotan.

Itse seuraan Ylen kanavilta paljon ohjelmaa joten olen siitä valmis maksamaan. Olen maksanut tv-lupaa kohta 20vuotta, joten se ei paljoa enään ota päähän. Siinä vaiheessa kun alkaa tulemaan tyhjäpää realityä Yleltä tilanne on toinen.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.9.2009 @ 19:05

715.9.2009 19:42

Oi vau paitti oon True Blood:it siihen mennes jo nähny kaikki, ku ne yleltä alkaa... Mutta ihan mielenkiintoista kuinka Yle yrittää, panostaa kysyntää :)

Vielä kun saisivat sen sopimuksen myös nopeammalle julkaisu ajalle...

816.9.2009 0:27

Tuollaiseen ulkomaan hömppään ne teidän kalliit lupamaksut sit tuhlataan. Kyllä kansa haluaa enemmän uutisvuotoa ja metsoloita. Ei tuollaiset ihme vamppyyrijutut ketään kiinnosta ;)

918.9.2009 23:45

YLE lähettää tälläkin hetkellä sellaisia sarjoja kuin Mullan alla ja Sopranos tuon HBO-sopimuksen ansiosta.

Huomaako kukaan idiotismia tässä?

1019.9.2009 12:13

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jarpe77:
YLE lähettää tälläkin hetkellä sellaisia sarjoja kuin Mullan alla ja Sopranos tuon HBO-sopimuksen ansiosta.

Huomaako kukaan idiotismia tässä?
Miten niin?

1119.9.2009 12:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pihlis12:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jarpe77:
YLE lähettää tälläkin hetkellä sellaisia sarjoja kuin Mullan alla ja Sopranos tuon HBO-sopimuksen ansiosta.

Huomaako kukaan idiotismia tässä?
Miten niin?
YLE perustelee lupamaksujaan HBO:n laatusarjoillaan. Kummatkin sarjat ovat tulleet Suomesta eri kanavilta jo aikapäiviä sitten.

1219.9.2009 13:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jarpe77:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pihlis12:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jarpe77:
YLE lähettää tälläkin hetkellä sellaisia sarjoja kuin Mullan alla ja Sopranos tuon HBO-sopimuksen ansiosta.

Huomaako kukaan idiotismia tässä?
Miten niin?
YLE perustelee lupamaksujaan HBO:n laatusarjoillaan. Kummatkin sarjat ovat tulleet Suomesta eri kanavilta jo aikapäiviä sitten.
Kyseessä olikin vain 'täyte' sarjoja joita yle sai tämän sopimuksen mukana uusien sarjojen lisäksi.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
1 kommentti
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....

Uutisarkisto