*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

NetAnttilan musiikkikauppa on nyt DRM-vapaa

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 8.9.2009 11:43 Kommentteja (14)

NetAnttilan musiikkikauppa on nyt DRM-vapaa NetAnttilan Download-musiikkikauppa uudistui syyskuun alussa ja poisti DRM-suojaukset latauksista. Nyt musiikkikaupan tiedostot ovat ladattavissa MP3-muodossa ilman kopiosuojausta. Tämä tarkoittaa sitä, että kappaleet voi rajattomasti siirtää soittimista toisiin. NetAnttila kertoo, että tämän ansiosta kappaleita voi kuunnella nyt Windows-koneiden lisäksi myös Linux- ja Mac-koneilla.
Samassa uudistuksessa sivustolle tehtiin myös muita uudistuksia. Kaupasta löytyvät nyt myös äänikirjat ja karaokevideot, joiden lisäksi muutoksia nähdään myös sivuston käytettävyydessä ja ominaisuuksissa. Uusi Oma Sivu mahdollistaa muun muassa ostettujen tiedostojen uudelleen latauksen ja kuitin tulostuksen.

Netissä toimivien musiikkikauppojen kilpailu on tätä nykyä erittäin rajua ja DRM-suojatun musiikin kauppaaminen on iso taakka kaupalle kuin kaupalle. Lisäksi kilpailu maailmanlaajuisten musiikkikauppojen kanssa on vaikeaa ja tuloksen tekeminen ehkä jopa vaikeampaa. Kerroimmekin vastikään Helsingin Sanomien sulkevan oman Musiikkilataamonsa ja allekirjoittanut uskoo, että tämä on vasta jäävuoren huippu.

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

18.9.2009 17:01

Tarkemmin tutkimatta, joko sieltä saa häviöttömänä, että voisi pakata haluamaansa kokoon/formattiin?

28.9.2009 17:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tomm|:
Tarkemmin tutkimatta, joko sieltä saa häviöttömänä, että voisi pakata haluamaansa kokoon/formattiin?

Ei. MP3-tiedostoja kauppaavat.

38.9.2009 22:40

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tomm|:
Tarkemmin tutkimatta, joko sieltä saa häviöttömänä, että voisi pakata haluamaansa kokoon/formattiin?

Ei. MP3-tiedostoja kauppaavat.

Nämä tosin 320kbps, eli erittäin hyvälaatuisia.

49.9.2009 8:28

Mielummin kuuntelen 96kbps itse omistamaani musiikkia kuin 320kbps DRM-kusetusta. En ole NetAnttilasta musiikkia ostanut, mutta nythän se on mahdollista.

Eiköhän tuo 320kbps MP3 kelpaa useimmille. Tuskin kukaan enää haluaa pienempiä tiedostoja ja aika harva huomaa mitään eroa esim CD-tasoiseen ääneen.

59.9.2009 12:16

Aika hyvin tuo hinnoittelu toimii. Esim. Eläkeläisten levyllä on kuusi kappaletta 1,25€/kpl eli koko albumi 7,5€. Yläpuolella on nappi josta voi ostaa kerralla koko mp3 albumin hintaan 12,95€!!!

69.9.2009 13:26

Lainaus:
...allekirjoittanut uskoo, että tämä on vasta jäävuoren huippu.
Naulankantaan! En kyllä ymmärrä tässäkään tapauksessa "pisnesmiesten" logiikkaa; kuka HULLU investoi tappiolliseen liiketoimintaan lisää myydäkseen samoja tuotteita ulos edelleen ~25 % kallimmalla kuin kansainväliset kilpailijat joiden kautta ostaminen on digitaalisessa kaupassa täsmälleen yhtä helppoa/vaikeaa (transaktiokustannukset kuluttajalle samat). Aikamoista käänteislogiikkaa. No onneksi kaikki Suomessa asuvat maksamme sen sitten vähän kalliimpana ruokana takaisin niin ei mene koko Kesko konkkaan.

79.9.2009 15:12

Edistystä =)

...vielä kun laskevat kappaleitten/albumien hintoja noin 60%lla, niin homma alkaa toimia toden teolla.

89.9.2009 19:58

Kylläpä se kauan kesti ennen kun se kopiosuojaus lähti pois. Hinta kuitenkin on vielä melko kova.

99.9.2009 20:45

Parempi myöhään kun ei milloinkaan

109.9.2009 21:33

Lainaus:
Eiköhän tuo 320kbps MP3 kelpaa useimmille. Tuskin kukaan enää haluaa pienempiä tiedostoja ja aika harva huomaa mitään eroa esim CD-tasoiseen ääneen.
Lainaus:

Siis samaa mieltä dillon81 kanssa. Jos 320kbps ei kelpaa, niin kannattaa harkita kuulon vakuuttamista...
NetAnttilan Download palvelu on pelannut hienosti. Kun itselläni meni kone ja sitä myöten käyttis rikki, niin sain aiemmat (DRM) lataukset toimimaan backupista lähettämällä heidän tukeen viestin asiasta. Kerroin siis tilanteen ja sain heiltä tarvittavan "koodin" Anttilan soittimeen sähköpostilla kätevästi.
Viime viikonloppuna heillä oli jotain häiriötä sivujen toiminnassa ja vaikka sain ostamani levyn ladattua, niin sain parin päivän päästä sähköpostilla linkin, josta voi ladata levyn uudelleen. Tätä voi sanoa jo hyväksi palveluksi. (Nyt ostamani levyn sain poltettua Widowsin Media Playerilla tuskatta audio levyksi.)

1110.9.2009 12:17

Lainaus:

Viime viikonloppuna heillä oli jotain häiriötä sivujen toiminnassa ja vaikka sain ostamani levyn ladattua, niin sain parin päivän päästä sähköpostilla linkin, josta voi ladata levyn uudelleen. Tätä voi sanoa jo hyväksi palveluksi. (Nyt ostamani levyn sain poltettua Widowsin Media Playerilla tuskatta audio levyksi.)
Sanoisin minimipalveluksi tuossa tapauksessa, jos mitään hyvitystä ei tullut.

1210.9.2009 17:20

No, kyllä se ainakin itselleni oli hyvää palvelua. Sainhan levyni ladattua heti enkä vasta parin päivän päästä. Ja ihan pyytämättä ladata vielä uudestaankin...

1312.9.2009 17:40

Lainaus:
Lainaus:
Eiköhän tuo 320kbps MP3 kelpaa useimmille. Tuskin kukaan enää haluaa pienempiä tiedostoja ja aika harva huomaa mitään eroa esim CD-tasoiseen ääneen.
Lainaus:

Siis samaa mieltä dillon81 kanssa. Jos 320kbps ei kelpaa, niin kannattaa harkita kuulon vakuuttamista...

Kyllä noilla vaan niin suuri äänenlaadullinen ero on terveisiin korviin, jotta suosittelen molemmille korvahuuhtelun kautta kuulotutkimukseen menemistä.

1414.9.2009 10:38

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Eiköhän tuo 320kbps MP3 kelpaa useimmille. Tuskin kukaan enää haluaa pienempiä tiedostoja ja aika harva huomaa mitään eroa esim CD-tasoiseen ääneen.

Siis samaa mieltä dillon81 kanssa. Jos 320kbps ei kelpaa, niin kannattaa harkita kuulon vakuuttamista...

Kyllä noilla vaan niin suuri äänenlaadullinen ero on terveisiin korviin, jotta suosittelen molemmille korvahuuhtelun kautta kuulotutkimukseen menemistä.
Ainakaan olemassa oleva tieto asiasta ei tue väitettä, että keskimääräisen ihmisen kuulo pystyisi erottelemaan 320kpbs pakattua ja cd-äänilähdettä. Alle 10 % erottaa 192 kpbs:n häviöttömästä. Esim. http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=72542

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen Applekaan ei pysty haastamaan Spotifyta? Jää tilaajamäärissä jälkeen (8.12.2016 11:09)
Vuoden 2015 kesällä lanseerattu Apple Music -suoratoistopalvelu on kerännyt tähän mennessä 20 miljoonaa tilaajaa. Pitempään markkinoilla toimineella Spotifylla on syyskuussa päivitetyn tilastotiedon ....
Tällä reseptillä Microsoft ja Intel puskevat PC:n uudelleen kasvu-uralle Tällä reseptillä Microsoft ja Intel puskevat PC:n uudelleen kasvu-uralle (8.12.2016 10:03)
Microsoft ja Intel esittelivät WinHEC-tapahtumassa Kiinassa uutta Project EVO -hanketta, jonka avulla IT-jätit yrittävät määritellä miten PC-valmistajien tulisi parantaa ensi vuoden tietokonemalleja. ....
Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio Microsoft herättää kuolleen hankkeen henkiin: Windowsista tulossa ARM-versio (8.12.2016 09:30)
Muutama vuosi sitten Microsoft yritti tuoda täysiverisen Windows 8:n ARM-pohjaisten tietokoneiden ja tablettien saataville, mutta projekti kuivui kasaan hyvin nopeasti. Nyt Microsoft yrittää ....
Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille Apple mullistaa elokuvamarkkinat? Iskee elokuvateattereiden apajille (8.12.2016 08:58)
Elokuvien julkaisukaava voi mennä lähitulevaisuudessa kokonaan uusiksi, sillä Bloombergin saamien tietojen mukaan Apple neuvottelisi Hollywoodin suurimpien studioiden kanssa oikeuksista tuoda ....
PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....