*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Tältä voisi näyttää Firefoxin monikosketustuki

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 25.8.2009 15:26 Kommentteja (13)

Tältä voisi näyttää Firefoxin monikosketustuki Monikosketustuella varustetut kosketusnäytöt ovat viime aikoina yleistyneet erityisesti matkapuhelimissa ja muissa mobiililaitteissa, mutta Applen mahdollisen tablet-laitteen ja Windows 7:n paremman kosketusnäyttötuen uskotaan kasvattavan kosketusnäyttöjen kysyntää myös tavallisten tietokoneiden kohdalla.
Monet tietokoneiden sovellukset ovat kuitenkin suunniteltu käytettäväksi tavallisen näppäimistön ja hiiren avulla, joten kosketusnäytöillä varustetut laitteet kaipaisivat useiden sovelluksien kohdalla muutoksia ohjelmien käyttöliittymiin, jotta niiden arkikäyttö olisi mahdollisimman mukavaa. Monien ohjelmien kohdalla kosketusnäyttöjä varten optimoitu käyttöliittymä on vielä pelkkä kaukainen haave, mutta Mozilla-säätiöllä työharjoittelussa ollut Felipe Gomes on jo ennättänyt luomaan lyhyen videon, jossa esitellään monikosketuksen käyttöä Firefox-selaimen kanssa.

Videossa esitellään monikosketustuen avulla mm. sivuilla näkyvien elementtien siirtämistä, kuvien koon muokkaamista ja rajaamista sekä tuttua Pong-peliä, jossa mailoja ohjataan kosketuksen avulla. Sivulla oleviin elementteihin liittyvien toimintojen lisäksi kosketusnäyttöä voi käyttää selaimen muuhunkin ohjaamiseen hiirieleiden tapaan, jolloin esim. sivuhistoriaan voisi päästä käsiksi piirtämällä ruudulle H-kirjaimen.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

125.8.2009 15:29

..Olenko minä ainoa, joka tykkää enemmän normi-kosketusnäytöstä enemmän, kun multitouch kosketusnäytöstä?

225.8.2009 15:55

resistiivisessä ja kapasitiivisessa on molemmissa hyvät puolensa. Mutta resistiiviset tuppaa olemaan epä herkempiä joten itse ainakin tykkään kapasitiivisesta.

325.8.2009 17:10

Kosketusnäytöt ovat kyllä ihan hyvä kehityssuunta. Paljon parempi käytettävyys, ollettaen että ne yleensä edes toimii.

425.8.2009 17:18

näyttääkö tämä hienolta videolla > kyllä
tuleeko tämä koskaan toimimaan edes hyvin koti käytössä > ei

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.8.2009 @ 17:18

525.8.2009 18:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TOMI23:
näyttääkö tämä hienolta videolla > kyllä
tuleeko tämä koskaan toimimaan edes hyvin koti käytössä > ei
Näyttääkö tämä hienolta videolla? > Kyllä
Opettelis ääntämää toi tyyppi, en tajunnu sanaakaa > Kyllä

625.8.2009 18:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TOMI23:
näyttääkö tämä hienolta videolla > kyllä
tuleeko tämä koskaan toimimaan edes hyvin koti käytössä > ei
Älä sano koskaan.

Mutta tosiaan tuo video nyt ei paljoa minulle kertonu ton kosketusnäytös hyödystä firefoxissa.

725.8.2009 20:30

Hah itellä ollut tuo HP TouchSmart tx2 jo vuoden nyt siinä on Win 7 RC hyvin toimii tuo tupla hiplaus

Lainaus:
.Olenko minä ainoa, joka tykkää enemmän normi-kosketusnäytöstä enemmän, kun multitouch kosketusnäytöstä?
ei sitä ole kahdella sormella pakko ole hiplata
Lainaus:
resistiivisessä ja kapasitiivisessa on molemmissa hyvät puolensa. Mutta resistiiviset tuppaa olemaan epä herkempiä joten itse ainakin tykkään kapasitiivisesta
kyllä ainakin tuo HP resistiivinen on tosi herkkä ja ei se samsungin omnia HD kapasitiivinen sen parempi toimi no tää on oma kokemus
Lainaus:
TOMI23
näyttääkö tämä hienolta videolla > kyllä
tuleeko tämä koskaan toimimaan edes hyvin koti käytössä > ei
hassu kun mulla Ihan perus fire fox toimii kosketuksella

EI TUO MIKÄÄN TEKNIIKAN IHME OLE tosin suomessa kaikki on 10 vuotta myöhässä joten perus kulutta ei tiedä muuta kuin musta pörssi valikoiman

826.8.2009 12:48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti D00mer:
..Olenko minä ainoa, joka tykkää enemmän normi-kosketusnäytöstä enemmän, kun multitouch kosketusnäytöstä?
Et. Kokeilujen perusteella käytän mielummin resistiivistä.

928.8.2009 8:21

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti D00mer:
..Olenko minä ainoa, joka tykkää enemmän normi-kosketusnäytöstä enemmän, kun multitouch kosketusnäytöstä?
Et. Kokeilujen perusteella käytän mielummin resistiivistä.

Resistiivisyys ja multitouch eivät ole toisiaan pois sulkevia tekijöitä. Myös resistiivisellä touchpadillä/näytöllä voidaan toteuttaa multitouch, vaikka se hieman enempi ajurilta vaatiikin. Kyse on vain siitä, ettei kukaan ole osannut sitä kaivata aiemmin. Demoja on olemassa ja esim. Ubuntussa tuntui olevan jotain multitouch-eleitä (esim. scrollaus selaimessa taisi onnistua kahdella sormella), kun viimeksi HP nx7400-läppärillä kokeilin. En tiedä kyllä mikä tuon touchpad on, mutta ei siinä Windowsissa multitouchia ole. Tuon touchpad on kyllä erinomainen tuntumaltaan :-)

Edit: Demo multitouchista resistiivisellä touchpadilla
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.8.2009 @ 08:27

1028.8.2009 8:22

Edit: sekoilu pois :-/

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.8.2009 @ 08:22

1115.10.2009 22:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti D00mer:
..Olenko minä ainoa, joka tykkää enemmän normi-kosketusnäytöstä enemmän, kun multitouch kosketusnäytöstä?
Olenko ainoa jonka mielestä kosketusnäytöt ovat muutamaa erikoistarkoitusta lukuunottamatta näyttöä tahriva, käyttöä hidastava, yms. muka-käyttöä-helpottava toteutus jolla etenkään pöytä tai kannettavissa tietokoneissa (kämmentietokoneet ja puhelimet siis jätän mahdolliseksi poikkeukseksi) ei ole normaalissa käytössä mitään tekemistä koneen käytön tehokkuuden kanssa?

1215.10.2009 22:08

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti No_voi:
Kosketusnäytöt ovat kyllä ihan hyvä kehityssuunta. Paljon parempi käytettävyys, ollettaen että ne yleensä edes toimii.
Itse olen pudottanut hiiren käytöstä 90% pois ja optimoinut systeemini toimimaan lähes kaikessa nopeammin näppäimistöltä - enkä todellakaan pysty kuvittelemaan mitään asiaa minkä tekemisessä kosketusnäytöstä olisi jotain käytettävyyttä parantavaa vaikutusta.

En kyllä keksi mitään sellaista normikäyttäjän käsityksen käytettävyydestä huomioon ottaenkaan, mutta pystyn ymmärtämään mistä tuollainen mielikuva normikäyttäjälle syntyy. Sitä kukaan ei ole onnistunut selittämään että miten kosketusnäyttö käytettävyyttä oikeasti parantaa.

1316.10.2009 20:20

Kaverin vanhemmilla on keittiössä HP 22" kosketus näyttö pc eivät edes vois kuvitella näppis + hiirtä siinä tiellä \ häiriönä

itellä tuo kosketus näyttö toimittaa HTPC virkaa tv vieressä on niin kätevää kun voi tökkiä ruutu eikä tarvii pitää mitään näppistä sylissä ja yrittää hiirtä liikuttaa sohvalla

tossa nyt muutama missä kosketus näyttö on 100000 x parempi

lisäksi tuo video on täys susi eikä olekaan näytetä missä kosketus näyttö on hyvä

mut pelaamiseen tai softa koodaajalle näppis + hiiri on paras

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat (9.12.2016 08:40)
Floridalaiseen Magic Leap -kasvuyrityksen kehittämiin mixed reality -laseihin on ladattu kovia odotuksia – kenties liiankin suuria. The Informationin paljastamien tietojen mukaan Magic Leap ....
Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti

Uutisarkisto