*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

P2P-verkossa musiikka ladanneen ja jakaneen tuomio säilyi hovissa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 17.8.2009 13:10 Kommentteja (12)

P2P-verkossa musiikka ladanneen ja jakaneen tuomio säilyi hovissa Helsingin hovioikeus on pitänyt voimassa musiikkia laittomasti ladanneen ja sitä DirectConnect-vertaisverkossa levittäneen miehen tuomion. Porvoon käräjäoikeus tuomitsi 24-vuotiaan miehen tekijänoikeusrikkomuksesta ja -rikoksesta helmikuussa 2008. Rangaistus oli 80 päiväsakkoa ja 3091 euroa vahingonkorvauksia.
Viime vuonna Porvoon käräjäoikeus totesi tuomitun jakaneen vuoden 2005 lopulla ja alkuvuodesta 2006 vertaisverkossa vähintään 768 megatavua musiikkitiedostaja, mikä vastaa noin 164 albumia. Hänen tietokoneeltaan löydettiin yhteensä 1 850 musiikkitiedostoa, jotka oli ladattu laittomasta lähteestä.

Tuomittu kiisti syyllistyneensä rikokseen. Hänen mukaansa joku hänen tuttavistaan olisi jakanut kyseiset kappaleet luvatta käyttäen apunaan miehen tietokonetta. Omien sanojensa mukaan hän ei ollut itse asentanut DirectConnect-ohjelmaa tietokoneelleen. Porvoon käräjäoikeus eikä Helsingin hovioikeuskaan kuitenkaan uskonut miehen tarinaa. Hovioikeus katsoi, että tuomittu oli itse vastuussa hänen koneellaan tehdyistä latauksista ja tiedostojen jakamisesta.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

117.8.2009 13:28

768 megatavua musiikkitiedostaja

Tiedostoja ? :)

217.8.2009 13:34

ihan asiallinen rangaistus IMO, ei siinä paljoo halvemmalla olis päässy kun olis ostanut kaikki kaupasta alunperin

317.8.2009 14:15

Ei ainakaan mikään elämän mittainen velkavankeus edessä,vaikka varmaan kiroillen maksaakin.Kohtuullinen tuomio mielestäni.

417.8.2009 14:20

Tuollaiseen kohtuulliseen ja oikeudenmukaiseen tuomioon täytyy jokaisella warettajalla olla varaa.


Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

517.8.2009 14:54

2005 lopussa - 2006 alussa jakanut vähintään 768 megaa, eikä sitä ennen eikä sen jälkeen ole yhtää waretellut, Heh heh :D
Itse ainakin maksaisin summan mielelläni, ennenkuin joku keksii nostaa sen satoihin tuhansiin.

617.8.2009 15:26

Summa näyttäisi olevan ihan ok. Maksettavissa on helposti. Mitenkänän sitten kun tavaraa löytyy teroja. :P

Täällä on paremmin kuin jenkeissä. Noi miljooja tuomit on ihan hatusta revittyjä. Saman verran sakkoja kuin kaupassakin tavara maksaa niin ihan kohtuullinen olisi.

717.8.2009 15:35

Anteeksi mitä? 768 megatavua musiikkitiedostoja vastaa 164 albumia? :D

768MB / 164 = 4,68MB per albumi? Sovitaan että yhdellä albumilla on 10 musiikkikappaletta. Se tarkoittaa, että yksi musiikkikappale on n. 468 kilotavun kokoinen. Keskimääräinen kappaleen pituus voisi olla sitten kolme ja puoli minuuttia. Tällöin bitrate olisi huimat 17,82kbps. Mahtaa kuulostaa hyvältä MP3-muodossa.

817.8.2009 20:28

Hehee, hyvä ettei ollu jenkeis koska sillon korvaussumma olis ollu
148 000 000 $ eli 148 miljoonaa dollaria. Jos oltais menty jammien oikeuden päätöksen mukaan:)

917.8.2009 20:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Diazzi:
Anteeksi mitä? 768 megatavua musiikkitiedostoja vastaa 164 albumia? :D

768MB / 164 = 4,68MB per albumi? Sovitaan että yhdellä albumilla on 10 musiikkikappaletta. Se tarkoittaa, että yksi musiikkikappale on n. 468 kilotavun kokoinen. Keskimääräinen kappaleen pituus voisi olla sitten kolme ja puoli minuuttia. Tällöin bitrate olisi huimat 17,82kbps. Mahtaa kuulostaa hyvältä MP3-muodossa.
Joo, itseä ihmetytti ihan sama juttu. Kokeilin ripata levyn koneelle, ja 128 kbps mp3 -laadulla jo keskiverto kappale vie 4-5 MB. Ja 768 MB / 4,5 MB = 170. Tuossa on siis virhe, ja on tarkoitettu 164 kappaletta, ei albumia.

1017.8.2009 23:12

Lainaus:
Hänen mukaansa joku hänen tuttavistaan olisi jakanut kyseiset kappaleet luvatta käyttäen apunaan miehen tietokonetta.
Tulee ihan ala-aste mieleen, "se oli toi". Ja ainakin jos kaveri pöllii kaupasta ja itse vain seisoo siinä muina miehinä, saa rangaistuksen avunannosta. Naurettavaa.

1118.8.2009 7:48

Amerikassa tämänkin hinta olisi suurempi.Kyllähän suomessakin näitä warettajia kaapataan, mutta näköjää pidetään hiljaisena.Kyllä niitä vähän väliin näkyy afterdawnilla ja iltalehden sivuilla.

1220.8.2009 16:03

Sitä mietin että tässäkin oli kyseessä joku itselle tuntematon "DirectConnect"? Onko torrenttilataajia tai dc++:n käyttäjiä "nuhdeltu" vielä mitenkään? Onko joitakin helpompi valvoa (tai ylipäätään mahdollista) kuin toisia?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
3 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
1 kommentti
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....

Uutisarkisto