*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

P2P-verkossa musiikka ladanneen ja jakaneen tuomio säilyi hovissa

Kirjoittaja Ilkka Ketola @ 17.8.2009 13:10 Kommentteja (12)

P2P-verkossa musiikka ladanneen ja jakaneen tuomio säilyi hovissa Helsingin hovioikeus on pitänyt voimassa musiikkia laittomasti ladanneen ja sitä DirectConnect-vertaisverkossa levittäneen miehen tuomion. Porvoon käräjäoikeus tuomitsi 24-vuotiaan miehen tekijänoikeusrikkomuksesta ja -rikoksesta helmikuussa 2008. Rangaistus oli 80 päiväsakkoa ja 3091 euroa vahingonkorvauksia.
Viime vuonna Porvoon käräjäoikeus totesi tuomitun jakaneen vuoden 2005 lopulla ja alkuvuodesta 2006 vertaisverkossa vähintään 768 megatavua musiikkitiedostaja, mikä vastaa noin 164 albumia. Hänen tietokoneeltaan löydettiin yhteensä 1 850 musiikkitiedostoa, jotka oli ladattu laittomasta lähteestä.

Tuomittu kiisti syyllistyneensä rikokseen. Hänen mukaansa joku hänen tuttavistaan olisi jakanut kyseiset kappaleet luvatta käyttäen apunaan miehen tietokonetta. Omien sanojensa mukaan hän ei ollut itse asentanut DirectConnect-ohjelmaa tietokoneelleen. Porvoon käräjäoikeus eikä Helsingin hovioikeuskaan kuitenkaan uskonut miehen tarinaa. Hovioikeus katsoi, että tuomittu oli itse vastuussa hänen koneellaan tehdyistä latauksista ja tiedostojen jakamisesta.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

117.8.2009 13:28

768 megatavua musiikkitiedostaja

Tiedostoja ? :)

217.8.2009 13:34

ihan asiallinen rangaistus IMO, ei siinä paljoo halvemmalla olis päässy kun olis ostanut kaikki kaupasta alunperin

317.8.2009 14:15

Ei ainakaan mikään elämän mittainen velkavankeus edessä,vaikka varmaan kiroillen maksaakin.Kohtuullinen tuomio mielestäni.

417.8.2009 14:20

Tuollaiseen kohtuulliseen ja oikeudenmukaiseen tuomioon täytyy jokaisella warettajalla olla varaa.


Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

517.8.2009 14:54

2005 lopussa - 2006 alussa jakanut vähintään 768 megaa, eikä sitä ennen eikä sen jälkeen ole yhtää waretellut, Heh heh :D
Itse ainakin maksaisin summan mielelläni, ennenkuin joku keksii nostaa sen satoihin tuhansiin.

617.8.2009 15:26

Summa näyttäisi olevan ihan ok. Maksettavissa on helposti. Mitenkänän sitten kun tavaraa löytyy teroja. :P

Täällä on paremmin kuin jenkeissä. Noi miljooja tuomit on ihan hatusta revittyjä. Saman verran sakkoja kuin kaupassakin tavara maksaa niin ihan kohtuullinen olisi.

717.8.2009 15:35

Anteeksi mitä? 768 megatavua musiikkitiedostoja vastaa 164 albumia? :D

768MB / 164 = 4,68MB per albumi? Sovitaan että yhdellä albumilla on 10 musiikkikappaletta. Se tarkoittaa, että yksi musiikkikappale on n. 468 kilotavun kokoinen. Keskimääräinen kappaleen pituus voisi olla sitten kolme ja puoli minuuttia. Tällöin bitrate olisi huimat 17,82kbps. Mahtaa kuulostaa hyvältä MP3-muodossa.

817.8.2009 20:28

Hehee, hyvä ettei ollu jenkeis koska sillon korvaussumma olis ollu
148 000 000 $ eli 148 miljoonaa dollaria. Jos oltais menty jammien oikeuden päätöksen mukaan:)

917.8.2009 20:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Diazzi:
Anteeksi mitä? 768 megatavua musiikkitiedostoja vastaa 164 albumia? :D

768MB / 164 = 4,68MB per albumi? Sovitaan että yhdellä albumilla on 10 musiikkikappaletta. Se tarkoittaa, että yksi musiikkikappale on n. 468 kilotavun kokoinen. Keskimääräinen kappaleen pituus voisi olla sitten kolme ja puoli minuuttia. Tällöin bitrate olisi huimat 17,82kbps. Mahtaa kuulostaa hyvältä MP3-muodossa.
Joo, itseä ihmetytti ihan sama juttu. Kokeilin ripata levyn koneelle, ja 128 kbps mp3 -laadulla jo keskiverto kappale vie 4-5 MB. Ja 768 MB / 4,5 MB = 170. Tuossa on siis virhe, ja on tarkoitettu 164 kappaletta, ei albumia.

1017.8.2009 23:12

Lainaus:
Hänen mukaansa joku hänen tuttavistaan olisi jakanut kyseiset kappaleet luvatta käyttäen apunaan miehen tietokonetta.
Tulee ihan ala-aste mieleen, "se oli toi". Ja ainakin jos kaveri pöllii kaupasta ja itse vain seisoo siinä muina miehinä, saa rangaistuksen avunannosta. Naurettavaa.

1118.8.2009 7:48

Amerikassa tämänkin hinta olisi suurempi.Kyllähän suomessakin näitä warettajia kaapataan, mutta näköjää pidetään hiljaisena.Kyllä niitä vähän väliin näkyy afterdawnilla ja iltalehden sivuilla.

1220.8.2009 16:03

Sitä mietin että tässäkin oli kyseessä joku itselle tuntematon "DirectConnect"? Onko torrenttilataajia tai dc++:n käyttäjiä "nuhdeltu" vielä mitenkään? Onko joitakin helpompi valvoa (tai ylipäätään mahdollista) kuin toisia?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Fanit loivat alkuperäisen Tomb Raider -pelin selaimeen Fanit loivat alkuperäisen Tomb Raider -pelin selaimeen (26.4.2017 19:21)
Ensimmäistä kertaa 1996 julkaistu peli Tomb Raider on yksi modernin pelaamisen klassikoita. Sittemmin jo 90-luvulla suosittu peli on muuntunut yhdeksi maailman suosituimmaksi pelisarjaksi, joka ....
Twitter panostaa yhä enemmän videosisältöön, NFL:n tilalle UFC? Twitter panostaa yhä enemmän videosisältöön, NFL:n tilalle UFC? (26.4.2017 18:56)
Twitteriä on syytetty umpisurkeasta kehitystahdista, sillä yhtiö ei ole tuonut käyttäjille juurikaan uusia, tai ainakaan halutuimpia, ominaisuuksia. Yhtiö onkin pyrkinyt uudistamaan bisnestään ....
Samsung tuo aiemmin räjähdysalttiit Note7:t uudestaan myyntiin liki kolmannesta halvemmalla Samsung tuo aiemmin räjähdysalttiit Note7:t uudestaan myyntiin liki kolmannesta halvemmalla (26.4.2017 18:26)
Tietojen mukaan Samsung todella tuo Note7:t myyntiin, kuten on viime kuukausina vihjaillut. Korealaisyhtiön suunnitelmista kertoo ETNews, jonka mukaan hintaa on pudotettu liki kolmannes. ....
Applen tekoälytutkija – Konetta ei saisi laittaa ihmistä vastaan Applen tekoälytutkija – Konetta ei saisi laittaa ihmistä vastaan (26.4.2017 13:46)
Applen tekoälytiimissa työskentelevä ja Siri-puheavustajan perustajiin kuuluvan Tom Gruberin mukaan tekoälyn kehitys on vääjäämätöntä, mutta sitä pitäisi ensisijaisesti kehittämään helpottamaan ....
Parlamentti haluaa eroon maarajoituksista – Halvat eurooppalaiset nettikaupat avautuvat suomalaisille Parlamentti haluaa eroon maarajoituksista – Halvat eurooppalaiset nettikaupat avautuvat suomalaisille (26.4.2017 11:18)
Euroopan parlamentti on äänestänyt lakialoitteesta, jonka tavoitteena on kieltää digitaalisiin palveluihin lisättyjen maarajoitusten käyttö. Äänestyksen pohjalta parlamentti alkaa nyt neuvotella ....

Uutisarkisto