*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

H.264-yhteensopiva Silverlight 3 julkaistu

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 10.7.2009 12:26 Kommentteja (13)

H.264-yhteensopiva Silverlight 3 julkaistu Microsoftin kehittämän Silverlight-tekniikan nopea kehitys on jatkunut viimeisen parin vuoden aikana ja tänään Silverlight-selainlaajennoksesta saatiin ulos uusi 3-versio.
3-versio tuo Silverlightiin monia uudistuksia, kuten tuen H.264-videoille ja AAC-audiolle, tuen näytönohjaimien videokiihdytyksille, mahdollisuuden käyttää näytönohjaimen 3D-ominaisuuksia grafiikkaelementtien piirtämisen nopeuttamiseksi, multitouch-tuen sekä mahdollisuuden tehdä selaimen ulkopuolella toimivia Silverlight-sovelluksia.

H.264-videoiden tuottamista varten Microsoft päivitti Expression Encoder -ohjelmiston 3-versioon, jolla voi siis nyt pakata jopa Full HD -videoita H-264-yhteensopivaan muotoon. Ohjelmalla voi lisäksi tuottaa Smooth Streaming -jakelua tukevia videoita, joissa kuluttajat voivat itse valita millä bitratella he haluavat videotaan ladata ja katsella.

Silverlight-selainlaajennoksen voi ladata Microsoftin omilta sivuilta ja tarjolla on Windows- ja Mac OS X -käyttöjärjestelmille suunnatut versiot. Windowsin osalta laitteistovaatimuksena on vähintään 500 Megahertsin kellotaajuudella toimiva suoritin ja 128 megatavua keskusmuistia. Mac OS X:n osalta vaaditaan Intel-suorittimella ja vähintään 128 megatavun keskusmuistilla varustettu kokoonpano, josta löytyy Mac OS X 10.4.8 tai uudempi käyttöjärjestelmä. Selainlaajennus toimii Microsoftin mukaan Internet Explorer 6/7/8-, Firefox 2/3- ja Safari 3/4-selaimilla, jonka lisäksi laajennus näyttää toimivan ainakin Chromessa.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

110.7.2009 12:33
WumWum
Inactive

Miten Microsoft uutinen voi kuulostaa näin hyvältä? Missä on koira haudattuna?

210.7.2009 12:47

Sanokaas nyt ihmiset että missä tätä silverlightia käytetään? En ole vielä kertaakan törmännyt tarpeeseen asentaa silverlightia, kun ei missään ole sitä vaadittu.

310.7.2009 13:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Abexi:
Sanokaas nyt ihmiset että missä tätä silverlightia käytetään? En ole vielä kertaakan törmännyt tarpeeseen asentaa silverlightia, kun ei missään ole sitä vaadittu.
Microsoftin sivuilla...
Ainakaan missään muualla en ole siihen törmännyt. Esimerkiksi MS:n uuden mainoskampanjan (www.office2010themovie.com) sivuilla tuota käytetään ja ainakaan minulla ei auennut, kun oli Moonlight 1.0 käytössä Firefoxissa (asensin kokeillakseni).

410.7.2009 17:46
WumWum
Inactive

Micro$oft on tullut tavallaan Adoben leikkikentälle tällä Silverligh-lisäosalla. Onhan se sentään hyvä, että sen voi asentaa sentään muihinkin selaimiin kuin 'ei niin standardiin Exploreriin'. En lähtisi sieluani myymään tässäkään Micro$oftille. Sen sijaan jos etsisin vaihtoehtoja Adobe flash plugille, ottaisin vaihtoehdoksi esim. Gnash lisäosan. Gnash paranee kokoajan ja on GPL lisenssillä.

510.7.2009 22:09

Mutta missä on Linuksille suunnattu versio??
Taas meitä syrjitään... :(

611.7.2009 4:27

Mutta tätä ei tarvitse mihinkään pakollisesti?

711.7.2009 9:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jkaart:
Mutta missä on Linuksille suunnattu versio??
Taas meitä syrjitään... :(

Mitä muuta Microsoftilta voi odottaa?

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
Mutta tätä ei tarvitse mihinkään pakollisesti?

No eipä varsinaisesti tuolle ole juurikaan käyttöä. Joskus Microsoftin sivuilla olen siihen törmännyt, mutta eipä se ole minua haitannut... :)

811.7.2009 11:04

Pariin kertaan olen yrittänyt katsoa Silverlight-tekniikalla tuotettua livelähetystä, mutta jatkuva bufferointi jätti katselukokemuksen vain yritykseksi. Sen sijaan wmv tai flash on toiminut hyvin 1Mbps yhteydellä. Silverlight kaiketi vaatisi enemmän kaistaa, mutta valitettavasti jo 2Mbps maksaa nykyisin 42€. Enkä puhu mobiili-, vaan laajakaistaliittymästä.

911.7.2009 21:43

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jkaart:
Mutta missä on Linuksille suunnattu versio??
Taas meitä syrjitään... :(

Mitä muuta Microsoftilta voi odottaa?

Täältähän sen. Ja ymmärtääkseni Microsoft kyllä tukee mono-version kehitystä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.7.2009 @ 21:45

1011.7.2009 21:58

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jkaart:
Mutta missä on Linuksille suunnattu versio??
Taas meitä syrjitään... :(

Mitä muuta Microsoftilta voi odottaa?

Täältähän sen. Ja ymmärtääkseni Microsoft kyllä tukee mono-version kehitystä.

Ei tuo ole Silverlight 3 vaan Moonlight 1.0.1... ;)
Juu minä olen tietoinen, että Novell kehittää Microsoftin tukemana Moonlightia, mutta se on huomattavan jäljessä Silverlightiin verrattuna. :(

1122.8.2009 16:48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Abexi:
Sanokaas nyt ihmiset että missä tätä silverlightia käytetään? En ole vielä kertaakan törmännyt tarpeeseen asentaa silverlightia, kun ei missään ole sitä vaadittu.
En minäkään, mutta muistan että jokin suurtapahtuma oli josta täälläkin uutisoitiin jota, jos olisi halunnut seurata, niin olisi onnistunut vain silverlightilla (mahdollisesti moonlight saatiin tarpeeksi pitkälle siihen mennessä että silläkin olisi onnistunut esim. linuxissa...).

Flashilla on markkinoilla johtoasema jolta on vaikea saada edes pientä osaa ja kun vielä videoiden sisällyttäminen suoraan (X)HTML sivuille tulee standardiin mukaan niin sekä flashilta että silverlightilta menee merkitys tietyssä käytössä vallan.

1222.8.2009 17:00

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Abexi:
Sanokaas nyt ihmiset että missä tätä silverlightia käytetään? En ole vielä kertaakan törmännyt tarpeeseen asentaa silverlightia, kun ei missään ole sitä vaadittu.
Microsoftin sivuilla...
Ainakaan missään muualla en ole siihen törmännyt. Esimerkiksi MS:n uuden mainoskampanjan (www.office2010themovie.com) sivuilla tuota käytetään ja ainakaan minulla ei auennut, kun oli Moonlight 1.0 käytössä Firefoxissa (asensin kokeillakseni).
Kukahan neropatti on keksinyt, että firman, jonka lähes kaikki tuotteet ovat windowsille joka on heidän käyttöjärjestelmä ja jolla näin ollen on varmasti kiinnostusta markkinoida tuotteitaan muiden käyttöjärjestelmien käyttäjille on jotenkin kovin fiksua käyttää nettisivuillansa mainoksissa toteutustekniikkaa jonka he ovat kehittäneet ja julkaisseet saataville vain omalla käyttöjärjestelmälleen?

Moonlight on olemassa ja jos se toimii tarpeeksi hyvin niin sillä nuo saattavat näkyä, mutta tosiasia on että tuossa on ylimääräinen "jos" seassa ja ilman sitäkin on ainakin tällä hetkellä tosiasia että harvalla on sitä asennettuna (kun ei ole tarvetta ollut) ja tässä on nyt pistetty mahdollisimman laajalti toimivan mainostuksen edelle täysin tarpeettomasti se että käytetään firman omaa teknologiaa mainosten toteutukseen (muiden järjestelmien käyttäjille tämä näkyy mainoksina joiden paikalla on puuttuvaa-pluggaria ilmentävä ikoni).

133.6.2011 1:10
ethvJFKWR
Vahvistamaton

YouÂ’re a real deep tihkner. Thanks for sharing.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
2 kommenttia
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto