*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Google Chrome on nyt käyttöjärjestelmä

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 8.7.2009 12:21 Kommentteja (26)

Google Chrome on nyt käyttöjärjestelmä Yhdeksän kuukautta Chrome-selaimen julkaisun jälkeen Google yllättää hurjalla julkistuksella. Google Chrome Operating System on tuleva käyttöjärjestelmä, joka tulee yhtiön mukaan palvelemaan erityisesti netissä viihtyviä käyttäjiä. Ensisijaisesti miniläppäreille suunnattu Chrome OS -käyttäjärjestelmää on tähän asti kehitetty sisäisesti, mutta vielä tänä vuonna kehitys muuttuu avoimeksi.
Google kertoo blogikirjoituksessa, että kunnianhimoisen tavoitteen saavuttamiseen open source -yhteisön tuki on erittäin tärkeää. Tarkoituksena on luoda käyttöjärjestelmä, joka rakennetaan nettikäyttöön ilman kompromisseja. Googlen mukaan käyttäjät haluavat entistä nopeampaa ja mutkattomampaa toimintaa, josta syystä Chrome OS:n on tarkoitus olla kevytrakenteinen, nopea ja turvallinen -- ilman loputtomia päivityksiä ja asetuksia.

Ohjelmien kehittäjiä Google kannustaa helpolla lähestymisellä. Ohjelmistoalustaksi yritys mainitsee yksinkertaisesti webin. Käyttöjärjestelmässä toimivat kaikki web-sovellukset, jolloin kehittäjä kattaa samalla sovelluksella sekä Chrome OS:n että Windowsin, Macin ja Linuxin käyttäjät. Google Chrome OS tukee x86- ja ARM-prosessoreita ja pyörii Linux kernelin päällä.

Ensimmäiset miniläppärit, jossa tulee esiasennettuna Google Chrome OS tullaan julkaisemaan todennäköisesti ensi vuoden puolivälin jälkeen. Miniläppäreiden lisäksi käyttöjärjestelmä soveltuu yrityksen mukaan myös muille kannettaville ja pöytätietokoneille.

Edellinen Seuraava  

26 kommenttia

18.7.2009 12:47

IMO, koko homman yksi iso osa tulee olemaan HTML5:n täydellinen tuki, jolloin (oikein tehtyjä) verkkosovelluksia voidaan ajaa myös offline-tilassa ja softat päivittävät muutokset verkkoon heti verkkoon päästyään (samaa voi kokeilla jo nyt Google Gearsia tukevilla selaimilla, esim. Google Docsin kanssa).

28.7.2009 14:01
WumWum
Inactive

Maailmanvalloitus suunnitelmia Googlella. Sitä on yrittänyt Rooman valtakunta ja Hitler. Minulla on omat epäilykseni näille pilvimalli suunnitelmille. Suutari pysyköön lestissään. Parempi ehkä kun keskittyisivät parantamaan hakukonetta, jotta saisin täsmäävämpiä hakutuloksia.

Google rahoittaa jo NASAA, aikooko ne tarjota seuraavaksi lentopalveluita?

38.7.2009 14:26

Samaa mieltä WumWumin kanssa, ihme ettei Googlen tunnuslauseena ole "kun mikään ei riitä"..

48.7.2009 14:45

musta on ainakin hienoa että on tällainen suuri ökyrikas yhtiö jolla on nuoret omistajat jotka eivät pihtaile rahojen kanssa ja änkevät jalkansa jokaisen oven väliin. Keksivät vielä jotain vallankumouksellista

58.7.2009 14:50

Hitler mainittu!
Google Airways olisi kyllä hieno ratkaisu, mutta sitten aletaan olemaan jo niin paljon ulkona pelkästä tietotekniikasta että tuskin tuollaista tulee.

Ja tästä käyttiksestä, mjöh.

68.7.2009 15:18

Samaa mieltä tubbanan kanssa,aivan oikein että nuoret omistajat kokeilevat koko ajan jotain uutta,eivätkä pihtaile rahojensa kanssa.

78.7.2009 16:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mikko777:
Samaa mieltä tubbanan kanssa,aivan oikein että nuoret omistajat kokeilevat koko ajan jotain uutta,eivätkä pihtaile rahojensa kanssa.
Juuri näin.

88.7.2009 17:15

liikkuihan tästä huhua jo kauan sitten.. itse pidin Googlen käyttiksen ilmestymistä vähintäänkin todennäköisenä :) Hyvä vaan, että tulee lisää kilpailijoita käyttöjärjestelmä markkinoille.

98.7.2009 17:16
WumWum
Inactive

Olen yleisesti ottaen samaa mieltä mutta en mitä tulee monikansallisiin yrityksiin. Hieno juttu, jos Linux ydin saa tätä kautta lisää julkisuutta.

108.7.2009 17:24
Zarok
Inactive

On se hienoa, että jotkut kehittyä ja koittavat uusia asioita, eikä jäädä paikalle seisomaan.

118.7.2009 19:01

Mielenkiintoista,vaikka en itse aio missään nimessä hankkia miniläppäriä matkakuppaniksi.Minulle riittää Nokian luuri nettailuun,kun olen jaloin tuolla ulkomaailmassa.

Vielä kiinostavampaa tulee olemaan sitten kun Google yrittää vallata pöytäkoneet.Microsoftin nujertaja?Jättien tannertappelu edessä.

128.7.2009 21:21

Olen jo pitkään odottanut että koska Google tulee tietoiseksi itsestään ja kääntää ydinaseet ihmistä vastaan. Odotettavissa on että vuonna 2012 näin tulee tapahtumaan. Toivottavasti olet valmiina John Connor!!

139.7.2009 19:10

Nyt menee jo vähän liian pitkälle.. ei tuo ole enää järkevää.

149.7.2009 20:08

Chrome OS = Android asennettuna PC:lle? :)

Njoo.. kai ne sitä Androidia vähän on säätänyt, että saadaan enempi iloa PC:n isommasta resoluutiosta :p

159.7.2009 21:08
WumWum
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti matso9:
Chrome OS = Android asennettuna PC:lle? :)

Njoo.. kai ne sitä Androidia vähän on säätänyt, että saadaan enempi iloa PC:n isommasta resoluutiosta :p
HAHAA! :D:D:D
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.7.2009 @ 21:09

169.7.2009 21:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti matso9:
Chrome OS = Android asennettuna PC:lle? :)

Njoo.. kai ne sitä Androidia vähän on säätänyt, että saadaan enempi iloa PC:n isommasta resoluutiosta :p
Voisiko joku kuvitella, että Symbian ikinä taipuisi edes miniläppärin käyttöjärjestelmäksi? Tuossa on aika selkeä syy, miksi Nokian asema älypuhelin markkinoilla on aika häilyvä: onko nokialianen älypuhelin vai ei?

179.7.2009 23:22

Nokia vois kans tunkee sen symbianinsa anaaliin ja ottaa googlesta mallia. Avoinmen lähdekoodin linux-pohjanen käyttis luureihin, niin johan ois repäsy! Heti vaihtaisin sen kunniaksi nokiatunen puhelimeen ja tilaisin buumista ;p lisää soittoäänen voimakkuuksia ja en koskaan vastas puhelimeen, kun joku soittais.

1810.7.2009 1:03

Lainaus:
onko nokialianen älypuhelin vai ei?

Ei älypuhelimia ole olemassakaan. "Älypuhelin" = puhelin, jossa on 10MHz tehokkaampi prosessori ja 10mt enemmän keskusmuistia (ja hyvällä tuurilla mp3 -soitin)

Lainaus:
Nokia vois kans tunkee sen symbianinsa anaaliin ja ottaa googlesta mallia. Avoinmen lähdekoodin linux-pohjanen käyttis luureihin, niin johan ois repäsy!

Miksi sitä linuxia pitää olla tunkemassa joka paikkaan? Symbian on varsin hyvä pohja, mutta kännykkää ei yksinkertaisesti ole tehty miksikään multimediatietokoneeksi, mihin nykyaikainen suuntaus on kääntymässä.

Esim; Kamera kännykkä. Vaikka megapikseleitä riittääkin, niin silti löytyy kohinaa ja kuvan laatu on sitä mitä on.. Led salamoineen ja kaikkine turhine lisävarusteineen ne häviävät kuvan laadussa kamerakaupan halvimmille kameroille.

Tässä nyt yritetään tehdä samaa trikkiä kuin kamerakännyköissä aikoinaan. Google OS + Tietokone = Mainosta. Eihän tällä mitään muuta arvoa googlelle ole.

Lainaus:
Chrome OS = Android asennettuna PC:lle? :)

Njoo.. kai ne sitä Androidia vähän on säätänyt, että saadaan enempi iloa PC:n isommasta resoluutiosta :p
Hyvä huomio. Valitettavasti se taitaa olla näin..

Minusta Google tekee liikaa aluevaltauksia nykyään. Sillä on maailman suurin hakukone merkkinsä alla, sekä nykyisin myös puhelin, internet selain ja pian luultavasti käyttöjärjestelmä.. Mitä seuraavaksi? Auto nimeltä Android?

Power corrupts

1910.7.2009 1:03

Ja taas ollaan lähempänä sitä optiimiasiaa että raskaat ohjelmat olis internetissä, pois kovalevyltä tilaa viemästä. Se nyt on vaan niin että tulevaisuudessa ei tarvitse ostaa CD:illä Adobeja, 3D ohjelmia sun muita. Netitse vaan kirjaudutaan ja maksetaan käytöstä eikä itse ohjelmasta. Sit tarvitaan enää Suomen päättäjänuijat ymmärtämään että ne valokuidut tms. olis tarpeellisia joka talouteen että netti toimii tehokkaasti. Digi TV on pehvasta. Netti on jo täällä!

2010.7.2009 10:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kittap:
Ja taas ollaan lähempänä sitä optiimiasiaa että raskaat ohjelmat olis internetissä, pois kovalevyltä tilaa viemästä. Se nyt on vaan niin että tulevaisuudessa ei tarvitse ostaa CD:illä Adobeja, 3D ohjelmia sun muita. Netitse vaan kirjaudutaan ja maksetaan käytöstä eikä itse ohjelmasta. Sit tarvitaan enää Suomen päättäjänuijat ymmärtämään että ne valokuidut tms. olis tarpeellisia joka talouteen että netti toimii tehokkaasti. Digi TV on pehvasta. Netti on jo täällä!
Jeps, eiköhän tämä sitä kohti ala mennä että kotikoneeksi riittää jonkinlainen "pääte" ja kaikki laskenta ja datansäilytys tapahtuu servereillä, joista sitten maksetaan kuukausi- tai käyttöastemaksua.
Sillähän se piratismikin kitketään. Hardisvalmistajat lienevät kyllä erimieltä.

2110.7.2009 12:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kittap:
Ja taas ollaan lähempänä sitä optiimiasiaa että raskaat ohjelmat olis internetissä, pois kovalevyltä tilaa viemästä. Se nyt on vaan niin että tulevaisuudessa ei tarvitse ostaa CD:illä Adobeja, 3D ohjelmia sun muita. Netitse vaan kirjaudutaan ja maksetaan käytöstä eikä itse ohjelmasta. Sit tarvitaan enää Suomen päättäjänuijat ymmärtämään että ne valokuidut tms. olis tarpeellisia joka talouteen että netti toimii tehokkaasti. Digi TV on pehvasta. Netti on jo täällä!
Kyllä minä ainaki haluan käyttää tarvittavia ohjelmia vaikka netti olis poikkikin. Muutoinkin viive netin kautta käytettäviin ohjelmiin on sen verran iso ettei se kaikkiin sovellu. Joillakin työpaikoilla ja useissa kodeissa miksei.

2210.7.2009 17:21

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kittap:
Ja taas ollaan lähempänä sitä optiimiasiaa että raskaat ohjelmat olis internetissä, pois kovalevyltä tilaa viemästä. Se nyt on vaan niin että tulevaisuudessa ei tarvitse ostaa CD:illä Adobeja, 3D ohjelmia sun muita. Netitse vaan kirjaudutaan ja maksetaan käytöstä eikä itse ohjelmasta. Sit tarvitaan enää Suomen päättäjänuijat ymmärtämään että ne valokuidut tms. olis tarpeellisia joka talouteen että netti toimii tehokkaasti. Digi TV on pehvasta. Netti on jo täällä!
Kyllä minä ainaki haluan käyttää tarvittavia ohjelmia vaikka netti olis poikkikin. Muutoinkin viive netin kautta käytettäviin ohjelmiin on sen verran iso ettei se kaikkiin sovellu. Joillakin työpaikoilla ja useissa kodeissa miksei.
Gearsin ja HTML5:n tyyliset jutut siirtävät websoftien ajamisenkin kotikoneelle ja mahdollistavat niiden käyttämisen myös ilman verkkoa. Pelejä ja muutamaa muuta vastaavaa käyttökohdetta lukuunottamatta on aika vaikea nähdä mihin Pertti Peruskäyttäjä (eli se sama jamppa, joka lukee iltapäivälehden uutiset verkossa, maksaa laskut verkossa ja jonka ainoa asennettu softa koneella selaimen lisäksi on Office) tarvitsee enää mitään asennettavia ohjelmia, kun offline-mode tulee vakioksi webpohjaisissa sovelluksissa.

2314.7.2009 12:04

Lainaus:
Jeps, eiköhän tämä sitä kohti ala mennä että kotikoneeksi riittää jonkinlainen "pääte" ja kaikki laskenta ja datansäilytys tapahtuu servereillä, joista sitten maksetaan kuukausi- tai käyttöastemaksua.
Sillähän se piratismikin kitketään. Hardisvalmistajat lienevät kyllä erimieltä.

Ja sitten suurfirmat varastavat datan ja ideat suoraan netistä. kaikki vähänkin tärkeämpi on äkkiä patentoitu jossain USA:ssa kun NSA ja laskenta-ajanmyyjät sekä datansäilyttäjät kilpaa varastavat kaiken mikä varastettavissa on.

2414.7.2009 16:34

no huhhuh. aika on tyhjä käyttis!! kyllä microsoft voittaa!!

2515.7.2009 3:41

Mitä täällä itketään, jos google tekee aluevaltauksia? Hyvä vaan jos google tulee ja pistää pakkaa sekaisin eri markkinoilla, toivotaan vaan, että google saa tehtyä niin hyvän läpimurron, että bugiset windows käyttikset kuolevat kokonaan ja microsoft menee konkurssiin jossain vaiheessa. Täällä ei mitää wintoosia kaivata, joka kopioi ideansa applelta ja muilta kilpailijoiltansa...

2615.7.2009 7:41

Ai on nyt? Missä? Mistä voin ostaa? Paskaa saa ilmaiseksiki...


Tijava

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
4 kommenttia

Uutisarkisto