*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

The Pirate Bayn videopalvelu aukesi

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 28.6.2009 12:35 Kommentteja (15)

The Pirate Bayn videopalvelu aukesi Pari vuotta sitten The Pirate Bayn ylläpitäjät kertoivat suunnittelevansa oman tekijänoikeuksista vapaan videopalvelun luomista. Nyt pitkään työn alla ollutta palvelua ollaan hiljalleen avaamassa myös suurelle yleisölle, kun The Video Bay -sivustosta avattiin Beta Extreme -testiversio.
Beta Extreme -statuksen myötä sivusto ei ole vielä lopullisessa muodossaan, joten bugeja ja muita ongelmia saattaa vielä esiintyä sivustolla. Lisäksi sivuston kaikki ominaisuudet eivät ole käytettävissä, joten esim. videoiden lähettäminen palveluun ei vielä onnistu kaikkien käyttäjien osalta ja täten palvelussa olevien videoiden valikoima on vielä hyvin pieni. The Video Bayn kehittäjille voi tarvittaessa lähettää risuja ja ruusuja sivuston toiminnasta Suprbay-sivustolle perustetun viestiketjun kautta.

Videoiden levittäminen sivustolla tapahtuu HTML5-standardin tukeman video-tagin kautta (videon koodekki on Theora ja audion Vorbis), jonka vuoksi videoiden katselu suoraan selaimessa onnistuu tällä hetkellä ainoastaan ominaisuutta tukevilla Firefox 3.5-, Opera 9.52 preview-, Google Chrome 3- ja Safari 4 -selaimilla.

Videoiden lisäksi sivustolle voi lähettää myös audiota, joten Hollywoodin elokuva- ja TV-jättien lisäksi palvelu voi suututtaa levy-yhtiöt ja audiokirjoja julkaisevat tahot, jos palvelun käyttäjät aloittavat tekijänoikeudella suojatun sisällön luvattoman jakelun palvelun kautta.

Peter Sunde kertoi TorrentFreak-sivustolle, että The Video Bayn saaminen valmiiksi tulee ottamaan oman aikansa, joten Beta-status saattaa pysyä sivustolla jopa vuosien ajan.

Aiheet Nettivideo
Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

128.6.2009 15:35

Piratebayhan kaivaa itsellensä vankilaa tässä entistä enemmän.Toisaalta he ehkä yrittävät vallankumousta?

228.6.2009 16:07

Miten muuten IE8? Onko MS mitään aikomuksia lisätä tuki tuolle? Taas näähtiin miten IE8 on muita jäljess, vaikka juuri ilmestyikin.

Saa nähdä millainen numero tuosta sivusta nousee...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.6.2009 @ 16:22

328.6.2009 16:11

paskaa. piratebayn ylläpitäjillä on tässäkin jutussa vain mainostulot ensimmäisenä mielessä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.6.2009 @ 16:11

428.6.2009 17:27

Tälle videobaylle en kyllä keksi mitään laillista tarkoitusta. Yesse ilmaisi asian mielestäni hyvin...

528.6.2009 18:09

-

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.7.2014 @ 10:31

628.6.2009 19:03

Onnea ja menestystä tälle!

728.6.2009 19:45

Kunnollista ja toimivaa videopalvelua todellakin tarvitaan.
YouTube poistaa ja rajoittaa videoita minkä kerkiää ja Hulun kaltaiset videopalvelut loistavat poissaolollaan Suomessa. USAssa tilanne onkin toinen, ja tarjontaa on ilmaiseksi pilvin pimein.
Laitonta tai ei, yhä suurempi osa kuluttajista haluaa nähdä suosikki TV-sarjansa jakson mieluiten saman vuorokauden sisällä jakson ensiesityksestä. Tämän mahdollistava videopalvelu olisi todellakin tervetullut lisä TV-katsojan kannalta.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.6.2009 @ 19:46

828.6.2009 21:20

Tulee varmaan kovaan käyttöön tämä vielä kun rupee sarjoja näkyyn.

929.6.2009 12:30

Onnistuessaan tämä ja Wikipediaan suunnitellun videonmuokkausominaisuuden kanssa voi tarkoittaa Theoran ja Vorbisin läpimurtoa.

Lainaus:
Rahan perässähän nämä kaverit on aina ollut. Saa nähdä mitä kaikkea herrojen taustalta aikanaan löytyy. Tämmöisiä juttuja ei harrastus pohjalta pyöritetä.

Varmaahan on, että palveluun tulee tekijänoikeudella suojattua materiaalia pilvin pimein ja niitä ei poisteta, vaan haistatetaan paskat kaikille pyynnöille.

Rahanteossa ei itsessään liene mitään väärää. Samalla periaatteella toimii koko maailman talous.

Kyse ei siis ole kuin hieman passiivisemmasta Youtubesta?

1029.6.2009 15:11

Piratebayn pojathan ovat avoimesti kertoneet, että kukaan heistä ei saa rahaa piratebayn mainostuloista. Kaikki mainostulo rahat menevät sivuston pyörittämiseen. Eli serveri ja kaista yms. kulut. TPB sivuston ylläpitämisen kulut ovat todella suuret kuukaudessa, joten ei mikään ihme, että mainostuloista ei jää ylimääräistä. Jos ylimääräistä on jäänyt on ne investoitu sivuston kehittämiseen tai servereiden/kaistan päivittämiseen parempaan.
Edellä mainitut asiat muuten käsiteltiin jo oikeudessa kaikki mainostulot olivat menneet sivuston ylläpitämisen rahoittamiseen ja ylläpitäjät eivät ole saaneet/ottaneet itselleen yhtään rahaa mainostuloista. He itse tekevät muita töitä, joista saavat rahaa elämiseen. Sivusto on enemmänkin heidän harrastus, jota he pyörittävät vapaa-aikana.

Eli to-mafiahan väitti ennen oikeudenkäyntiä, että TPB:n ylläpitäjät tienaa sivustollaan ja verottajalta on jäänyt sen takia saamatta kymmeniä miljoonia kruunuja. Eli kyseessä olisi myös veropetos. No oikeudessa, kun asia tutkittiin paljastui kuitenkin, että ylläpitäjät eivät ole tehneet rahaa ja kaikki ovat menneet sivuston ylläpitämiseen. Eli veropetos/verojenkierto syyte kaatui. Jos to-mafian väite olisi pitänyt paikkaansa, että TPB ylläpitäjät tekevät rahaa olisivat he tuomittu ajat sitten oikeudessa veropetos/verojenkierto. www.wikipedia.org löytyy faktat.

Koittihan to-mafia finreactor tapauksessa myös mustamaalata ylläpitäjiä, että he olisivat tienanneet rahaa käyttäjien lahjoituksilla. Tosi asiassa kaikki lahjoitukset menivät sivuston pyörittämiseen. Ainoa sivusto, joka tekee rahaa mainostuloista on mininova. Mininova tuottaa myös kovaa voittoa. Eli rahaa jää kulujen jälkeenkin paljon ylimääräistä ja mininovaa pyörittää yritys. http://en.wikipedia.org/wiki/Mininova www.wikipedia.org löytyy faktat.

Eli piratebayn ylläpitäjät eivät tee rahaa sivuston pyörittämisellä. Toki to-mafia koittaa samaa propagandaa vetää niinkuin kaikkien torrent sivujen kanssa, että sivustot tekisivät rahaa käyttäjien lahjoituksilla tai mainoksilla mutta sehän ei ole koskaan pitänyt todistetusti paikkaansa. Harvinaisen tyhmä täytyy olla jos to-mafian valheita uskoo. Tietenkin jos to-mafian "aino totuus" =(valheet) on ainoa oikea totuus, joidenkin mielestä niin minkäs sille voi. Mutta mitään faktoja ja todisteita ei ole kuitenkaan olemassa to-mafian väitteille ja ne on sentään oikeudessa käsitelty.

Toinen asia mikä on erittäin huvittavaa on se, että to-mafia käyttäytyy ja antaa muiden luulla, että TPB:n tuomio olisi lainvoimainen ja TPB ylläpitäjät tuomittu ei myöskään pidä yhtään paikkaansa. Tuomiosta syytön vai syyllinen tulee lainvoimainen vasta TPB:n tapauksessa, kun asia on käsitelty korkeimmassa oikeudessa. Joka vie useita vuosia sinne asti päästä eli joskus 3-5 vuoden päästä näemme miten käy.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.6.2009 @ 15:52

1129.6.2009 19:46

Onhan tämäkin osoitus taas siitä, että jonain päivänä kulttuuri on vapaata.


Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

1229.6.2009 21:07

Jos palvelusta tulee suosittu, niin kuka maksaa tiedonsiirron? Nimittäin torrent-tiedostot melko pieniä verrattuna videoiden kokoon, joten dataa siirtyy todella paljon enemmän. Koska eikö youtube tee edelleen tappiota, vaikka kuinka on mainosta?

1329.6.2009 21:47

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti candyking:
Tälle videobaylle en kyllä keksi mitään laillista tarkoitusta. Yesse ilmaisi asian mielestäni hyvin...

Minä keksin. Näkee artistien musavideot täällä pohjolassakin, Youtubessa esim. kun koittaa vastaavaa, niin aina vaan useamman artistin virallisten videoitten katseluyritys päättyy viestiin: tätä ei voi katsella asuinalueellasi... WTF!!!?=!=!=

1430.6.2009 1:02

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti candyking:
Tälle videobaylle en kyllä keksi mitään laillista tarkoitusta. Yesse ilmaisi asian mielestäni hyvin...

Minä keksin. Näkee artistien musavideot täällä pohjolassakin, Youtubessa esim. kun koittaa vastaavaa, niin aina vaan useamman artistin virallisten videoitten katseluyritys päättyy viestiin: tätä ei voi katsella asuinalueellasi... WTF!!!?=!=!=
Ei tainnut sekään olla laillista aina... Mutta mikäpä ilmainen olisi tänä päivänä.

Mutta TO-laitokset on kyllä erittäin epäilyttäviä tänä päivänä. Häikäilemätöntä menoa. Liikaa joutuu artisti maksamaan tuollaiselle passiiviselle laitokselle. Vähän niinkuin vakuutusmaksut olisi 60% tuloista. Sitten jos jotain sattuu, niin vakuutusyhtiö haastaa jonkun oikeuteen ja ottaa voitetut rahat itselleen. ???

1530.6.2009 12:37
Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Tuoreimmat uutiset

Huhu: Lumia 1320:n seuraajaan parannettu erityisesti kameroita Huhu: Lumia 1320:n seuraajaan parannettu erityisesti kameroita (21.12.2014 23:53)
NokiaPowerUser-sivusto on väitetysti saanut käsiinsä tietoja Microsoftin tulevasta Lumia 1320 -älypuhelimen seuraajasta. Vuotokuvassa esiintyy Lumia 1330, jonka teknisiksi tiedoiksi sivusto ....
1 kommentti
Jopa sadoilta suomalaisilta karhutaan 650 euroa Dallas Buyers Clubin torrent-jakamisesta Jopa sadoilta suomalaisilta karhutaan 650 euroa Dallas Buyers Clubin torrent-jakamisesta (21.12.2014 22:39)
Verkkouutisten mukaan jopa 272 suomalaiselle on saatettu lähettää 650 euron lasku Dallas Buyers Club -elokuvan laittomasta jakamisesta. Laskun takaa löytyy suomalainen asianajotoimisto. Tarkempia ....
5 kommenttia
Lukijat valitsivat: Vuoden älypuhelin 2014 on ... Lukijat valitsivat: Vuoden älypuhelin 2014 on ... (21.12.2014 22:38)
Järjestimme leikkimielisen äänestyksen sivuillamme Vuoden älypuhelin 2014 -otsikolla ja äänestys osoittautuikin menestykseksi: ääniä annettiin kaiken kaikkiaan 1807 kappaletta. Pientä vilunkiakin ....
5 kommenttia
Ensimmäinen Ubuntu-puhelin tulossa Eurooppaan helmikuussa Ensimmäinen Ubuntu-puhelin tulossa Eurooppaan helmikuussa (21.12.2014 21:23)
Ensimmäinen suoraan kuluttajajille suunnattu Ubuntu Touch -käyttöjärjestelmällä varusteltu puhelin on tulossa myyntiin Euroopassa helmikuun toisella viikolla. Asiasta uutisoi mm. OMGUbuntu-verkkosivusto. ....
Katsaus Sony-hakkerointiin: Tietovuotoja, uhkailua ja vastatoimia Katsaus Sony-hakkerointiin: Tietovuotoja, uhkailua ja vastatoimia (20.12.2014 19:11)
Sony on ollut otsikoissa viime aikoina pääasiassa joko vuodetuista elokuvista tai jostain varastettuun dataan liittyvästä. Tämä johtuu tietysti marraskuun lopussa tapahtuneesta tietomurrosta, ....
7 kommenttia

Uutisarkisto