*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Virgin Media tarjoaa DRM-vapaata musiikkia ja kiusaa luvattomia lataajia

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 15.6.2009 19:58 Kommentteja (17)

Virgin Media tarjoaa DRM-vapaata musiikkia ja kiusaa luvattomia lataajia Britanniassa toimiva internet-operaattori Virgin Media kertoi tänään uudesta yhteistyöstä, jonka avulla sen laajakaista-asiakkaat pääsevät käsiksi Universal Musicin sateenvarjon alle kuuluviin musiikkikappaleisiin.
Virgin Median asiakkaille palvelu ei ole ilmainen, vaan sen kuukausihinta asettuneet 10-15 punnan eli noin 12-18 euron välimaastoon. Kuukausimaksua vastaan kuluttajat saavat ladata rajoittamattomasti DRM-vapaata musiikkia (MP3-tiedostoja) Universal Musicin tarjonnasta, ja DRM-vapauden myötä kappaleiden kuunteluoikeudet eivät häviä, vaikka kuluttaja lopettaisikin kuukausimaksujen maksamisen.

Virgin Median ilmoituksen mukaan uusi palvelu tulee sen asiakkaiden ulottuville vielä ennen joulua ja yritys neuvottelee parhaillaan muidenkin musiikkijättien kanssa, jotta kappalevalikoimia saataisiin kasvatettua ennen palvelun avaamista.

Uuden musiikkipalvelun lisäksi Virgin Media houkuttelee asiakkaitaan laillisten latausten pariin ottamalla käyttöön muutamia uusia rangaistuksia, joiden on tarkoitus hillitä luvattomien lataajien toimia. Ensimmäinen uusi rangaistuskeino on internet-yhteyden hetkellinen katkaisu, joka saattaa kestää muutamasta minuutista jopa muutamaan tuntiin. Toinen rangaistuskeino on tiedonsiirtonopeuden hidastaminen.

Virgin Media ei itse vahdi asiakkaidensa toimia, joten ilmoitukset mahdollisista tekijänoikeusloukkauksista se saa ulkopuolisilta tahoilta. Asiakkaita ei rangaista yhden kantelun takia, vaan valituksia on tultava useampi ennen kuin Virgin Media rankaisee asiakasta. Tähän saakka Virgin Media on ainoastaan uudelleenohjannut valituksia oikeaan osoitteeseen, joten operaattorin suunnanmuutos on merkittävä.

Äänitealan etuja kansainvälisesti puolustava IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) oli yhteistyöstä erittäin mielissään, ja järjestö julkaisi asian tiimoilta oman tiedotteen, jossa sen toimitusjohtaja John Kennedy kehuu yhteistyötä. Kennedyn mukaan tällaiset yhteistyöt muokkaavat musiikkiteollisuuden tulevaisuutta ja samalla ne osoittavat, että internet-operaattorit ovat valmiita suojelemaan tekijänoikeuksia heidän tietoverkoissaan.

Edellinen Seuraava  

17 kommenttia

115.6.2009 20:39

Tämähän on hyvä palvelu.Varmaan paras hinnallinen palvelu mitä olen nähnyt.

215.6.2009 20:44

Olen samaa mieltä. Vielä kun kotimaiset operaattorit ottaisivat tästä mallia.

315.6.2009 22:03

Kelpais kyllä tuollanen palvelu. Tuohon voisi jo 'luvattoman lataamisen' vaihtaakin. Ja eipä tuo korkeintaan muutama tunti ilman nettiä -rangaistuskaan kovin kova ole.

415.6.2009 23:55

Kerran maksais kuukausimaksun ja latais kaiken mahollisen mitä löytäs sieltä ;)

516.6.2009 0:37

MP3... ei näin. Kyllä palvelun pitää laadukkaampia artisteja ja vieläkin alhaisempaan hintaan tarjota vähintään FLAC-muotoisena, että tuommoiseen veneeseen raaskisi lähteä mukaan.

616.6.2009 3:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Euphemos:
MP3... ei näin. Kyllä palvelun pitää laadukkaampia artisteja ja vieläkin alhaisempaan hintaan tarjota vähintään FLAC-muotoisena, että tuommoiseen veneeseen raaskisi lähteä mukaan.
Ja kuinkakohan suuri osa porukasta laitais tuon FLAC muodon?

716.6.2009 7:06

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Euphemos:
MP3... ei näin. Kyllä palvelun pitää laadukkaampia artisteja ja vieläkin alhaisempaan hintaan tarjota vähintään FLAC-muotoisena, että tuommoiseen veneeseen raaskisi lähteä mukaan.
Ja kuinkakohan suuri osa porukasta laitais tuon FLAC muodon?
Kai nyt ihmisille on hyvä tarjota vaihtoehtoja.. :)

Mutta itse uutisesta, mielenkiintoiselta vaikuttaa.. ja kokoajan mennään järkevämpään suuntaan. Vielä kun tv-sarjat/leffat saadaan saman kuukausimaksun taakse ilman rajoituksia. \o/

816.6.2009 8:20

Kyllä mää sanon että suomessa kun muutennii netti aina poikki muutaman tunnin niin eihän sitä vika tilasta erota. Vai laittaako ne kännykkään muistutuksen. Heissan tänään kaunis ilma. Mene arttu pihalle myö pantiin sun netti poikki. Ja naapurin hessulta myös. No sitten nää murot menee pihalle eka kerran kahteen vuodeen ja saavat jonkun syövän ulkona. Kukas sen maksaa kysyn vaan?

916.6.2009 9:29

Jos sais .ogg tai FLAC -muodossa ladata, niin mulle kelpais. Muidenkin pitäis ottaa tästä mallia.

1016.6.2009 11:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti erkkituo:
Jos sais .ogg tai FLAC -muodossa ladata, niin mulle kelpais. Muidenkin pitäis ottaa tästä mallia.
Aivan, tuo hinta ei ihan paha ole, mutta herää kysymys onko vieläkin kallis? meinaan noita artisteja ei kovin paljoa ole siellä, ainakaan mitä itse kuuntelisisin. Toinen asia joka askarrutaa miten he meinaavat nähdä mikä luvatonta ja mikä luvallista latausta?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.6.2009 @ 11:07

1116.6.2009 14:15

Lainaus:
Toinen asia joka askarrutaa miten he meinaavat nähdä mikä luvatonta ja mikä luvallista latausta?
Ulkopuoliselta tulevan ilmoituksen ansiosta päätetään onko lataillut laittomasti. Se sama vanha epäselvä systeemi, jossa sormella osoitetaan turhankin herkästi.

Toisaalta palvelusta on sanottava, että ei ole mikään hassumpi tarjous. Flaccia voisivat kyllä jo tarjota, muuten aika ok.

1216.6.2009 15:10
Zarok
Inactive

Spotify on aika hyvä palvelu, jos haluaa kuunella musiikkia mielin määrin.

1316.6.2009 15:30

Ihan hyvältä palvelulta vaikuttaa, saisivat tosin lisätä vähän tarjontaa.

Jäin tosin vähän miettimään, että mitä tapahtuu kun joku alkaa jakaan noita biisejä? Toinen kysymys, miks britit on niin pakkomielteisiä neitsyistä? vai sanoittaisiinko miks se ihme richard-miljonääri on nii pakkomielteinen ku jokainen yhtiö, jonka se omistaa alkaa virginillä?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.6.2009 @ 15:30

1416.6.2009 15:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Euphemos:
MP3... ei näin. Kyllä palvelun pitää laadukkaampia artisteja ja vieläkin alhaisempaan hintaan tarjota vähintään FLAC-muotoisena, että tuommoiseen veneeseen raaskisi lähteä mukaan.
Ei se .mp3 pääte paha olisi, jos ne olisi saatavilla 320 kbit/s laadulla, mutta epäilen vahvasti asiaa.

Vaikka onhan tuolla 320 kbit/s mp3 filulla ja FLAC:lla kokoa,
mutta eiköhän nykyään ole laajakaista jo vähän joka paikassa.
Eli ei enää netin hitaus ole niin suuri este hyvälle laadulle.


@Zarok
Jep, eipä tuo tarjonnalla viellä pitkään aikaan haasta Spotifya.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.6.2009 @ 15:42

1516.6.2009 16:42

Jos tällainen palvelu Suomeen saadaan niin tosiaan voisi harkita...

Tietysti operaattori nostaa sitten nettiyhteyksien hintoja että ei tulisi tuo latailu liian halvaksi. :D

1617.6.2009 15:07

Ohan tossa tota hintaa kuitenkin vielä aika paljon, että tuskin suomessa kovin moni lähis mukaan. Se on kuitenkin niin, et ekana kuukautena latais kaiken mistä tykkää ja muina kuukausina ei oiskaan juuri mitään ladattavaa.

1717.6.2009 19:39

No ehkä sitä ei silloin ostetakkaan kuin yhdeksi kuukaudeksi ja silloin lataat nimenomaan kaiken mitä tarvitset?

Seuraavaksi ostat vaikka 5kk päästä niin varmasti löytyy taas jotain...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Netflixille tulossa uusi Marvel-sarja – traileri julkaistiin Netflixille tulossa uusi Marvel-sarja – traileri julkaistiin (21.9.2017 21:43)
Netflix julkaisi trailerin tulevasta The Punisher -sarjasta. Frank Castlea eli Punisheria esittää Jon Bernthal (mm. The Walking Dead, The Wolf of Wall Street ja Sicario). Hahmosta saatiin ....
Ensi kuun Netflix-tarjonnassa: Stranger Things 2 ja komediaa Ben Stilleriltä ja Adam Sandleriltä Ensi kuun Netflix-tarjonnassa: Stranger Things 2 ja komediaa Ben Stilleriltä ja Adam Sandleriltä (21.9.2017 19:16)
Kuten tavallista, niin ensi kuussakin Netflixiin saapuu jälleen maittavasti yhtiön omaa tuotantoa. Tähän lukeutuu niin elokuvia, standup-esiintymisiä kuin tietysti sarjojakin. Kenties odotetuin ....
Huaweilta tulossa ensimmäinen reunuksettomalla näytöllä varustettu älypuhelin, kuva vuoti Huaweilta tulossa ensimmäinen "reunuksettomalla" näytöllä varustettu älypuhelin, kuva vuoti (21.9.2017 18:17)
Huaweilta odotetaan muutaman viikon päästä uutta Mate-sarjan huippupuhelinta, mutta yhtiöllä saattaa olla pian tarjolla myös uusi, tämän vuoden trendinäytöllä varustettu malli. Mate 10:n ....
Uudesta Apple Watchista löytyi jo bugi – Ei suostu liittymään LTE-verkkoon Uudesta Apple Watchista löytyi jo bugi – Ei suostu liittymään LTE-verkkoon (21.9.2017 11:54)
Applen reilu viikko sitten esittelemä kolmannen sukupolven Apple Watch -älykello on saapunut yhdysvaltalaisten medioiden arvosteltavaksi ja uudeste LTE-yhteyksillä varustetusta mallista löytyi ....
1 kommentti
Minecraftille iso päivitys – Better Together on nyt saatavilla Minecraftille iso päivitys – Better Together on nyt saatavilla (21.9.2017 10:48)
Microsoft on ottanut käyttöön Minecraftille kehitetyn Better Together -päivityksen, joka parantaa eri alustoille tuotettujen peliversioiden yhteistoimintaa. Pelin yhtenäistämisen lisäksi Microsoft ....

Uutisarkisto