*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Rikolliset pesivät rahaa iTunesin, Amazonin ja Tunecoren avulla

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 12.6.2009 14:38 Kommentteja (9)

Rikolliset pesivät rahaa iTunesin, Amazonin ja Tunecoren avulla Erilaisten luottokortteihin liittyvät petokset ja huijaukset ovat nykyään osa internetin arkea, mutta Britanniassa asuneet huijarit osoittivat jälleen, että rikolliset osaavat kehitellä jatkuvasti uusia keinoja elantonsa ansaitsemiseksi.
Rikollisten toiminta perustui iTunes- ja Amazon-musiikkikauppojen hyödyntämiseen, josta he ostivat itse tekemäänsä musiikkia varastettujen ja kopioitujen luottokorttien avulla. Musiikkinsa rikolliset saivat iTunesin ja Amazonin myyntilistoille Tunecore-palvelun avulla, joka mahdollistaa omien kappaleiden myymisen useissa eri internetin musapalveluissa.

Britanniassa on tällä hetkellä pidätettynä seitsemän miestä ja kolme naista, joiden epäillään harrastaneen kyseistä toimintaa. Viiden kuukauden aikana rikolliset ehtivät osaa omia kappaleitaan noin 468 750 punnan eli noin 550 000 euron edestä. Näistä kappaleista iTunes ja Amazon ehtivät tilittää rikollisille noin 300 000 dollarin eli noin 215 000 euron myyntisaamiset.

Juttua tutkivat samanaikaisesti sekä Yhdysvaltain liittovaltion poliisi eli FBI (Federal Bureau of Investigation) ja Britannian Scotland Yard, joiden tekemän yhteistyön myötä epäillyt lopulta pidätettiin.

Rikollisten palveluissa myymät musiikkikappaleet oli tehnyt toiminnassa mukana oleva DJ, jonka seurauksena Amazon tai Apple eivät osanneet epäillä vilunkipeliä asian tiimoilta ennen kuin viranomaiset ottivat heihin yhteyttä.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

112.6.2009 14:46

Aika hyvä hoksottimet ollut tuon idean keksimisessä.
Ei ne rikolliset aina niin tyhmiä ole ;)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.6.2009 @ 14:48

212.6.2009 15:16

Onpahan nyt ainakin epäilijöille todistettu, että nettimusiikkikauppa kannattaa (jos siis osaa valita puolensa)... :D

312.6.2009 20:07

Olikohan musiikki edes hyvää... Varmaan kuitenkin nousi noilla ostoilla jonnekkin listoille.

413.6.2009 17:24

hmm... nerokasta! xD

btw, miks ihmiset ei ilmota korttejaan kadonneiksi ku ne häviää... ollaanpas sitä tyhmiä siellä briteissa..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.6.2009 @ 17:25

513.6.2009 17:37

Lainaus:
using hundreds of cloned or stolen credit cards
Eli toisella kotimaisella kopioituja luottokortteja (tai varastettuja) eli huono se on ilmoitella jos joku on sun korttis kopioinu. Varastettu tietysti eri..

Kekseliästä meininkiä.

613.6.2009 23:27

Lainaus:
Lainaus:
using hundreds of cloned or stolen credit cards
Eli toisella kotimaisella kopioituja luottokortteja (tai varastettuja) eli huono se on ilmoitella jos joku on sun korttis kopioinu. Varastettu tietysti eri..

Kekseliästä meininkiä.

Ja mitenköhän kopioidaan luottokortti, kun alkuperäinen ei ole hallussa? Eikös siihen tarvitse itse korttia, että voi kopioida sen sisältämän datan, se musta viiva siinä kortin päällä kun sisää vähän muutakin kuin sarjanumeron ja omistajan?

Eli se pitää ensin varastaa? korjatkaa toki jos olen väärässä. eikös sieltä muuten saa uuden kortin uudella numerolla, jos haluaa tai epäilee et joku "kopioinu".
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.6.2009 @ 23:29

714.6.2009 13:53
eydaa
Inactive

Lainaus:
Ja mitenköhän kopioidaan luottokortti, kun alkuperäinen ei ole hallussa? Eikös siihen tarvitse itse korttia, että voi kopioida sen sisältämän datan, se musta viiva siinä kortin päällä kun sisää vähän muutakin kuin sarjanumeron ja omistajan?

Niin se kortti tosiaan kopiodaan parissa sekunnissa kun maksat vaikka olues.

814.6.2009 21:09

Lainaus:
Lainaus:
Ja mitenköhän kopioidaan luottokortti, kun alkuperäinen ei ole hallussa? Eikös siihen tarvitse itse korttia, että voi kopioida sen sisältämän datan, se musta viiva siinä kortin päällä kun sisää vähän muutakin kuin sarjanumeron ja omistajan?

Niin se kortti tosiaan kopiodaan parissa sekunnissa kun maksat vaikka olues.
Niin ja eihän kortilla ostamiseen tarvita kuin ne kortin tiedot. vai mitenkä meinasit netissä ostaessa viivaasi käyttää ?

915.6.2009 1:10

Lainaus:
Niin ja eihän kortilla ostamiseen tarvita kuin ne kortin tiedot. vai mitenkä meinasit netissä ostaessa viivaasi käyttää ?
No se. Ei tarvi fyysistä korttia kenenkään tehdä kun netis shoppaillaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto