*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kolmen hudin laki heikkenee

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 12.6.2009 00:33 Kommentteja (13)

Kolmen hudin laki heikkenee Tekijänoikeusjärjestöjen ja mediajättien kannalta Ranskassa hyvin edennyt ns. kolmen hudin laki koki tällä viikolla kovan takaiskun, kun Ranskan perustuslakineuvosto totesi uuden lain perustuslainvastaiseksi, eikä lakia voida täten voida ottaa käyttöön nykyisessä muodossaan, vaan sitä on muokattava sopivammaksi.
Perusteluiden mukaan kolmen hudin laissa on kaksi suurta epäkohtaa, jotka molemmat liittyvät laissa mainittuun internet-yhteyden katkaisemiseen. Ensimmäisen kohdan mukaan yhteyden katkaisu ilman oikeuslaitoksen lupaa rikkoo ihmisen sananvapautta, jonka takia yhteyden katkaisuun suunniteltu valtion toimielin ei saa näin tehdä. Toisen kohdan mukaan perustuslaissa kaikki ovat syyttömiä kunnes toisin todistetaan, mutta kolmen hudin laissa pelkät syytökset riittävät internet-yhteyden katkaisuun, jonka takia perustuslakineuvosto piti myös tätä kohtaa ongelmallisena.

Perustuslakineuvoston päätös siis estää internet-yhteyden katkaisemisen ilman oikeuden päätöstä, joten uuden valtion luvattomien lataajien valvontaan suunnitellun viraston tehtäväksi jäänee tietojen kerääminen luvattomista lataajista ja tekijänoikeusjärjestöiltä tulleiden varoitusviestien uudelleenohjaus internet-operaattoreille.

Kuluttajat voivat kuitenkin edelleen menettää internet-yhteytensä, jos he jäävät kiinni tekijänoikeudella suojatun sisällön luvattomasta jakelusta ja oikeus näkee parhaaksi yhteyden katkaisemisen. Tekijänoikeusjärjestöt ja mediajätit eivät voi kuitenkaan automatisoida tätä prosessia, vaan heidän on haastettava luvattomat lataajat oikeuteen yksitellen.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

112.6.2009 1:04

owned

212.6.2009 2:31

Jokin aika sitten uutisoitiin että tämä laki "meni läpi" Ranskassa ja nyt ei sitten mennytkään? Ei ollu kyllä mikään yllätys, onhan tuo ihan kohtuutonta sekä sananvapauden että syyttömyyden osalta.

312.6.2009 6:11

Ihan hyvä!

mutta tuota sananvapautta on turha kylvää joka väliin... sananvapaudella
ja nettilatauksilla ei ole mitään yhteistä!

412.6.2009 7:25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti yizzie82:
Ihan hyvä!

mutta tuota sananvapautta on turha kylvää joka väliin... sananvapaudella
ja nettilatauksilla ei ole mitään yhteistä!
Jos syytetään netissä lataamisesta ilman hyvää syytä, netti katkaistaan ja viedään yksi vaikutuskeino erillisen virkavallan ulkopuolisen toiminnan johdosta periaatteella että olet syyllinen kunnes toisin todistetaan, kyse on sananvapauden rajoittamisesta nykypäivänä. Käsittääkseni valitusoikeus olisi ollut rajallinen tai mahdollisuutena asentaa laitoksen oma spyware koneeseen, että syyttömyyttä voi sitten todistella.

Joka tapauksessa on hyvä että homma tyssäsi suurimmilta osin perustuslakia valvovaan elimeen. Suomessa tämä elin on täysin saamaton.

512.6.2009 8:54

Kun järjellä ajattelee, niin eihän tämä muuten olisi voinut mennäkään.

612.6.2009 9:40

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti yizzie82:
Ihan hyvä!

mutta tuota sananvapautta on turha kylvää joka väliin... sananvapaudella
ja nettilatauksilla ei ole mitään yhteistä!

Joka tapauksessa on hyvä että homma tyssäsi suurimmilta osin perustuslakia valvovaan elimeen. Suomessa tämä elin on täysin saamaton.
Suomessa joo saamaton :P, koska Suomessa ei ole keski- ja etelä-euroopassa käytössä olevaa valtiosääntötuomioistuinta (uutisessa puhutaan perustuslakineuvostosta), joka jälkikäteen valvoo lakien perustuslainmukaisuutta. Suomessa on toki perustuslakivaliokunta, joka lain valmisteluvaiheessa ottaa kantaa lain perustulainmukaisuuteen (esim. lex nokian tapauksessa PL-valiokunta totesi lain PL:n vastaiseksi, mutta sen ratkaisut eivät ole oikeudellisesti sitovia). Suomessa perustuslainvastaisuutta voidaan tuomioistuimissa valvoa ainoastaan yksittäistapausten kannalta PL 106§:n ilmeisen ristiriidan vaatimuksen kautta, mutta eise ole sama kuin valtiosääntötuomioistuin muualla euroopassa.

712.6.2009 11:56

Ainoa mahdollinen päätöshän tuo oli. Käänteinen todistustaakka nyt vain ei kuulu länsimaiseen oikeusvaltioon. (Tosin Suomessa sellainen on jo käytössä automaattisen nopeusvalvonnan osalta. Kun saan joskus sakot siitä en maksa tietenkään. Minun ei tarvitse syyttömyyttäni todistaa, vaan virkavallan minun syyllisyyteni. Se, että omistamani auto liikkuu ylinopeutta ei tarkoita, että minä sitä ajaisin.)

Kerrankin siis positiivisia uutisia tältä rintamalta. Ei kaikki toivo ole mennyttä.

812.6.2009 12:42

Nice one =)

Vain muutama epäkohta pitää korjata ennen uutta yritystä.

912.6.2009 18:13

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti horgh:
Ainoa mahdollinen päätöshän tuo oli. Käänteinen todistustaakka nyt vain ei kuulu länsimaiseen oikeusvaltioon. (Tosin Suomessa sellainen on jo käytössä automaattisen nopeusvalvonnan osalta. Kun saan joskus sakot siitä en maksa tietenkään. Minun ei tarvitse syyttömyyttäni todistaa, vaan virkavallan minun syyllisyyteni. Se, että omistamani auto liikkuu ylinopeutta ei tarkoita, että minä sitä ajaisin.)

Entä jos se pönttö ottaa kuvan jossa näkyy kasvosi? Ja lisäksi on jotain tietoa siitä kuinka kovaa olet ajanut tutkaan? Eiköhän ne valvontapöntöt ole nykyään aina sellaisia, että niissä oleva, hyvä kamera ottaa kasvokuvan.
Voiko siis kotiin tulla lasku vaikka kasvoja ei kuvassa näkyisikään? Eikö auto olisi tässä tapauksessa pitänyt ilmoittaa varastetuksi jos et itse olisi ajanut sitä? Vai olisiko niin, että autoa olisi voinut käyttää joku muu perheenjäsen tai vaikka kaveri, etkä nyt muista kuka se oli?

1012.6.2009 19:19
pernite
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti yizzie82:
Ihan hyvä!

mutta tuota sananvapautta on turha kylvää joka väliin... sananvapaudella
ja nettilatauksilla ei ole mitään yhteistä!
textaatko omalla älylläsi??? siis eihän uutisessa puhuttu mitään että nettilataus olisi yhtäkuin sananvapaus.. ymmärrä nyt tompelo että nettiyhteyden katkaisu on sananvapauden vastaista. en tiedä millainen perustuslaki on ranskassa kun ei ole ollut tarvetta tutustua mutta suomessa kuitenkin on perustuslaissa pykälä joka kattaa sananvapauden ja kieltää ennakko sensuurin. "jokaisella suomen kansalaisella on oikeus julkistaa tietoja,*pläp pläp* ja ottaa vastaan tietoja kenenkään ennakolta estämättä..." jne.

1113.6.2009 13:39

Ei kukaan muu oo niin tyhmä ku ranskalainen...ei ne villisiat tajunnu hevon paskaa mistä ne ees äänesti sillon,ja nyt se nähtiin.

1213.6.2009 17:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SandboX:
Ei kukaan muu oo niin tyhmä ku ranskalainen...ei ne villisiat tajunnu hevon paskaa mistä ne ees äänesti sillon,ja nyt se nähtiin.

Noh noh, kyllä meiltä täältä takapajulasta vielä tyhmempiä päättäjiä löytyy. ;)
Joko sinulta unohtoi lex karpela, lex Nokia, suodatuslistat ym...

1313.6.2009 19:39

En ymmärrä miksei EU puutu asiaan? Eikö se just vähän aikaa sitte säätäny lain siitä ettei nettiyhteyttä saa katkaista?! Ainiin joo... ranskahan omistaa EU:n. V***u mitä bullshittiä, haastetaan M$ oikeuteen ku se sisällyttää selaimen käyttöjärjestelmään, muttei Ranskan lakielintä sananvapauden loukkaamisesta... Päin mäntyä tää maailma nykyää, tosin on aina ollu.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.6.2009 @ 19:39

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Apple aloitti seurannan – Kerää selaustietoja Safarin käyttäjistä Apple aloitti seurannan – Kerää selaustietoja Safarin käyttäjistä (26.9.2017 10:14)
Apple on lisännyt Safari-selaimeensa uusia tietoturvaominaisuuksia, jotka suojaavat käyttäjiä mainostajien tiedonkeruulta. Samaan aikaan Apple on itse alkanut kerätä tietoa käyttäjien selaamisesta. ....
WhatsAppin toiminta estettiin – Kiina hyökkäsi pikaviestipalvelua vastaan WhatsAppin toiminta estettiin – Kiina hyökkäsi pikaviestipalvelua vastaan (26.9.2017 09:56)
Kiina on estänyt WhatsApp-pikaviestimen toiminnan maassa, kertoo The New York Times. Estotoimenpiteiden arvellaan liittyvän tavalla tai toisella kuukauden päästä järjestettäviin Kiinan kommunistisen ....
Nyt ne on julkaistu – Intelin 8. sukupolven Core-työpöytäsuorittimet tulevat saataville Nyt ne on julkaistu – Intelin 8. sukupolven Core-työpöytäsuorittimet tulevat saataville (25.9.2017 15:02)
Intel on vihdoin esitellyt työpöytäkäyttöön tarkoitetut kahdeksannen sukupolven Core-suorittimet. Piirijätti esitteli ensimmäiset 8. sukupolven piirit jo elokuun lopulla, mutta tuolloin oli ....
WhatsAppin kovin kilpailija paljastaa yksityisviestit Kiinan valtiolle WhatsAppin kovin kilpailija paljastaa yksityisviestit Kiinan valtiolle (25.9.2017 14:34)
Kiinalaisen teknologiayhtiö Tencentin omistama WeChat-viestipalvelu paljastaa yksityiskeskusteluissa käydyt viestit Kiinan hallinnolle. Asia tuli ilmi palvelun päivitetyistä yksityisyydensuojakäytännöistä ....
Netflixin HDR-leffat näkyvät jatkossa myös iPhonella ja iPadillä Netflixin HDR-leffat näkyvät jatkossa myös iPhonella ja iPadillä (25.9.2017 14:15)
Netflix laajensi HDR-tuettujen laitteiden listaa vähän aika sitten Samsungin elokuussa esittelemällä Galaxy Note8 -älypuhelimella. Suoratoistopalvelu on joutunut päivittämään tuettujen laitteiden ....

Uutisarkisto