*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

WWDC: Safari 4 nyt ladattavissa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 9.6.2009 02:34 Kommentteja (10)

WWDC: Safari 4 nyt ladattavissa Apple käynnisti eilen Worldwide Developers Conference 2009 -tapahtuman (WWDC), jossa se esitteli mm. uuden iPhone 3G S:n ja Mac OS X:n tulevan Snow Leopard -version.
Odotettujen julkaisujen lisäksi Apple esitteli tilaisuudessa lopullista Safari-selaimen 4-versiosta, joka on nyt saatavilla Windows- ja Mac OS X -käyttöjärjestelmille.

Applen mukaan uusi Safari on markkinoiden nopein internet-selain. Apple on kehittänyt monien muiden tahojen tapaan selaimen Javascript-moottoria mahdollisimman vauhdikkaaksi, ja Apple esittelikin WWDC:ssä Safarin vauhtia Google Mapsin kanssa.

Nopeuden lisäksi Apple on työskennellyt selaimen vakauden parissa, ja nyt Safari tai sen välilehdet eivät enää kuole tai katoa, jos sivustolla käytettävä selainlaajennos kaatuu kesken surffailun, vaan ainoastaan laajennos katoaa sivulta ja laajennoksen voi tarvittaessa käynnistää uudelleen lataamalla kyseisen sivuston uudelleen.

Safari 4:n beta-versiosta tuttuja uusia ominaisuuksia on myös hieman hiottu paremmiksi lopullisessa versiossa, joten esim. selainhistorian haut toimivat hieman aiempaa vauhdikkaammin, ja lisäksi Safari 4 tukee mm. HTML5:n esittelemiä Audio- ja Video-tageja.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

19.6.2009 11:24

Edelleen tuo kärsii kunnollisesta kirjainmerkkipalkista, joka estää kyseisen selaimen käyttämistä :(.

Tällä hetkellä chrome taitaa olla lähinpä firefoxia. Tosin sekin kaipaa vielä hieman parannusta, ennen kuin siihen voi siirtyä.

29.6.2009 12:20

*facepalm*

39.6.2009 12:46

Jätetään facepalmit ja lollit riemurasiaan, kiitos.

49.6.2009 13:28

Itse käytän chromea koska se on nopeampi kuin firefox, tosin tässä ei ole laajennoksia tai teemoja :P Safaria ei huvita käyttää koska kirjanmerkkipalkki puuttuu.

59.6.2009 13:43

Täytyy oikein kysyä että onko noissa selaimissa aivan oikeasti eroa nopeuksissa vai onko ne erot vain mitattavissa? Aukeaako toisella sivut paljon nopeammin tms? Itse olen firefoxia käyttänyt aina ja vaihto toiseen selaimeen ja uuden käyttölogiigan oppiminen mielestäni syö sen pienenpienen nopeuseron vai olenko ihan väärässä?

69.6.2009 14:13
Kellopeli
Inactive

Lainaus:
Täytyy oikein kysyä että onko noissa selaimissa aivan oikeasti eroa nopeuksissa
Käytännössä ei.

79.6.2009 22:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
Täytyy oikein kysyä että onko noissa selaimissa aivan oikeasti eroa nopeuksissa vai onko ne erot vain mitattavissa? Aukeaako toisella sivut paljon nopeammin tms? Itse olen firefoxia käyttänyt aina ja vaihto toiseen selaimeen ja uuden käyttölogiigan oppiminen mielestäni syö sen pienenpienen nopeuseron vai olenko ihan väärässä?
Ainakin firefox on huomattavasti hitaampi sulkeutumaan, kuin chrome.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.6.2009 @ 22:46

810.6.2009 8:50

Mikähän lie kun firefox "päivittää" itsensä joka kerta kun kone käynnistyy? kestää aina tolkuttoman kauan sitä ootella.

912.6.2009 13:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti shnigi:
Itse käytän chromea koska se on nopeampi kuin firefox, tosin tässä ei ole laajennoksia tai teemoja :P Safaria ei huvita käyttää koska kirjanmerkkipalkki puuttuu.
Mistä ihmeestä ihmiset on saaneet päähänsä että safarista puuttuu kirjanmerkkipalkki?!

1022.6.2009 23:25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
Täytyy oikein kysyä että onko noissa selaimissa aivan oikeasti eroa nopeuksissa vai onko ne erot vain mitattavissa? Aukeaako toisella sivut paljon nopeammin tms? Itse olen firefoxia käyttänyt aina ja vaihto toiseen selaimeen ja uuden käyttölogiigan oppiminen mielestäni syö sen pienenpienen nopeuseron vai olenko ihan väärässä?
Erot ovat kyllä selkeästi huomattavia jos kone ei joko ole huipputehoinen (niin että kaikki toimii aina täysin sulavasti hitaimmallakin selaimella) ja jos vain käy sivuilla jotka ovat hyvin raskaasti skriptattuja (kokemuksen mukaan täytyy olla hyvin vanha kone jotta esim. sivun layoutin renderöinti tuottaisi huomattavia hidastuksia oikein millään sivulla ja selaimella, lähinnä skriptit aiheuttavat huomattavia eroja) joista esim. facebook on todella hyvä sivusto näppituntumalta arviointiin.

Firefoxin pitäisi olla onnistunut parantamaan nopeutta (onko tämä jo mukana uusimmissa versioissa vai vasta tulossa?) mutta esim. 2.x version firefoxit ovat selkeästi aika hitaita (vaikka IE testien mukaan häviää moninkertaisesti FF:llekin) - itsellä 1.8Ghz prossulla varustetussa koneessa joka ei juurikaan selaimen kohdalla swappaa muistin puutteen takia on Operalla facebookinkin käyttö lähes täysin sulavaa kun taas Firefoxin optimoitu versio Swiftfox (2.jotain versio, en ole vielä päivittänyt uuteen) muuttuu melkein etanaksi ko. sivuilla - facebook on itse käyttämistäni sivuista varmaankin kevyesti kaikkein vahvimmin skriptejä käyttävä, mutta eron huomaa kyllä jopa jo Wordpress blogienginen admin sivuja käyttäessäkin paikoitellen.

Eli erot ovat siis kyllä suorastaan valitettavan selkeitä. FF on kuitenkin tarpeisiini paras (mm. pluginin avulla kaikkein paras näppispohjainen selaaminen) joten odottelen toivoen uutta FF:ää jossa on nopeampi skriptimoottori...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto