*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

-testiryhmä: "..hankkimisen arvoinen, mikäli etsii tablettia parhaimmalla mahdollisella näytöllä."

Piraattien saaliina 7 prosenttia äänistä ja paikka Euroopan parlamentista

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 8.6.2009 00:40 Kommentteja (21)

Piraattien saaliina 7 prosenttia äänistä ja paikka Euroopan parlamentista Ruotsin Piraattipuolueen (Piratpartiet) tarina on jatkunut puolueen kannalta menestyksekkäästi, kun puolue nappasi eilen järjestetyissä Euroopan parlamentin vaaleissa noin seitsemän prosentin osuuden äänistä ja täten se sai yhden paikan Euroopan parlamenttiin.
Ruotsin Piraattipuolueen osalta vaalitulos ei ollut viimeaikaisten tapahtumien osalta suuri yllätys, sillä puolueen jäsenmäärä on kasvanut vauhdilla huhtikuussa annettujen TPB-tuomioiden jälkeen, jonka lisäksi ovensuukyselyt povasivat puolueelle jopa yhdeksän prosentin kannatusta ja vähintään yhtä paikkaa.

Puoluetta johtava Rick Falkvinge oli mielissään vaalituloksesta, jonka myötä puolue pääsee vaikuttamaan Brysselissä tehtäviin päätöksiin. Falkvinge kiitti menestyksestä äänestäjiä, jotka ovat hänen mielestään ymmärtäneet, että nyt on aika vaikuttaa.

Piraattipuoluetta äänestivät erityisesti nuoret, joista erinäisten arvioiden mukaan jopa viidennes äänesti piraattipuoluetta. SVT:n tekemän kyselyn mukaan Piraattipuolue ei tunnu kiinnostavan naisia, sillä vain neljä prosenttia naisista tuki puoluetta, kun taas miesten osuus oli 12 prosenttia.

Äänestysaktiivisuus kasvoi Ruotsissa edellisiin EU-vaaleihin verrattuna ja noin 44 prosenttia ruotsalaisista hyödynsi eilen äänioikeuttaan. Täten Piraattipuolue sai Ruotsissa yhteensä noin 215 000 ääntä, ja äänisaaliin myötä se oli vaalien viidenneksi suurin puolue.

Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

18.6.2009 1:05

Loistava uutinen... yksi ihminen nyt ei vielä paljoa voi tehdä EU-hallinnossa, mutta tästä se lähtee =)

28.6.2009 1:44

Nyt kysymys kuuluu: oliko PB:n oikeustappio sittenkin hyvä asia?

38.6.2009 2:38

Hieno tulos nuorelta puolueelta ja lupaa hyvää ensi vuoden eduskuntavaaleihin, etenkin kun kannatus nuorissa ikäluokissa on todella kovaa. Piratpartiet taitaa olla alle 30-vuotiaiden ruotsalaisten joukossa jo nyt suosituin puolue, eli tulevaisuus on heidän.

48.6.2009 6:32

jes, onnea piraateille! :)

58.6.2009 7:38
berethiel
Inactive

Suomessa piraatit eduskuntaan seuraavaksi.

68.6.2009 8:05

*Tuuletus!*

78.6.2009 8:19

Tuostahan voisi villisti vetää sellaisen johtopäätöksen, että 12% äänestävistä Ruotsin miehistä on nettirikollisia.

88.6.2009 8:37

Siis mitäköhän nuokin voivat siellä vaikuttaa? Tehdä piratismin lailliseksi euroopassa?

98.6.2009 9:15

Voisi sanoa, että eilinen oli ikimuistoinen päivä poliittisella kentällä - Ruotsissa piraattipuolue ja Suomessa persut onnistuivat nappaamaan (TPB:n ja Soinin) huiman kannatuksen siivittämänä yhden paikan suurilta puolueilta. Muutoksen myötäisät tuulet puhaltavat.

Pienimuotoisen juhlan paikka siis - myös meille, jotka emme ole ennättämässä Afterdawnin kymmenvuotissynttäreille ylihuomenna.

108.6.2009 9:37

Todennäköisesti 8 teistä on warettajia ainakin kommenttien perusteella.

118.6.2009 9:48

Yhtäläisellä todennäköisyydellä samat 8 kirjoittajaa ovat valveutuneita kuluttajia. Mikä mahtoi olla pointtisi?

128.6.2009 10:04

No eihän hän nyt tosissaan sitä waretus juttua sanonut?? Vai sanoiko :D??

Tosiaan. Ite välillä latailen jotain kiellettyä, mutta ikinä en tietenkään seedaa yhtään! ;) Olisi kyllä parempi jos piratismi loppuisi kokonaan, että saataisiin vielä hyviä pelejä ja elokuvia ja musiikkia..

138.6.2009 10:32

Eikös piratpartietin pitänyt olla kolmanneksi suurin puolue. Siihen jos vertaa niin vähän heikko tulos.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.6.2009 @ 10:33

148.6.2009 10:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti t4re:
Eikös piratpartietin pitänyt olla kolmanneksi suurin puolue. Siihen jos vertaa niin vähän heikko tulos.
Jäsenmäärältään kyllä, kannatukseltaan ei. Gallupit povasivat juuri tuon suuntaista tulosta, eli kyllä tämä heille hyvä tulos oli.

158.6.2009 12:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kikuu:
No eihän hän nyt tosissaan sitä waretus juttua sanonut?? Vai sanoiko :D??

Tosiaan. Ite välillä latailen jotain kiellettyä, mutta ikinä en tietenkään seedaa yhtään! ;) Olisi kyllä parempi jos piratismi loppuisi kokonaan, että saataisiin vielä hyviä pelejä ja elokuvia ja musiikkia..

Niin ja silloin kaikki tekisävät kovalla vauhdilla vain täyttä paskaa ja kaikki silti ostaisivat sitä, ja rahakirstu kasvais.

168.6.2009 13:15

Käsittääkseni Piratepartiet ei ole Ruotsissa ainoa puolue, joka laillistaisin nämä P2P jutut? Koko EU:n tasollakin Vihreät ovat kampanjoineet tiedostojen jakamisen sallimisesta.
http://iwouldntsteal.net/

178.6.2009 15:54

Olisi voinut kuvitella Ruotsin Piratpartietille kahtakin paikkaa kovan suosion ja maineen vuoksi.

Vaikka eipä se tainnut kauas jäädäkkään kun Ruotsin KD sai jo 4.7% yhden paikan ja Vihreät 2 paikkaa 10,8%:lla äänimäärästä.

Oli kyllä eilen heti vaalien jälkeen pakko käydä kurkkaamassa PP.se:n sivuilla että montako ehdokasta lähtee.


Ostan/korjaan puhelimia /privaa!

188.6.2009 16:11

Onneksi olkoon PP.

198.6.2009 22:40

Ei näin.

208.6.2009 22:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Flibo:
Ei näin.
Niinpä. Toinen varma paikka heti olisi ollut parempi. Etkö sitä tarkoittanutkin? ;)

2123.6.2009 0:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jake1912:
Tuostahan voisi villisti vetää sellaisen johtopäätöksen, että 12% äänestävistä Ruotsin miehistä on nettirikollisia.
Voisi ja voisi... Arvio saattaa olla lähellä totuutta tai sitten ei. Lainmuutoksen kannattaminen ei tarkoita sitä että elää jo noudattaen "omia lakejaan" eli siten kuin toivoisi lakien sallivan... Esim. kannabiksen laillistamisen kannattajistakin vaikka suurin osa luultavasti pössyttelee niin mukana on myös porukkaa jotka toivoisivat voida laillisesti pössytellä mutta eivät sitä laittomana harrasta (tunnen itsekin yhden tällaisen henkilön) - varmasti sama pätee myös vapaan latailun ja jakamisen kannattajiin, mutta määrää en muuten rupea spekuloimaan. Tästä ei voi tehdä kuin suht. perusteettomia arvailuja mutta siihen arvioon en kyllä itse usko että kaikki tätä kannattavat tällä hetkellä automaattisesti rikkoisivat lakia.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Hintavertailun suosituimmat

Tuoreimmat uutiset

Gmail ei enää riitä? Google julkaisi uuden sähköpostisovelluksen Gmail ei enää riitä? Google julkaisi uuden sähköpostisovelluksen (23.10.2014 10:24)
Mitä tulee kun yhdistää Google Now'n ja Gmailin toisiinsa? Googlen Gmail-tiimin näkemyksen mukaan se on ajanhallinnassa auttava sähköpostisovellus Inbox, jonka internetjätti on nyt esitellyt. ....
Mitä iPad Air 2:n sisältä löytyy? iFixit otti selvää Mitä iPad Air 2:n sisältä löytyy? iFixit otti selvää (23.10.2014 03:00)
IFixit on tapansa mukaan taas käynyt ostoksilla, kaivanut työkalunsa esiin ja ottanut selvää mitä Applen iPad Air 2 on tarkalleen ottaen syönyt sisälleen. Mitään järisyttävän uutta artikkeli ....
Opettajien painajainen käymässä toteen, kamerasovellus laskee laskutehtävät Opettajien painajainen käymässä toteen, kamerasovellus laskee laskutehtävät (22.10.2014 18:43)
Photomath on sovellus, jonka idea on varsin yksinkertainen. Se tunnistaa kamerakuvasta laskun ja laskee sen. Videon perusteella sovellus osaa ratkoa myös yhtälöitä ja kertoa laskun vaiheet, ....
6 kommenttia
Spotify tarjoaa uutta perhepakettia: Edullisempi kuin yksittäistilaukset Spotify tarjoaa uutta perhepakettia: Edullisempi kuin yksittäistilaukset (22.10.2014 17:46)
Spotify on avaamassa lähiaikoina uuden Family-tilausluokan: yhdellä tilauksella palvelun saa tilattua yhteensä viiden henkilön käyttöön. Vaikka perheohjelma yhdistääkin Spotify-tilien laskutuksen, ....
Taipuiko iPhonesi? Tästä video-oppaasta kenties ratkaisu? Taipuiko iPhonesi? Tästä video-oppaasta kenties ratkaisu? (22.10.2014 16:06)