*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Luvattomia latauksia ruvetaan verottamaan?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 4.6.2009 13:39 Kommentteja (34)

Luvattomia latauksia ruvetaan verottamaan? Yhdysvalloissa on parin viime vuoden aikana työstetty useita lakimuutoksia, joiden avulla digitaalisten latauspalveluiden kautta myytävää sisältöä voitaisiin verottaa kivijalkaliikkeissä myytyjen tuotteiden tavoin. Laillisten latauspalveluiden kautta hankittujen tuotteiden lisäksi jossain lainsäädännöllisissä muutosehdotuksissa verotus koskisi nähtävästi myös luvattomia latauksia, koska vero pitäisi maksaa, vaikka varsinainen lataustapahtuman yhteydessä ei rahaa siirrettäisi.
Veroa pitäisi maksaa kaikissa digitaalisista latauksista tuotteen ostohinnan mukaisesti ja jos maksua ei puliteta varsinaisen lataustapahtuman yhteydessä, tulee veroa maksaa tuotteen myyntihinnan mukaisesti.

Jos luvattomat lataajat eivät maksa näitä veroja, olisi kyseessä veronkierto, josta voi pahimmassa tapauksessa olla edessä vankeusrangaistus. Täten luvattomia lataajia voitaisiin syyttää oikeudessa sekä tekijänoikeusrikoksista että veronkierrosta.

Tekijänoikeusjärjestöille muutos olisi mieluinen, sillä ne saisivat uuden keinon pelotella luvattomia lataajia. Lisäksi tekijänoikeusjärjestöt ja veroviranomaiset voisivat yhdistää voimavaransa yhteistyöiskuja varten.

Yksityisten lataajien lisäksi samat ehdot koskevat yrityksiä, joille luvattomien kopioiden hankkiminen lataamalla voisi tulla yllättävän kalliiksi.

Edellinen Seuraava  

34 kommenttia

14.6.2009 13:51

Naurettavaa... *facepalm*

24.6.2009 14:07

*facepalm*

34.6.2009 14:27

Lainaus:
Tekijänoikeusjärjestöille muutos olisi mieluinen, sillä ne saisivat uuden keinon pelotella luvattomia lataajia.
Älyääkö ne, ettei kukaan rupea maksamaan veroja niistä laillisistakaan palveluista? Tällä vain lisätään piratismia, että ihmisiltä saataisiin vielä enemmän rahaa oikeudessa.. Näin amerikassa

*facepalm*
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.6.2009 @ 14:28

Power corrupts

44.6.2009 14:29

Ei näin. Siinä se.

54.6.2009 14:30

lol :DD

64.6.2009 14:39

Otsikko ei ole kovin uutista kuvaava;
"Luvattomia latauksia ruvetaan verottamaan"

Sillä tässähän on pyrkimys veroittaa kaikkia latauksia.

74.6.2009 14:52

Toivotaan että suomen huippuministeri Suvi Lindénkin huomaa tälläisen nerokkaan ratkaisun piratismin kytkemiseksi.

Eihän se nyt ole oikein että köyhätkin harrastavat kulttuuria!

84.6.2009 15:04
akkalis
Inactive

*facepalm*

94.6.2009 15:11

Tähän kannattas sanoo, että menkää vittuun usa,tai hakkerit sekottaa lisää lentokoneiden ohjausjärjestelmiä muahahah.Kaikki kuoli jeeeeeeeeee.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.6.2009 @ 15:12

104.6.2009 15:39

When the Fail is so strong, one Facepalm is not enough.
http://raoworld.files.wordpress.com/2009/01/double-facepalm.jpg

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.6.2009 @ 15:40

114.6.2009 15:49

Only in America *facepalm*

Lainaus:
Toivotaan että suomen huippuministeri Suvi Lindénkin huomaa tälläisen nerokkaan ratkaisun piratismin kytkemiseksi.
Todellakin, eiköhän sekin ihastuttava nainen ole kohta tämmöisiä lakeja ajamassa meillekkin "kun jenkeissäkin on".

124.6.2009 15:53
masa92
Inactive

IRS On keksinyt uuden keinon parantaa talouskriisin haavat. *FACEPALM*

134.6.2009 15:56

Otsikko on vieläkin harhaanjohtava, mutta itse uutinen on täysi käsi. Aivan järjetön ajatus.

144.6.2009 16:45
_Henkka_
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LordPepsi:
*facepalm*
Agreed.

154.6.2009 16:55

Ei tämä hullumpi idea ole.Miten tämä verotetaan ja voidaanko joku silti haastaa oikeuteen vai suojaako vero siltä?

164.6.2009 17:07

*both hands facepalm*

174.6.2009 17:37

Ymmärsinks mä nyt ihan oikein?

Eli minua voitaisiin lain tullessa voimaan ehkä suomessa verottaa siitä, kun lataan pelin patchejä p2p:llä? Entä linux distrot ja demot ynnä muut... *HEVONPASKAT MÄ MITÄÄ VEROA RUPEAISIN MAKSAMAAN*

en sit tajuu mitä tapahtuu ton jälkeen? Tekeekö se hyvää taloudelle, jos ne "mukamas 200 000 ihmistä" haastetaan oikeuteen veropetoksista?

BOIKOTTI!!!! Kaikki lataamaan piraattikamaa!!! Ja sit kaikki menee tunnustaa poliisille xD Ei ne saa koskaan läpi tollasta hevonpaskaa..

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.6.2009 @ 17:37

184.6.2009 18:45

Bani666

Tuo ei koske Suomea...Ainakana vielä.

194.6.2009 19:07

sama systeemi suomeen vaan.

204.6.2009 19:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Noboman:
Bani666

Tuo ei koske Suomea...Ainakana vielä.

Tiedän, sanoin vain, että jos koskisi, kun hallitus näköjään vaan apinoi kaiken jenkeiltä...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.6.2009 @ 19:31

214.6.2009 23:37

Lainaus:
sama systeemi suomeen vaan
Hah ei tule onnistumaan.Ja nyt toivos jo, että Suomi ei apinois maata missä on neekeri presidenttinä.

225.6.2009 0:09

Lainaus:
Lainaus:
sama systeemi suomeen vaan
Hah ei tule onnistumaan.Ja nyt toivos jo, että Suomi ei apinois maata missä on neekeri presidenttinä.
En nyt tiedä kuinka kieli poskella tämän kirjotit mutta etkai voi tosissaan väittää että Barack Obama on tehny presidenttinä suhun huonomman vaikutuksen kun edeltäjänsä Bush?

Tämä ite uutinen on kyllä täys fiasko ja ei varmasti ruveta jenkeissäkään näin päättömään touhuun mutta toki joku yhtä "fiksu" ihminen keksii ehottaa tämmöstä Suomessaki.

Ainakin täällä kommenteissa tuntuu olevan kansan mielipide asian suhteen melko selvä...

235.6.2009 1:04
masa92
Inactive

Lainaus:
Lainaus:
sama systeemi suomeen vaan
Hah ei tule onnistumaan.Ja nyt toivos jo, että Suomi ei apinois maata missä on neekeri presidenttinä.
Vai että neekeri vai. Hyvä KKK:n edustaja voisikin sitten jättä nuo rasistiset kommentit muualle, nimittäin käsittääkseni afterdawn ei ole oikeistolainen foorumi.

245.6.2009 8:16

Aika jännä. Eli periaatteessa aina kun käyttää nettiä pitäs maksaa veroa. Kilotavulle sentti hintaa. Niin kyllä nettihalut vähenee. NO onnex elämää ei oo muualla ;)

255.6.2009 8:25

Pitää muistaa että Usassa kaikki hinnat ovat verottomia ja ALV läiskitään päälle kassalla maksaessa. Osavaltiosta toiseen postimyynnillä ostettaessa saa yleensä ostaa verottomasti, ilmeisesti netistä ladatut maksulliset videot/musiikki ovat myös verottomia.

Suomessa taas ALVia maksetaan miltei kaikesta joten eipä tuo Suomea paljon hetkauta vaikka sen sellaisenaan kopioisivat.

Laittomia lataajia tuo koskee ymmärtääkseni niin, että jos jää kiinni kyseistä touhusta, niin voidaan syyttää myös veronkierrosta josta rangaistukset tuolla ovat melko ankaria. Mitään laskuja surffailusta, demojen, patchien, distrojen yms kaman imuttamisesta ei ole tulossa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 5.6.2009 @ 08:28

265.6.2009 8:58


276.6.2009 6:50
Hybridi
Inactive

No voi jumalauta! :O EI NÄIN! EI, EI, EI, EIEIEIEIEIEI NÄIN!!!! ;(

286.6.2009 21:15

Juu kyllä ne amerikkalaiset osaa!!

No tässä menee nyt vielä ainakin yksi sukupolvi (useampi vuosikymmen), siihen asti kun nettiaikaan syntyneet pääsee päättämään asioista, ennen kuin päästään eroon hieman antiikkisista toimintamalleista.
Niin se menee mamujenkin kanssa ne sopeutuvat uuteen kulttuuriin jotenkuten vasta kolmannessa polvessa.

297.6.2009 22:01

Poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.11.2009 @ 00:38

307.6.2009 23:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SandboX:
Lainaus:
sama systeemi suomeen vaan
Hah ei tule onnistumaan.Ja nyt toivos jo, että Suomi ei apinois maata missä on neekeri presidenttinä.

Tällaisista letkautuksista on se etu että panemalla tämäkin älykäs lausunto korvan taakse tietää vastaisuudessa kenen kirjoituksia ei kannattaa noteerata tämän kummemmin...

318.6.2009 7:47

Ei se ole letkautus vai onko sille jo tehty mikke jaksonit...se nyt on aivan sama kuka siellä on pressana,ei sillä mitään valtaa ole kuten annetaan uskoa.

328.6.2009 8:05

Hemmetti ,että tollanen perseen nuoleminen voi ottaa päähän ja ollaan niin stnan sivistynyttä ja laupeaa samarialaista.

339.6.2009 16:27

Noilla keinoilla ei kyllä piratismi lopu ikinä. Ainoita toivoja on, että pelien ym. hinnat laskisi ja laatu paranisi. Tuo vero juttu on ihan pöljä ja se ei tuu toimimaan ainakaan Amerikassa.

349.6.2009 21:40

Piratismi ku ei lopu ikinä, vaikka mitä tapahtus.

*facepalm*


Intel Core 2 Duo 2.6GHz(3.4GHz, Asus P5QL, 4gb Kingston 800MHz, 460W Power, Ati Radeon HD4870, Mobil: SGS 8gb 2.2 :)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto