*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Suomen Piraattipuolue hakee puoluerekisteriin

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 1.6.2009 10:42 Kommentteja (45)

Suomen Piraattipuolue hakee puoluerekisteriin Viime vuoden toukokuussa perustettu Suomen Piraattipuolue on viimeisen vuoden aikana kerännyt kannattajakortteja, jotta puolue pääsisi puoluerekisteriin. Nyt tarvittavat 5 000 kannattajakorttia ovat koossa ja puolue jättää tänään oikeusministeriölle hakemuksen puoluerekisteriin pääsyä varten.
Kun oikeusministeriö on tarkistanut kannattajakortit ja rekisteröinyt puolueen, voi Piraattipuolue asettaa ehdokkaita tulevissa vaaleissa. Piraattipuolue ei Suomessa ehtinyt mukaan Eurovaaleihin, mutta tähtäin on asetettu jo kevään 2011 eduskuntavaaleihin. Ruotsin Piraattipuolueella (Piratpartiet) on sen sijaan ehdokkaita mukana Eurovaaleissa ja gallupien mukaan puolue voisi saada parikin paikkaa Europarlamentista.

Piraattipuolueen puheenjohtaja Pasi Palmulehto kommentoi saavutusta seuraavasti puolueen tiedotteessa: "Reilun viiden tuhannen kannattajakortin kasaan saaminen osoittaa selkeästi kansan kaipaavan tuoreita näkökulmia politiikkaan. Niitä Piraattipuolue myös aikoo tarjota". "Piraattiliikkeelle on tarvetta sekä valtakunnallisella että EU-tasolla. Samalla, kun Piraattipuolue suuntaa tarmonsa eduskuntavaaleihin valmistautumiseen, Piratpartiet osoittaa varmasti tarpeellisuutensa EU-parlamentissa".

Muiden piraattipuolueiden tavoin Suomen Piraattipuolueen pääpaino on tekijänoikeus-, yksityisyys- ja sananvapauskysymyksissä sekä tietoyhteiskunnan kehittämisessä.

Edellinen Seuraava  

45 kommenttia

11.6.2009 10:50

Pitääkö se nimikin nyt apinoida ruotsalaisilta? Olisi voinut olettaa, että edes täällä oltaisiin oltu hivenen järkevämmän nimen kannalla. Miten olisi ollut vaikka Sananvapaudenpuolue tms.

21.6.2009 10:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pain83:
Miten olisi ollut vaikka Sananvapaudenpuolue tms.

Sananvapauttako tässä tavoitellaan? Taitaa olla muut intressit kuin sananvapauden puolesta taistelu...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.6.2009 @ 11:02

31.6.2009 11:01

Näistä kun saataisiin porukka kokoon eu:hun niin hyvin menis.

Itse en nyt näiden ajattelumallia täysin allekirjoita kokonaan, mutta tekijänoikeusasioissa on niin paljon yliammuntaa että tälläisellä puolueella on kysyntää.

Tuo "Sananvapaudenpuolue" vois olla ihan hyvä nimi jos sitä olisi tarkoitus ajaa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.6.2009 @ 11:02

41.6.2009 11:21

Piraattipuolue on kyllä sellainen nimi että leimataan kriminaaleiksi heti kättelyssä, kun taas sananvapauspuolue olisi turhan korkealentoinen ja kiertelevä.

Mutta eiköhän se sanoma mene perille nimestä riippumatta ja vihdoinki tulossa puolue joka sais meikäläisenki kiinnostumaan politiikasta ja äänestämisestä...ehkä.

51.6.2009 11:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pain83:
Pitääkö se nimikin nyt apinoida ruotsalaisilta? Olisi voinut olettaa, että edes täällä oltaisiin oltu hivenen järkevämmän nimen kannalla. Miten olisi ollut vaikka Sananvapaudenpuolue tms.
Suomessa oli aikoinaan Tietoyhteyskuntapuolue mutta se ei saavuttanut koskaan sen suurempaa suosiota. Tämä on tietysti vain oma veikkaukseni mutta Piraattipuolue saanee enemmän huomiota nimensä takia, vaikka tavoitteet ovatkin melko samanlaiset TYP:n kanssa. Hienoa, että saivat äänet kokoon. Kansa saa lisää vaihtoehtoja politiikkaan.

61.6.2009 11:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kheetor:
... joka sais meikäläisenki kiinnostumaan politiikasta ja äänestämisestä...ehkä.
Sulla ei sitten ole varaa valittaa koska et äänestä :)

Äänestäminen kannattaa. Tuonne tarvitaan oikeita ihmisiä istuu noille tuoleille ja painaan niitä nappuloita.

71.6.2009 11:47

Kokemukset Ruotsista ovat jo osoittaneet, että 'särmikäs' nimi ei ole puolueelle mikään ongelma, todennäköisesti päinvastoin. Piratpartiet on kasvanut jo Ruotsin kolmanneksi suurimmaksi puolueeksi, ja sen nuorisojärjestö Ung Pirat on suvereenisti maan suurin poliittinen nuorisojärjestö, itse asiassa jo suurempi kuin kolme seuraavaa (kokoomuksen, demareiden ja kristillisdemokraattien nuorisojärjestöt) yhteensä. Puolueen kannatus on erityisen vahvaa nuoremmissa ikäluokissa, joille yhteiskunnallista kapina- tai taisteluhenkeä symboloiva nimi tuskin on mikään rasite.

81.6.2009 12:00

Yllättävän kauan kestin tuon tarvittavan määrän saaminen kokoon.

Eiköhän tuo saa aika hyvin jäseniä nopeasti rekisteröinnin jälkeen.

91.6.2009 12:25

Nimi on hyvä. Kansainvälisellä tasolla yhtenäisesti nimetyt samaa asiaa ajavat puolueet ovat paljon vakuuttavampi liike kuin kourallinen erikoisesti nimettyjä kummajaisia.

Toivottavasti tästä tulee jotain, ettei juttu sorru siihen yhdellä keppihevosellaratsastamiseen. Jolloin jätetään kiinnostus ihmisiä yleisesti enemmän kiinnostaviin asioihin huomioimatta.

101.6.2009 13:03

Taidanpa innostua äänestämään vuonna 2011, ensimmäistä kertaa. Tähän mennessä ei ole oikein vaaliuurnalle marssiminen kiinnostanut.

111.6.2009 13:04

Se on sitten tässäkin se, että sitä puoluetta pitää eduskuntavaaleissa äänestää, muuten saa alkaa kerätä kortteja uudestaan. Jos kahdessa peräkkäisessä eduskuntavaalissa ei puolue saa yhtään paikkaa, puolue tippuu pois puolurekisteristä. Ilmeisesti nämä köyhien, eläkeläisten ja kommareitten puolueet aina kahden eduskunnan välein keräävät uudestaan 5000 nimeä.

121.6.2009 13:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pihlis12:
Sulla ei sitten ole varaa valittaa koska et äänestä :)
Ööö, en valitakkaan? En äänestä koska (nykyiset) ehokkaat ei ota kantaa mulle tärkeisiin asiohin enkä oo kiinnostunu niistä asioista joista ne vääntää. Pitäskö silti käydä summanmutikassa äänestämässä jotaki vaan sen takia että saa paukutella henkseleitä muille että äänestimpäs?

131.6.2009 13:52

Vihdoinkin saatiin puolue jota viitsii äänestää!

141.6.2009 14:09

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pihlis12:
Sulla ei sitten ole varaa valittaa koska et äänestä :)
Ööö, en valitakkaan? En äänestä koska (nykyiset) ehokkaat ei ota kantaa mulle tärkeisiin asiohin enkä oo kiinnostunu niistä asioista joista ne vääntää. Pitäskö silti käydä summanmutikassa äänestämässä jotaki vaan sen takia että saa paukutella henkseleitä muille että äänestimpäs?
Yleistin :) en nyt tarkoittanut tuolla kommentillani henkilökohtaisesti juuri sinua.

Mielestäni kannattaisi äänestää vaikkakaan ei sieltä juuri niin sydämmen asian hoitajaa löydykkään. Ihan siksi koska se on vaan ainut tapa saada muutosta. Itse olen huomannut että aina löytyy ehdokas joka ajaa jotain asiaa josta olisi minulle/läheisilleni hyötyä.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.6.2009 @ 14:26

151.6.2009 14:31

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Pihlis12:
Sulla ei sitten ole varaa valittaa koska et äänestä :)
Ööö, en valitakkaan? En äänestä koska (nykyiset) ehokkaat ei ota kantaa mulle tärkeisiin asiohin enkä oo kiinnostunu niistä asioista joista ne vääntää. Pitäskö silti käydä summanmutikassa äänestämässä jotaki vaan sen takia että saa paukutella henkseleitä muille että äänestimpäs?
Ilmeisesti sinua ei kovinkaan monia asia kiinosta, koska lähes jokaiselle mielipiteelle ja aiheelle on löytynyt tähänkin asti joku edustaja.
Jos näin on, niin itse ajattelen asian mielummin niin päin että yhteiskunta ei sinun ääntäsi edes kaipaa, joten parempi vaan kun et äänestä. Antaa niiden vaikuttaa joilla on mielipiteitä.

161.6.2009 15:37

Lainaus:

Ilmeisesti sinua ei kovinkaan monia asia kiinosta, koska lähes jokaiselle mielipiteelle ja aiheelle on löytynyt tähänkin asti joku edustaja.
Jos näin on, niin itse ajattelen asian mielummin niin päin että yhteiskunta ei sinun ääntäsi edes kaipaa, joten parempi vaan kun et äänestä. Antaa niiden vaikuttaa joilla on mielipiteitä.
Mietin aivan samaa. Tuollainen asenne "ei mitään kiinnostavaa" kertoo henkilöstä jo jotain. Joko ei tosiaan kiinnosta mikään, tai sitten tosiaan tuo kertoo yhteiskunnallisesta asemasta. Eli jollei mikään kosketa, niin ilmeisesti ei missään olla mukanakaan. Esim. nyt työ tai opiskelu jne.

171.6.2009 15:49
masa92
Inactive

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kheetor:
... joka sais meikäläisenki kiinnostumaan politiikasta ja äänestämisestä...ehkä.
Sulla ei sitten ole varaa valittaa koska et äänestä :)

Äänestäminen kannattaa. Tuonne tarvitaan oikeita ihmisiä istuu noille tuoleille ja painaan niitä nappuloita.
*FACEPALM*

Herääs pahvi... Luuletko että yhden ihmisen äänellä, varsinkin suurkaupungeissa on mitään väliä. Mutta tosiaan, jos ei ole ketään kiinnostavaa ehdokasta, niin käyt puottamassa tyhjän lapun sinne uurnaan. Sekin on jo parempi kannanotto kuin äänestämättä jättämien.

181.6.2009 16:27

Lainaus:
Luuletko että yhden ihmisen äänellä, varsinkin suurkaupungeissa on mitään väliä. Mutta tosiaan, jos ei ole ketään kiinnostavaa ehdokasta, niin käyt puottamassa tyhjän lapun sinne uurnaan. Sekin on jo parempi kannanotto kuin äänestämättä jättämien.

Jokaisella äänellä on merkitystä. Kun suuressa kaupungissa tuhatkin tyyppiä ajattelee näin ja jättää äänestämättä niin tulos voisi olla hyvinkin erilainen jos ne menisivät äänestämään.

Vaalikoneet ovat hyviä nykypäivinä ja niillä on suhteellisen helppoa löytää ehdokas jota äänestää.

Ellei yhtään sopivaa ehdokasta löydä niin se on joko tekosyy tai omaa laiskuutta kun ei viitsi etsiä.

Ilman äänestämistä ei voi vaikuttaa...

191.6.2009 17:05

2011 on juuri ajoissa tai vähäsen myöhässä.Kattoo mitä internetille tulee käymään ennen sitä ellei käy mitään ennen 2011.

201.6.2009 17:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kheetor:

Ööö, en valitakkaan? En äänestä koska (nykyiset) ehokkaat ei ota kantaa mulle tärkeisiin asiohin enkä oo kiinnostunu niistä asioista joista ne vääntää. Pitäskö silti käydä summanmutikassa äänestämässä jotakin vaan sen takia että saa paukutella henkseleitä muille että äänestimpäs?
Jätä sitten vaikka tyhjä lappu uurnaan. Sekin lasketaan ja on kannanottona ihan toimiva.

211.6.2009 17:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masa92:


*FACEPALM*

Herääs pahvi... Luuletko että yhden ihmisen äänellä, varsinkin suurkaupungeissa on mitään väliä. Mutta tosiaan, jos ei ole ketään kiinnostavaa ehdokasta, niin käyt puottamassa tyhjän lapun sinne uurnaan. Sekin on jo parempi kannanotto kuin äänestämättä jättämien.
Tähän ei nyt oikein facepalm sovi...Toteatkin jo tuon, minkä minäkin, eli tyhjä lappu vaan jos ei löydy sopivaa ehdokasta. Äänestäminen on kumminkin ainoa keino vaikuttaa siihen, ketkä asioista päättävät, joten on vajaata jättää käyttämättä tilaisuus.

221.6.2009 18:30

No eipä tässä muuta voi sanoa kuin että onnea tuleville kausille.

T. Varma äänestäjänne =)

231.6.2009 18:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Philis12:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kheetor:
... joka sais meikäläisenki kiinnostumaan politiikasta ja äänestämisestä...ehkä.
Sulla ei sitten ole varaa valittaa koska et äänestä :)
Philis on tässä sekä oikeassa että väärässä. Jos ei ole kinnostunut politiikasta, voidaan olettaa, että henkilö ei myöskään seuraa sitä ollenkaan. Jos taas ei ole seurannut, henkilö ei voi ymmärtää asioiden nykytilaa. Tällöin on turha valittaa.
Toisaalta demokratiaan kuuluu valinnanvapaus, joka koskee myös äänestämistä. Ei ole pakko äänestää, jos ei halua. Omat vaalikonekokeiluni eduskuntavaaleissa -joissa en ollut vielä äänestysikäinen- antoivat tuloksien kärkeen kristillisdemokraatteja ja RKP:n ehdokkaita, joita kumpiakaan en periaatteesta suostuisi äänestämään. Eli en olisi löytänyt ehdokasta, joka olisi ollut kyllin samaa mieltä kanssani. Enkä myöskään hevin usko, että joku 60-vuotias ehdokas olisi todella opiskelijan asialla. Voiko tällöin siis sanoa, että turha valittaa, jos ei äänestä?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.6.2009 @ 18:43

241.6.2009 19:14

Lainaus:
Enkä myöskään hevin usko, että joku 60-vuotias ehdokas olisi todella opiskelijan asialla.
Sanothan yhdenkin syyn miksei voisi olla? Syyksi ei nyt kelpaa ikä, johon vahvasti viittaat. Tälläisellä ihmisellä nyt voi olla muita henkilökohtaisia syitä olla opiskelijan puolella, kuten omat lapset tai jopa lapsen lapset.
Ja voihan 60 vuotiaskin olla opiskelija. Tiedän ainakin useita yli 50 vuotiaita, jotka opiskelevat kokonaan uutta ammattia.

251.6.2009 19:53

En oikein usko että Suomessa saa niin paljon ilmaa siipiinsä kuin Ruotsissa, siellä sentään ollaan vähän enemmän tietoisia mitä piratismilla yleensä tarkoitetaankaan. Kannattajaluokka menee varmaan 30v alapuolella...

Ellei kaikki Suomen kellaridataajat tule luolistaan äänestämään ja tuomaan yllättävät kannattajamäärät :)

Nimi on minusta vähän vanhemmille ihmisille karkoite, en oikein voi kuvitella ketään 50-80v henkilöä joka tykästyisi "Piraattipuolue" nimeen. Tosin nimellä ei niin väliä jos kaikki saavat kuulla puolueen kannan.

261.6.2009 21:27

Lainaus:
Omat vaalikonekokeiluni eduskuntavaaleissa -joissa en ollut vielä äänestysikäinen- antoivat tuloksien kärkeen kristillisdemokraatteja ja RKP:n ehdokkaita, joita kumpiakaan en periaatteesta suostuisi äänestämään. Eli en olisi löytänyt ehdokasta, joka olisi ollut kyllin samaa mieltä kanssani.

Oma yleinen näkemyksesi vastaakin paremmin politiikan toimintamekanismia kuin useimmat vaalikoneet. Suhteellinen vaalitapa eduskuntavaaleissa tarkoittaa, että äänestät joka tapauksessa puoluetta, vasta toissijaisesti ehdokasta. Sen takia puolueen linjan pitäisi aina merkitä enemmän äänestyspäätöstä tehtäessä kuin yksittäisen ehdokkaan mielipiteiden. Ja eduskunnassa (samoin kun europarlamentissa ja kunnissa) äänestetään pääosin ryhmäpäätösten mukaisesti. Eli puolueen yhteinen linja ratkaisee mitä asioita ajetaan ja millä ehdokkaiden ajamilla asioilla on edes teoreettinen mahdollisuus mennä läpi. Tietysti kovimmat manipulaattorit voivat uskotella puolelleen niin oman kuin kilpailevienkin puolueiden jotakin pontta alkujaan vastustanutta edustajaa. Vaalikoneissa kuitenkin aika harvoin arvioidaan ehdokkaiden manipulointikykyä...

271.6.2009 22:02

Sitten kun äänestäminen kotoa, vaikka sitten pankkitunnuksilla, on mahdollista, saadaan kaikki nörtit sun muut liikkeelle ja sitten saattaa oikeasti saada piraattipuolue ääniä. Itsekin kuulun tuohon nukkuvien puolueeseen juuri siitä syystä etten jaksa raahata persettäni äänestys paikalle, laiska kun olen. Onnea vaaleihin vaan.

281.6.2009 23:48

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TuPP3:

Nimi on minusta vähän vanhemmille ihmisille karkoite, en oikein voi kuvitella ketään 50-80v henkilöä joka tykästyisi "Piraattipuolue" nimeen.

Moniko yli 50 vuotiaista olisi muutenkaan kiinnostuneita nuorten asioista/harrastuksista? Piraattipuolue on nuortenpuolue ja hyvä niin. Onhan eläkeläisillä, työmiehillä, maajusseilla, kansallismielisillä, luonnonsuojelijoilla, ruotsinkielisillä, uskovaisilla ja kravattikaulaisilla omat "etu"puolueet.

292.6.2009 0:36

Lainaus:

Moniko yli 50 vuotiaista olisi muutenkaan kiinnostuneita nuorten asioista/harrastuksista? Piraattipuolue on nuortenpuolue ja hyvä niin. Onhan eläkeläisillä, työmiehillä, maajusseilla, kansallismielisillä, luonnonsuojelijoilla, ruotsinkielisillä, uskovaisilla ja kravattikaulaisilla omat "etu"puolueet.
Vähän kun kasvat, niin huomaat, että aika monikin.

Luettelosi ei muuten edes päde.

302.6.2009 1:17
masa92
Inactive

Lainaus:
Vähän kun kasvat, niin huomaat, että aika monikin.

Luettelosi ei muuten edes päde.
Kiinostus alkaa silloin kun ne on dokaamassa koulujen loppuessa, ja päätyy siihen kun ne menee kotin.

Ei niitä oikeasti kiinnosta mikään muu kuin oma etu

312.6.2009 9:18

Lainaus:

Kiinostus alkaa silloin kun ne on dokaamassa koulujen loppuessa, ja päätyy siihen kun ne menee kotin.

Ei niitä oikeasti kiinnosta mikään muu kuin oma etu
En nyt menisi ihan noinkaan jokaisesta pari kymppisestä sanomaan, jotka koulunsa päättää.

322.6.2009 11:21

Tosiaan, vaikka löytyisikin yksi ihminen jota voisi äänestää, ei silti kannata heti rynnätä lappu uurnalle hurraamaan asiaa.
Esim. SDP on niin sekasotkussa, että sieltä löytyy kaiken mahdollisen kannattajia. Luultavammin äänesi menisi vain Raakel Liekille tai Tuksulle ennemmin kuin herra X:lle, jolla saattaisi oikeasti olla jotain mielipiteitäkin asiaan. En nyt meinaa Liekille mitään pahaa, mutta mielestäni aika ironista että suomalaiset ovat äänestäneet ex-aikuisviihdenäyttelijän kansan edustajakseen.

Ja näinhän äänesi olisi vastaavasti pois myös jonkin järkevämmän (sinun kannaltasi siis) puolueen kannattajilta. Minusta ainakin on alkanut tuntumaan, kun olen SDP:n, keskustan ja sosiaali demokraattien edustajien kanssa porissut, että puolueet ovat vain samaa tavaraa eri nimellä. Puolueiden rajat ovat niin häilyväiset että sama kuin niitä ei olisikaan. Toki aina löytyy vastalauseita, ja siksi sanonkin että tämä on vain minun mielipiteeni asiaan.

Kannattaa siis tosiaan miettiä ketä äänestää. Ja äänestäminenhän kuitenkin kannattaa. Demokratian merkitys hieman kärsii jo nyt kun suomen äänestysprosentti on 70% kieppeillä. Mitäs 30% kansasta tekee kun heidän elämäänsä koskevista asiaoista päätetään?

332.6.2009 11:53

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Boppex:
Mitäs 30% kansasta tekee kun heidän elämäänsä koskevista asiaoista päätetään?
Ei ehkä paljon kiinnosta politiikka kun eduskunta tuntuu olevan vain julkkisten tapa jatkaa julkkiksen uraansa ja kasvattaa tulojaan. Vanhat ihmiset päättävät nykymaailman asioista vaikkeivat tiedä niistä. Kehitys kulkee 50 vuotta jäljessä koska päättäjät ovat aina vanhaa sukupolvea. En kyllä kannata että kaikki pomot yms pitäisi korvata 25 vuotiailla ihmisillä, toki vanhemmilla voi olla enemmän elämän tuomaa varmuutta ja kokemusta. Tai sitten vain tietämättömyyttä? Iän myötä kasvava palkka on kanssa hyvä esimerkki siitä kuinka paljon vanhoja ihmisiä kiinnostaa oma napa enemmän kuin nuoremman napa: Milloinkas se ensiasunto pitäisi ostaa? No nuorena tietty eli silloin sitä isompaa palkkaa tarvitsisi. Nuoret myös tekevät töitä paljon ahkerammin. Vahat ihmiset vain venyttävät kahvitaukoa ja pitävät rupattelutaukoja aina tilaisuuden tullen. Vanhat voivat tietenkin osata työnsä paremmin mutta onko siitä jotain hyötyä kun vaan laiskottelevat? Joo ei päde kaikkiin mutta erittäin moniin.

342.6.2009 12:02

Lainaus:

Ei ehkä paljon kiinnosta politiikka kun eduskunta tuntuu olevan vain julkkisten tapa jatkaa julkkiksen uraansa ja kasvattaa tulojaan.
Juuri sen takia pitää käyttää sitä ääntä ja äänestää sinne tyyppejä jotka todella tekevät asioille jotain.

352.6.2009 12:17

Lainaus:
Iän myötä kasvava palkka on kanssa hyvä esimerkki siitä kuinka paljon vanhoja ihmisiä kiinnostaa oma napa enemmän kuin nuoremman napa:
FYI, ihmisten palkka ei keskimäärin enää nouse 35 ikävuoden jälkeen, suurella osalla jopa laskee.

Mutta pääasiaan, "ääs" ylös penkistä ja äänestämään, vaikka sitten juuri Piraattipuolueen kaltaista pienpuoluetta. Pienpuoleilla voi olla merkittävä vaaankieliasema isojen puolueiden dominoimissa äänestyksissä, ne voivat tehdä aloitteita ja tuoda uusia asioita poliittiseen keskusteluun, jolloin myös pääpuolueiden on pakko muodostaa kanta niihin. Muuten ennen 1960-lukua syntyneet suuret ikäluokat pyörittävät showta velä vuosikymmenten ajan.

362.6.2009 12:20

Lainaus:

Ei ehkä paljon kiinnosta politiikka kun eduskunta tuntuu olevan vain julkkisten tapa jatkaa julkkiksen uraansa ja kasvattaa tulojaan.
Kansalaisethan ne sinne äänestää. Eniten henkilökohtaisia ääniä saava edustaja pääsee puolueesta eduskuntaan, jos puolueen kokonaiskannatus on riittäävä ja sitten äänimäärien mukaan seuraavaksi eniten henkilökohtaisia ääniä saava, riippuen siitä puolueen kokonaiskannatuksesta.
Ettei se nyt sen kummellisempaa.
Ja kun puolueet tietävät, että kansalaiset menevät tähän lankaa aina, eli äänestävät jotain julkkista, niin tottakai ne myöskin asettavat niitä julkkiksia ehdolle, koska näillä saavat ainakin puolueen kokonaiskannatusta ylös.

BTW. En tiedä tuliko sinulla ajatuskatkos, mutta SDP (Suomen Sosialidemokraattinen Puolue) on sama kuin Sosiaalidemokraatit.

372.6.2009 16:01

Kah, niimpäs juuri. Keskusta, SDP ja kokoomus! Enpäs itse huomannutkaan tuota virhettä.

382.6.2009 17:47

Olisihan tässä sellainen sauma, kuten aikoinaan Michael Mooren masonoima kasvi eduskuntaan- liike, että ihmiset ovat sen verran kyllästyneet päättäjiin, että äänestetään palmua ennemmin kuin korruptoituneita edustajia. Näin ollen tällainen Piraattipuolue olisi mitä mainioin kannanotto pistää kortensa kekoon uudistuksen puolesta.

Luultavasti suurin osa julkkiksillekin annetuista äänistä osoittaa, että kansa tietää, jotta ihan sama kuka siellä istuu, asiat ei muutu. Ihan oikeasti jos vaikka ajattelee kaikkia missejä ym, eivät he kaikki varmasti ihan älyn jättiläisiä ole. Porukka siellä vaan nostaa kovaa liksaa, ei se kansan etu siinä mitään paina.

Esimerkiksi tuo Lissabon-sopimus, luovuttaa nyt viimeiset itsenäisyyden rippeet pois toista noin vain. Porukka nauraa Amerikkalaisten tyhmyydelle, mutta ollaanko me loppujen lopuksi sen fiksumpia?

392.6.2009 21:17

Kansanedustajan palkka on minimissään 5860 euroa ja puhemiehellä 10800, joten keksipalkka lienee 8000 eurossa kuussa. Tästä menee tietenkin puolet heti takaisin valtiolle veroina. Vuoden budjetti on 46 000 miljoonaa ja edustajillemme menee tästä 10 miljoonaa. Eipä siis juuri mitään, joten kerrotaan palkka kymmenellä, niin saataisiin ehkä niitä suomen fiksuimpia hakemaan tuota pestiä. Tuolla palkalla myös paikalla olo olisi suotavaa ja muut bisnekset voisi jättää edustusajaksi. Samalla voitaisiin puolittaa tuo edustajien määärä.

Ja pari piraattia mahtuu kyllä tohon porukkaan.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 2.6.2009 @ 21:19

403.6.2009 11:40

Oma mielipiteeni on se että ei pidä äänestää jos ei tiedä mitä puoluetta äänestää, koska puolueelle se ääni menee kuitenkin. Eikä missään nimessä pidä äänestää mitään ns. marginaali edustjaa, jos ei pidä loppu puolueesta. Äänten laskennassa äänet jakautuvat puolueen sisällä eniten ääniä saaneiden kesken.

Esimerkiksi tilanteessa jossa suuren puolueen vaikka yhdeksänneksi eniten ääniä saanut ihminen pääsee eduskuntaan, koska on saanut ääniä marginaali ehdokkaiden äänestäjiltä jotka eivät tiedä edes antaneeensa ääntä puolueelle.

pienemmässä puolueessa joku joka on saanut enemmän henkilökohtaisia ääniä kun edellisessä tapauksessa ei pääse välttämättä ollenkaan, koska puolueessa ei ole välttämättä ollut ns. ääni haravia jotka toisivat ääniä puolueelle.

Joten on silkkaa tyhmyyttä äänestää summassa yksittäisiä ehdokkaita.

äänten laskenta periaate lyhyesti.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaali#.C3.84.C3.A4ntenlaskenta

valitettavasti en muuta linkkiä tähän hätään löytänyt, mutta googlesta löytyy lisää jos kiinnostaa.


N900/Xbox360/PS3/Wii/Desktop pc/kannettavax3

4119.6.2009 21:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masa92:

*FACEPALM*

Herääs pahvi... Luuletko että yhden ihmisen äänellä, varsinkin suurkaupungeissa on mitään väliä.
*FACEPALM*

Itsestäänkään se tulos ei muodostu...

Peace & Love, Sir Robin * http://kapsi.fi/~robsku/ - HackNBlog
* ZTE Blade: My first android computer. Old, so? No slide-out keyboard nor stylus :(
* Amilo laptop: Pentium Dual CPU T2390 @ 1.86GHz, 1MB Cache, RAM: 3GB, HDD: 120GB (not original), AMD/ATI Mobility Radeon HD 2400. Linux Mint Debian Edition.
...sen tarvi olla niin justiinsa

4219.6.2009 23:59
masa92
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti robsku:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masa92:

*FACEPALM*

Herääs pahvi... Luuletko että yhden ihmisen äänellä, varsinkin suurkaupungeissa on mitään väliä.
*FACEPALM*

Itsestäänkään se tulos ei muodostu...

Vaikka kuinka toitottaisit, että pitää pitaattipuoluetta äänestää, niin ei tuu onnistuu. Sinullakin on vain yksi ääni käytössä. Ei se kuule paljoa paina, varsinkin kun tuloksia manipuloidaan...(ehkä)

Valheellisia arvailuja jo vuodesta 2007

4320.6.2009 13:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masa92:

Vaikka kuinka toitottaisit, että pitää pitaattipuoluetta äänestää, niin ei tuu onnistuu. Sinullakin on vain yksi ääni käytössä. Ei se kuule paljoa paina, varsinkin kun tuloksia manipuloidaan...(ehkä)

Salaliittoteorioita nähdään kaikkialla. Ei näin.

Jokainen ääni vaikuttaa. Ellei sitä tajua niin huonosti menee...

4429.6.2009 17:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masa92:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti robsku:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masa92:

*FACEPALM*

Herääs pahvi... Luuletko että yhden ihmisen äänellä, varsinkin suurkaupungeissa on mitään väliä.
*FACEPALM*

Itsestäänkään se tulos ei muodostu...

Vaikka kuinka toitottaisit, että pitää pitaattipuoluetta äänestää, niin ei tuu onnistuu. Sinullakin on vain yksi ääni käytössä. Ei se kuule paljoa paina, varsinkin kun tuloksia manipuloidaan...(ehkä)
1. Kuka sulle sanoi että minä toitotan mitään tuollaista? Jos minulta kysyn niin suosittelen äänestämään vasemmistoliittoa. Viestini pointti nyt vain ei ollut tässä aiheena olevan puolueen kannattaminen vaan ihan vain äänestämisen mielekkyyden puolustaminen.

2. *FACEPALM* - Anyway, oma suosikkini on päässyt minun ja muiden äänillä eduskuntaan asti ja ihan turha väittää ettei se tulos koostunut yksittäisten äänten yhteissummasta.



Peace & Love, Sir Robin * http://kapsi.fi/~robsku/ - HackNBlog
* ZTE Blade: My first android computer. Old, so? No slide-out keyboard nor stylus :(
* Amilo laptop: Pentium Dual CPU T2390 @ 1.86GHz, 1MB Cache, RAM: 3GB, HDD: 120GB (not original), AMD/ATI Mobility Radeon HD 2400. Linux Mint Debian Edition.
...sen tarvi olla niin justiinsa

4520.8.2009 0:11

Hienoahan tuo on, että tulee uusi puolue joka vetoaa nuoriin. Saadaan ihmiset äänestämään ja kenties jopa kiinnostumaan poliitikasta.

Sitä kautta vanhempana ehkä alkaa muutkin puolueet kiinnostamaan.

Niinkuin varmasti tiedätte, Piraattipuolue on vain ja ainoastaan kapean sektorin puolue (lukekaa puolueen ohjelma), eli keskittyvät patentti, tekijäinoikeus ja yksityisyydensuoja asioihin.

Itse omaan SDP:n jäsenkirjan. Ja mitenkään mollaamatta, ihan hyvä teema piraattipuolueella on, ihan tärkeitä asioitahan nuo on. itse olen hieman "suuremmista" asioista kiinnostunut, joten tuo puolue ei suoraan vetoa minuun. vaikka kannatankin jokaista sanaa mitä puolueen sivuilla lukee, SDP se minun juttuni silti on.

Eikä teidän kannata mitään puoluesotia harrastaa ja mollata niitä.
SDP on silti työväenpuolue, vaikka ajaa monia muitakin asioita tätä nykyään. niinkuin tekevät kaikki muutkin puolueet. ei mikään puolue pysy ikuisesti yhden ja ainoan asian ympärillä, jos haluaa kasvaa, laajeta sekä vaikuttaa.

mutta hei, tästähän se kaikki lähtee. Muistan itse nuorempana kun kiihkoilin politiikasta ja vänkäsin vastaan. usein myös häpesin kun olin kinannut ja kiihkoillut tietämättä asian todellista laajuutta.

Nuoret, kiinnostukaa politiikasta!

Ei elämäänsä sen ympärille tarvitse rakentaa, mutta suurella joukolla jotka omaa saman ideologian, oman suurempi valta vaikuttaa!

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto