*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Tuhansia elokuvia ladannut ja jakanut todettiin syyttömäksi

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 31.5.2009 20:31 Kommentteja (19)

Tuhansia elokuvia ladannut ja jakanut todettiin syyttömäksi Espanjassa oikeus on hylännyt syytteet miestä vastaan, joka oli ladannut vertaisverkoista yhteensä jopa 3 322 tekijänoikeuksilla suojattua elokuvaa. Hän oli myös jakanut elokuvia muille, TorrentFreak kertoo.
Espanjan Pamplonan rikostuomioistuin totesi kyseisen tuhansia elokuvia ja tuntemattoman määrän musiikkia ladanneen henkilön syyttömäksi, koska syyttäjä ei pystynyt esittämään näyttöä siitä, että hän olisi tehnyt rikoksen ansiotarkoituksessa. Espanjalaisen 20minutos.es-sivuston mukaan mies latasi tiedostot vuosina 2003 - 2004.

Oikeuden päätökset ovat kääntyneet Espanjassa lähes poikkeuksetta yksityisen lataajan hyväksi, vaikka tekijänoikeusjärjestöt ovatkin hangoitelleet vastaan. Espanjassa tunnutaankin pitävän yksityisen lataajan puolia, mikäli motiivina ei ole ollut raha, vaan musiikki ja elokuvat on ladattu omaan käyttöön.

Koska Espanjassa suhtaudutaan yksityiseen lataamiseen myönteisemmin kuin useimmissa muissa maissa, ei ole yllätys, että maassa rikotaan enemmän tekijänoikeuksia kuin missään muualla.

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

131.5.2009 20:33

Hmm. Olenkin aina pitänyt Espanjasta... :D

231.5.2009 20:36

no ehdottomasti oikea meininki. Muu EU sais ottaa mallia

331.5.2009 20:50

Hieno maa.

431.5.2009 21:52

Hieno juttu!

531.5.2009 22:13

Näin sen olla pitää! Rispektit Espanjalle!

631.5.2009 22:40

espaniaan siis

731.5.2009 23:13

Olenkin aina pitänyt tuosta maasta 8)

Noin sen pitäisi olla muuallakin: ei ansiotarkoitusta - ei laitonta.

81.6.2009 0:10

Mjoo kyl täs epsanjaan ollaanki mennossa pitemmäksi aikaa. Ehkä jään lopullisesti kun hamppuakin saa poltella kotonaan ilman et poliisi tulee.

91.6.2009 4:47

Hieno maa. Työttömyys huipussaan ja torit täynnä rosvoja. En kyllä ensimmäisenä muuttaisi.

101.6.2009 5:22

Eikä eläkkeestä peritä veroa ollenkaan, hieno maa.

111.6.2009 9:10

En haluais olla combobreaker, mut tuollakaan nyt hommat ei menny IHAN niin kuin pitäis... En mitenkään(missään tapauksessa) ole RIAA:n ja muiden vastaavien puolella, mutta toi oli taas yksi näyttö kun hommat katsottiin liian läpisormien.

Nyt pitää kyl sanoa, mitä on sanottu jo monta vuotta ja mitä jopa yksi korealainen sanoi ihan vahingossa (koska englannin kieli 10+): "Did the problem become to a solution."
Jos jengi miettis asoita näin, niin hommat toimis huomattavasti paremmin...

Tällä hetkellä RIAA:t summuut, tökkii pikku tikulla ampiais pesää ja tekee ampiaisista vieläkin vihaisempia. (is there another way to do it?)... vastauksia (omani on: Kyllä on!)

121.6.2009 15:47

Lähdetään kaikki Espanjaan, koska täällä kaikki harmaa, pikkuisen laiton kielletään? Kaikki hauskuus loppuu... Suomessa ei kohta enää onnistu musiikin tai elokuvien p2p-levitys ilman, että on vaara joutua maksamaan hirveitä tekijänoikeuskorvauksia niiden tekijöille. Lisäksi liikenteeseen ylinopeuksiin on tulossa typerä nollatoleranssi, kuka sitä nyt nopeusrajoitusten mukaan jaksaa ajella. Kaiken lisäksi televisiotaan ei enää kauaa pysty katsomaan salaa ilmaiseksi vaan pitää ruveta maksamaan jotain hemmetin mediamaksuja.

131.6.2009 18:06

Joo kait sitä vois jossain vaihees muuttaa vaikka Ibizalle. Ei varmaa yhtää hullumpi paikka asua:D

141.6.2009 22:06

Kuinkas kävis suomen maalla samassa tapauksessa?

152.6.2009 14:23

Eikös uutisen sisällön perusteella ole itse asiassa niin, että nuo mediaosapuolen väittämät tekijänoikeuden rikkomukset eivät Espanjan lainsäädännön näkökulmasta ole rikkomuksia, mikäli niillä ei ole tavoiteltu merkittävää taloudellista hyötyä. Eli siis Espanjassa rikotaan tekijänoikeutta VÄHEMMÄN kuin monessa muussa maassa.

162.6.2009 17:09

Lainaus:
Noin sen pitäisi olla muuallakin: ei ansiotarkoitusta - ei laitonta.
Samaa mieltä.

172.6.2009 17:39

Jälleen yksi syy muuttaa espanjaan =), alkaa näyttää aika paratiisilta tuo maa

186.6.2009 6:05
Hybridi
Inactive

Hienoa, hienoa... :O oho mikä määrä, minun yhteydelläni tuohon menisi ikuisuus, koska yhden 700MB elokuvan lataa 6 tunnissa.. ;( Buu!

197.6.2009 11:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Michelola:
no ehdottomasti oikea meininki. Muu EU sais ottaa mallia
oikeassa olet

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kestävyystestaajan pakeilla kävi uuden lasidesignin saanut iPhone 8 Kestävyystestaajan pakeilla kävi uuden lasidesignin saanut iPhone 8 (22.9.2017 22:25)
Kestävyystestaaja Zack Nelson on saanut käsiinsä uuden iPhone 8:n. Kovasti viimevuotiselta mallilta näyttävä puhelin on saanut muutamia merkittäviä päivityksiä, joita käsitellään oheisella YouTube-videolla. ....
Uusien iPhone-mallien suorituskyky jättää jälkeen jopa läppäreitä, ero Galaxyihin huima Uusien iPhone-mallien suorituskyky jättää jälkeen jopa läppäreitä, ero Galaxyihin huima (22.9.2017 20:47)
Applen mobiilipiirien suorituskyky on ollut aina aivan omaa luokkaansa. Se on vuosi toisensa jälkeen tuhonnut tieltään tehokkaimmatkin Android-puhelimet, ja useimmiten jopa vuoden vanha iPhone ....
2 kommenttia
HBO varustautuu jo Game of Thronesin loppuun, kehitteillä jo viisi samaan maailman sijoittuvaa sarjaa HBO varustautuu jo Game of Thronesin loppuun, kehitteillä jo viisi samaan maailman sijoittuvaa sarjaa (22.9.2017 20:16)
HBO on vuosikausia tuottanut maailman laadukkaimpiin tuotantoihin lukeutuvia televisiosarjoja. Näistä viimeiset vuodet parhaiten tunnetaan tietysti Game of Thrones, joka on ainakin piratismimittarilla ....
EU:n piilossa pitämä tutkimus paljasti ettei piratismi vahingoittanut myyntiä EU:n piilossa pitämä tutkimus paljasti ettei piratismi vahingoittanut myyntiä (22.9.2017 19:46)
Piratismia on pidetty valtaisana ongelmana useiden media-alojen etujärjestöjen toimesta vuosikausia. Perinteisemmän piratismin ohella esimerkiksi Spotify ja YouTube ovat saaneet oman osansa loasta. ....
2 kommenttia
The Pirate Bay varastaa tietokoneesi virtuaalivaluuttalouhintaan – Näin estät sen The Pirate Bay varastaa tietokoneesi virtuaalivaluuttalouhintaan – Näin estät sen (22.9.2017 12:25)
The Pirate Bayssä käyneet ovat saattaneet pistää merkille, että sivustolle on lisätty uusi JavaScript-sovellus, joka hyödyntää sivustolla vierailevien käyttäjien tietokoneiden laskentatehoa ....
2 kommenttia

Uutisarkisto