*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Tuhansia elokuvia ladannut ja jakanut todettiin syyttömäksi

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 31.5.2009 20:31 Kommentteja (19)

Tuhansia elokuvia ladannut ja jakanut todettiin syyttömäksi Espanjassa oikeus on hylännyt syytteet miestä vastaan, joka oli ladannut vertaisverkoista yhteensä jopa 3 322 tekijänoikeuksilla suojattua elokuvaa. Hän oli myös jakanut elokuvia muille, TorrentFreak kertoo.
Espanjan Pamplonan rikostuomioistuin totesi kyseisen tuhansia elokuvia ja tuntemattoman määrän musiikkia ladanneen henkilön syyttömäksi, koska syyttäjä ei pystynyt esittämään näyttöä siitä, että hän olisi tehnyt rikoksen ansiotarkoituksessa. Espanjalaisen 20minutos.es-sivuston mukaan mies latasi tiedostot vuosina 2003 - 2004.

Oikeuden päätökset ovat kääntyneet Espanjassa lähes poikkeuksetta yksityisen lataajan hyväksi, vaikka tekijänoikeusjärjestöt ovatkin hangoitelleet vastaan. Espanjassa tunnutaankin pitävän yksityisen lataajan puolia, mikäli motiivina ei ole ollut raha, vaan musiikki ja elokuvat on ladattu omaan käyttöön.

Koska Espanjassa suhtaudutaan yksityiseen lataamiseen myönteisemmin kuin useimmissa muissa maissa, ei ole yllätys, että maassa rikotaan enemmän tekijänoikeuksia kuin missään muualla.

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

131.5.2009 20:33

Hmm. Olenkin aina pitänyt Espanjasta... :D

231.5.2009 20:36

no ehdottomasti oikea meininki. Muu EU sais ottaa mallia

331.5.2009 20:50

Hieno maa.

431.5.2009 21:52

Hieno juttu!

531.5.2009 22:13

Näin sen olla pitää! Rispektit Espanjalle!

631.5.2009 22:40

espaniaan siis

731.5.2009 23:13

Olenkin aina pitänyt tuosta maasta 8)

Noin sen pitäisi olla muuallakin: ei ansiotarkoitusta - ei laitonta.

81.6.2009 0:10

Mjoo kyl täs epsanjaan ollaanki mennossa pitemmäksi aikaa. Ehkä jään lopullisesti kun hamppuakin saa poltella kotonaan ilman et poliisi tulee.

91.6.2009 4:47

Hieno maa. Työttömyys huipussaan ja torit täynnä rosvoja. En kyllä ensimmäisenä muuttaisi.

101.6.2009 5:22

Eikä eläkkeestä peritä veroa ollenkaan, hieno maa.

111.6.2009 9:10

En haluais olla combobreaker, mut tuollakaan nyt hommat ei menny IHAN niin kuin pitäis... En mitenkään(missään tapauksessa) ole RIAA:n ja muiden vastaavien puolella, mutta toi oli taas yksi näyttö kun hommat katsottiin liian läpisormien.

Nyt pitää kyl sanoa, mitä on sanottu jo monta vuotta ja mitä jopa yksi korealainen sanoi ihan vahingossa (koska englannin kieli 10+): "Did the problem become to a solution."
Jos jengi miettis asoita näin, niin hommat toimis huomattavasti paremmin...

Tällä hetkellä RIAA:t summuut, tökkii pikku tikulla ampiais pesää ja tekee ampiaisista vieläkin vihaisempia. (is there another way to do it?)... vastauksia (omani on: Kyllä on!)

121.6.2009 15:47

Lähdetään kaikki Espanjaan, koska täällä kaikki harmaa, pikkuisen laiton kielletään? Kaikki hauskuus loppuu... Suomessa ei kohta enää onnistu musiikin tai elokuvien p2p-levitys ilman, että on vaara joutua maksamaan hirveitä tekijänoikeuskorvauksia niiden tekijöille. Lisäksi liikenteeseen ylinopeuksiin on tulossa typerä nollatoleranssi, kuka sitä nyt nopeusrajoitusten mukaan jaksaa ajella. Kaiken lisäksi televisiotaan ei enää kauaa pysty katsomaan salaa ilmaiseksi vaan pitää ruveta maksamaan jotain hemmetin mediamaksuja.

131.6.2009 18:06

Joo kait sitä vois jossain vaihees muuttaa vaikka Ibizalle. Ei varmaa yhtää hullumpi paikka asua:D

141.6.2009 22:06

Kuinkas kävis suomen maalla samassa tapauksessa?

152.6.2009 14:23

Eikös uutisen sisällön perusteella ole itse asiassa niin, että nuo mediaosapuolen väittämät tekijänoikeuden rikkomukset eivät Espanjan lainsäädännön näkökulmasta ole rikkomuksia, mikäli niillä ei ole tavoiteltu merkittävää taloudellista hyötyä. Eli siis Espanjassa rikotaan tekijänoikeutta VÄHEMMÄN kuin monessa muussa maassa.

162.6.2009 17:09

Lainaus:
Noin sen pitäisi olla muuallakin: ei ansiotarkoitusta - ei laitonta.
Samaa mieltä.

172.6.2009 17:39

Jälleen yksi syy muuttaa espanjaan =), alkaa näyttää aika paratiisilta tuo maa

186.6.2009 6:05
Hybridi
Inactive

Hienoa, hienoa... :O oho mikä määrä, minun yhteydelläni tuohon menisi ikuisuus, koska yhden 700MB elokuvan lataa 6 tunnissa.. ;( Buu!

197.6.2009 11:11

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Michelola:
no ehdottomasti oikea meininki. Muu EU sais ottaa mallia
oikeassa olet

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kotimainen Seriously julkaisi suosittuihin Best Fiends -peleihin perustuvan lyhytelokuvan Kotimainen Seriously julkaisi suosittuihin Best Fiends -peleihin perustuvan lyhytelokuvan (27.5.2017 15:03)
Seriously julkaisi tällä viikolla suosittuihin Best Fiends -ötökkäpeleihin perustuvan lyhytelokuvan. Seriously on tähän mennessä julkaissut Best Fiends- (2014) ja Best Fiends Forever -pelit ....
Xiaomi esitteli Mi Max 2 -älypuhelimen: Iso näyttö, valtava akku Xiaomi esitteli Mi Max 2 -älypuhelimen: Iso näyttö, valtava akku (27.5.2017 14:12)
Xiaomi Mi Max 2 on suunnattu isoa näyttöä ja hyvää akunkestoa kaipaaville. Xiaomin mukaan Mi Max 2:n akku kestää kaksi päivää. Pikalatauksella akun voi ladata tunnissa nollasta 68 prosenttiin ....
Apple kehittää uutta prosessoria tekoälylaskentaa varten Apple kehittää uutta prosessoria tekoälylaskentaa varten (27.5.2017 09:23)
Apple on syventänyt tekoälylaskennan tutkimusta myös mikropiirien puolelle. Bloombergin saamien tietojen mukaan IT-jätti kehittäisi Apple Neural Engine -nimistä mikropiiriä, jonka avulla yhtiö ....
Aktiivisuusrannekkeiden tarkkuus testattiin – Tämä ranneke kertoo tarkimmin todellisen pulssin Aktiivisuusrannekkeiden tarkkuus testattiin – Tämä ranneke kertoo tarkimmin todellisen pulssin (26.5.2017 11:51)
Journal of Personalized Medicinessä julkaistussa uudessa tutkimuksessa on selvitetty markkinoilla olevine älykellojen mittaustarkkuutta niin pulssin kuin palaneiden kaloreiden mittauksessa. ....
Androidin perustajan uutuuspuhelin esitellään aivan pian Androidin perustajan uutuuspuhelin esitellään aivan pian (26.5.2017 11:05)
Androidin perustajan Andy Rubinin pystyyn polkaisema Essential-kasvuyritys on paljastanut aikovansa esitellä ensimmäisen älypuhelimensa toukokuun 30. päivänä. Julkaistujen kiusoittelukuvien ....

Uutisarkisto