*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Näin Wikipedia latautuu 45 vuotta vanhalla modeemilla

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 28.5.2009 18:34 Kommentteja (21)

Näin Wikipedia latautuu 45 vuotta vanhalla modeemilla Engadget uutisoi mielenkiintoisesta kokeilusta saada toimimaan vuonna 1964 valmistettu 300 baudin modeemi.
Livermore Data Systemsin valmistama Model A päätyi Phreakmonkey-nimimerkillä esiintyvän henkilön käsiin vuonna 1989. Nyt 20 vuotta myöhemmin hän päätti laittaa laitteen tulille ja kokeilla, pääseekö sen avulla internetiin.

Laitteesta kiinnostuneille löytyy lisätietoa akustisesta liitännästä esimerkiksi Wikipediasta sekä suomeksi että englanniksi.


Edellinen Seuraava  

21 kommenttia

128.5.2009 18:42

Lepakkopuhelin ei liity juttuun.

228.5.2009 18:46

samanlaisella vehkeellä kun kävis graafisella selaimella vaikkapa mtv3:sen sivuilla niin kerkiäis käydä helposti viikonlopun ruotsinlaivalla kun flashmainokset vielä latautuisi :)

328.5.2009 19:01

Koska baudi tarkoittaa modulointi- tai signalointinopeutta, eli signaalin muutosten määrää sekunnissa, voisi 300 baudin nopeuteen yltävä akustinen liitäntä siirtää jopa 1200 bittiä sekunnissa. Näin silloin, mikäli siirretään neljä bittiä yhden kantoaallon muutoksen aikana.

Yksi kilotavu on sen sijaan 1024 tavua eli 8192 bittiä. Mikäli tällä lähes kivikautisella akustisella siirtolaitteella siirrettäisiin 1200 bittiä sekunnissa, kestäisi megatavun lataaminen (raskaan uutispläjäyssivuston etusivu) lähes kaksi tuntia. Korjatkaa jos olen väärässä, ei jaksanut tarkistaa mistään... :/

Ehkä se Lynxin käyttö on siis varsin hyvä vaihtoehto tässä tapauksessa :).

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.5.2009 @ 19:02

428.5.2009 19:16

Tähän ei voi muuta sanoa kuin: COOOL! :D

528.5.2009 19:25

Mitenköhän videoiden katsominen onnistuisi? :D
Kuvat varmaankin tulisivat Asciina ;)

628.5.2009 19:37

Aika mahtavaa miten kehitys vienyt sähköistä teknologiaa eteenpäin. Tapahtuukohan sama taas 40 vuoden päästä? Ihmiset (tai no pieni osa ihmisistä) katsovat virtuaalista videota, joka syötetään suoraan aivoihin, ja naureskelevat kuinka alkeellista teknologia on ollut.

728.5.2009 20:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Boppex:
Aika mahtavaa miten kehitys vienyt sähköistä teknologiaa eteenpäin. Tapahtuukohan sama taas 40 vuoden päästä? Ihmiset (tai no pieni osa ihmisistä) katsovat virtuaalista videota, joka syötetään suoraan aivoihin, ja naureskelevat kuinka alkeellista teknologia on ollut.
Ja kuva on tietysti myös käsin kosketeltavaa (näin esim. perinteinen pariseksi menettää suosionsa kokonaan) Vaikka 40v. päästä ihmiset kloonataan joten eipä sille ole tarvettakaan..

Taitaa olla parempi etten ajattele ihan noin kauas! :D

828.5.2009 20:32

Aika uskomatonta.

929.5.2009 2:56

kyllähän sitä ihminen menee vähemmästäki sanattomaksi...

1029.5.2009 3:43

kyllähän sitä ihminen menee vähemmästäki sanattomaksi...

1129.5.2009 7:56

:O Kyl on karmee vauhti

Mutta 8 ja puol minuuttia on vähän turhan pitkä aika videolle, missä olennainen löytyy viimesestä puolesta minuutista :)

1229.5.2009 8:32

Mistäs tuo modem putkahti? Muistan kun ostin ensimmäisen koneen, 386 ja kylkiäisenä sain commoroden joka oli rikki..äänet ei kuulunu yms saatiimpa se toimimaan, niin tuohon pakettiin kuului silloin 13.3 kbps modeemi paketissa :-p ja hidas kuin mikä, tosin sivutkin olivat kevyempää tavaraa kuin nyt ....

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.5.2009 @ 08:36

1329.5.2009 10:27

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Mistäs tuo modem putkahti? Muistan kun ostin ensimmäisen koneen, 386 ja kylkiäisenä sain commoroden joka oli rikki..äänet ei kuulunu yms saatiimpa se toimimaan, niin tuohon pakettiin kuului silloin 13.3 kbps modeemi paketissa :-p ja hidas kuin mikä, tosin sivutkin olivat kevyempää tavaraa kuin nyt ....
Itse muistan joskus 75MHz:n MikroMikko Indiana -koneen omistajana, että mukana olisi tullut 14,44kbps-motukka. Epäilisin, ettei noin nopeita ollut vielä 386-koneiden aikaan, ellet konettasi sitten käytettynä ostanut? Myynnissä taisi tosin olla siihen aikaan jo huippunopea 33,6kbps-modeemi, jolla olisi saanut yli tuplanopeuden. Hintaakin olisi ollut muistaakseni tosin ainakin 1 000 markkaa.

1429.5.2009 11:08

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mjk:
Mistäs tuo modem putkahti? Muistan kun ostin ensimmäisen koneen, 386 ja kylkiäisenä sain commoroden joka oli rikki..äänet ei kuulunu yms saatiimpa se toimimaan, niin tuohon pakettiin kuului silloin 13.3 kbps modeemi paketissa :-p ja hidas kuin mikä, tosin sivutkin olivat kevyempää tavaraa kuin nyt ....
Itse muistan joskus 75MHz:n MikroMikko Indiana -koneen omistajana, että mukana olisi tullut 14,44kbps-motukka. Epäilisin, ettei noin nopeita ollut vielä 386-koneiden aikaan, ellet konettasi sitten käytettynä ostanut? Myynnissä taisi tosin olla siihen aikaan jo huippunopea 33,6kbps-modeemi, jolla olisi saanut yli tuplanopeuden. Hintaakin olisi ollut muistaakseni tosin ainakin 1 000 markkaa.
Kyllä käytettynä ostin oli n. vuoden ikäinen. Ko modeemi tuli mukana ja se kyllä vaihtui aika äkkiä juuri 33.:n :-p. Minullakin oli työharjoittelu aikana (silloin oli joku fiinimpi nimi ko asialle) firmassa Nokia masiinoita, ettei vain olisi ollut juuri Mikromikko nimellä !
Aikaa on sen verran vierähtänyt että muisti jo pätkii....
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.5.2009 @ 11:09

1529.5.2009 11:58

Jotain niin siistiä :D

Olisipa tänäpäivänäkin tuo netin selaaminen niin "kiireetöntä" nyt jos sivut ei lataudu alle 5 sekunnin nii jossain joku repii hiuksiaan ja viskaa koneensa ikkunasta.

Oi aikoja ja tapoja :)

1629.5.2009 12:14

Wau! Todella mielenkiintoinen video. Mikä käyttis tuossa tietskassa mahtaa olla?

1729.5.2009 13:07

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TheFox69:
Wau! Todella mielenkiintoinen video. Mikä käyttis tuossa tietskassa mahtaa olla?

no selain näyttäis olevan Lynx joten joku unix pohjainen käyttis todnäk.

1829.5.2009 14:17

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TheFox69:
Wau! Todella mielenkiintoinen video. Mikä käyttis tuossa tietskassa mahtaa olla?

no selain näyttäis olevan Lynx joten joku unix pohjainen käyttis todnäk.

6:26 kohdalla lukee "Linux 2.4.29"

1929.5.2009 16:38

Otsikon perusteella oletin, että Wikipedia latautuu tuolla modeemilla 45 vuotta... olisi kyllä tehnyt kokeilusta melkolailla mielenkiintoisemman.

2029.5.2009 17:32

hsh :DD Olis kyllä ollu mielenkiintonen seurata kuinka lataus edistyy jos ois kestäny 45v :D

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.5.2009 @ 17:32

216.6.2009 5:39
Hybridi
Inactive

Oho, ennen on siis ollut näin monimutkaisia laitteita :D tuntuu oudolta nähdä tuon näköinen laite... :)

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
4 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto