*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

TPB-ylläpitäjät saavat puolustaa itseään uhkasakkojupakassa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 26.5.2009 12:11 Kommentteja (16)

TPB-ylläpitäjät saavat puolustaa itseään uhkasakkojupakassa Kerroimme viime viikolla kuinka levy-yhtiöt Universal, EMI, Sony ja Warner vaativat Ruotsissa käräjäoikeutta langettamaan uhkasakon The Pirate Bayn (TPB) ylläpitäjille sekä heidän internet-operaattorilleen. Tämän uhkasakon olisi tarkoitus sulkea TPB-sivusto, koska levy-yhtiöiden mukaan sen avulla jaellaan luvatta eteenpäin ainakin 467 musiikkialbumia, joiden tekijänoikeuden kuuluvat kyseisille levy-yhtiöille.
Levy-yhtiöt halusivat uhkasakon voimaan välittömästi, mutta levy-yhtiöiden epäonneksi käräjäoikeuden tuomari Caroline Hindmarsh oli eilen asiasta eri mieltä. Täten TPB:n ylläpitäjille ei ainakaan vielä määrätty uhkasakkoa, vaan TPB:n ylläpitäjät ovat saaneet muutaman viikon aikaa vastata levy-yhtiöiden esittämiin syytöksiin, ja tapauksen käsittely käräjäoikeudessa jatkuu vastausten saavuttua.

Hindmarshin mukaan jutussa ei ole mitään niin kiireellistä tekijää, että mahdollinen uhkasakko pitäisi saada voimaan välittömästi.

Levy-yhtiöt voivat kuitenkin valittaa käräjäoikeuden päätöksestä hovioikeuteen ja levy-yhtiöitä edustava asianajaja Peter Danowsky sanoi mahdollisen valituspäätöksen syntyvän tämän päivän aikana. Jos levy-yhtiöt valittavat hovioikeuteen, on edessä jälleen muutaman päivän odotus uhkasakkojen tarpeellisuudesta.

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

126.5.2009 12:40

Ja ainoat jotka rikastuvat ovat oikeusjärjestelmän edustajat...

226.5.2009 13:45

Paljonkohan tämä oikeudenkäynti ja kaikki siitä poikivat oikeudenkäynnit kuormittaa ruotsin oikeuslaitosta/tulee maksamaan paikallisille veronmaksajille tuomarien/poliisien ymym palkoissa

326.5.2009 14:23

Nyt menee kyllä yli hilseen. Tai no oikeastaan mennyt jo pidemmän aikaa.
1. Uhka sakkoa ollaan antamassa asiasta, jonka laittomuuttakaan ei olla vielä päätetty. (?)

2. Miksi TPB:n pojat eivät saisi puolustaa itseään? Ikään kuin levy-yhtiöt kokisivat tämän vääryytenä heitä itseään kohtaan..

3. Olen tässä alkanut jo miettimään että eikö tekijänoikeus mafioita voisi haastaa oikeuteen viranomaisten ajan tuhlauksesta? Tai takeettomista syytteistä? Kunnian loukkauksesta?

426.5.2009 14:31

Lainaus:
Levy-yhtiöt voivat kuitenkin valittaa käräjäoikeuden päätöksestä hovioikeuteen
Lainaus:
mahdollisen valituspäätöksen syntyvän tämän päivän aikana
Siis millä helvetillä voi valittaa hoviin pari viikkoa ennen kuin (uhkasakko)asiaa on käsitelty edes käräjäoikeudessa?

Lainaus:
Jos levy-yhtiöt valittavat hovioikeuteen, on edessä jälleen muutaman päivän odotus uhkasakkojen tarpeellisuudesta.
Yleensä käräjäoikeuden päätöksestä on aikaa valittaa hoviin kuukausi ja sit aletaan etsimään sopivaa käsittelypäivää ja ei se päätös samana päivänä joka asiassa tule. Jutusta saa sen käsityksen että levy-yhtiöt sanelevat aikataulut jutun käsittelyssä.

526.5.2009 14:38

Öö, onko tämä TPB nyt vankilassa kärsimässä sitä vuotta vai onko vieläkään virallista tuomiota päätetty?

626.5.2009 15:04

Lainaus:

Yleensä käräjäoikeuden päätöksestä on aikaa valittaa hoviin kuukausi ja sit aletaan etsimään sopivaa käsittelypäivää ja ei se päätös samana päivänä joka asiassa tule. Jutusta saa sen käsityksen että levy-yhtiöt sanelevat aikataulut jutun käsittelyssä.
Uhkasakkojen ja vangittavaksi määräykset on ihan kokonaan toisenlaisia asioita, kuin itse tuomiot käsitellä.

Ei poliisinkaan vangittavaksi määräys kestä Suomessa kuin tovin käräjäoikeudessa käsitellä, jos ollaan epäiltynä pahasta rikoksesta (kuten tappo tai murha).

726.5.2009 17:08

Mites sitten esim. Sen rippauksen tehnyt ryhmä? Eikös heillä ole oikeudut siihen formaatin muutoksen tekoon (cd:stä mp3:ksi) jolloinka levy-yhtiöiden oikeudet katoavat sisällön suhteen, koska eivät he ole julkaisseet sitä mp3 muodossa.
En ainakaan ole vielä nähnyt, että 467 levyä olisi nettiin päätynyt cd muodossa? Vai käsittääkö tekijänoikeus myös digitaalisen muodon? Onhan mp3 muodossa ns. suhinaa ja söhinää niin eikös tämä olisi silloin plagiointia eikä tekijänoikeus rikkomus =D

Jos tämä olisi plagiointia niin eikös sitten kyseisen albumin ripannut ryhmä syyllistyisi plagiointiin ja piratebay plagioidun materiaalin levittämiseen?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.5.2009 @ 17:12

826.5.2009 17:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Yesse:
Öö, onko tämä TPB nyt vankilassa kärsimässä sitä vuotta vai onko vieläkään virallista tuomiota päätetty?
Jos olen oikein käsittänyt, niin eihän siitä käräjäoikeuden tuomarin jääviydestäkään ole vielä päästy yksimielisyyteen.
http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/18009.cfm

926.5.2009 18:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti oxygenol:
Mites sitten esim. Sen rippauksen tehnyt ryhmä? Eikös heillä ole oikeudut siihen formaatin muutoksen tekoon (cd:stä mp3:ksi) jolloinka levy-yhtiöiden oikeudet katoavat sisällön suhteen, koska eivät he ole julkaisseet sitä mp3 muodossa.
En ainakaan ole vielä nähnyt, että 467 levyä olisi nettiin päätynyt cd muodossa? Vai käsittääkö tekijänoikeus myös digitaalisen muodon? Onhan mp3 muodossa ns. suhinaa ja söhinää niin eikös tämä olisi silloin plagiointia eikä tekijänoikeus rikkomus =D

Jos tämä olisi plagiointia niin eikös sitten kyseisen albumin ripannut ryhmä syyllistyisi plagiointiin ja piratebay plagioidun materiaalin levittämiseen?

*facepalm*

1026.5.2009 18:35

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti oxygenol:
Mites sitten esim. Sen rippauksen tehnyt ryhmä? Eikös heillä ole oikeudut siihen formaatin muutoksen tekoon (cd:stä mp3:ksi) jolloinka levy-yhtiöiden oikeudet katoavat sisällön suhteen, koska eivät he ole julkaisseet sitä mp3 muodossa.
En ainakaan ole vielä nähnyt, että 467 levyä olisi nettiin päätynyt cd muodossa? Vai käsittääkö tekijänoikeus myös digitaalisen muodon? Onhan mp3 muodossa ns. suhinaa ja söhinää niin eikös tämä olisi silloin plagiointia eikä tekijänoikeus rikkomus =D

Jos tämä olisi plagiointia niin eikös sitten kyseisen albumin ripannut ryhmä syyllistyisi plagiointiin ja piratebay plagioidun materiaalin levittämiseen?
Mistä näitä idioot..senttejä oikein tulee???

1126.5.2009 20:57

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SuomiP:
Paljonkohan tämä oikeudenkäynti ja kaikki siitä poikivat oikeudenkäynnit kuormittaa ruotsin oikeuslaitosta/tulee maksamaan paikallisille veronmaksajille tuomarien/poliisien ymym palkoissa
Eiköhän ne poliisit ja tuomarit saa liksaa muutenkin ilman tätäkään juttua

1226.5.2009 21:29

Tää juttu alkaa olemaan jo kovan luokan saippuasarjaa. Juonen käänteitä ja yllättäviä tilanteita tulee jatkuvalla syötöllä. Mitähän seuraavaksi seuraa? Lainataan Star Wars -elokuvaa ja sanotaan, et jonkun levy-yhtiön johtaja onkin loppujen lopuksi tietyn TPB ylläpitäjän ilkeä isä.

1326.5.2009 21:40

Pirate Bayn pojat voisivat tehdä pikkuisen rahaa myymällä oikeudet elokuvaa varten. Kyllä tästä draaman aineksia löytyy, ehkä vähän komediankin.

1426.5.2009 22:57
masa92
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
Pirate Bayn pojat voisivat tehdä pikkuisen rahaa myymällä oikeudet elokuvaa varten. Kyllä tästä draaman aineksia löytyy, ehkä vähän komediankin.

Aivan, saisivat ainakin tulevat sakkonsa & korvauksensa kätevästi maksettua...

1527.5.2009 5:38

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tonttila:
Pirate Bayn pojat voisivat tehdä pikkuisen rahaa myymällä oikeudet elokuvaa varten. Kyllä tästä draaman aineksia löytyy, ehkä vähän komediankin.

Aivan, saisivat ainakin tulevat sakkonsa & korvauksensa kätevästi maksettua...
Epävirallinen tukekaaa tpb kampanja... ei vois syyttää varainkeruusta vaikka leffa olis silkkaa huttua... ;o)

1628.5.2009 9:29

Miten Ruotsin oikeuslaitoksen antama uhkasakko voisi vaikuttaa toisessa valtiossa oleviin palvelimiin? Ei taida ihan valtuudet riittää! Vai hallitseeko Ruotsi koko Eurooppaa?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri Yksi Pixarin tykätyimmistä animaatioista palaa valkokankaalle, kakkososasta julkaistiin ensimmäinen traileri (18.11.2017 19:46)
Animaatiostudioista se kuuluisin, Pixar, on julkaissut historiansa aikana valtaisasti huippusuosittuja elokuvia, joista osalle, kuten yhtiön huippusuosioon johdattaneelle Toy Storylle, on julkaistu ....
Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? Kumpi kannattaa ostaa, OnePlus 5T vai Huawei Honor 9 Premium? (18.11.2017 14:06)
Huippupuhelinten hinta alkaa Samsungin ja Applen ykköslaitteissa päästä toiselle tuhannelle, joten on selvää, että tilaa hieman näitä heikommin varustelluille malleille on entistä enemmän. Itseasiassa ....
6 kommenttia
Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni Testissä ketjutettava Wi-Fi-kaiutin Creative Omni (18.11.2017 12:37)
Aiemmin kirjoitimme Creativen ensimmäisestä pelinäppäimistöstä. Tällä kertaa testissämme on jälleen jotakin Creativen ensimmäistä, mutta ehkä jotain vähemmän yllättävää, nimittäin kannettava ....
Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa Applen uutuustuote missaa täysin joulusesongin – Myyntiin vasta ensi vuoden alussa (17.11.2017 21:18)
Apple aikoo viivästyttää kesällä WWDC-kehittäjätapahtumassa esitellyn HomePod-älykaiuttimen julkaisua ensi vuoden alkuun. Alkuperäisen aikataulun mukaan HomePodin olisi pitänyt tulla myyntiin ensi kuussa. ....
Netflixiltä Star Wars -tähden supersankarielokuva Netflixiltä Star Wars -tähden supersankarielokuva (17.11.2017 19:20)
Kuten monet varmasti ovat huomanneet, niin Netflix pitää kovasti supersankareista. Yhtiöllä on varsin lämmin suhde Marvelin sankareihin, ja Netflixissä onkin tänään julkaistun uuden The Punisher ....

Uutisarkisto