*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Samsung hankki lisenssin 1600 gigatavun optiseen levyyn

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 21.5.2009 15:24 Kommentteja (14)

Samsung hankki lisenssin 1600 gigatavun optiseen levyyn Taistelu tulevaisuuden optisista tallennusmedioista on viimeisen kuukauden aikana käynyt kuumana, sillä viime kuun lopulla General Electric (GE) kertoi tietoja yrityksen kehittelemästä holografisesta levystä, jonka tallennuskapasiteetiksi luvattiin 500 gigatavua ja nyt Melbournessa toimiva Swinburnen yliopisto kertoi kehittäneensä tekniikan, joka mahdollistaa 1 600 gigatavun tallentamisen optisille levyille.
Swinburnen tutkijat puhuvat läpimurrostaan viiden ulottuvuuden optisena materiaalina, koska levyn yhteen kohtaan voidaan tallentaa tietoa päällekkäin käyttämällä kirjoitukseen valon eri aallonpituuksia ja polarisaatioita. Min Gun johtama tutkimusryhmä oivalsi materiaalin kehityksessä kullasta valmistettujen nanohiukkasten hyödyn, jonka myötä materiaalin tallennusominaisuudet ovat erinomaiset. Datan kirjoittaminen levylle tapahtuu laservalon avulla, joka muokkaa levyltä löytyviä alle 100 nanometrin kokoisia hiukkasia sopivaan muotoisiksi kokonaisuuksiksi.

Tällä hetkellä tutkijat voivat tallentaa tietoa levylle noin gigabitin sekuntinopeudella (125 megatavua/sekunti), joten 1 600 gigatavun levyn täyttämiseen kuluisi aikaa yli kolme ja puoli tuntia. Tutkijat ovat kuitenkin luvanneet parantaa kirjoitusnopeuksia. Myös tallennuskapasiteetin laajentamista tutkitaan lisää, ja tutkijoiden esittämien arvailujen mukaan yhdelle CD/DVD-levyn kokoiselle optiselle levylle voitaisiin tulevaisuudessa tallentaa jopa 10 000 gigatavun edestä dataa.

Tekniikan mahdollisesta hyödyntämisestä massamarkkinatuotteissa ei ole vielä tietoa, mutta ainakin kuluttajaelektroniikastaan tunnettu Samsung on jo hankkinut lisenssin uuteen tallennusmediaan ja lisäksi Kiinassa toimiva Shenzhen Sunland Technology -yritys on ilmaissut kiinnostuksensa Swinburnen tutkimuksiin. Uutta tallennusmediaa hyödynnetään todennäköisesti ensimmäisenä lääketieteen tai finanssialan tallennusratkaisuissa.

Edellinen Seuraava  

14 kommenttia

121.5.2009 15:37

Alkaa oleen jo ihan kivan kokone levy :)

221.5.2009 15:50

SSD myöhästyy ehkä vähäsen.Nopeudetkin ovat sen verran nousseet.

321.5.2009 17:02
masa92
Inactive

Niin, ja sitten yksi pieni naarmu saa koko levyn käyttökelvottomaksi...

421.5.2009 20:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masa92:
Niin, ja sitten yksi pieni naarmu saa koko levyn käyttökelvottomaksi...
No mitäs naarmuttelee sitten, oma vika. Vähän nyt tuota pessimistisyyttä pois, kiitos.

521.5.2009 20:44
masa92
Inactive

Lainaus:
No mitäs naarmuttelee sitten, oma vika. Vähän nyt tuota pessimistisyyttä pois, kiitos.
Voi anteeksi, olen hyvin pahoillani, että olen vain ihminen, joka tekee virheitä. En ole vielä saavuttanut Jumalan astetta, mutta sinä näköjään olet. Voisitko siis ystävällisesti kertoa minulle miten se tehdään, koska sinä et siis tee virheitä.

621.5.2009 21:32

1600GT, siihen menee musaa enemmän kun valtion velalla voi ostaa.

721.5.2009 21:47

Lainaus:
Lainaus:
No mitäs naarmuttelee sitten, oma vika. Vähän nyt tuota pessimistisyyttä pois, kiitos.
Voi anteeksi, olen hyvin pahoillani, että olen vain ihminen, joka tekee virheitä. En ole vielä saavuttanut Jumalan astetta, mutta sinä näköjään olet. Voisitko siis ystävällisesti kertoa minulle miten se tehdään, koska sinä et siis tee virheitä.
Kertoisin kyllä, mutta et taitaisi ikinä päästä tälle tasolle jo asenteesi vuoksi. Tai ylipäätänsä millekään tasolle.

821.5.2009 22:16

Millastakohan kasettimaksua teosto tälle suunnittelee ;D

921.5.2009 22:41

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
No mitäs naarmuttelee sitten, oma vika. Vähän nyt tuota pessimistisyyttä pois, kiitos.
Voi anteeksi, olen hyvin pahoillani, että olen vain ihminen, joka tekee virheitä. En ole vielä saavuttanut Jumalan astetta, mutta sinä näköjään olet. Voisitko siis ystävällisesti kertoa minulle miten se tehdään, koska sinä et siis tee virheitä.
Kertoisin kyllä, mutta et taitaisi ikinä päästä tälle tasolle jo asenteesi vuoksi. Tai ylipäätänsä millekään tasolle.
Noh noh.. riitapoikki.. voi se asemakin sen naarmuttaa pilalle. Minusta ei ole mitään järkeä tehdä noin suuria optisia levyjä. Paitsi tietenkin jos tyhjän median hinnan saa johonkin euron per kappale.. niin sitten ei tunnu niin pahalta polttaa asioita useampaan kertaan.

1021.5.2009 22:46

Lainaus:
Noh noh.. riitapoikki..
Yes Sir! :D

1122.5.2009 4:57

Kai tällaisia aletaan myymään sellaisissa seteissä, että jokasella levyllä on omat, naarmuilta suojaavat kerroksensa, ikään kuin minidiscillä, jos kukaan muistaa sitä, flopannutta tekniikkaa..

Ei mutta hetkinen! Levy joka on suojattu materiaalilla.. Eikös se ole kiintolevy?!?!? ZOMG!

1222.5.2009 8:06

Lainaus:
Minusta ei ole mitään järkeä tehdä noin suuria optisia levyjä.

Noin ihmiset olisi varmaan ajatellut DVD levyistä jos olisivat kuulleet niiden ominaisuuksista vuonna 1990.

1322.5.2009 9:38

Hinta on tuskin suunniteltu lähellekkään määrää johon normaalilla kaduntallaajalla on varaa =(

1422.5.2009 17:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SuomiP:
Millastakohan kasettimaksua teosto tälle suunnittelee ;D

Levyn hinta euron kpl. ja kasettimaksu 400 euroa.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion (15.12.2017 22:50)
Uskaliaimmat OnePlus 5 -käyttäjät pääsevät nyt kokeilemaan uutta esiversiota, joka tuo Androidin uuden Oreo-version ominaisuuksia. OnePlus on aloittanut tänään Oreo-beetaohjelmassaan uuden version jakelun. ....
1 kommentti
Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? (15.12.2017 22:08)
Samsung, kuten monet muutkin älypuhelinvalmistajat, kehittää jatkuvasti uusia patentteja, joilla pyritään uudistamaan älypuhelinkonseptia. Tietysti tarkoituksena on löytää uudenlainen innovaatio, ....
Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? (15.12.2017 21:15)
Huippupuhelimet ovat todennäköisesti tämän vuoden osalta esitelty, mutta kauaa ei tarvitse odottaa, että uutta lippulaivamallia on jälleen tarjolla. Monet valmistajat tähyävät jo vuoden alkuun ....
AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään (15.12.2017 19:44)
Vaikka nyt elämme pikaviestimien kulta-aikaa, kiitos mobiilisovellukset kuten WhatsApp, niin sovellusten historia on tietokoneiden viestimissä parin kymmenen vuoden päässä. Yksi ensimmäisistä ....
Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö (15.12.2017 19:32)
Jouluunkin on vielä toista viikkoa aikaa ja senkin jälkeen Netflixillä on tarjolla ennen vuoden loppua muun muassa uusi Black Mirror -kausi, mutta jo nyt on hyvä ottaa katsaus tulevan kuun Netflix-uut....

Uutisarkisto