*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Sopivia tuomareita vaikea löytää TPB-juttuun

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 20.5.2009 17:03 Kommentteja (13)

Sopivia tuomareita vaikea löytää TPB-juttuun The Pirate Bayn (TPB) ylläpitäjiä vastaan käytävä oikeustaistelu Ruotsissa on jälleen noussut otsikoihin, koska maasta ei näytä löytyvän sopivia tuomareita käsittelemään oikeusjuttua.
Viime kuussa selvisi, että TPB-juttua käräjäoikeudessa tuominnut Tomas Norström ei välttämättä ollut menneisyytensä johdosta paras henkilö toimimaan jutun tuomarina. Norströmin toimista valitettiin ja tämän viikon alussa tuomari Ulrika Ihrfeldt määrättiin selvittämään toimiko Norström tilanteessa väärin.

Ihrfeldtin nimittäminen kyseiseen toimeen osoittautui kuitenkin virhearvioksi, sillä Ihrfeldtin menneisyydestä löytyi kytköksiä tekijänoikeusjärjestöihin, jonka johdosta hän joutui siirtymään sivuun. Nyt Norströmin toimien oikeellisuuden selvittämiseen on nimitetty kolmen tuomarin ryhmä, johon kuuluvat hovioikeuden laamanni Anders Eka sekä hovioikeuden neuvokset Christina Jacobsson ja Ulrika Beergrehn.

Oikeuslaitoksen mukaan kyseisillä henkilöillä ei ole kytköksiä tekijänoikeusjärjestöihin. TPB-jutussa syytetyn penkillä istuva Peter Sunde on kuitenkin asiasta eri mieltä, sillä hän löysi Googlen avulla viime vuonna julkaistun dokumentin, jonka mukaan Eka on kuulunut samaan mediaoikeuksia tutkivaan johtokuntaan vastapuolta edustavien Monique Wastedin ja Peter Danowskyn kanssa.

Sunde ihmettelee miksei tästä asiasta ole mainittu mitään, vaikka kyseinen dokumentti löytyy vaivattomasti Googlen hakutuloksista.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

120.5.2009 17:28

Soppa sen kuin jatkaa laajenemistaan...

220.5.2009 17:30

"This is gonna be messy... "

Tämähän alkaa olla todellakin jo mielenkiintoista touhua. TO-mafia on tätä menoa todellakin pätevä nimitys tekijänoikeusjärjestöille.

Lainaus:
Norström itse ei katso järjestöihin kuulumisen aiheuttavan jääviyttä. (HS.fi)
No oliko edes yllätys? Jos hän sanoisi muuta, hän samalla mitätöisi edellisen oikeudenkäynnin tuloksen.

320.5.2009 17:30

Heh, yllätys ! No eipä yllätä koska kyllähän MPAA ja kump heti voitelevat tuomarit. Peli poikki ja pilllit pussiin ja jatko samaan malliin...ei tuomioita.

420.5.2009 17:36

Täytyy myöntää et en edes keksi tähän paljon kommentoitavaa. Alkaa meininki menemään sen verran hämäräksi, että huh huh. Usko oikeuslaitoksiin senkun kutistuu.

520.5.2009 18:24

Taidetaan loppujen lopuksi koko juttu haudata kuoppaan hiljaisin äänin. Alkaa soppa kohta menemään "mahdottomaksi".

620.5.2009 18:46

ns. "puolueetonta" tuomaria, joka tietäisi tekijänoikeuksista jotain, ei Ruotsista löydy: toisaalta missäpä se tuomari to-asiaan perehtyy, ellei hoitamalla to-asioita jossain muualla kuin lakituvassa: TO-asiat ovat harvinaista herkkua oikeudessa ja tämä on vielä erityisen mutkikas tapaus..

Minusta paras olisi repästä tuomari "pystymetsästä" (eli tuomari joka ei tekijänoikeusasioilla ole ennen päätään vaivannut) ja pistää asianajajat selittämään hälle Matti Meikäläisen termein mistä asiassa oikein on kyse.

720.5.2009 19:46

Minun käsittääkseni Ihrfeldtin ei missään vaiheessa ollut tarkoitus päättää jääviyskysymyksestä, vaan hänet on valittu varsinaisen jutun käsittelyyn hovioikeudessa. Dagens Nyheter: "Det blir hovrättsrådet Ulrika Ihrfeldt som kommer att leda förhandlingarna i Svea Hovrätt om Pirate Bay-målet". Eli "Hovioikeuden tuomari Ulrika Ihrfeldt tulee johtamaan Pirate Bay -jutun käsittelyä Svean hovioikeudessa".

820.5.2009 21:16

Poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.11.2009 @ 00:27

920.5.2009 21:23

Helppo juttu ... laitetaan täältä joku rivituomari lentokoneeseen ja nokka kohti Ruåtsia. Ei luulis olevan jollain Joesuulaisella viäräleuvalla kytköksiä mihinkään

1020.5.2009 22:02

Ylläri.

1120.5.2009 22:25

Haistaako joku muukin skandaalinkäryä naapurissa?

1220.5.2009 23:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kheetor:
Haistaako joku muukin skandaalinkäryä naapurissa?
Siis mitä? Eikö tää ookkaan ihan normaalia oikeuskäytäntöä? :D

1321.5.2009 18:39
Hybridi
Inactive

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kheetor:
Haistaako joku muukin skandaalinkäryä naapurissa?
Siis mitä? Eikö tää ookkaan ihan normaalia oikeuskäytäntöä? :D
lol :D

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Kotimainen Seriously julkaisi suosittuihin Best Fiends -peleihin perustuvan lyhytelokuvan Kotimainen Seriously julkaisi suosittuihin Best Fiends -peleihin perustuvan lyhytelokuvan (27.5.2017 15:03)
Seriously julkaisi tällä viikolla suosittuihin Best Fiends -ötökkäpeleihin perustuvan lyhytelokuvan. Seriously on tähän mennessä julkaissut Best Fiends- (2014) ja Best Fiends Forever -pelit ....
Xiaomi esitteli Mi Max 2 -älypuhelimen: Iso näyttö, valtava akku Xiaomi esitteli Mi Max 2 -älypuhelimen: Iso näyttö, valtava akku (27.5.2017 14:12)
Xiaomi Mi Max 2 on suunnattu isoa näyttöä ja hyvää akunkestoa kaipaaville. Xiaomin mukaan Mi Max 2:n akku kestää kaksi päivää. Pikalatauksella akun voi ladata tunnissa nollasta 68 prosenttiin ....
Apple kehittää uutta prosessoria tekoälylaskentaa varten Apple kehittää uutta prosessoria tekoälylaskentaa varten (27.5.2017 09:23)
Apple on syventänyt tekoälylaskennan tutkimusta myös mikropiirien puolelle. Bloombergin saamien tietojen mukaan IT-jätti kehittäisi Apple Neural Engine -nimistä mikropiiriä, jonka avulla yhtiö ....
Aktiivisuusrannekkeiden tarkkuus testattiin – Tämä ranneke kertoo tarkimmin todellisen pulssin Aktiivisuusrannekkeiden tarkkuus testattiin – Tämä ranneke kertoo tarkimmin todellisen pulssin (26.5.2017 11:51)
Journal of Personalized Medicinessä julkaistussa uudessa tutkimuksessa on selvitetty markkinoilla olevine älykellojen mittaustarkkuutta niin pulssin kuin palaneiden kaloreiden mittauksessa. ....
Androidin perustajan uutuuspuhelin esitellään aivan pian Androidin perustajan uutuuspuhelin esitellään aivan pian (26.5.2017 11:05)
Androidin perustajan Andy Rubinin pystyyn polkaisema Essential-kasvuyritys on paljastanut aikovansa esitellä ensimmäisen älypuhelimensa toukokuun 30. päivänä. Julkaistujen kiusoittelukuvien ....
1 kommentti

Uutisarkisto