*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

The Pirate Bay saa kontolleen uhkasakon?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 19.5.2009 22:37 Kommentteja (16)

The Pirate Bay saa kontolleen uhkasakon? The Pirate Bay -oikeudensaagan hidas edistyminen ei tunnu miellyttävän suuria levy-yhtiöitä, sillä Dagens Nyheterin mukaan Universal, EMI, Sony ja Warner vaativat käräjäoikeutta langettamaan uhkasakon sivuston ylläpitäjille sekä heidän internet-operaattorilleen, jotta sivusto saataisiin suljettua.
Varsinaisesta TPB-oikeudenkäynnistä poiketen uhkasakkoa ei haeta lainkaan liikemies Carl Lundströmille, vaan sivustoa nykyään pyörittäville Fredrik Neijille, Gottfrid Svartholmille ja Peter Sundelle. TPB-ylläpitäjien lisäksi levy-yhtiöt haluaisivat uhkasakon kohteeksi myös Black Internet AB -yrityksen, jonka tarjoaman tiedonsiirtokapasiteetin avulla TPB-sivusto on surffaajien käytössä.

Levy-yhtiöiden perusteluiden mukaan TPB:n avulla pääsee käsiksi ainakin 467 musiikkialbumiin, joiden tekijänoikeudet kuuluvat kyseisille levy-yhtiöille. Tämän vuoksi he haluavat saada uhkasakon voimaan välittömästi, jotta tekijänoikeusrikokset eivät jatkuisi. Uhkasakon lisäksi TPB-ylläpitäjille vaaditaan oikeudellista suukapulaa, joka kieltäisi heitä puhumasta asiasta julkisesti niin kauan, kun juttua käsitellään oikeudessa.

Toistaiseksi molemmat osapuolet ovat olleet vaitonaisia asian suhteen. Levy-yhtiöitä edustava Peter Danowsky ei halunnut vielä kommentoida asiaa, jonka lisäksi TPB-ylläpitäjät eivät vastanneet Dagens Nyheterin haastattelupyyntöön.

Ruotsalainen IT-ekspertti André Rickardsson on kuitenkin ihmeissään tilanteesta, koska TPB:n palvelimet eivät sijaitse Ruotsissa, ja täten Ruotsin oikeuslaitos ei voi langettaa niiden pyörittämiselle uhkasakkoja. Rickardsson uskoo uusien toimien aiheuttavan vain vahinkoa levy-yhtiöiden maineelle.

Edellinen Seuraava  

16 kommenttia

119.5.2009 22:48

Lainaus:
TPB-ylläpitäjille vaaditaan oikeudellista suukapulaa, joka kieltäisi heitä puhumasta asiasta julkisesti niin kauan, kun juttua käsitellään oikeudessa.

Mitä ne oikein kuvittelee? Tuohan on jo sananvapauden rajoittamista!

Lainaus:
TPB:n palvelimet eivät sijaitse Ruotsissa

Tähän tämä kaatuu.

Lainaus:
Black Internet AB -yrityksen, jonka tarjoaman tiedonsiirtokapasiteetin avulla TPB-sivusto on surffaajien käytössä.

Hostaajakin näköjään joutuu mukaan tähän.. Mitä hel******!?

Menee vain päivä pöivältä hullummaksi tämä touhu..

219.5.2009 22:58

Tuskinpa The Pirate Baytä saadaan alas ennen massojen siirtymistä parempiin (anonyymeihin) verkkoihin. Siinäpähän vain nopeuttavat siirtymää.


319.5.2009 22:59

Mä olen vähän pettynyt Piratebayhin.

En löytänyt sieltä uusimpaa Angels and Demons -leffaa hyvä laatuisena.

419.5.2009 23:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti IsoJorma5:
Mä olen vähän pettynyt Piratebayhin.

En löytänyt sieltä uusimpaa Angels and Demons -leffaa hyvä laatuisena.
Varmaan siks koska sitä ei ole vielä hyvä laatuisena

520.5.2009 0:07

Levy-yhtiöt hakevat rahaa kaikkialta mistä sitä voisi saada. Itse en isojen levy-yhtiöiden levyjä osta ollenkaan, juurikin heidän ajattelutapansa takia.

620.5.2009 0:23
WumWum
Inactive

Kun mennään parikymmentä vuotta eteenpäin, nauretaan näille tarinoille oikein kunnolla. Nyt nauran jo minä ja muutama aikaa seuraava täälläkin.

Lisäksi on huvittavaa, kuinka oikeuslaitosta pyritään pitämään vallanvälineenä tekijänoikeus firmoilla.

Oikeustaloja pidetään pilkkanaan, kun lakimiehet ovat helposti johdateltavissa.

Kuka saa oikeutta tänä päivänä? -aivan tuuri peliä.

720.5.2009 1:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti WumWum:
Kun mennään parikymmentä vuotta eteenpäin, nauretaan näille tarinoille oikein kunnolla. Nyt nauran jo minä ja muutama aikaa seuraava täälläkin.

Lisäksi on huvittavaa, kuinka oikeuslaitosta pyritään pitämään vallanvälineenä tekijänoikeus firmoilla.

Oikeustaloja pidetään pilkkanaan, kun lakimiehet ovat helposti johdateltavissa.

Kuka saa oikeutta tänä päivänä? -aivan tuuri peliä.
Mitn tuuria ole.. Tälläses tilantees mikäs tpb llä on niin rahalla saa oikeutta.. :)

820.5.2009 6:00

Koko homma kaatuu tähän

Lainaus:
TPB:n palvelimet eivät sijaitse Ruotsissa, ja täten Ruotsin oikeuslaitos ei voi langettaa niiden pyörittämiselle uhkasakkoja.
Mutta todella epätoivoista toimintaa to-mafialta. Hyvät naurut saa :D

920.5.2009 8:11

Alkaiskohan ihmisillä hymy hyytyä, jos ja kun levyihrat saavat tämänkin älyvapaan vaatimuksensa läpi?

1020.5.2009 10:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti qkkeli:
Alkaiskohan ihmisillä hymy hyytyä, jos ja kun levyihrat saavat tämänkin älyvapaan vaatimuksensa läpi?
Käsittääkseni nämä firmat eivät ole tehneet mitään laillisia vaatimuksia vaan luulevat suurien puheiden ja vaatimusten auttavan jotain. Heikkoa on meininki.

1120.5.2009 10:45

Miksi minulla on sellainen tunne, että lähitulevaisuudessa tullaan lukemaan uutisia tpb-ylläpitäjien mahdollisista salamurhista? Todellakaan en toivo mitään sellaista, mutta tilanne vaikuttaa vaan niin räjähdysherkältä nyt. Toisaalta en hetkeäkään epäile, etteikö tämäkin ole käynyt mafiosojen mielessä, vaikkakin vaan pelottelutarkoituksessa.

1220.5.2009 11:15

Miksihän pojat ei ole hakeutunut jo politiikkaan? suosio olisi taattu ja kampanjamainontaankaan ei tarvis pahemmin panostaa

1320.5.2009 12:20

Lainaus:
Koko homma kaatuu tähän

Lainaus:
TPB:n palvelimet eivät sijaitse Ruotsissa, ja täten Ruotsin oikeuslaitos ei voi langettaa niiden pyörittämiselle uhkasakkoja.
Black Internet AB -yritys kuulostaa kuitenkin kovin ruåtsalaiselta..?
AB tulee ruotsin sanasta aktiebolag, yhtiömuoto. (lainaus wiki)

Saattaa se mennäkin läpi jos sitä joku oikeasti alkaa oikeudessa pyytämään. Tosin luulisi etteivät ennen hovin lainvoimaista päätöstä moista tekisi.

1420.5.2009 12:29

Kyllähän yleisen mielipiteen muuttuminen näkyy jo piratpartietin kannattajamäärän äkkinousussa, mutta jää nähtäväksi kauanko kestää, ennenkuin to-mafiat nähdään sellaisina kuin ne ovat. Uskon että kysymys on siitä, kuinka nopeasti ihmiset saavat tietää kaikesta mitä nämä järjestöt ovat tehneet ja tekevät edelleen järjestelmällisesti.

TO-järjestöillä ei ole enää paljon muuta kuin laki takanansa, suurin osa ihmisistä on ihmisten puolella.

1521.5.2009 18:49
Hybridi
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti rmCowboy:
Itse en isojen levy-yhtiöiden levyjä osta ollenkaan, juurikin heidän ajattelutapansa takia.
En myöskään... :D

1623.5.2009 9:08

Tosiaan minäkin alan pelkäämään TPB:n ylläpitäjien terveyden puolesta. Se olisi looginen seuraava askel näihin mafia hommiin. Viimeistään silloin, jos (ja kun) tämä vaade hylätään niin odotetaan vaan uutista: "Peter Sunde hirtti itsensä"

Tämä vaatimushan on naurettavuuden huippu; miten ihmeessä Ruotsin oikeuslaitos voisi asettaa minkäänlaista uhkasakkoa toisessa itsenäisessä valtiossa sijaitseville palvelimille? Tai millälailla kaistantarjoaja voi olla vastuussa siitä, mitä heidän kaistallaan tehdään? Onko tienlaitos vastuussa siitä, kun rattijuoppo ajaa tiellä jonkun hengiltä? Mitä?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Esineiden murskaus hydraulisella prässillä onnistuu nyt myös Androidilla ja iOS:lla Esineiden murskaus hydraulisella prässillä onnistuu nyt myös Androidilla ja iOS:lla (23.4.2017 17:55)
Tamperelainen Hydraulic Press Channel ja Johannes Linnama ovat tehneet mobiilipelin, joka antaa pelaajalle mahdollisuuden kokeilla esineiden murskausta hydraulisella prässillä. Hydraulic ....
Suosituimpaan BitTorrent-sovellukseen suuri muutos: Siirtyy verkkoselaimeen Suosituimpaan BitTorrent-sovellukseen suuri muutos: Siirtyy verkkoselaimeen (22.4.2017 20:50)
Markkinoiden suosituin BitTorrent-sovellus (ainakin länsimaissa) uTorrent (tai µTorrent) on tekemässä suuria uudistuksia. Vuonna 2005 ensimmäistä kertaa julkaistu sovellus on tarjonnut kuluttajille ....
1 kommentti
Microsoft haastaa Chromebookit uusilla Surface-laitteilla Microsoft haastaa Chromebookit uusilla Surface-laitteilla (22.4.2017 20:16)
Microsoftin viime vuosien onnistuneimmat laitteet ovat kantaneet Surface-brändin nimeä. Yhtiön Windows 10 -tabletit ja -läppärit ovat keränneet valtavasti kehuja, jonka lisäksi myyntilukematkin ....
Galaxy S8:n punertava näyttö saa korjauksen, mutta poistaako se ongelmaa? Galaxy S8:n punertava näyttö saa korjauksen, mutta poistaako se ongelmaa? (22.4.2017 20:00)
Samsungin uutuuslaite Galaxy S8 on saapunut jo ensimmäisten ennakkotilaajien kätösiin ympäri maailman ja Suomessakin laite saapuu kauppoihin ensi viikolla, mutta Samsungilla on yhä yksi ongelma ....
Tietojen mukaan uusia, kiiltäviä Pokémoneja saapumassa pian Tietojen mukaan uusia, kiiltäviä Pokémoneja saapumassa pian (22.4.2017 18:29)
Viime vuoden sensaatiopeli Pokémon Go on edelleen suosittu, ainakin silloin, kun päivityksiä saapuu. Päivityksiä ja sitä myöten uusia Pokémoneja on aiempien tietojen mukaan määrä odottaa vasta ....

Uutisarkisto