*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Windows 7 Release Candidate nyt kuolevaisten ulottuvilla

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 5.5.2009 10:39 Kommentteja (32)

Windows 7 Release Candidate nyt kuolevaisten ulottuvilla Ohjelmistojätti Microsoftin uusin Windows 7 -käyttöjärjestelmän Release Candidate -version jakelu alkoi viime viikolla, mutta tavallisille sukankuluttajille latausmahdollisuus tuotiin vasta tänään.
Release Candidaten pitäisi vastata ominaisuuksien osalta kauppojen hyllyille tämän vuoden aikana ilmaantuvaa Windows 7 -käyttöjärjestelmää, joten sen avulla pitäisi saada käsityksen siitä, että mitä Microsoftin lopullinen tuote tulee tarjoamaan.

Release Candidaten voi ladata kuka tahansa ja latauksen osalta ei tarvitse pitää kiirettä, sillä Microsoft jakelee sitä ainakin heinäkuulle asti, eikä Microsoft ole asettanut julkaisulle mitään universaalia latausrajaa. Release Candidaten lataaminen ja testaaminen on täysin ilmaista, mutta Release Candidaten kanssa leikkiminen on kuitenkin ensisijaisesti tarkoitettu edistyneemmille käyttäjille, jotka tietävät kehitysvaiheessa olevien ohjelmien vaarat ja riskit.

Aiempia Windows 7 Beta -asennuksia ei voi päivittää suoraan Release Candidate -asennukseksi, vaan käyttäjien on asennettava käyttöjärjestelmä uudestaan. Sama rajoitus koskee myös Windows 7:n lopullista versiota, eli Beta- tai Release Candidate -asennusta ei voi päivittää lopulliseksi versioksi, kun Windows 7 tulee kauppojen hyllyille, vaan edessä on jälleen puhdas asennus.

Windows 7:n Release Candidaten voi ladata itselleen 32- tai 64-bittisenä versiona. Kielivaihtoehtoina kuluttajille tarjotaan Release Candidaten osalta englannin-, saksan-, japanin-, espanjan- ja ranskankielisiä versioita. 32-bittisen latauspaketin koko on noin 2,36 gigatavua ja 64-bittisen latauspaketin puolestaan noin 3,05 gigatavua.

Latausta tarjotaan ISO-tiedostona, joka pitää asennusta varten kirjoittaa DVD-levylle esim. ilmaisen ImgBurn- tai maksullisen Nero-ohjelmiston avulla. Tämän jälkeen kone käynnistetään kyseisellä levyllä, jolloin asennus alkaa.

Laitteiston osalta Release Candidate minimivaatimukset ovat 1 GHz tai nopeampi x86- tai x64-yhteensopiva suoritin, gigatavun verran keskusmuistia 32-bittisissä asennuksissa tai 2 gigatavun verran keskusmuistia 64-bittisissä asennuksissa, 16 gigatavun verran kiintolevytilaa 32-bittisissä asennuksissa tai 20 gigatavun verran kiintolevytilaa 64-bittisissä asennuksissa sekä DirectX 9 -yhteensopiva näytönohjain.

Release Candidatea voi käyttää ensi vuoden kesäkuuhun saakka, joten tässä ajassa kaikki halukkaat ehtivät varmasti tutustua tarpeeksi tulevan Windowsin toimintaan. Ensimmäiset käyttörajoitukset tulevat kuitenkin esiin hieman aiemmin, sillä ensi vuoden maaliskuusta alkaen Release Candidate sammuttaa itsensä kahden tunnin välein.

Edellinen Seuraava  

32 kommenttia

15.5.2009 11:28

Hienosti koottu oleelliset tiedot tähän uutiseen. Hyvä Afterdawn!

25.5.2009 11:40

On jo ollut käytössä aamusta alkaen vista-koneella ja hienosti pyörii, meinasi tulla vain ongelmia kun vista oli fi ja 7 eng joten täytyi pikkuisen viilailla...hyvä afterdawn jälleen hyvästä uutisoinnista ja myös infosta win7:a kohtaan.

35.5.2009 12:16

Kaippa sitä pitää lohkaista kovolta tilaa ja laittaa kubuntun kaveriksi. Jo beta oli niin vakaa ja toimiva, että kuulostaa aika hyvältä saada tämä ensi kevääseen asti ilmaiseksi.

45.5.2009 12:27

Tänään asensin sen viralisen Win 7 RC (7100) hyvin toimii

ite en kayttänyt DVD koska ei ollut tyhjää joten Win 7 RC ISO-tiedoston purin kovalevylle ja siirsin muisti tikulle ja käynistyksessä valitsin usb tikun hyvin asentu ehkä hitaamin kuin DVD käyttäessä mut asentu

itelle tarpeelisissa ohjelmissa ei mitään ongelmaa

mitä kokeilin niin kaikki tarpeeliset "lisä osat" toimii hyvin harvaan on on vielä win 7 omaa ohjelmaa mut hyvin tuo vistan ohjelmia hyväksyy

tällä hetkellä koneessä on F-secure - VLC - 3D mark 2006 - 3D mark vantage - Burnout pc peli ja Atin win 7 ajurit toimii hyvin muita en ole kerinnyt koikeilee

manittakoon että Logitec G25 ratti poljin toimi ilman asennus cd usb tokkäsin kiini toimi heti

tässä on DX 11 tosin oma Ati tuokee vain 10.1 joten ei vielä hyötyä

ensi vaikutelma Windows 7 positiivinen yllätys

55.5.2009 12:53

Lainaus:
sillä ensi vuoden maaliskuusta alkaen Release Candidate sammuttaa itsensä kahden tunnin välein.


Olisivat pistäneet tuon rajan vaikka pariin vuorokauteen niin olisi ihan sopiva. Vaikka windowsia nyt välillä boottailemaan joutuukin niin kyllä kaksi tuntia sentään on vähän turhan tiuhaan.

65.5.2009 13:30

Lainaus:
Lainaus:
sillä ensi vuoden maaliskuusta alkaen Release Candidate sammuttaa itsensä kahden tunnin välein.


Olisivat pistäneet tuon rajan vaikka pariin vuorokauteen niin olisi ihan sopiva. Vaikka windowsia nyt välillä boottailemaan joutuukin niin kyllä kaksi tuntia sentään on vähän turhan tiuhaan.
luultavasti toi on siks ettei käytetä noita rc versioita loputtomiin.
että ihmiset ostaisivat sen.

tai toisena vaihtoehtona se on bugi jota ei oo saatu poistettua..
taattua mikkisofta laatua =D

75.5.2009 14:27

Ööh... on tämä RC1 ollut "epävirallisista lähteistä" ladattavissa jo yli viikon, rekisteröinti on onnistunut beta-avaimilla

85.5.2009 15:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 30146264:
Ööh... on tämä RC1 ollut "epävirallisista lähteistä" ladattavissa jo yli viikon, rekisteröinti on onnistunut beta-avaimilla
Lainaus:
Ohjelmistojätti Microsoftin uusin Windows 7 -käyttöjärjestelmän Release Candidate -version jakelu alkoi viime viikolla, mutta tavallisille sukankuluttajille latausmahdollisuus tuotiin vasta tänään.

95.5.2009 15:16

Saako tän asennettua Vistan rinnalle?

105.5.2009 15:52

Itse päivitin 7100:seen lauantaina, eikä vielä ole pahaa sanottavaa.

Tein laiskuuttani päivityksen Vista ultimatesta, levykuvan mounttasin daemon toolssilla ja hyvin tuntu asentuneen. Eli päivityksen ollessa kyseessä ei ole mitään tarvetta polttaa levylle/kikkailla usb-muistien kanssa.

Itse "rakastuin" tähän aivan totaalisesti, ja ½ vuoden Vista käytön jälkeen sisäistäminen on helpompaa kuin suoraan XP->7.

Sivupalkissa on vielä vähän lastentautia, ei meinaa nuo Gadgetit pysyä paikoillaan, eikä niiden liikuttelu mene ihan yhtä vaivattomasti kuin Vistassa. Tämä on kuitenkin vain pieni miinus RC-vaiheessa olevassa käyttiksessä.

115.5.2009 16:26

Voi lataa jossain vaiheessa.

125.5.2009 16:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti NaftaLefa:
Saako tän asennettua Vistan rinnalle?
Joo jos luot oman osion kovalevyllä Windows 7:lle.

135.5.2009 17:05

Niin, voiko sen osionnin tehdä Win7:n asennusohjelmassa vai pitääkö osionti tehdä etukäteen??

145.5.2009 17:12
nikozjr
Inactive

Loistava käyttis tässä jonkin aikaa jo käytellyt.
Osio pitää tehdä etukäteen esim Gparted ohjelmalla onnistuu.. ohje löytyy afterdawnista.

155.5.2009 17:52

Latasin ton 64bittisen ja ei se männy tähän mun koneeseen joka nyt ainakin on varustettu 64bittisellä prossulla.(amd le-1250) Mä en nyt vieläkään ihan hiffaa, mistä kiikastaa? Kun näkyy noissa uusissa koneissakin olevan 32bit käyttis, vaikka 32bittistä prossua ei saa enää mistään? Selittäkää nyt mullekin mistä on kyse?
Asennus kaatu alkuvaiheessa, mitään herjaa ei näytölle tullu, jumiutu, levy naksu ja näyttö musta. Pitää kait nyt kokeilla viel sitä 32bit versioo

165.5.2009 18:02

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti nikozjr:
Loistava käyttis tässä jonkin aikaa jo käytellyt.
Osio pitää tehdä etukäteen esim Gparted ohjelmalla onnistuu.. ohje löytyy afterdawnista.
Mulla on kakkoslevynä maxtor 250gb ja se jaettu kahteen osioon, pitääkö siihen muka tehdä joku oma osio tätä varten?

175.5.2009 18:27

Ei tarvitse enää muita osioita. Asenna Win7 eri osiolle missä toinen käyttöjärjestelmäsi on (eli jos nyt käyttis on C:\ niin laita tämä D:\). Osio jolle Win7 tulee kannattaa tyhjentää, eli kaikki tärkeä ensin talteen toiselle asemalle.

185.5.2009 18:31

Ok, mut mites toi 64 vai 32? bit. latailen just tota 32 bittistä

195.5.2009 18:35

Asenasin miniläppärille muistitikulta reilu viikko sitten ja hyvin pelittäny. Vaikuttaa lupaavalta käyttikselt kaikin puolin. Aluks nykyistä paksumpi alapalkki näytti tyhmältä, mutta nyt kun on tottunut niin se on ihan hyvä. Hyvin riittää jopa eee PC 901:ssä(on kylläkin 2Gb muistia) teho pyörittään käyttistä vaikka välillä vähän hidastelee. Ensimmäisenä huomasin, että sivupalkin gadgetit jäävät näkyviin kun painaa "näytä työpöytä" joka on todella hyvä uudistus vistaan nähden jossa ne menee piiloon.

205.5.2009 20:02

Huippua!

Ei muuta kuin asentelemaan. :)

215.5.2009 20:11

Se, että ottaako 32- vai 64bittisen riippuu lähinnä siitä paljon on muistia jos on 4Gb tai enemmän ni kannattaa ottaa se 64bit.

225.5.2009 22:29

Rykäisin rohkeasti Vistan päälle päivityksenä.

Ainakin Firefox ja Thunderbird toimivat. Hiiren rulla ei oikein, hitaasti scrollaa.

235.5.2009 22:54

Tää seiska on ihan hirvee käyttis! :|
On vielä niin hias käynnistymäänkin...
Kuitenkin kunnon käyttis (Ubuntu 9.04 <3) käynnistyy ~10s niin tämä varmaan vie tuplaten tuon...

En kyllä tosin ole kokeillut kuin sitä betaa tästä seiskasta 15minuuttia. ;)

245.5.2009 23:42

No menihän se asennus ja toimikin. Mut en saanu siihen mitään mozillaa asennettua ja joku eväste-systeemi on perseellään. Ei pystyny esim. tänne kirjautumaan ja vaikka mitä eväste asetuksia muuttelin, ei auttanu. Eikä mozillan lataus lähteny käyntiin. kaikenkaikkiaan toimii kai jouheemmin, ku vista. Mut sitä mä en ymmärärrä, miks kaikki tutut asiat pitää opetella uudestaan. Esim kun käytän xpeetä, muutan aina työpöydän saman näköseksi, ku se oli jo ysi-vitosessa ja vistassakin sen saa sen näköseksi, mutta ei tossa. Ja kaikki on taas vähän eripaikassa ku vistassa, vittu miks ne pitää muuttaa? Ei joka helvetin käyttistä jaksais aina opetella uudestaan. Mut kyllä toi varmaan paremmin menestyy ku vasta-vista-kusta, joka ei kelpaa edes ilmasena.

256.5.2009 11:50

Ihan kivan tuntunen, asennus meni ilman mitään kummempia päänrapsutuksia. Ainoa mikä vaivaa on tuo oman palomuurin asennus; yhteensopivuus on mitä on, pitää itse säätää näitä xp-moodeja tms.

Ja tulihan sieltä yksi bsod kun yritti tarpeeksi kauan ;) (Käyttäjiä lisätessä ilmaantui)

Kokeilut jatkuu..

266.5.2009 13:16

"Selaimesi evästetoiminto on poistettu käytöstä. Ole hyvä, ja ota se jälleen käyttöön. [?]"
Tossa ie eessä tommonen jutska, olen yrittäny säätää noita keksejä vaikka mihin suuntaan ja kerran jo hetken toimikin. Mozillaan ei saa asennettua adobe liitännäistä vaikka mitä tekis. Meniköhän tää mun asennus jotenkin munilleen, vai onko näitä muillakin

276.5.2009 18:55

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
sillä ensi vuoden maaliskuusta alkaen Release Candidate sammuttaa itsensä kahden tunnin välein.


Olisivat pistäneet tuon rajan vaikka pariin vuorokauteen niin olisi ihan sopiva. Vaikka windowsia nyt välillä boottailemaan joutuukin niin kyllä kaksi tuntia sentään on vähän turhan tiuhaan.
luultavasti toi on siks ettei käytetä noita rc versioita loputtomiin.
että ihmiset ostaisivat sen.

tai toisena vaihtoehtona se on bugi jota ei oo saatu poistettua..
taattua mikkisofta laatua =D
Juuri näin:

"Se ei ole vika, se on ominaisuus"

;)

286.5.2009 19:12

Saako tuata muualta kuin Mikkisonnan sivuilt?

299.5.2009 4:56
Hybridi
Inactive

"tavallisten kuolevaisten ulottuvilla" :D "sukankuluttajille" ='D hienoja sanoja on...

Sokar80 voisit oikolukea tekstin ennen kuin julkaiset sen... :D

Ja muut urpot jos nyt kuitenkin muistaisitte kirjoittaa sanat niin kuin ne on eikä omia "ärsyttäviä" nimityksiä tarvitsisi käyttää... =(

Ensin tuli asiallista tekstiä ja sitten taas tätä sontaa...

309.5.2009 15:26

Lainaus:
Ok, mut mites toi 64 vai 32? bit. latailen just tota 32 bittistä
Nyky päivinä ei kannata asentaa kuin 64bit ja kun 64bit ajureita on jo laaja valikoima niin 64bit on oikea valinta
Lainaus:
Tää seiska on ihan hirvee käyttis!
15min käyttö jotain beettaa ei oikeuta tohon kommenttiin
Lainaus:
"tavallisten kuolevaisten ulottuvilla" :D "sukankuluttajille" ='D hienoja sanoja on...

Sokar80 voisit oikolukea tekstin ennen kuin julkaiset sen... :D
öö tota joo kun tuo ei oo mun kiljoittama vaa Kaarlo "Agent 007" Räihä uutimesta kopsattu

miul on lukihärö mut ihan sinun kiusak kiljoitan

319.5.2009 23:24

Mä pidin tuota hyvänä. Asentelin miniläpäriin ja tuntuu pörräävän paremmin kuin XP.

3210.5.2009 0:02

Asensin tänään päivällä vanhaan sony-vaio XP-läppäriin josta ensin formatoin kovon tyhjäksi ja hyvin näyttää toimivan.Tosin DWD-RW asema ei suostu kirjoittamaan mitään mutta eiköhän sen jotenkin saa toimimaan kun löytäis uusimman firmvaren.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto