*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

EU pidensi äänitteiden suoja-ajan 70 vuoteen

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 24.4.2009 11:35 Kommentteja (12)

EU pidensi äänitteiden suoja-ajan 70 vuoteen Pitkään jatkunut vääntö äänitteiden suoja-ajasta EU-maissa on vihdoin päättynyt, kun Euroopan parlamentti äänesti eilen äänitteiden uudeksi suoja-ajaksi 70 vuotta. EU:n aiempi suoja-aika äänitteille oli 50 vuotta ja jotkin tahot olisivat halunneet venyttää tämän suoja-ajan jopa 95 vuoteen.
Suoja-ajan pidentäminen ei kuitenkaan pelasta kaikki kappaleita takaisin artisteille, koska suoja-ajan muutos ei astu voimaan täysin takautuvasti, vaan se koskee ainoastaan alle 50 vuotta vanhoja kappaleita. Täten kuka tahansa voi levittää esim. Sir Cliff Richardin tekemiä Move It- ja Living Doll -kappaleita eteenpäin täysin ilmaiseksi. Richardin myöhempi tuotanto pääsee kuitenkin nauttimaan pidennetystä suoja-ajasta, jos Britannia kiirehtii lakimuutoksen kanssa. Kaikilla EU-mailla on kaksi vuotta aikaa muokata omat tekijänoikeuslait yhteensopiviksi uudistuksen kanssa.

Suoja-ajan pidentämisen pelättiin tukevan ainoastaan levy-yhtiöitä ja suosituimpia artisteja, mutta EU lisäsi ehdotukseen myös kohdan joka pakottaa levy-yhtiöt laittamaan osan näiden äänitteiden tuottamista rahoista keikkamuusikoille tarkoitettuihin rahastoihin, joista maksetaan korvauksia niille artisteille, jotka ovat myyneet kappaleidensa kaikki oikeudet levy-yhtiöille. Lisäksi artistit pääsevät neuvottelemaan tietyistä sopimuksista uudelleen ja artistit saavat äänitteiden kaikki oikeudet takaisin itselleen 50 vuoden kuluttua äänitteen julkaisusta, jos levy-yhtiöt eivät julkaise kappaletta tällöin yleisön saataville.

Äänitteiden suoja-aika on muutoksenkin jälkeen lyhyempi kuin sävellysten suoja-aika, joka umpeutuu vasta 70 vuotta säveltäjän kuoleman jälkeen.

Edellinen Seuraava  

12 kommenttia

124.4.2009 11:41

Mitä järkee tässäkin nyt sitten on? On se kumma, kun ei 50 vuottakaan riitä.

224.4.2009 12:02

Joo eli tuo sitten käytännöllisesti katsoen varmistaa sen ettei mikään musiikki vapaudu artistin tai aikalaisten fanien elinaikana ja siitä saadaan 99% mahdollisista voitoista.

Tuolla 50v säännöllähän oli vielä mahdollisuus siihen että vuonna 1982 Metallicaa fanittanut teini olisi vuonna 2032 saanut 60-70v ikäisenä mielimusiikkiaan ilmaiseksi.

Hieno homma, pojat.

324.4.2009 12:08

Jatkoa tietysti haetaan siten kun aika joskus alkaa loppua, eli jatketaan 95 vuoteen. No ei haittaa, kun en osta äänitteitä.

424.4.2009 12:12

On tässä onneksi artistienkin etuja ajateltu, eikä pelkästään levy-yhtiöiden paksuja lompakoita.

524.4.2009 13:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pain83:
On tässä onneksi artistienkin etuja ajateltu, eikä pelkästään levy-yhtiöiden paksuja lompakoita.
50 vuotta vanhoja levyjä varmasti ostetaankin huimasti :D ja sitä paitsi ne on siinä vaiheessa jo jossain alekorissa, joten ei sitä voittoa varmaan kerry siinä vaiheessa enää kuin marginaalisesti...

624.4.2009 15:02

aivan mahtavaa kun TO mafia sanelee lakeja joita edustajat hyväksyvät mukisematta.

kiinostaisi tietää voitelurahojen suuruus

724.4.2009 17:57

en kyllä ymmärrä miksi tuon suoja-ajan on täytynyt olla edes se 50-vuotta? Tai sävellyksen suoja-aika joka umpeutuu vasta 70 vuotta säveltäjän kuoleman jälkeen?

Näillä vain joku ulkopuolinen hyötyy jonkun toisen tekemästä työstä, vielä pitkään varsinaisen työntekijän kuoltua.

Ei vaan kaikkea pysty käsittämään..

824.4.2009 21:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kheetor:

Tuolla 50v säännöllähän oli vielä mahdollisuus siihen että vuonna 1982 Metallicaa fanittanut teini olisi vuonna 2032 saanut 60-70v ikäisenä mielimusiikkiaan ilmaiseksi.

vain jos metallican vuonna 1982 tekemä biisinn tekijät ovat kuolleet (siis niiden pitäisi olla kuollut 1982), koska se suojaaika alkaa VASTA KAIKKIEN tekijöiden kuoltua

924.4.2009 22:15

Mikäli olen muurari ja teen erinomaisen hienon takan ja piipun johonkin taloon, saan hyvän kertakorvauksen, mutta ei minulla todellakaan ole oikeutta vaatia kaikilta takan käyttäjiltä korvausta 70 vuotta...
Voisiko joku selvittää, mikä ero tässä on esim. musiikkikappaleen tekijään?

1026.4.2009 10:33
Hybridi
Inactive

EI MITÄÄN JÄRKEÄ!!!

Sanon mie... ;D

1126.4.2009 14:01

Aika tolkuttomaksi homma on mennyt. 20 v voisi mielestäni vielä olla jotenkin kohtuuullinen aika.

128.5.2009 5:33

Ironisinta oli se, että komission itsensä tilaama tieteellinen/taloudellinen selvitys, joka ei puoltanut suoja-ajan pidentämistä, jätettiin enimmäkseen huomiotta ja siihen viitattiin väärin. Tästä kertoo Amsterdamin yliopiston johtava professori P. Bernt Hugenholtz avoimessa kirjeessään.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.5.2009 @ 05:35

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen Omistatko Huawein puhelimen? Tarkista saatko Android Nougat -päivityksen (2.12.2016 12:26)
Huawei aikoo päivittää ensi vuoden alussa kaikkiaan kuusi puhelinmallia Android 7.0 Nougatiin. Näin kertovat HDBlog.it- ja Android Central -sivustot, jotka eivät kuitenkaan paljasta tietojensa lähdettä. ....
Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een Pelaajat poikkeavat massasta – Joka toinen päivittänyt Windows 10:een (2.12.2016 11:16)
Steamin marraskuisten tilastotietojen mukaan lähes puolet pelaajista on siirtynyt Windows 10:een. Satunnaisotantaan perustuvien lukemien mukaan 48,37 prosenttia PC-pelaajista käyttää 64-bittistä ....
1 kommentti
Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä Älykaiuttimet tulevat – Amazon ja Intel sopivat yhteistyöstä (2.12.2016 10:53)
Vielä pari vuotta sitten Internet of Things oli hyvin epämääräinen käsite, jota käytettiin lähes kaikissa pöhinäpuheissa, mutta kukaan ei oikein tuntunut käsittävän mitä se käytännössä oikein ....
Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit Lumioista tuttu ominaisuus tulossa Androidille – MediaTek esitteli uudet piirit (2.12.2016 10:32)
Taiwanilainen mobiilipiirikehittäjä MediaTek on esitellyt kaksi uutta suorituskykyisiin älypuhelimiin suunnattua järjestelmäpiiriä. Helio X23 ja Helio X27 ovat muun Helio X20 -malliston mukaisesti ....
Asensitko iPhone-päivityksen ja akku loppuu yllättäen? Asensitko iPhone-päivityksen ja akku loppuu yllättäen? (1.12.2016 23:13)
Note7 ei toden totta ole aikamme ainoa puhelin, joka kärsii akkuongelmista. Applella on ollut omat ongelmansa akkujen kanssa tänä vuonna, mutta tiedot iOS-päivityksen jälkeen kertovat, että ....
1 kommentti

Uutisarkisto