*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Ylen Flash-Areena nyt julkisessa beta-testauksessa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 7.4.2009 11:28 Kommentteja (19)

Ylen Flash-Areena nyt julkisessa beta-testauksessa Ylen ohjelmien nettikatselun mahdollistava Areena-palvelu avattiin vuoden 2007 kesällä ja tuon jälkeen monien kuluttajien kohdalla valitusta aiheutti palvelun Windows-keskeisyys, jonka takia sisältöä tarjottiin pääosin ainoastaan Windows Media -formaatissa. Viime vuonna Yle lupasi tilanteeseen muutosta ja nyt tämä muutos on tapahtunut, kun Areenasta on avattu Flash-selainlaajennoksen päällä toimiva versio.
Julkisessa beta-testauksessa oleva Flash-Areena ei ole vielä aivan valmis, sillä muutamien bugien lisäksi esim. tekstitysten ottaminen pois ohjelmista ei onnistu, koska ne ovat poltettu suoraan kuvaan. Tämän lisäksi Flash-Areenan tarjonta ei ole ainakaan toistaiseksi sama kuin tavallisen Areenan, vaan esim. radio- ja TV-ohjelmia on Flash-Areenassa tarjolla vähemmän.

Ylen mukaan Flash-Areena helpottaa sivuston käyttämistä uudistetun käyttöliittymän ja parannettujen hakuominaisuuksien ansiosta, jonka lisäksi videoiden kuvanlaadun pitäisi olla parempi kuin aiemmassa Areenassa. Flash-Areenassa videot on pakattu AVC/H.264-yhteensopivalla koodekilla ja niiden resoluutio on 512x288. Bitrateksi Yle lupaa 600 kbps. Audio on puolestaan AAC-formaatissa (64 kbps stereo) videoiden osalta ja radio-ohjelmissa puolestaan MP3-muodossa (128 kbps stereo).

Yle toivoo, että uutta palvelua kokeilevat kuluttajat jättävät Ylelle palautetta tai vaihtoehtoisesti kommentoivat uudistusta Ylen blogissa.

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

17.4.2009 12:45

On kyllä heti käyttäjäystävällisempi kun flash pohjalla. tosin takkuili toistaessa aika epämiellyttävästi.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.4.2009 @ 12:45

27.4.2009 12:59

Huomattava parannus tämä. Hyvä Yle!

37.4.2009 14:25
admins
Inactive

Selkeä huononnus, aiemmin pystyi lataamaan enemmän tavaraa välimuistiin hyppäämällä aiempaan toistokohtaan. Nyt tulee se mitä saa ladattua

47.4.2009 15:18

No eipä ole kummoinen tämä Ylen Adobe Flash-viritys. Parempi kuitenkin kuin Nelosen ja Jimin. Vanhaan Ylen WMP-nettiTv:seen verrattuna ero on mitätön. MTV3:n Katsomo peittoaa laadullaan nämä muut.
On kummallista, että Tv-yhtiöt toisensa perään valitsevat tätä Adobeen Flashia vaikka se on jäänyt jälkeen kehityksessä.

Täältä voi katsoa mihin laatuun nettiTv:ssä nykyisellään kevyesti päästään:
http://www.vividas.com/news009.php

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.4.2009 @ 15:22

57.4.2009 15:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kasavuori:


Täältä voi katsoa mihin laatuun nettiTv:ssä nykyisellään kevyesti päästään:
http://www.vividas.com/news009.php


Mitä helv. jotain java kilkkeitä pitäs asennella? juu kiitos ei kiitos.

67.4.2009 15:35

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kasavuori:


Täältä voi katsoa mihin laatuun nettiTv:ssä nykyisellään kevyesti päästään:
http://www.vividas.com/news009.php


Mitä helv. jotain java kilkkeitä pitäs asennella? juu kiitos ei kiitos.

Kilkkeitä, kilkkeitä. Mitä tämä Flashi:kään muuta on?

77.4.2009 15:40

Tämä sentään toimii suoraan, kun vanha areena ei toiminut ilman kiertoteitä.

87.4.2009 16:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Kasavuori:
No eipä ole kummoinen tämä Ylen Adobe Flash-viritys. Parempi kuitenkin kuin Nelosen ja Jimin. Vanhaan Ylen WMP-nettiTv:seen verrattuna ero on mitätön. MTV3:n Katsomo peittoaa laadullaan nämä muut.
On kummallista, että Tv-yhtiöt toisensa perään valitsevat tätä Adobeen Flashia vaikka se on jäänyt jälkeen kehityksessä.

Täältä voi katsoa mihin laatuun nettiTv:ssä nykyisellään kevyesti päästään:
http://www.vividas.com/news009.php


Kieltämättä oli komea !

97.4.2009 21:24
SotaOrava
Inactive

Hmm,

Itse ubuntulla yritin tuota käyttää ja "yhteysvirhe" vaan tulee jokaiseen flashiin. Mitähän se yle on taas vaihteeksi muninut. Eipä ole millään muulla flash sivulla ongelmia...

107.4.2009 22:10

Itse koitin streemata PS3 ja eipä tule muuta kuin ääni. Onko muilla ollut samoja ongelmia ja tietääkö kukaan onko yle kehittämässä pleikka 3 sopivaa versiota?

117.4.2009 22:42

Itellä toimii Linuxilla ja Windowsilla erittäin hyvin. Lähtee myös heti video pyörimään, eikä joudu enää odottamaan "puoltatuntia", jos silloinkaan lähtee pyörimään.

128.4.2009 10:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SeittiMan:
Itse koitin streemata PS3 ja eipä tule muuta kuin ääni. Onko muilla ollut samoja ongelmia ja tietääkö kukaan onko yle kehittämässä pleikka 3 sopivaa versiota?
Sama ongelma myös täällä, laitoin aiheesta palautetta. Laitahan sinäkin ja kaikki muutkin pleikan omistajat niin asialle voidaan saada muutosta.

Pleikassa on Flash 9, eli sen ei pitäisi ainakaan siitä olla kiinni.

138.4.2009 14:49

Youtube tuntuu mukavammalta.

148.4.2009 20:17
kooveikka
Inactive

Millä ohjelmalla näitä voi ladata kiintolevylle? SDP downloader ja youtube grabberillä ei onnistu.

159.4.2009 9:44

Jotenkin järjetöntä että yle antaa käyttäjille luvan kopioda materiaalia omaan käyttöön, mutta silti se pitää tehdä kikkaillen. Voisihan tuolla olla suoraan "kopio" linkki.

169.4.2009 9:46

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SeittiMan:
Itse koitin streemata PS3 ja eipä tule muuta kuin ääni. Onko muilla ollut samoja ongelmia ja tietääkö kukaan onko yle kehittämässä pleikka 3 sopivaa versiota?
Sama ongelma myös täällä, laitoin aiheesta palautetta. Laitahan sinäkin ja kaikki muutkin pleikan omistajat niin asialle voidaan saada muutosta.

Pleikassa on Flash 9, eli sen ei pitäisi ainakaan siitä olla kiinni.
Sain vastauksen mailiini:


Kiitos palautteestasi. Nykyinen Areena Beta ei tosiaan näy PS3:lla, olemme
lisänneet tämän huomion työlistallemme, jota käymme läpi päivittäin
lähikuukausien aikana. En valitettavasti voi tällä hetkellä luvata
toteutuksesta mitään, mutta pyrimme tekemään palvelusta jatkossa yhä
useammalla laitteella käytettävän.

Areena Beta tulee muutenkin kehittymään vähitellen tulevien kuukausien
aikoina, joten kannattaa käydä testaamassa palvelua myös myöhemmin. Jos
jatkossa jokin osa palvelusta ei toimi, niin toivottavasti jaksat laittaa
myös siitä meille viestiä.

Terveisin
Pirkka

Pirkka Aunola
Strateginen suunnittelija | Strategic Planner

1710.4.2009 4:14
Hybridi
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
Takkuili toistaessa aika epämiellyttävästi.

Hienoa YLE!! Todella loistavaa! Nyt mennään samaan suuntaan kuin Nelonen ja JIM joiden videoita ei pysty kunnolla katsomaan jumittamiselta! MTV3 ei pysty ollenkaan katsomaan kun ulisee ettei yhteysnopeus riitä...

Laitoin palautetta YLE:lle niin sieltä vastattiin että internet yhteyden nopeusvaatimus nostetaan 1 Megaan, se siitä sitten saamme näköjään heittää hyvästit YLE Areenalle, siis me joilla on alle 1 Megan yhteydet... =,(

Vanhassa YLE Areenassa olevaa videonlaadun (matala/korkea) valintaa ei enää tule...

Lisäksi ei vissiin enää pysty toistamaan ulkopuolisilla mediasoittimilla, *huoh*, minä olen usein katsonut Windows Media Playerilla ohjelmia ja Windows Media -formaatti on aina toistunut ilman pienintäkään jumittumista tai latailua... =,)
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 10.4.2009 @ 04:20

AMD Phenom(tm) 64 X3 8550 Triple-Core,Nvidia GeForce 9300GE 256mt,320Gt sata,3Gt DDR2 = HP Pavilion a6622sc Windows Vista

1810.4.2009 4:17
Hybridi
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti matrix82:
Tämä sentään toimii suoraan, kun vanha areena ei toiminut ilman kiertoteitä.
>Täällä taas juuri päinvastoin.. =(

1925.4.2009 16:55

Loistavaa vihdoinkin siirtyminen käyttis riippumattomaan systeemiin :) Toivottavasti saavat hiottua betansa (tai miksi kutsuvatkaan) täyteen kuntoon pian.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
4 kommenttia

Uutisarkisto