*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yhdysvaltalaisille latausrajat nettiliittymiin

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 7.4.2009 08:41 Kommentteja (18)

Yhdysvaltalaisille latausrajat nettiliittymiin Yhdysvaltalainen internet-operaattori Time Warner Cable on tuomassa latausmääriin perustuvan laskutuksen useille toiminta-alueilleen, BusinessWeek kertoo.
Time Warner Cable on jo ehtinyt testata liikennöintimäärään perustuvaa laskutustaan tietyillä alueilla Teksasissa – kertomansa mukaan hyvin tuloksin. Ideana on, että internet-liittymän kuukausimaksu sisältää tietyn verran käytettävää kaistaa. BusinessWeekin tietojen mukaan valittavaksi tulee eri latausrajoilla varustettuja liittymätyyppejä. Kuukausiliikennöinnin rajoittavat portaat olisivat 5, 10, 20 ja 40 gigatavua. Hinnat liikkuisivat näillä liittymätyypeillä noin 23-42 eurossa. Lisäksi jokaisesta ylimenevästä gigatavusta tulisi yhden dollarin (noin 0,75 euroa) lisämaksu.

Time Warner Cable aikoo tuoda dataliikenteen määrään pohjautuvan hinnoittelunsa jatkossa myös muille alueille. Esimerkiksi New Yorkin ja Pohjois-Carolinan osavaltioissa asuvat yrityksen asiakkaat saavat joko totutella uuteen käytäntöön tai vaihtaa palveluntarjoajaa. Datamäärien mittaamisen kerrotaan alkavan välittömästi, mutta lopullinen uusi hinnoittelu esitellään kuitenkin vasta kesällä.

Liikennöintimäärään perustuvalla hinnoittelulla saattaa olla suuria vaikutuksia kuluttajien nettikäyttäytymiseen. Esimerkiksi elokuvien vuokraaminen internetistä voisi tulla pienimmillä kuukausilatausrajoilla ilman lisämaksuja käytännössä mahdottomaksi. Yritys lienee kuitenkin varautunut siihen, että kaistan suurkuluttajat saattavat vaihtaa uudistuksen takia palveluntarjoajaa. Suurimmalle osalle käyttäjistä kuukausiliikennöintimäärä kuitenkin riittänee, useilla kuukausimaksu saattaa jopa laskea.

Yhdysvalloissa myös muut operaattorit ovat esittäneet omia vaihtoehtojaan jättimäisten latausmäärien pienentämiseen. Esimerkiksi maan suurin kaapelioperaattori Comcast antaa varoituksen niille, jotka ylittävät kuukaudessa 250 gigatavun latausrajan. Mikäli toiminta jatkuu varoituksesta huolimatta, käyttäjän liittymä suljetaan.

Edellinen Seuraava  

18 kommenttia

17.4.2009 8:49

Onpa kallista kaistaa, jos sen hinnan ajattelee ja laskee noin.

Kohta tulee näihin nettiliittymiinkin samanlainen hinnoittelusirkus kuin matkapuhelinliittymiin.

27.4.2009 9:05

Ohho. Netti-tv:tä tai radiota on hieman paha kuunnella noilla rajoituksilla. Suomessa tällaisella palvelulla ei olisi pohjaa, sillä Suomen kuluttajat tietävät mistä maksavat.

Latausrajoitukset ovat askel taaksepäin kehityksessä. Rajoituksia lisäämällä palveluntarjoajalla ei ole mitään intoa kehittyä tarjoamaan parempia ja nopeampia palveluita.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.4.2009 @ 09:09

37.4.2009 9:20

Onko tuo nyt sitten mukavaa, kun joutuu aina miettimään millä laadulla uskaltaa videoita katsella netissä... Nopeillakin kaistoilla pitää varoa noita HD merkittyjä videoita =(

Ja sitten voi unohtaa laadun parantamisen noissa TVUPlayerin tapaisissa broadcast ohjelmissa.

Miksei suoraan hidasteta sitten kunnolla tuomalla takaisin kaikkien rakastamat < 128 kbitin nettinopeudet?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.4.2009 @ 09:25

47.4.2009 9:21

Ei nämä rajoitukset maailmalla mikään uusi juttu ole. Australiassakin on käsittääkseni tiukat latausrajat käytössä, samoin joissain Euroopan maissa.

Sehän tässä on ikävää, että kilpailu ei nettiliittymäbisneksessä toimi välttämättä kovin hyvin, vaan yhdellä paikkakunnalla saattaa tarjonta olla hyvinkin monopolisoitunutta, eikä kuluttajalla ole mahdollisuutta äänestää lompakollaan.

57.4.2009 11:03

Tämä on kova takaisku nettiTV:lle, kun HD sisällön joutuu unohtamaan kokonaan.
Mielestäni olisi järkevämpää priorisoida liikennettä rajan ylityttyä, kun tuollaisella laskutuksella voi tulla yllärilaskuja, kuten aikoinaan lankapuhelinmodeemeilla.

67.4.2009 11:28

Hyvähän näitä "kiinteitä" liittymiä myydä, halvimmalla tulee gigatavuhinnaksi 4,6€ ja kalleimmalla 1.05 € (uutisten numeroiden mukaan). Ihme pelleilyä jenkeissä taasen :)

77.4.2009 12:17

jos firmalla ei ole tuolla alueella monopoliasemaa niin luulisinpa, että asiakkaat katoaa aika nopeasti latausrajattomien kilpailijoiden asiakkaiksi.

87.4.2009 12:30

Itseäänhän tuossa operaattori ampuu jalkaan kun varmasti asiakkaita katoaa. Muutenkin kaikki uudet 2.0 palvelut pohjautuvat enemmän tai vähemmän nopeisiin kaistoihin, joten kehitystähän tämä vain hidastaa. Voi jo melkein kuulla taas sen helvetillisen äänen kun modeemi soittaa ottaaksen yhteyden ja lasku alkaa juoksemaan...

107.4.2009 17:16

Mielestäni olisi hyvä tarjota gitatavu rajoitteistä liittyymää vaihtoehtona oikeasti halpaan hintaan. Eli ne jotka käyttävät nettiään vain sähköpostien lukemiseen, laskujen maksamiseen ynnä muuhun kevyeen käyttöön saisivat halvan liittymän.

118.4.2009 1:53

Ehdottaisin sellaista käytäntöä, että tarjottaisiin nopeinta mahdollista liittymää ja sille siiten latausrajan mukaista hintaa. Kun latausraja on ylitetty, niin liittymä hidastuu. Tässä olisi ainakin se hyvä puoli, että jos tarvii harvemmin latailla mitään isoa, niin sen saisi sitten kaistan täydeltä suht edulliseen hintaan.

Ehdottomasti ei noita lisämaksuja ylityksen jälkeen, koska koneista nyt ei koskaan tiedä mitä ne lataavat ja kuinka paljon.

128.4.2009 19:18

Mitäs sitten, kun pentti-peruskäyttäjän Windowsissa on joku kymmenistä tuhansista ah-niin-ihanista viruksista, joka liikennöi koko ajan sisään ja ulos käyttäjän huomaamatta?

139.4.2009 0:00

Lainaus:
Mitäs sitten, kun pentti-peruskäyttäjän Windowsissa on joku kymmenistä tuhansista ah-niin-ihanista viruksista, joka liikennöi koko ajan sisään ja ulos käyttäjän huomaamatta?

Henk.koht olen sitä mieltä että tyhmyydestä pitääkin sakottaa. Jos käytät internettiä sen vaatimuksena on palomuuri ja virustorjunta ohjelmistot, ainakin windows käyttäjille.

las ballenas son el camino

149.4.2009 0:09

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:
Lainaus:
Mitäs sitten, kun pentti-peruskäyttäjän Windowsissa on joku kymmenistä tuhansista ah-niin-ihanista viruksista, joka liikennöi koko ajan sisään ja ulos käyttäjän huomaamatta?

Henk.koht olen sitä mieltä että tyhmyydestä pitääkin sakottaa. Jos käytät internettiä sen vaatimuksena on palomuuri ja virustorjunta ohjelmistot, ainakin windows käyttäjille.
No, mikäs helvetin järkeä on ottaa "nopeaa" netti liittymää sitten ollenkaan? Jos käytät kaistaa liikaa tulee jarru päälle. Eikös sähköpostia voi lukea modeemi-yhteydelläkin? Minä ainakin maksan yhteydestä sen mukaan, mikä sen vauhti on ja vaikka putkipunasena 24/7

epr

159.4.2009 3:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti epr:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti friis:
Lainaus:
Mitäs sitten, kun pentti-peruskäyttäjän Windowsissa on joku kymmenistä tuhansista ah-niin-ihanista viruksista, joka liikennöi koko ajan sisään ja ulos käyttäjän huomaamatta?

Henk.koht olen sitä mieltä että tyhmyydestä pitääkin sakottaa. Jos käytät internettiä sen vaatimuksena on palomuuri ja virustorjunta ohjelmistot, ainakin windows käyttäjille.
No, mikäs helvetin järkeä on ottaa "nopeaa" netti liittymää sitten ollenkaan? Jos käytät kaistaa liikaa tulee jarru päälle. Eikös sähköpostia voi lukea modeemi-yhteydelläkin? Minä ainakin maksan yhteydestä sen mukaan, mikä sen vauhti on ja vaikka putkipunasena 24/7
voi niitä leffoja yms imuttaa myös modeemi-yhteydellä, ja niin myös tehtiinkin ennen laajakaista aikaa.... Omassa postauksessani oli siis kyse siitä että luotaisiin enemmän vaihtoehtoja liittymiin.

las ballenas son el camino

1610.4.2009 0:08

Poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.11.2009 @ 00:08

1710.4.2009 3:45
Hybridi
Inactive

No voi jumalauta! :O Toivottavasti tälläistä ei tule koskaan Suomeen.

Kohta tietysti tulee "internet-vero", se meniskin jo niin yli että !¤$!¤/&¤@?%¤&$£!!?!?!

1817.12.2009 13:20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Hybridi:
No voi jumalauta! :O Toivottavasti tälläistä ei tule koskaan Suomeen.

Kohta tietysti tulee "internet-vero", se meniskin jo niin yli että !¤$!¤/&¤@?%¤&$£!!?!?!
Kyllä mulle ainaski paremmin sopis nettimaksuun lisättävä vero, jonka takia sais nopean, lisämaksuttoman (latausmäärämaksut) ja oikeesti hyvän liittymän. Kuin se, että olis maksimi latausmäärä kuukaudessa. Mielummin maksaa varmasti toimivasta hyvästä enemmän, kuin epävarmasta paskasta vähän/tosi paljon

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun VW yrittää kääntää autottomuuden voitoksi – Perusti uuden kyytipalvelun (6.12.2016 10:26)
Kyytipalvelu Uber on omalla esimerkillään osoittanut, että sijoittajapiireissä liikkuu paljon rahaa toimivien liikennepalveluiden kehittäjille ja kaupunkien liikennöinnin uudistaminen voi olla ....
Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua Microsoft perusti uuden chat-robotin – Politiikasta se ei saa puhua (6.12.2016 09:42)
Viime keväänä Microsoft esitteli tekoälyosaamistaan Tay-nimisellä Twitter-botilla, jonka luvattiin kykenevän keskustelemaan luontevasti muiden mikroblogipalvelun käyttäjien kanssa. Internet ....
Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin Tekoälyn testaus avautuu: Googlen DeepMind julkaisi testialustansa lähdekoodin (5.12.2016 18:50)
Alphabetin tekoälytutkimusta harjoittava DeepMind-yritys on päättänyt avata sen omien algoritmien testaamiseen käytetyn testiohjelman lähdekoodin kaikkien hyödynnettäväksi. DeepMind Lab -niminen ....
Google valitsi vuoden parhaimman pelin – Villitsi nuorison myös Suomessa Google valitsi vuoden parhaimman pelin – Villitsi nuorison myös Suomessa (5.12.2016 17:13)
Vuosi ei ole vielä ehtinyt loppuun saakka, mutta Googlella päätettiin siitä huolimatta jo valita tämän vuoden parhaimmat Android-pelit ja -sovellukset. Google valitsi maailmanlaajuisesti ....

Uutisarkisto