*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Nokialaisille uusi YouTube-sovellus

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 23.3.2009 13:29 Kommentteja (13)

Nokialaisille uusi YouTube-sovellus Google on julkaissut uuden YouTube-sovelluksen Windows Mobile- ja Nokian S60-puhelimille. Sovellusta kehittäessä on panostettu erityisesti nopeuteen, käytön helppouteen ja skaalautuvuuteen eri yhteysnopeuksille.
Nopeuden optimointi on tuottanutkin tulosta. Sovellus käynnistyy vikkelästi ja erityisesti sen hakuominaisuus on varsin ketterä. Pikaisessa testissä N95-puhelimella haku kesti WLAN-yhteydellä vain sekunnin tai kaksi ja 3G-yhteyttä käytettäessäkin vain hiukan pidempään.

Skaalatuvuuden huomaa helposti vaihtamalla yhteyttä WLANin ja 3G:n välillä. Videot latautuvat suurinpiirtein samassa ajassa, jolloin videon laatu on sovitettu yhteyden mukaan. Erityisesti WLANia käytettäessä videoiden laatu on riittävän hyvä pienelle näytölle ja resoluutiolle.

Videoita voi myös kelata jolloin sovellus bufferoi pikaisesti tulevaa.

Sovellus on saatavilla useimmille Windows Mobile- sekä S60 3rd edition -puhelimille. Tarkempi lista tuetuista S60-puhelimista löytyy YouTuben Help Centeristä.

Toistaiseksi sovelluksesta ei ole saatavilla suomenkielistä versiota, joten mikäli puhelimen selain näyttää lataussivuston (http://m.youtube.com) suomeksi, niin lataus onnistuu vaihtamalla kieli sivustolta löytyvästä linkistä englanniksi.

Edellinen Seuraava  

13 kommenttia

123.3.2009 14:59

Vielä kun saisivat S60 5th versioita noista softista ulos niin voisi alkaa kiinnostaa...

223.3.2009 15:20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Dreamlore:
Vielä kun saisivat S60 5th versioita noista softista ulos niin voisi alkaa kiinnostaa...
No juuri näin!

Kokeilin 5800 eXpressillä niin ei tosiaan skulannut. Toimiiko se automaagisesti tuetuilla puhelimilla vai pitääkö lafata / asentaa joku softa?

"lataus onnistuu vaihtamalla kieli sivust..."

323.3.2009 15:27

mites tää niiku ladataa vai pitääkö mennä vaan ton linkin kautta kännyllä?

423.3.2009 16:16

Pienen testauksen perusteella hyvä korvike MobiTubialle, koska MobiTubia ei aina näytä videoita, vaan sammuu ja puhelin palaa päävalikkoon. Harmi vaan ettei voi tallentaa videoita kuten MobiTubiassa. Hyvänä puolena ohjelma näyttää selostuksen, toisin kuin MobiTubia.

523.3.2009 16:22

Täytyshän tuo nyt ehdottomasti olla S60 5th Editonillekin!!

623.3.2009 16:39
AfterDawn Addict

Siis häh... Onko tämä joku ihan erillinen ohjelma youtuben katsomiseen? On näköjään kun tuon videon katsoin... ;) Mistäs tuon voi ladata, vaikka tohon tubeen sitä ei nyt näytä olevankaan?

Mutta hienostihan noita videoita pystyy Tubellakin tuolta m.youtube.com kautta selaimellakin katsomaan.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.3.2009 @ 16:42

723.3.2009 16:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kerbo:
Siis häh... Onko tämä joku ihan erillinen ohjelma youtuben katsomiseen?
Hienostihan noita videoita pystyy Tubellakin tuolta m.youtube.com kautta selaimellakin katsomaan.
Pystyy tietysti, mutta ainakin iPhonella olen todennut tuon oman UI:n YouTuben käyttöön olevan paljon normaalia selainta parempi. Jätetty turhuuksia pois ja yksinkertaistettu sitä mihin palvelu on tähdätty, videon katsomiseen.

823.3.2009 16:44
AfterDawn Addict

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti kerbo:
Siis häh... Onko tämä joku ihan erillinen ohjelma youtuben katsomiseen?
Hienostihan noita videoita pystyy Tubellakin tuolta m.youtube.com kautta selaimellakin katsomaan.
Pystyy tietysti, mutta ainakin iPhonella olen todennut tuon oman UI:n YouTuben käyttöön olevan paljon normaalia selainta parempi. Jätetty turhuuksia pois ja yksinkertaistettu sitä mihin palvelu on tähdätty, videon katsomiseen.
Jepjep... No, tube versioo odotellessa kelpaa toi selainversiokin.

923.3.2009 17:35

oispa mahdollisuus tallentaa myös noita videoita youtubesta, koska Itse käytän vaan wlania laskun minimoimiseksi. Mut tervetullut palvelu tämäkin.

1023.3.2009 20:42

Kettu! Sanoo mulle et laite ei tuettu. Ja laite on n95 8gb.

1124.3.2009 10:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti grinx:
Kettu! Sanoo mulle et laite ei tuettu. Ja laite on n95 8gb.
Vaihda se kieli englanniksi niin hyvin toimii.

Olihan se ohje jo tuossa ylhäälläkin..

1226.3.2009 21:02
Timpe
Vahvistamaton

Ei tämäkään aivan kaikkea näytä. Musiikki videoita olen tosin vaan katsellut. "this video cannot be played" herjoja silloin tällöin

1329.3.2009 16:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
Ei tämäkään aivan kaikkea näytä. Musiikki videoita olen tosin vaan katsellut. "this video cannot be played" herjoja silloin tällöin
No mutta suurimman osan kuitenkin.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 29.3.2009 @ 16:42

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto