*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Häviötön mp3HD-audiokoodekki julkaistu

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 21.3.2009 13:49 Kommentteja (33)

Häviötön mp3HD-audiokoodekki julkaistu Jo yli vuosikymmenen suosittuna pysynyt MP3-audioformaatti on jälleen kokenut pienen kehitysaskeleen, kun MP3-formaatin kehityksessä mukana oleva Thomson on julkaissut uuden häviötöntä pakkausta hyödyntävän mp3HD-formaatin.
mp3HD-audio rakentuu WavPack- ja DTS-HD Master Audio -formaattien tapaan kahdesta eri osasta. Ensimmäinen osa on häviöllisesti pakattu MP3-audioraita, jonka myötä mp3HD on taaksepäin yhteensopiva nykyisten MP3-yhteensopivien laitteiden ja toisto-ohjelmien kanssa. Toinen osa sisältää korjausdatan, joka yhdistettynä MP3-audioraitaan mahdollistaa alkuperäisen ääniraidan häviöttömän rakentamisen.

Nykyiset soittimet siis tunnistavat ja toistavat mp3HD-tiedostoista ainoastaan tämän MP3-audion, joten häviötöntä toistoa niillä ei saada aikaiseksi. Audion lisäksi kappaleiden ID3-tagit toimivat normaalisti mp3HD:n kanssa.

Häviötön toisto onnistuu tällä hetkellä Winamp-mediasoittimella, kunhan siihen lataa Thomson mp3HD -ohjelmistopaketin mukana tulevan plug-inin. Lisäksi ohjelmistopaketti sisältää komentorivin/konsolin kautta käytettävät dekooderi- ja enkooderi-ohjelmat sekä Windows- että Linux-käyttöjärjestelmille. Windowsin osalta tuettuna ovat Windows XP, Windows 2000, Windows NT 4, Windows Me/98 ja Windows Vista. Linuxin osalta jakelussa ovat 32-bittisille x86-arkkitehtuurin järjestelmille tarkoitetut binääritiedostot.

Thomsonin mukaan mp3HD:n bitrate vaihtelee musiikkityypistä riippuen 500-900 kbps välillä, joten tältä osin mp3HD vastaa monia muita häviöttömiä pakkausformaatteja. Neljän minuutin mittaiselle musiikkitiedostolle tulee siis kokoa noin 15-27 megatavua. Äänikirjojen osalta Thomsonin luomuksella voi päästä jopa alle 500 kbps lukemiin.

Formaatin yleistymistä voivat kuitenkin haitata sen korkeat rojaltimaksut, sillä pelkästään tietokoneelle tarkoitetusta MP3-toisto-ohjelmasta pitää maksaa rojalteja 0,75 dollaria per kone. Laite- ja ohjelmistovalmistajien pitäisi siis pulittaa vielä lisää rahaa mp3HD-yhteensopivuudesta, vaikka nykyisetkin lisensointimaksut ovat jo valtavia. Microsoft ja Apple ovat lisäksi kehittäneet omat häviöttömät audioformaatit jo vuosia sitten, jonka lisäksi avoimen lähdekoodin FLAC-formaattia tuetaan tietyissä kannettavissa mediasoittimissa. Täten mp3HD:lla on edessään todellinen haaste, jos siitä on tarkoitus tulla suosittu lisä nykyisiin mediasoittimiin.

Edellinen Seuraava  

33 kommenttia

121.3.2009 14:40

Kuulostaa lupaavalta. Onkohan jossain vertailun vuoksi jotain kappaleita jo jaossa? Sama kappale normi Mp3 ja Mp3HD muodoissa..

221.3.2009 14:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mata:
Kuulostaa lupaavalta. Onkohan jossain vertailun vuoksi jotain kappaleita jo jaossa? Sama kappale normi Mp3 ja Mp3HD muodoissa..
Et huomaa eroa MP3 320 ja MP3HD:n välillä, jos sinulla ei ole hyvää kotiteatterisarjaa.

Jos haluat kokeilla näitä eroja, lataa tämä soitin; http://www.all4mp3.com/Software1.aspx

Sitten ota joku kappale täältä; http://www.all4mp3.com/Listen2.aspx

Asenna soitin ja soita sillä jotain kappaletta. Voit valita että soittaako se sitä normaalitarkkuudella vai 5.1 -äänenä. (napit; 5.1 HDna ja ne kaksi sisäkkäin olevaa ympyrää ovat stereo, eli normaali tarkkuus)

E: väärä linkki
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.3.2009 @ 14:56

321.3.2009 15:34

Kyllähän nyt 7.1 av järjestelmä kaikilta pitää löytyö x)

Kiitoksia linkeistä, täytyypi heti mennä kokeilemaan..

421.3.2009 15:59

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mata:
Kyllähän nyt 7.1 av järjestelmä kaikilta pitää löytyö x)


Ei mitään järkee pistää kohtalaiseen 7.1 järjestelmään 3000€ kun hyvän 2.1 saa puolet halvemmalla...7.1:lle niin vähän käyttöä muutenkin

Mutta itse uutiseen, kuulostaa kyllä erittäin turhalta
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.3.2009 @ 16:02

521.3.2009 16:23

Mihin tarvitset kuusi- tai kahdeksankanavaisen äänentoiston etsiessäsi MP3-pakatun ja MP3HD-pakatun kappaleen eroja? Laadukas stereosetti riittää...

Eniveis, kyllä loppupeleissä eron huomaamiseen vaaditaan tonnin genelecit. Siis että sen eron oikeasti huomaa, ja siitä hyötyy. Kyllä sen varmaan paskemmillakin vehkeillä kuulee, mutta se ei muuta kuuntelunautintoa suuntaan eikä toiseen.

Hyvä kuitenkin että saadaan vähän kilpailijoita markkinoille. Toivottavasti ei kuitenkaan käy niin, että kaikki jäävät henkiin, vaan että jokin näistä häviöttömän pakkauksen kodekeista saisi leijonanosan markkinoista. Helpompi kehitellä softaa ja soitinta sitten.

621.3.2009 16:33

Muuten tuo ei nyt olisi mitenkään erikoinen juttu, mutta ovat sentään saaneet taaksepäinyhteensopivuuden. Toistuu aika varmasti millä laitteella tahansa.

721.3.2009 16:34

Teoriassa toimiva, mutta käytännössä korkeat rojaltimaksut estävät menestyksen varsinkin,koska on jo olemassa vapaan koodin, ja siis ilmainen vaihtoehto.

821.3.2009 16:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti esavolai:
Teoriassa toimiva, mutta käytännössä korkeat rojaltimaksut estävät menestyksen varsinkin,koska on jo olemassa vapaan koodin, ja siis ilmainen vaihtoehto.
Olen samaa mieltä.

921.3.2009 18:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Diazzi:
Eniveis, kyllä loppupeleissä eron huomaamiseen vaaditaan tonnin genelecit. Siis että sen eron oikeasti huomaa, ja siitä hyötyy. Kyllä sen varmaan paskemmillakin vehkeillä kuulee, mutta se ei muuta kuuntelunautintoa suuntaan eikä toiseen.
Eroa hyvin pakatun 320 kbit/s MP3:n ja häviöttömästi pakatun välillä tuskin kukaan huomaa sokkotestissä, vaikka olisi kuinka hyvät laitteet (lukuun ottamatta hyvin harvoja poikkeuksia).

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Diazzi:
Toivottavasti ei kuitenkaan käy niin, että kaikki jäävät henkiin, vaan että jokin näistä häviöttömän pakkauksen kodekeista saisi leijonanosan markkinoista. Helpompi kehitellä softaa ja soitinta sitten.
Oma arvaukseni selviytyjiksi on häviöton AAC ja/tai FLAC. AAC on osa MPEG-4-standardia, ja osittain tästä syystä jää henkiin kaupallisissa tuotteissa. FLAC:n vahvuutena on puolestaan avoimuus ja vapaa lisenssimaksuista. MP3HD ei ilmeisesti tuo mitään uutta, muuta kuin toimii vanhoissa soittimissa, jolloin se vain kasvattaa turhaan muistin kulutusta.

Voit tukea Piraattipuolueen toimintaa lahjoituksella.

1021.3.2009 18:06

FLAC! <3 itse tykkään ottaa varmuuskopiot cd-levyista FLACina..

1121.3.2009 21:18
zonezzz
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti MoZar:
FLAC! <3 itse tykkään ottaa varmuuskopiot cd-levyista FLACina..

wtf, kuka vielä käyttää cd-levyjä, mumumubuahahahahahaaaaaa

1221.3.2009 21:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zonezzz:

wtf, kuka vielä käyttää cd-levyjä, mumumubuahahahahahaaaaaa

Kaikki jotka välittää äänenlaadusta?

If Microsoft releases something that doesnt suck, it will be Microsoft Vacuum Cleaner.

1321.3.2009 23:46
masa92
Inactive

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zonezzz:

wtf, kuka vielä käyttää cd-levyjä, mumumubuahahahahahaaaaaa

Kaikki jotka välittää äänenlaadusta?

WTF!!! Ne jotka välittää äänenlaadusta käyttää vanhoja kunnon long play levyjä ;)

Mutta tosiaa... saa olla todella hyvä sävelkorva jos haluaa erottaa 320 mp3 ja häviöttömän eron.

1421.3.2009 23:51

Lainaus:

wtf, kuka vielä käyttää cd-levyjä, mumumubuahahahahahaaaaaa
Se joka vähääkään arvostaa tai diggailee bändiä/artistia, hommaa tämän CD:n tai LP:n sen sijaan että lataisi kuralaatuisia mp3-filuja nettikaupoista typerillä DRM-suojauksilla tai warettaisi tuoltanoin bittiavaruudesta. Ja on paljon musiikkia mitä ei edes löydä netistä. Mees poika pelaa Crysista, jonka oot kuiteskii warettanu.

Mitä mp3HD:hen tulee, tuskin kovin kummoisesti menestyy koska meillä on jo FLAC.

1521.3.2009 23:54

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zonezzz:

wtf, kuka vielä käyttää cd-levyjä, mumumubuahahahahahaaaaaa

Kaikki jotka välittää äänenlaadusta?

WTF!!! Ne jotka välittää äänenlaadusta käyttää vanhoja kunnon long play levyjä ;)

Mutta tosiaa... saa olla todella hyvä sävelkorva jos haluaa erottaa 320 mp3 ja häviöttömän eron.
Jou jou jouni, jumaliste. Sävelkorvalla ei oo mitään tekemistä sen kanssa erottaako häviöllisen ja häviöttömän eron. Oikeita termejä kehiin kiitos http://orkesteri.lohja.fi/absolut.htm

1622.3.2009 0:08

Lainaus:

WTF!!! Ne jotka välittää äänenlaadusta käyttää vanhoja kunnon long play levyjä ;)

Mutta tosiaa... saa olla todella hyvä sävelkorva jos haluaa erottaa 320 mp3 ja häviöttömän eron.

LP ei kyllä yllä läheskään samaan erottelukykyyn kun CD...
Kyllä mp3@320 ja häviöttömän eron huomaa. Riippuvainen laitteistosta tietty. Jollain logitechin "kaiuttimilla" ei varmasti. Jos yhtään tajuaa mp3:n pakkaustekniikkaa niin se on ihan selvä juttu.
Hämää myös miten sävelkorva liittyy tähän?

1722.3.2009 0:14

Lainaus:
...hommaa tämän CD:n tai LP:n sen sijaan että lataisi kuralaatuisia mp3-filuja nettikaupoista typerillä DRM-suojauksilla tai warettaisi tuoltanoin bittiavaruudesta.
256kbps AAC ilman DRM:ää $1.29/biisi. Jos voit väittää laatua kuraksi ja vielä tunkea DRM-itkun tuohon niin saatkin olla ilman.

1822.3.2009 0:35

Lainaus:
Lainaus:
...hommaa tämän CD:n tai LP:n sen sijaan että lataisi kuralaatuisia mp3-filuja nettikaupoista typerillä DRM-suojauksilla tai warettaisi tuoltanoin bittiavaruudesta.
256kbps AAC ilman DRM:ää $1.29/biisi. Jos voit väittää laatua kuraksi ja vielä tunkea DRM-itkun tuohon niin saatkin olla ilman.
No niin olenkin ilman nettikauppamusaa. Kiinnitit huomiota vain viestini loppupäähän, et perimmäiseen ajatukseeni. Sanotaan nyt sitten selkeällä suomenkielellä: Mielummin omistan hyvän artistin/bändin musiikkia fyysisenä äänitteenä joko LP:nä tai CD:nä kuin pelkästään bitteinä kovolla.

LAME:lla enkoodattu 256kbps VBR on jo sen verta laadukasta, että vaikka olen yrittänyt huomata eron häviöttömään en ole sitä huomannut. Harmi vain, kaikki mp3-filut eivät ole yhtä laadukkaita. Ja vaikka olisivatkin, hommaisin silti edelleen niitä Röyhkän levyjä koska se nyt vaan tekee niin hemmetin hyvvää musaa että sen haluaa musiikin omistaa. got it?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.3.2009 @ 00:37

1922.3.2009 11:05

Mp3-hd:ksi muuntaminen onnistuu näillä ohjeilla:


You can include the mp3HD encoder into the Exact Audio Copy grabber
by performing the following steps:

- Open the "Compression options" from the "EAC" menu
- Go to the "External Compression" tab
- Enable the "Use external program for compression" option
- Set "Parameter passing scheme" to "User Defined Encoder"
- Write ".mp3" into the "Use file extension" field
- Type the link to your mp3hdEncoder.exe file into the
"Program, including Path, used for compression" field
- Insert the following text into the Additional command-line option field:
-if %s -of %d -br %r000 -Artist "%a" -Album "%g" -Title "%t" -Year "%y"
-Track "%n" -Genre "%m" -Encoder "Thomson mp3HD encoder v1.4"
- Select the desired bit rate in the "Bit rate" field.
- Uncheck the "Add ID3 tag" option

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.3.2009 @ 11:08

2022.3.2009 14:53

Lainaus:
got it?
Roger. Ei tuo meikäläistä haittaa jos jollakulla on tilaa säilyttää levyjä ja intoa räpeltää niiden kanssa. Itse artistin tukeminen levyjä ostamallahan on turhaa hommaa.

2122.3.2009 19:09

Lainaus:
Lainaus:

WTF!!! Ne jotka välittää äänenlaadusta käyttää vanhoja kunnon long play levyjä ;)

Mutta tosiaa... saa olla todella hyvä sävelkorva jos haluaa erottaa 320 mp3 ja häviöttömän eron.

LP ei kyllä yllä läheskään samaan erottelukykyyn kun CD...
Kyllä mp3@320 ja häviöttömän eron huomaa. Riippuvainen laitteistosta tietty. Jollain logitechin "kaiuttimilla" ei varmasti. Jos yhtään tajuaa mp3:n pakkaustekniikkaa niin se on ihan selvä juttu.
Hämää myös miten sävelkorva liittyy tähän?

Kait olet sitten tehnyt ABX testin millä testaat tämän. Aika moni laatulaitteiden omistaja väittää että monissa tapauksissa edes 192kbps materiaalia on mahdoton erottaa originaalista.

Tuonkin testin mukaan aika harva pystyy erottamaan originaalin ja pakatun.
http://www.head-fi.org/forums/f46/public...ur-ears-250237/

Erittäin harva pystyy hyvin pakatun ja häviöttömän äänen erottamaan luotettavasti toisistaan kun materiaalia koodattu hyvin ja riittävällä bitratella. Edes lame kooderin kehittäjät eivät pysty erottamaan kaikella materiaalilla 320kbps mp3 biisejä originaalista.

Jos nekään ei siihen pysty niin aika ihme mies olet jos sinä siihen pysyt...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.3.2009 @ 19:11

2222.3.2009 20:19

kyllä mun subbari ainakin erottaa....noissa pakatuissa jätetty todella matalat taajuuden pitkälti pois, eli subi ei pihahdakkaan vaikka alkuperäisessä kyllä kuuluu (ja tuntee)
Kuten sanoin jos paskat vehkeet niin ei huomaa eroa

2322.3.2009 21:37

Alkaa mennä jutut jo aika pahasti offtopic...

Voi todella olla, että tämä mp3HD tulee vähän liian myöhään mukaan kilpailuun. FLAC vaikuttaa kuluttajan kannalta mukavimmalta sen avoimuuden takia. Ja ennen kaikkea pitää toivoa, ettei tule sitä sekavaa kolmen tai useamman kodekin soppaa kuluttajien ihmeteltäväksi. Koko mp3HD-formaatissa ei liene muuta hohdokasta kuin sen taaksepäin yhteensopivuus.

2422.3.2009 21:45

Kuulostaa tosi hyvältä.

Kunhan tuo tulisi yleiseen jakeluun, eikä jäisi maksulliseksi. Itseäni on haitannut jo kauemmin aikaa MP3:sen äänenlaatu. Itse harrastan Hifiä ja olen huomannut kotona musiikin kuuntelussa selvän eron CD:n äänenlaadussa ja mp3 äänenlaadussa vaikka se olisi hyvälaatuinenkin mp3. Turhaa hommata kalliita laitteita jos niistä ei pääse hyötymään.

Eli selvästi hyviä uutisia.

2522.3.2009 22:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tubbana:
kyllä mun subbari ainakin erottaa....noissa pakatuissa jätetty todella matalat taajuuden pitkälti pois, eli subi ei pihahdakkaan vaikka alkuperäisessä kyllä kuuluu (ja tuntee)
Kuten sanoin jos paskat vehkeet niin ei huomaa eroa

Kaikissa biiseissä ei ole matalaa bassoa. Niin ja varmaan tosi paskat vehkeet ja heikko kuulo maailman parhaan mp3 koodekin kehittäjillä :)

Niin ja et edes ole tehnyt sitä sokkotestiä.

Ja tietysti olit kuunnellut 320kbps mp3 musiikkia joka pakattu lamella? Kuuntelit tietysti vielä montaa biisiä joista kaikista pystyit täysin varmasti sanomaan missä kohdassa pakkaus kuultavissa?

Huoh...
Lainaus:
Itse harrastan Hifiä ja olen huomannut kotona musiikin kuuntelussa selvän eron CD:n äänenlaadussa ja mp3 äänenlaadussa vaikka se olisi hyvälaatuinenkin mp3. Turhaa hommata kalliita laitteita jos niistä ei pääse hyötymään.

Eli selvästi hyviä uutisia.

Erittäin moni kovanluokan hifin harrastajakin on joutunut taipumaan kun ei ole pystynyt huomaamaan eroa hyin pakatun mp3:sen ja originaalin välillä.

Tietty on musiikkia jolla ero on huomattavissa eli lähdemateriaali vaikuttaa. Nämä ovat kuitenkin harvinaisia tilanteita...

Pitäisi kyllä joku päivä tehdä tuollainen ABX testi joko kuulokkeilla tai stereoilla. Kuulisi sitten itsekkin onko tuo ero huomattavissa...

Ja vielä itse uutiseen. Mp3hd on täysin turha koska häviöttömiä ilmaisia pakkausmenetelmiä on olemassa. Pyörää ei kannata keksiä uudelleen...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.3.2009 @ 22:39

2622.3.2009 23:35

Lainaus:
Niin ja varmaan (...) heikko kuulo maailman parhaan mp3 koodekin kehittäjillä :)

En näe kyllä yhteyttä noissa.
En tiedä miks sua rasittaa jos joku huomaa eron laadussa ja kertoo siitä täällä...sori jos se jotenkin loukkaa ;|

If Microsoft releases something that doesnt suck, it will be Microsoft Vacuum Cleaner.

2723.3.2009 1:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tubbana:
kyllä mun subbari ainakin erottaa....noissa pakatuissa jätetty todella matalat taajuuden pitkälti pois, eli subi ei pihahdakkaan vaikka alkuperäisessä kyllä kuuluu (ja tuntee)
Jotta tuosta tiedosta olisi jotain hyötyä, niin kerro millä ohjelmalla pakkasit ja millä parametreilla? Lamessa ylipäästösuodatuksen voi erikseen säätää parametrilla --highpass (tai sitten yrittää käyttää parametria -k).

Voit tukea Piraattipuolueen toimintaa lahjoituksella.

2823.3.2009 2:18

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tubbana:
eli subi ei pihahdakkaan vaikka alkuperäisessä kyllä kuuluu (ja tuntee) Kuten sanoin jos paskat vehkeet niin ei huomaa eroa

Onhan se varmaan ihan totta, että ilman ABX:ääkin huomaa, jos subbari ei inahdakaan. Todennäköisesti ongelma on kuitenkin juuri päin vastoin kuin oletat. Jos subbari ei tee mitään niin joku osa käyttämästäsi laitteistosta leikkaa todennäisemmin bassot pois. AAC ja MP3 eivät käsittääkseni varsinaisesti leikkaa cd-tasoisen äänilähteen ylä- tai alapäätä skaalasta (kuten cd-ääni teki ymmärtääkseni suhteessa analogiseen) vaan ottavat otoksia koko skaalalta, esim. http://en.wikipedia.org/wiki/Mp3. Mp3-soitin tai äänikortti varmaankin voivat sen sijaan tehdä sellaista, miksei digitaalinen vahvarikin jossei osaa lukea äänilähdettä oikein. Eli ainakin tällä hetkellä käytössäsi olevalla laitteistolla kannattaa sitten pysyä cd:ssä -- tosin ei lossy-kodekkien vaan äänentoistolaitteistosi puutteen/puutteiden takia. Yksi pullonkaula riittää...

2923.3.2009 11:26

Lainaus:
Jotta tuosta tiedosta olisi jotain hyötyä, niin kerro millä ohjelmalla pakkasit ja millä parametreilla? Lamessa ylipäästösuodatuksen voi erikseen säätää parametrilla --highpass (tai sitten yrittää käyttää parametria -k).

Enhän mää nyt herranjestas niitä itse ole pakannut...miks ihmeessä mää haluaisin pakata mun musiikit mp3:siksi??? Nyt puhuttiin noista eri nettikauppojen mp3:sta, ei niitä enää jälkeenpäin ole hyötyä mennä sorkkimaan.
Lainaus:
-- tosin ei lossy-kodekkien vaan äänentoistolaitteistosi puutteen/puutteiden takia.

eip
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.3.2009 @ 11:31

3023.3.2009 18:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tubbana:
Lainaus:
Niin ja varmaan (...) heikko kuulo maailman parhaan mp3 koodekin kehittäjillä :)

En näe kyllä yhteyttä noissa.
En tiedä miks sua rasittaa jos joku huomaa eron laadussa ja kertoo siitä täällä...sori jos se jotenkin loukkaa ;|

Sinä huomaat eron mutta läheskään kaikissa tapauksissa maailman parhaan mp3 codecin kehittäjät eivät huomaa.

Sullehhan on varma työpaikka tiedossa kovalla palkalla tuolla kuulolla :)
Lainaus:
Enhän mää nyt herranjestas niitä itse ole pakannut...miks ihmeessä mää haluaisin pakata mun musiikit mp3:siksi??? Nyt puhuttiin noista eri nettikauppojen mp3:sta, ei niitä enää jälkeenpäin ole hyötyä mennä sorkkimaan.

Eikä olla puhuttu. Väitit että 320kbps mp3 äänenlaadun erottaa selkeästi alkuperäisestä.

Näin se takki kääntyy toisinpäin...

Tuossa vielä lainaus ettei todellisuus pääse unohtumaan.
Lainaus:
Kyllä mp3@320 ja häviöttömän eron huomaa. Riippuvainen laitteistosta tietty. Jollain logitechin "kaiuttimilla" ei varmasti. Jos yhtään tajuaa mp3:n pakkaustekniikkaa niin se on ihan selvä juttu.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.3.2009 @ 18:55

3123.3.2009 19:11

Lainaus:
Eikä olla puhuttu. Väitit että 320kbps mp3 äänenlaadun erottaa selkeästi alkuperäisestä.

Näin se takki kääntyy toisinpäin...


En edelleenkään sanonut missään että tarkoitin itse pakkaamiani. Eli toisin sanoen tarkoitin niitä joita ladataan netista. Ei pitäisi enää tämän tarkennuksen jälkeen jäädä epäselväksi, kun jostain syystä edellisen tarkennuksen jälkeen jäi...

Lainaus:
Sinä huomaat eron mutta läheskään kaikissa tapauksissa maailman parhaan mp3 codecin kehittäjät eivät huomaa.

Sullehhan on varma työpaikka tiedossa kovalla palkalla tuolla kuulolla :)

Ei siinä mitään yhden henkilön kuulolla ole tekemistä. Mp3 pakkaa rankimmalla kädellä just taajuusalueet jotka keskimäärin ihmisiltä jää kuulematta, ei sitä kiinnosta ne jotka kuulee keskimääräistä paremmin.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 23.3.2009 @ 19:14

3223.3.2009 20:49

Lainaus:

Ei siinä mitään yhden henkilön kuulolla ole tekemistä. Mp3 pakkaa rankimmalla kädellä just taajuusalueet jotka keskimäärin ihmisiltä jää kuulematta, ei sitä kiinnosta ne jotka kuulee keskimääräistä paremmin.

En ole ikinä kuullut että ihmisillä olisi vaikeuksia kuulla matalia ääniä ja jos niitä ei kuule niin ne tuntee.

Jotenkin siis tuntuisi täysin järjettömältä että mp3 koodaus poistaisi ne pois biiseistä. Eikä se varmasti sitä teekkään kun pakataan biisit oikein...

Erityisen korkeat äänet ovatkin sitten jo ihan eri juttu...

Itselleni kuitenkin on se fyysinen levy tärkeä joten ostamistottumuksiin tällä ei merkitystä.

En kuitenkaan silti rupeaisi väittämään mp3 äänenlaatua huonoksi sillä oikein pakattuna se on hyvin kaukana siitä.

3324.3.2009 23:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jartar:
En ole ikinä kuullut että ihmisillä olisi vaikeuksia kuulla matalia ääniä ja jos niitä ei kuule niin ne tuntee.

Jotenkin siis tuntuisi täysin järjettömältä että mp3 koodaus poistaisi ne pois biiseistä. Eikä se varmasti sitä teekkään kun pakataan biisit oikein...
Testailin oletusasetuksilla, niin LAME ei poistanut äänestä edes DC-tasoa, vaikka sitä on käytännössä mahdoton kuulla (paitsi räpsyinä alussa ja lopussa). Matalien taajuuksien poistaminen pakkauksen kannalta ei välttämättä olisikaan järkevää, sillä ne ovat yleensä helppo pakata pieneen tilaan.

Voit tukea Piraattipuolueen toimintaa lahjoituksella.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....