*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

TV-maksuja 1500-luvulla eläneelle miehelle

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 13.3.2009 13:04 Kommentteja (15)

TV-maksuja 1500-luvulla eläneelle miehelle Saksan televisiolupaviranomaista on ilmeisesti puraissut lama ja tarve pikkurahalle on kasvanut. He nimittäin lähettivät laskun jo kuolleelle saksalaismatemaatikko Adam Riesille erääntyneestä lupamaksusta. Erityisen omituisen tapauksesta tekee se, että mies on ollut kuolleena jo 450 vuotta.
GEZ lähetti laskun herran viimeiseen osoitteeseen -- taloon, jonka hän osti vuonna 1525. Talo toimii tällä hetkellä kerhotilana matemaatikon kunniaksi. Mikäli korko alkoi juoksemaan jo 1500-luvulla, on perikunnalla varmasti kertynyt maksettavaa riittämiin.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun GEZ laskuttaa kuolleita. Viime vuonna he lähettivät 1700-luvulla syntyneen runoilija Friedrich Schillerin nimissä kirjeen kyseisen herran nimeä kantavalle koululle, jossa vaadittiin maksamaan tv- ja radiomaksuja.

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

113.3.2009 13:16

:D

213.3.2009 14:16

Ja minä kun luulin että TV keksittiinkin vasta 1800-luvun lopulla.

Kohta Teosto varmaan keksii lähettää takautuvasti laskun keskiajalla julkisesti lauletusta tai muuten esitetystä musiikista.

313.3.2009 14:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000:
Ja minä kun luulin että TV keksittiinkin vasta 1800-luvun lopulla.

Kohta Teosto varmaan keksii lähettää takautuvasti laskun keskiajalla julkisesti lauletusta tai muuten esitetystä musiikista.

no ni, vinkkasit sitten...kohta alkaa teostolla säpinä

413.3.2009 14:47

Onhan se hyvä että vanhatkin maksamattomat laskut tulee perintään :p

513.3.2009 16:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti wipe2000:
Ja minä kun luulin että TV keksittiinkin vasta 1800-luvun lopulla.

Sori, TV:n esi-isäkin keksittiin tosin vasta 1920-luvun lopulla...

613.3.2009 16:26

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:
Onhan se hyvä että vanhatkin maksamattomat laskut tulee perintään :p
Jos otetaan huomioon se yleinen viivästy korkohan on jotain 15-20% sanotaan 20% ni siitä tulee KIVAT summat... taitaa lähteä kerhohuone pois jotta saavat maksettua velan, siis jos tämä menisi maksuun oikeasti.

713.3.2009 17:56

Radioluvasta luovuttiin Suomessa muistaakseni 70-luvulla. Eikö jo olisi aika luopua myös TV-luvasta. Ajat muuttuvat paljon nopeammin kuin lainsäädäntö ja tuo TV-maksu on kyllä mielestäni tosi pahasti ajastaan jälkeenjäänyt...Puhumattakaan tekijänoikeuslaista. Hetkinen, sehän päivitettiin vasta muutama vuosi sitten...No, tiedätte kyllä mitä tarkoitan.

813.3.2009 21:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mbsjoblom:
Radioluvasta luovuttiin Suomessa muistaakseni 70-luvulla. Eikö jo olisi aika luopua myös TV-luvasta. Ajat muuttuvat paljon nopeammin kuin lainsäädäntö ja tuo TV-maksu on kyllä mielestäni tosi pahasti ajastaan jälkeenjäänyt...Puhumattakaan tekijänoikeuslaista. Hetkinen, sehän päivitettiin vasta muutama vuosi sitten...No, tiedätte kyllä mitä tarkoitan.
Joo. Ja TV-luvan tilalle tulee Internet-lupa?

913.3.2009 22:42

Mikähän tuohon aikaan puhutti kansaa?

http://fi.wikipedia.org/wiki/1500-luku

Lainaus:
Tärkeitä tapahtumia
- Hevonen vietiin Amerikkaan.

1014.3.2009 15:59

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:
Onhan se hyvä että vanhatkin maksamattomat laskut tulee perintään :p
Jos otetaan huomioon se yleinen viivästy korkohan on jotain 15-20% sanotaan 20% ni siitä tulee KIVAT summat... taitaa lähteä kerhohuone pois jotta saavat maksettua velan, siis jos tämä menisi maksuun oikeasti.
Puhelinlaskusta kaivetulla viivästuskorolla 9,5% summa 1€:n laskulle olisi 500 vuoden ajalta likimain 50 094 000 000 000 000 000€ (1€*1,095^500). Voisi siinä lähteä jotain muutakin kuin pelkkä kerhotalo :D
E: yksi nolla jäi matkan varrelle...
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.3.2009 @ 21:43

1114.3.2009 16:17

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:
summa 1€:n laskulle olisi 500 vuoden ajalta likimain 5 094 000 000 000 000 000€. :D
Tuohan on aika paljon suurempi kuin USAn julkinen velka. Sekin on "vain" 30 000 000 000 000$.

1214.3.2009 20:26

Poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 23:45

1314.3.2009 23:42

Wikipedian mukaan, TV:t tuli saksaan 1900-luvun puolessa välissä... Että hyvähän sitä on 1500-luvulta niitä maksuja periä.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.3.2009 @ 23:43

1416.3.2009 14:22

Lainaus:
Sori, TV:n esi-isäkin keksittiin tosin vasta 1920-luvun lopulla...

Niin, miten se TV nyt määritellään, muistelen kuitenkin, että jo 1800-luvun lopussa niitä ihan ensimmäsiä mekaanisia näyttölaitteita keksittiin.

1516.3.2009 23:19
Hybridi
Inactive

No voi?!?! =_X on se vaan niin kumma kun tietääkseni tv:tä ei vielä ollut? :O

Lainaus:
Mikähän tuohon aikaan puhutti kansaa?

http://fi.wikipedia.org/wiki/1500-luku

Lainaus:
Tärkeitä tapahtumia
- Hevonen vietiin Amerikkaan.

No jos se olikin ensimmäinen... =/

Unohdit että Maissi, peruna, suklaa ja tomaatti tuotiin Eurooppaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta Hakkerit vuotivat jaksoja Netflixin kesäkuussa ensi-iltansa saavasta Orange is the New Black -tuotantokaudesta (29.4.2017 21:25)
TheDarkOverlord-hakkeriryhmä aikoo jatkaa vuotoja myös Orange is the New Black -sarjan jälkeen. Asiasta uutisoi TorrentFreak. TheDarkOverlord kertoo saaneensa Orange is the New Black -sarjan ....
Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa Samsung Galaxy S8 ja LG G6 tulivat myyntiin Suomessa (28.4.2017 17:42)
Odotetut Android-älypuhelimet saapuivat tänään myymälöihin. Helmikuussa MWC-messuilla esitelty LG G6 tuodaan myyntiin yhteistyössä Gigantin kanssa, minkä lisäksi puhelimen voi löytää operaattorien ....
Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin Bitcoinin arvo nousi kaikkien aikojen ennätyslukemiin (28.4.2017 17:11)
Bitcoinin arvo kävi eilen uusissa ennätyslukemissa. Kirjoitushetkellä Bitcoinin arvo on noin 1300 dollaria eli noin 1200 euroa. Eilen yhden Bitcoinin arvo oli korkeimmillaan noin 1340 dollaria. ....
iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan iPhone-sovellusten hinnat nousevat – 0,99 euron sovellukset jäävät historiaan (28.4.2017 14:04)
Apple on päättänyt korottaa App Storessa myytävien mobiilisovellusten hintaa. Alhaisin hintaluokka nousee 0,99 eurosta 1,09 euroon. Vastaava hintakorotus tehdään myös Meksikossa ja Tanskassa. ....
2 kommenttia
Apple Music uudistuu jälleen – Tänä vuonna siitä tulee videopalvelu Apple Music uudistuu jälleen – Tänä vuonna siitä tulee videopalvelu (28.4.2017 12:34)
Apple Music -suoratoistopalvelu uudistuu jälleen tänä vuonna kun Applen iOS-mobiilikäyttöjärjestelmästä esitellään uusi versio. Asia tuli ilmi Bloombergin tekemästä henkilökuva-artikkelista, ....

Uutisarkisto