*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Torrentsivusto oikeuteen tekijänoikeusjärjestöä vastaan

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 13.3.2009 11:02 Kommentteja (25)

Torrentsivusto oikeuteen tekijänoikeusjärjestöä vastaan Tekijänoikeusjärjestöt ovat käyneet taistelua BitTorrent-sivustoja vastaan ahkerasti viime vuodet. Tänään alkaneessa oikeudenkäynnissä roolit kääntyivät päälaelleen, sillä kanadalainen isoHunt-sivusto päätti ottaa varaslähdön ja haastaa CRIA:n (The Canadian Recording Industry Association) käräjille ensin.
Sivuston perustajan Gary Fungin mukaan kyseessä on ennaltaehkäisevä menettely, jotta selvyys palvelun laillisuuteen saataisiin mahdollisimman halvalla ja nopeasti. Sivusto pyysi oikeutta määrittelemään onko .torrent-tiedostoja etsivä hakukone laillinen. Tämä siksi, että käsittelyaika on huomattavasti lyhyempi, jos palvelun laillisuus varmistetaan kuin, että sen laillisuutta epäillään.

Fung kertoo TorrentFreakille, että vetoomuksessa kerrottiin palvelun toimintaperiaatteesta, joka on sama kuin esimerkiksi Googlen filetype-haulla. Googlestakin voi etsiä torrent-tiedostoja, jolloin haku palauttaa yhtälailla laillista tai laitonta sisältöä. Lisäksi vetoomuksessa tehtiin selväksi, että sivuston indeksoimat .torrent-tiedostot ovat ainoastaan metadataa eikä varsinaisia ladattavia tiedostoja.

CRIA puolestaan haluaa laajempaa ja siten myös kalliimpaa käsittelyä sivuston laillisuudesta. Ensimmäisen päivän jälkeen CRIA:n toive toteutui ja oikeus päätti vetoomuksen laajemmasta käsittelystä.

"Tuomarin mielestä asiat ovat monimutkaisia ja seuraukset kauaskantavia sekä oikeudellisesti että teknisesti, joten täysi oikeudenkäynti on aiheellinen", kertoi Gary Fung.

Oikeudenkäynti jatkuu myöhemmin täysimittaisena ja sitä voi seurata myös Twitterin välityksellä.

Edellinen Seuraava  

25 kommenttia

113.3.2009 13:50
pernite
Inactive

Jos oikein käsitin uutisen niin hakijana oli ensin torrent sivusto ja vastaajana tuo tekijänoikeusjärjestö mutta tuomari päättikin oikeustajun vastaisesti antaa etusijan rahanvallalle ja ottaakin asian niin että tuo järjestö onkin hakija eikä vastaajan roolissa... käsitinkö väärin??? Kummallista kuitenkin...

213.3.2009 15:58

Tulkinta uutisesta: Isohunt haastoi oikeuteen TO järjestön. Haluavat oikeuden varmistuksen, että tracker toiminta ei ole laitonta vaikka kohteena olisi mahdollisesti TO suojattua materiaalia. Tuomari ei tajunnut asiasta hevon v**ua ja totesi, että jospa ihmeteltäis hieman pidempää tuota.

313.3.2009 22:03

Jaa, kai jotain järkeä tämä tekee.Torrentti ei ole edelleenkään laiton juttu tai p2p lataus.Vaan tekijänoikeudella suojatun materiaalin lataus on laitonta.Aika kovasti nää kyllä yrittää kaataa torrent sivustoja, mutta nyt taistellaan jo vastaan.

414.3.2009 12:03

Elikä siis kaksi asiaa

Ensiksi, totta kai amerikassa voittaa aina se osapuoli jolla on varaa lahjoa. Ei siellä köyhemmillä ole mitään toivoa

Toiseksi, (Saan varmaan isoimmat haukut päälleni, mutta silti) On ihan oikein, että nuo kaikki laitonta materiaalia sisältävät torrent-sivustot, eli periaatteessa kaikki, saataisiin suljettua. Onhan se kiva jos saa ladattua 5000 ohjelmat ilmaiseksi, mutta piratismi on nykypäivänä suurin riesa mitä maan päältä löytyy. Onneksi maailmassa on muutamia ihmisiä kuten minä, jotka ostavat asioita eivätkä aina lataa kaikkea. Täytyy tähän sanoa sekin, että täysin syytön en itse ole kun on tuo kräkätty fruity loops koneella, mutta hyvät ihmiset, ei ole kauheaa maksaa CD:stä, elokuvasta tai pelistä sitä 20 euroa.

514.3.2009 12:48

Lainaus:
mutta hyvät ihmiset, ei ole kauheaa maksaa CD:stä, elokuvasta tai pelistä sitä 20 euroa.

Saisikin kahdella kympillä pelejä.. PC:llä 50 ja PS3:lla 6-70egee uudet.

614.3.2009 14:38

Lainaus:
Lainaus:
mutta hyvät ihmiset, ei ole kauheaa maksaa CD:stä, elokuvasta tai pelistä sitä 20 euroa.

Saisikin kahdella kympillä pelejä.. PC:llä 50 ja PS3:lla 6-70egee uudet.
Oon samaa mieltä... esim. microsoft office maksaa joku 60e (jos oikein muistan) ja moni muuki on tuon hintainen, ellei jopa kalliimpi... jos on rahaa ostaa nii mikäs siinä sitten, mutta täällä varmasti osa on sellaista joilla ei välttämättä ole rahaa edes yheen pc, ps3 ym. peliin...

714.3.2009 15:16

Ja sit peli on täys paska, ei palautus oikeutta koska paketti on avattu. Offtopikkia...


CM 690 II Advanced, i5 2500K, MSI P67A-C43, Scythe Mugen-2 Revision B, XFX Pro550 80+ pronze, CORSAIR DDR3-1600 2*2G CL9 VENGEANCE, AMD r9 290x directCU II 4GB ,Samsung 830 SSD 128Gb+ 4.5 teraa, Win 7.

814.3.2009 15:42

Nyt mennään lujaa aiheesta toiseen mutta mielestäni playstation storesta ladattavat ilmaiset demot ovat loistojuttu. Voi kristus kuinka paskoja pelejä sitä markkinoille tungetaan juuri mainituilla sikahinnoilla. Kyllä v****isi jos laittaisi 70e kiinni juuri yhteenkään sieltä ladatuista peleistä. Onneksi pääsee kokeilemaan ensin. Olen "ylpeä" PS3:n omistaja mutta ei sille kyllä paskanhäävejä pelejä juuri ole.. RE5 poikkeuksena.

914.3.2009 16:11

Lainaus:
Saisikin kahdella kympillä pelejä.. PC:llä 50 ja PS3:lla 6-70egee uudet.
Niin, olisihan tuota 20 euron hintaa voinut vähän valottaa...

Eli siis konsolipelit maksavat tietysti sen 50+ euroa, kuten myös uudet pelit PC:lle, tosin aina voi ODOTTAA ja ostaa halvemmalla.

Eli pelihyllystä löytyy 20 peliä jotka ovat maksaneet ALLE 20, eivätkä ole edes hirveän vanhoja, yhden halvan R6:sen ostin 4 eurolla, tosin se on jo todella vanha.

Pointti on se, että halvalla löytää kun odottaa. Kaveri osti R6 Vegasin halppisversion (Ubisoft Exclusive?) eikä kyseisessä halppisversiota pelatessa tarvitse edes CD:tä, tosin oma kallis ja alkuperäinen Vegas tarvitsee.

1014.3.2009 16:50

Lainaus:
piratismi on nykypäivänä suurin riesa mitä maan päältä löytyy.

Joo, terrorismi jää kyllä tämän rinnalla toiseksi. Kuten myös köyhyys, nälänhätä ja kaikenlaiset konfliktit. Se on vain karu totuus, hyväksykää se.
Lainaus:
Onneksi maailmassa on muutamia ihmisiä kuten minä, jotka ostavat asioita eivätkä aina lataa kaikkea.
Onneksi maailmassa on muutamia ihmisiä (kuten minä), jotka auttavat oikeasti avuntarpeessa olevia ihmisiä ja yrittävät kitkeä noita "vähäisempiäkin riesoja" pois, siis mitä nyt piratismin kitkemiseltä ehtivät.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 14.3.2009 @ 16:53

1114.3.2009 17:19
Snuffel
Inactive

ensiksi: ei pidä ostaa jos ei ole rahaa.

toiseksi: ei pidä valittaa kun pelien laatu huononee. tekijöillä saattaa olla pieniä motivaatio ongelmia kun 9/10 pelistä ladataan , eikä ne näin myöskään tuota kahisevaa.

1214.3.2009 18:05

Lainaus:
toiseksi: ei pidä valittaa kun pelien laatu huononee. tekijöillä saattaa olla pieniä motivaatio ongelmia kun 9/10 pelistä ladataan , eikä ne näin myöskään tuota kahisevaa.

Noidankehä? Ei tiedä kummallakkaan osapuolelle hyvää. Mitä huonompia pelit alkavat olemaan, sitä enemmän ladataan ja mitä enemmän ladataan, sitä vähemmän on motivaatiota pelien tekoon. Sellasta tää elämä on.

1314.3.2009 19:55

Lainaus:
ensiksi: ei pidä ostaa jos ei ole rahaa.
Aivan totta! Persaukiset shoppaileen TPB:ihin. On halpaa.
Taidan itsekin lähteä käymään siellä vielä kun ehtii, ennen kuin se suljetaan.. He, he..

1414.3.2009 20:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Snuffel:
ensiksi: ei pidä ostaa jos ei ole rahaa.

toiseksi: ei pidä valittaa kun pelien laatu huononee. tekijöillä saattaa olla pieniä motivaatio ongelmia kun 9/10 pelistä ladataan , eikä ne näin myöskään tuota kahisevaa.
Mistäs tuon tilaston sait että 9/10 pelistä ladataan? Taitaa olla joku IFPI.n tekemä tilasto, ja vai ei tuota kahisevaa kyllähän se on ihan totuus että pelejä ostetaan enemmän kun koskaan ei kai nuita uusia konsoleitakaan kukaan muuten tekisi.

1514.3.2009 22:56

Poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 21.11.2009 @ 00:01

1615.3.2009 11:33

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TKVilkku:
Elikä siis kaksi asiaa

Ensiksi, totta kai amerikassa voittaa aina se osapuoli jolla on varaa lahjoa. Ei siellä köyhemmillä ole mitään toivoa


Mind me, nyt ollaan kanadanmaalla..

1716.3.2009 15:20

Mielipiteeni: Torrent yms muut sivustot välittävät laitonta materiaalia.. Älkää nyt rakkaat piratismin ylistäjät hermostuko, minulle on sama tuleeko siitä joskus laitonta vai ei mutta ajatelkaapa asiaa näin: (Esimerkki.) Moni meistä on töissä tai ainakin tulee muutaman vuoden päästä olemaan töissä, mitä jos onnistut tekemään hienon ohjelman koneellasia olet käyttäny monta päivää,viikkoa ja kuukautta ohjelman tekemiseen. Eli olet menettänyt paljon aikaasi, no laitat tuotteesi myyntiin ja huomaat että ohjelmasi löytyy melkein joka kodista ja silti ole saanut rahan vain ehkä joka 10 ohjelmasta. 90% rahoista joiden eteen olet tehnyt töitä jääkin saamatta. Näin itse näen asian.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.3.2009 @ 15:22

1816.3.2009 18:42

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TKVilkku:
Elikä siis kaksi asiaa

Ensiksi, totta kai amerikassa voittaa aina se osapuoli jolla on varaa lahjoa. Ei siellä köyhemmillä ole mitään toivoa

Toiseksi, (Saan varmaan isoimmat haukut päälleni, mutta silti) On ihan oikein, että nuo kaikki laitonta materiaalia sisältävät torrent-sivustot, eli periaatteessa kaikki, saataisiin suljettua. Onhan se kiva jos saa ladattua 5000 ohjelmat ilmaiseksi, mutta piratismi on nykypäivänä suurin riesa mitä maan päältä löytyy. Onneksi maailmassa on muutamia ihmisiä kuten minä, jotka ostavat asioita eivätkä aina lataa kaikkea. Täytyy tähän sanoa sekin, että täysin syytön en itse ole kun on tuo kräkätty fruity loops koneella, mutta hyvät ihmiset, ei ole kauheaa maksaa CD:stä, elokuvasta tai pelistä sitä 20 euroa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn että nauhoitatko digiboksille elokuvia? Nauhotatko musiikkia radiosta? Käytätkö kirjastoa?

Rinnastako sen warettamiseen jos käyn kirjastosta lainaamassa musiikkia ja poltan itelle sen? Entä jos en polta sitä levyä itelle mutta kuuntelen sitä ja vien takasin?

1916.3.2009 18:54

Lainaus:
Toiseksi, (Saan varmaan isoimmat haukut päälleni, mutta silti) On ihan oikein, että nuo kaikki laitonta materiaalia sisältävät torrent-sivustot, eli periaatteessa kaikki, saataisiin suljettua. Onhan se kiva jos saa ladattua 5000 ohjelmat ilmaiseksi, mutta piratismi on nykypäivänä suurin riesa mitä maan päältä löytyy. Onneksi maailmassa on muutamia ihmisiä kuten minä, jotka ostavat asioita eivätkä aina lataa kaikkea. Täytyy tähän sanoa sekin, että täysin syytön en itse ole kun on tuo kräkätty fruity loops koneella, mutta hyvät ihmiset, ei ole kauheaa maksaa CD:stä, elokuvasta tai pelistä sitä 20 euroa.

tää on taas niitä postauksia jotka ei ansaitse vastaukseks muuta kun ison ruman facepalm-kuvan...
Lainaus:

mitä jos onnistut tekemään hienon ohjelman koneellasia olet käyttäny monta päivää,viikkoa ja kuukautta ohjelman tekemiseen. Eli olet menettänyt paljon aikaasi, no laitat tuotteesi myyntiin ja huomaat että ohjelmasi löytyy melkein joka kodista ja silti ole saanut rahan vain ehkä joka 10 ohjelmasta. 90% rahoista joiden eteen olet tehnyt töitä jääkin saamatta. Näin itse näen asian.

Tässä taas oletetaan että jokainen ladattu ohjelma on suora menetys tekijän lompakossa. Oikeampi ajattelutapahan on, että jos lataus ei olisi mahdollista, saisit suunnilleen yhtä paljon tuloja kuin silloin kun lataaminen olisi mahdollista, mutta teoksesi ei olisi läheskään yhtä tunnettu, koska siitä ei viitsitä maksaa eikä sitä voi ladata ilmaiseksi.


HTPC
Antec Fusion Black | Asus P5E-VM HDMI mATX | Intel C2D e2200 @ 3.0GHz + Scythe Ninja Mini | EVGA 8800GT 512MB | Muistia vitusti | Linux | Samsung 32" + ViewSonic 22" | Yamaha RX-V657 | Magnat Quantum 503

2017.3.2009 8:14

Paukku:
Vastaus jokaisen on ei, sillä en nauhoita elokuvia, enkä kopioi musiikkia CD:iltä (koska en omista yhtäkään, mutta rippaan aika paljon pelien asennuskansioista ja kopioin kavereilta joka on kyllä aika sama). TOSIN nuo ovat kaikki jänniä näkökulmia joita olen itsekkin miettinyt ja kaikki ovat LAILLISIA, mutta CD:stä saa tehdä kopioita omaan käyttöön täysin laillisesti vaikka 500 kappaletta jos haluaa.

Derekki:
Asiaa, mutta herra Jusunakki kertoo myös asiaa. Monet ohjelmat ostetaan juuri sen takia kun ne on waretettu ja sitten on huomattu että tämä ohjelma on ihan sairaan hyvä. Tosin ohjelmien kohdalla tämä on aika harvinaista, toisin kuin pelien.

2117.3.2009 17:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TKVilkku:
Paukku:
Vastaus jokaisen on ei, sillä en nauhoita elokuvia, enkä kopioi musiikkia CD:iltä (koska en omista yhtäkään, mutta rippaan aika paljon pelien asennuskansioista ja kopioin kavereilta joka on kyllä aika sama). TOSIN nuo ovat kaikki jänniä näkökulmia joita olen itsekkin miettinyt ja kaikki ovat LAILLISIA, mutta CD:stä saa tehdä kopioita omaan käyttöön täysin laillisesti vaikka 500 kappaletta jos haluaa.

Derekki:
Asiaa, mutta herra Jusunakki kertoo myös asiaa. Monet ohjelmat ostetaan juuri sen takia kun ne on waretettu ja sitten on huomattu että tämä ohjelma on ihan sairaan hyvä. Tosin ohjelmien kohdalla tämä on aika harvinaista, toisin kuin pelien.
Mitä mieltä olet tästä laista jossa kielletään kopiosuojauksen kierto? Tuon lain mukaan ei saa tehdä omia "levyjä" esim autoon vaan joudut raahaan aina mukana kotoa autolle niitä.

2218.3.2009 6:28

Minkähän helvetin tähden nämä kaikki laitteet on tehty (nauhoittava digi,CD kopiointi DVD kopiointi ym. ) jos niillä ei uusien lakien myötä voi tehdä yhtään mitään.
Mä ainakin teen juur niinku mä haluan ,maksan veroni ,ym paskan ja kyllä mä saatana käytän myös maksamiani laitteita.

2318.3.2009 8:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti SandboX:
Minkähän helvetin tähden nämä kaikki laitteet on tehty (nauhoittava digi,CD kopiointi DVD kopiointi ym. ) jos niillä ei uusien lakien myötä voi tehdä yhtään mitään.
Mä ainakin teen juur niinku mä haluan ,maksan veroni ,ym paskan ja kyllä mä saatana käytän myös maksamiani laitteita.
Juuri näin, uudet lait haistakoot, kyllä nyt omaan käyttöön pitää laitteilla joista juuri noiden ominaisuuksien takia maksetaan ylihintaa saada tehdä kopioita omaan yksityiseen käyttöön. Asia on toinen jos niitä aletaan kaupittelemaan, mutta siitä ei varmaan ole pelkoa.

243.4.2009 2:40

Ja eihän sitä ikinä tiedä, vaikka artisti itse on laittanu oman musiikkinsa jakoon esim. kokeiluna, miten se vaikuttaa myyntiin. Tällainen tapaus löytyy... Itseasiassa taisin lueka afterdawnin uutisista... Siinäkin haastettiin kyseinen artisti oikeuteen.

Piratismiinkin olisi pitänyt puuttua jo silloin kun sitä ensimmäisen kerran ilmeni.


Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHZ 1333MHz 6M S775 + Noctua NH-C12P | Asus P5Q Pro | Sapphire ATI HD Radeon 6870 1Gt, PCI-E | 2x A-Data 4GT Dual-kit DDR2 800MHz (PC-6400), Vitesta, 240-pin DIMM | Samsung SpinPoint 3.5" 750GB SATAII 32MB 7200rpm | Antec Sonata III Silent ATX-kotelo (500W)

256.4.2009 6:03

Suomessa kerätään vielä kasettimaksuja, jotka mielestäni oikeuttavat warettamaan.

Maksan jokaisesta kovalevystä jonka ostan, mp3-soittimesta, cd-levyistä, dvd-levyistä, muistikorteista jne. tekijänoikeusmaksuja joka kerta kun ostan tuotteen.

Kasettimaksut pois niin on aivan eri tilanne... mennyt liian pitkälle tuo niiden rahastus.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto