*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Euroopan parlamentti: Punainen painike pelikonsoleihin!

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 13.3.2009 07:55 Kommentteja (17)

Euroopan parlamentti: Punainen painike pelikonsoleihin! Euroopan parlamentti ehdottaa, että videopelilaitteisiin olisi saatava "punainen painike", jolla vanhemmat voisivat rajoittaa lapsiaan pelaamasta tiettyjä pelejä. Asiasta kerrotaan Euroopan parlamentin lehdistötiedotteessa.
Parlamentti korostaa, etteivät kaikki videopelit ole suinkaan haitallisia lapsille, vaan yleensä kyseessä onkin harmiton ajanviete. Liian väkivaltaisia pelejä kuitenkin löytyy, ja näitä varten parlamentti ehdottaakin punainen painike -ominaisuutta lisättäväksi pelikonsoleihin.

Punaisella painikkeella voitaisiin rajoittaa myös pelien pelaamista tiettyinä kellonaikoina.

Euroopan parlamentin hyväksymässä mietinnössä tuodaan esille myös muita toimenpiteitä, joiden avulla vahingollisten videopelien vaikutuksia voitaisiin vähentää. Näitä olisivat muun muassa iäntarkastusjärjestelmät ja yhdenmukaiset ikärajamerkintäsäännöt. Myös nettikahviloiden omistajia vaaditaan huolehtimaan siitä, etteivät lapset pelaisi vanhemmille ikäluokille tarkoitettuja pelejä.

Euroopan parlamentti äänesti hollantilaisen liberaaliedustaja Toine Mandersin oma-aloitemietinnön puolesta täysistunnossa äänin 552 puolesta, 12 vastaan ja kuusi tyhjää.

Ainakin uusimmista pelikonsoleista kyseiset asetukset löytyvät jo muodossa tai toisessa, joten yritetäänköhän pyörää keksiä uudelleen?

Edellinen Seuraava  

17 kommenttia

113.3.2009 8:14

Ja taas koitetaan sälyttää sitä vastuuta jollekin muulle kuin vanhemmille. Eiköhän parhaaseen tulokseen päästäisi sillä, että ne vanhemmat olisivat aidosti läsnä lastensa elämässä ja sovittaisiin yhteisiä pelisääntöjä ja keskusteltaisiin siitä, minkä verran on soveliasta pelata ja millaisia pelejä. Eikä sitten ostettaisi niitä K18-väkivaltapelejä sille 12-vuotiaalle pennulle.

Jälleen kerran ajatus on ihan hyvä, mutta toteutusta lähdetään ajamaan hieman vääriä reittejä.

213.3.2009 8:22

Totta

313.3.2009 8:23

Juu, aika tyhjentävä kommentti.

+1

413.3.2009 8:37

Vanhemmille myös foliohattu pakolliseksi.

513.3.2009 8:40

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Hamatti:
Ja taas koitetaan sälyttää sitä vastuuta jollekin muulle kuin vanhemmille. Eiköhän parhaaseen tulokseen päästäisi sillä, että ne vanhemmat olisivat aidosti läsnä lastensa elämässä ja sovittaisiin yhteisiä pelisääntöjä ja keskusteltaisiin siitä, minkä verran on soveliasta pelata ja millaisia pelejä. Eikä sitten ostettaisi niitä K18-väkivaltapelejä sille 12-vuotiaalle pennulle.

Jälleen kerran ajatus on ihan hyvä, mutta toteutusta lähdetään ajamaan hieman vääriä reittejä.
Totta puhut,eikä ne väkivalta pelit ketään väärille raiteille vie.Kyllä sen nuoren pään vinksauttaa joku ihan muu.Se olisikin liian helppoa jos peleistä/leffoista syyt löytyy.
Nyky vanhemmilla vaan ei ole aikaa omille lapsilleen,syytetään työelämän kiireitä vaikka nykyään vähemmän töitä tehdään kuin ennen.Pitää itse päästä bodypumppiin ja sulkkispeliin,niin lapsille ei riitä aikaa.No nyt jo menee asiasta sivuun...
Ja kyllähän tuo nykynuoriso jonkun"piirin"tuolle punaiselle napille vääntää. ;)

613.3.2009 9:59

Eli periaatteessa parlamentti haluaa konsoleihin lapsilukon. Eivät sitten viitsineet ottaa selvää nykykonsolien ominaisuuksista. Lapsilukkohan löytyy kaikista uusista koneista, eikös.

713.3.2009 10:51

No juu... tällaista tekstiä tulee kun sadat tanjakarpelat miettivät keskenään tärkeitä asioita. On kyllä turha laitos, ei ihme että kukaan ei noissa vaaleissa viitsi äänestää

813.3.2009 10:51

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RoCraft:
Eli periaatteessa parlamentti haluaa konsoleihin lapsilukon. Eivät sitten viitsineet ottaa selvää nykykonsolien ominaisuuksista. Lapsilukkohan löytyy kaikista uusista koneista, eikös.
Niin mutta sen pitää olla iso ja PUNAINEN! Onhan se ihan liikaa vaadittu että vanhemmat tutustuisivat siihen ~500 euroa maksaneeseen laitteeseen.. Yksi nappi tai vaihtoehtona taikasanat..

913.3.2009 15:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Hamatti:
Ja taas koitetaan sälyttää sitä vastuuta jollekin muulle kuin vanhemmille. Eiköhän parhaaseen tulokseen päästäisi sillä, että ne vanhemmat olisivat aidosti läsnä lastensa elämässä ja sovittaisiin yhteisiä pelisääntöjä ja keskusteltaisiin siitä, minkä verran on soveliasta pelata ja millaisia pelejä. Eikä sitten ostettaisi niitä K18-väkivaltapelejä sille 12-vuotiaalle pennulle.

Jälleen kerran ajatus on ihan hyvä, mutta toteutusta lähdetään ajamaan hieman vääriä reittejä.
Juurikin näin.

Aivan turha vilkuilla pelkästään pelien K-leimaa, joka ei kerro mistään mitään. Jos vanhemmat ovat läsnä ja tietoisia mitä pelit sisältää ja ovat asettaneet kohtuullisia rajoja, niin tuollaiset "punaiset napit" ovat aivan turhia.
[ täysi kielto on huonoin ratkaisu, koska se rohkaisee rikkomaan kieltoa ]


* Heti 14-16 junnusena olen pelannut ns. k-18 pelejä / elokuvia ja ei ole niistä saanut muuta kuin hyvää viihdettä.

1013.3.2009 15:18

Tämä punainen nappula varmaan toimisi on/off-tyyppisesti eli alaspainettuna asetukset aktivoituvat ja vapautettuna asetukset palautuvat "normaaleiksi". Kuinka kauan kestää, että nuori tajuaa tämän? :)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 13.3.2009 @ 15:20

1113.3.2009 17:23

Eikös konsolin/ tietokoneen tms. Power on/off nappula käy ihan hyvin tästä punaisesta nappulasta. Kyllä on jollain taas välähtänyt niin että ihan hirvittää.

1213.3.2009 18:37

Eipä tuosta "napista" ole hyötyä mitään jos vanhempien kiinnostus lasta/nuorta kohtaan on luokkaa "olispa tuo jo hiljaa niin saisin itselleen laatuaikaa raskaiden töiden jälkeen. Voisin pohtia vähän uuden auton hankkimista kun entisellä ei ole oikein hyvä ajaa.. bemaria... tai ehkäpä lomamatka. voisi käydä kanarialla makaamassa auringossa, lapset voisi jättää vaikka sukulaisille hoitoon.. tai ostaisi uuden television sekä bluerayhvekeet, nehään toisi taas uusia elämyksiä minulle... Perhana, pistän tuolle pennulle ruokaa ja annan sen pelailla.. Sillä aikaa voin tehdä ne työt jotka pitää olla maanataiksi valmiina"

1313.3.2009 19:04

:D:D xjo seconded, niin totta.
a) Konsoleissa on jo lapsilukot.
b) Jos ei jaksa laitteeseen tutustua, niin on siinä myös virtanappi (okei, se ei oo punanen).
c) Jos vanhempien kiinnostus omia lapsiaan kohtaan rajoittuu siihen, että tullaan huoneeseen ja painetaan nappia, ei ole enää mitään väliä sillä, pelaavatko ne nappulat sitten sitä GTA:ta...

1414.3.2009 17:35

Ainoa vaihtoehto on että jokainen k18 peli identifioidaan siihen joka sen on ostanut.Eli kun alkaa pelaamaan vaikka sormenjälkitunnistus että peli pyörii.Varmistus aina vaikka vartin välein että isi ei laita pyörimään ja lähe kaljalle.Ja sittenkin ei tämä maailma paremmaksi siitä muutu, vaan luulen että tulevaisuudessa aamuisin kerätää ruumiit kaduilta ennenkuin jengi lähtee töihin jos niitä vielä jollain on.

1515.3.2009 1:50

Ja paljonkohan tulisi maksamaan kehittää ja jakaa joka kotitaulouden konsoleihin tämä "lisälaite"?

1616.3.2009 23:28
Hybridi
Inactive

Huvittava juttu!.... xD ?!? O_o =_X :DDD

177.5.2009 14:43

Seuraavaksi EU vaatii kortinlukijan, joka lukee ihmisten henkkarit, ennen kun päästään pelaamaan? Juu näin sitä pitää...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Fanit loivat alkuperäisen Tomb Raider -pelin selaimeen Fanit loivat alkuperäisen Tomb Raider -pelin selaimeen (26.4.2017 19:21)
Ensimmäistä kertaa 1996 julkaistu peli Tomb Raider on yksi modernin pelaamisen klassikoita. Sittemmin jo 90-luvulla suosittu peli on muuntunut yhdeksi maailman suosituimmaksi pelisarjaksi, joka ....
Twitter panostaa yhä enemmän videosisältöön, NFL:n tilalle UFC? Twitter panostaa yhä enemmän videosisältöön, NFL:n tilalle UFC? (26.4.2017 18:56)
Twitteriä on syytetty umpisurkeasta kehitystahdista, sillä yhtiö ei ole tuonut käyttäjille juurikaan uusia, tai ainakaan halutuimpia, ominaisuuksia. Yhtiö onkin pyrkinyt uudistamaan bisnestään ....
Samsung tuo aiemmin räjähdysalttiit Note7:t uudestaan myyntiin liki kolmannesta halvemmalla Samsung tuo aiemmin räjähdysalttiit Note7:t uudestaan myyntiin liki kolmannesta halvemmalla (26.4.2017 18:26)
Tietojen mukaan Samsung todella tuo Note7:t myyntiin, kuten on viime kuukausina vihjaillut. Korealaisyhtiön suunnitelmista kertoo ETNews, jonka mukaan hintaa on pudotettu liki kolmannes. ....
Applen tekoälytutkija – Konetta ei saisi laittaa ihmistä vastaan Applen tekoälytutkija – Konetta ei saisi laittaa ihmistä vastaan (26.4.2017 13:46)
Applen tekoälytiimissa työskentelevä ja Siri-puheavustajan perustajiin kuuluvan Tom Gruberin mukaan tekoälyn kehitys on vääjäämätöntä, mutta sitä pitäisi ensisijaisesti kehittämään helpottamaan ....
Parlamentti haluaa eroon maarajoituksista – Halvat eurooppalaiset nettikaupat avautuvat suomalaisille Parlamentti haluaa eroon maarajoituksista – Halvat eurooppalaiset nettikaupat avautuvat suomalaisille (26.4.2017 11:18)
Euroopan parlamentti on äänestänyt lakialoitteesta, jonka tavoitteena on kieltää digitaalisiin palveluihin lisättyjen maarajoitusten käyttö. Äänestyksen pohjalta parlamentti alkaa nyt neuvotella ....

Uutisarkisto