Palaute
 
AfterDawn.com
  In English  Suomeksi  På svenska

Digiboksit pakotetaan energiatehokkaiksi

Kirjoittaja Lauri "malagant" Jämsä @ 12.3.2009 07:54 Kommentteja (14)

Digiboksit pakotetaan energiatehokkaiksi Euroopan unioni yrittää leikata maiden sähkönkulutusta monin tavoin. Uusin määräys tuo maksimitehonkulutusrajat tulevaisuudessa myytäville perusdigibokseille. Uuden määräyksen mukaan digiboksit saavat kuluttaa tehoa valmiustilassa enintään yhden watin, verkkojulkaisu Digitoday kertoo.

Myös toimintatilan tehonkulutukselle on asetettu uudet rajat – perusboksi saa kuluttaa tehoa toimiessaan enintään viisi wattia.

EU-maissa myytävien digiboksien on mahduttava uusiin normeihin ensi vuoden helmikuusta lähtien.

Tällä hetkellä EU-maissa on myyty perusdigisovittimia yhteensä 28 miljoonaa kappaletta. Määrän odotetaan kasvavan 56 miljoonaan vuoteen 2014 mennessä. Kolmen vuoden kuluttua yhden watin tehonkulutus valmiustilassa ei enää riitä, vaan tällöin myytävien digiboksien valmiustilakulutuksen täytyy olla alle 0,5 wattia.

Mikäli uusia säädöksiä ei oltaisi asetettu, kasvaisi EU-maiden digiboksien yhteenlaskettu vuotuinen tehonkulutus arvioiden mukaan kuudesta terawattitunnista jopa 14 terawattituntiin.

Aiheet: DigiTV, Kotiteatteri
  Kaksi Blu-ray-elokuvien varmuuskopiointiin liittyvä opasta lisätty sivustolle Lopettaako Microsoft IE:n?  

Jaa tämä


Kirjoita kommentti

14 kommenttia

Joissakin digibokseissa ei edes tunnu olevan juurikaan eroa toimintatilan ja valmiustilan tehonkulutuksissa.

Toivottavasti nuo maksimitehon määräykset eivät merkittävästi nosta perusboksien hintaa.

#112.3.2009 8:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Aunustico:
Joissakin digibokseissa ei edes tunnu olevan juurikaan eroa toimintatilan ja valmiustilan tehonkulutuksissa.

Toivottavasti nuo maksimitehon määräykset eivät merkittävästi nosta perusboksien hintaa.
Niin toivottavasti hinta ei nouse, tosin pahoin pelkään että niin käy. Hyvä puoli tässä on se että ne ns "halpahärvelit" jäävät pois kun yleensä se halvin on myöskin tehty "vähän" miten sattuu. Jolloin se saattaa kuluttaa juuri virtaa jopa 40-50% enemmän kuin 10-20€ kalliimpi laite ja näistähän pokseistahan ei saa edes virtaa poikki kuin vetämällä tepselin seinästä (lue ei katkaisijaa).

#212.3.2009 9:19

Tämä tuskin koskee HD-digibokseja. Veikkaisinpa ettei ainakaan tällä hetkellä 5W taida ihan riittää videopurkuun.

#312.3.2009 11:35

Näitä rajoituksia saisi tulla vaikka kaikkiin nykyajan hifi-olohuoneen laitteisiin.

#412.3.2009 12:25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:
Näitä rajoituksia saisi tulla vaikka kaikkiin nykyajan hifi-olohuoneen laitteisiin.
Jep, varsinkin telkkareissa. Oledien myötä se kyllä laskee ihan itsestäänkin, ja led-taustavalaistujen lcd-telkkujen myötä.

#512.3.2009 17:40

Poistettu


Im done here

#612.3.2009 23:46

Jep, toivottavasti ei koske HD-bokseja, joissa 5W tuskin vähään aikaan riittää signaalin purkuun. Omasta kokemuksesta voin sanoa että kahdessa omistamassani digiboksissa ei juuri ole eroa valmiustilan ja käyttötilan virrankulutuksessa, noin 10 watin paikkeilla liikutaan (Kansalaisboksi kombotallennin)

#713.3.2009 17:43

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zipzap:
Mikseivät vaatineet samantien, että on toimittava aurinkokennolla...
Niin tai polkemalla?

Eräät ei vain tajua sitä tosiasiaa, että yksitään energian saannista tulee ongelma tätä nykyä aika pian, jollei oikeasti jotain tehdä. Puhumattakaan nyt ympäristöhaitoista.
Onneksi kuitenkin suurin osa ihmisistä tiedostaa tilanteen ja ymmärtää tilanteen.

Onhan tietty olemassa sanonta "Tämä sukupolvi ei säästele ja seuraavalla ei ole mitä säästellä."

#815.3.2009 12:25

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti zipzap:
Mikseivät vaatineet samantien, että on toimittava aurinkokennolla...
Niin tai polkemalla?

Eräät ei vain tajua sitä tosiasiaa, että yksitään energian saannista tulee ongelma tätä nykyä aika pian, jollei oikeasti jotain tehdä. Puhumattakaan nyt ympäristöhaitoista.
Onneksi kuitenkin suurin osa ihmisistä tiedostaa tilanteen ja ymmärtää tilanteen.

Onhan tietty olemassa sanonta "Tämä sukupolvi ei säästele ja seuraavalla ei ole mitä säästellä."
Aivan. Niin kauan kuin voimalaitoksia, niiden tyyppiä ja määrää koskevat päätökset tehdään tunteella eikä järjellä, energiasta voi tulla pula hetkittäin.
Säästäväisyys itsessään on fiksua. Eikä siihen tarvitse aina sotkea niin kovin trendikästä ekoekoeko -mantraa.

#915.3.2009 13:49

Lainaus:

Aivan. Niin kauan kuin voimalaitoksia, niiden tyyppiä ja määrää koskevat päätökset tehdään tunteella eikä järjellä, energiasta voi tulla pula hetkittäin.
Säästäväisyys itsessään on fiksua. Eikä siihen tarvitse aina sotkea niin kovin trendikästä ekoekoeko -mantraa.
Kyllähän se sillä viisiin on, että sekä energian tuottaminen, kuin myöskin sen kuluttaminen on iso uhka luonnolle ja se näkyy jo. Pahinta koko hommassa on se, miten lyhkäsessä ajassa se on alkanut näkymään. Mikä onkaan tilanteemme seuraavan 40 vuoden päästä.

Ongelma ei kuitenkaan ole energian tuottamisessa sinänsä, vaan juuri kuluttamisessa. Jollei ole kysyntää, ei ole tuottamistakaan. Energian tuottamisessa tällä hetkellä on yhden tekevää miten sitä tuotetaan, järjellä vaiko tunteella. Sitä joka tapauksessa tarvitaan lisää.

Tällä energian tarpeella ei ole edes olemassa "järjellistä" vaihtoehtoa. Sellaista tekniikkaa ei ole käytännön asteella vielä olemassakaan, joka tyydyttäisi järjen.

Nykyisin on myöskin kokonaan uusia ongelmia, jotka pohjautuu myöskin liiallisesta tarpeesta. Se on energianjako. Niillä joilla sitä on myytäväksi asti, onkin keksineet energian olevan myöskin hyvä ase neuvotteluissa. Energianmyyjiä ei voi syyttää. Markkinatalous on tätä päivää.

#1015.3.2009 21:54

Lainaus:
Lainaus:

Aivan. Niin kauan kuin voimalaitoksia, niiden tyyppiä ja määrää koskevat päätökset tehdään tunteella eikä järjellä, energiasta voi tulla pula hetkittäin.
Säästäväisyys itsessään on fiksua. Eikä siihen tarvitse aina sotkea niin kovin trendikästä ekoekoeko -mantraa.
Kyllähän se sillä viisiin on, että sekä energian tuottaminen, kuin myöskin sen kuluttaminen on iso uhka luonnolle ja se näkyy jo. Pahinta koko hommassa on se, miten lyhkäsessä ajassa se on alkanut näkymään. Mikä onkaan tilanteemme seuraavan 40 vuoden päästä.


Ongelma ei kuitenkaan ole energian tuottamisessa sinänsä, vaan juuri kuluttamisessa. Jollei ole kysyntää, ei ole tuottamistakaan. Energian tuottamisessa tällä hetkellä on yhden tekevää miten sitä tuotetaan, järjellä vaiko tunteella. Sitä joka tapauksessa tarvitaan lisää.

Tällä energian tarpeella ei ole edes olemassa "järjellistä" vaihtoehtoa. Sellaista tekniikkaa ei ole käytännön asteella vielä olemassakaan, joka tyydyttäisi järjen.

Nykyisin on myöskin kokonaan uusia ongelmia, jotka pohjautuu myöskin liiallisesta tarpeesta. Se on energianjako. Niillä joilla sitä on myytäväksi asti, onkin keksineet energian olevan myöskin hyvä ase neuvotteluissa. Energianmyyjiä ei voi syyttää. Markkinatalous on tätä päivää.

Aivan, hyvä esimerkki tämä: ostat vaikka saksasta hybridi auton niin suomessa päättäjä ovat laatineet verotuksen sen mukaan jotta ko auto olisi mahdollisimman kallistuoda, eli sen tuonti on kalliimpi kuin vastaavan bensa auton. Oma kohtaisia kokemuksia on.

Ihmisten myös itse pitäisi ryhtyä talkoisiin, vaihtaa perinteiset lamput joko led tai energiansäästölamppuihin, laskea asunnossa olevasta lämmöstä 22 -- 20 asteeseen jne...eli me kuluttajat voimme vaikkuttaa myös aika pienillä muutoksilla.

#1116.3.2009 8:27

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:

Aivan. Niin kauan kuin voimalaitoksia, niiden tyyppiä ja määrää koskevat päätökset tehdään tunteella eikä järjellä, energiasta voi tulla pula hetkittäin.
Säästäväisyys itsessään on fiksua. Eikä siihen tarvitse aina sotkea niin kovin trendikästä ekoekoeko -mantraa.
Kyllähän se sillä viisiin on, että sekä energian tuottaminen, kuin myöskin sen kuluttaminen on iso uhka luonnolle ja se näkyy jo. Pahinta koko hommassa on se, miten lyhkäsessä ajassa se on alkanut näkymään. Mikä onkaan tilanteemme seuraavan 40 vuoden päästä.


Ongelma ei kuitenkaan ole energian tuottamisessa sinänsä, vaan juuri kuluttamisessa. Jollei ole kysyntää, ei ole tuottamistakaan. Energian tuottamisessa tällä hetkellä on yhden tekevää miten sitä tuotetaan, järjellä vaiko tunteella. Sitä joka tapauksessa tarvitaan lisää.

Tällä energian tarpeella ei ole edes olemassa "järjellistä" vaihtoehtoa. Sellaista tekniikkaa ei ole käytännön asteella vielä olemassakaan, joka tyydyttäisi järjen.

Nykyisin on myöskin kokonaan uusia ongelmia, jotka pohjautuu myöskin liiallisesta tarpeesta. Se on energianjako. Niillä joilla sitä on myytäväksi asti, onkin keksineet energian olevan myöskin hyvä ase neuvotteluissa. Energianmyyjiä ei voi syyttää. Markkinatalous on tätä päivää.

Aivan, hyvä esimerkki tämä: ostat vaikka saksasta hybridi auton niin suomessa päättäjä ovat laatineet verotuksen sen mukaan jotta ko auto olisi mahdollisimman kallistuoda, eli sen tuonti on kalliimpi kuin vastaavan bensa auton. Oma kohtaisia kokemuksia on.

Ihmisten myös itse pitäisi ryhtyä talkoisiin, vaihtaa perinteiset lamput joko led tai energiansäästölamppuihin, laskea asunnossa olevasta lämmöstä 22 -- 20 asteeseen jne...eli me kuluttajat voimme vaikkuttaa myös aika pienillä muutoksilla.
LED-valaisimet ja pienoisloisteputket, puhumattakaan huoneenlämmön laskemisesta. Ongelmajätteitä ja epämukavuutta. Vihreää propagandaa mutta mukavan lähellä perusihmisen elämää jotta kokee voivansa vaikuttaa.
Jos ilmastonmuutoksen uskoo olevan ihmisen aiheuttamaa, ostaa ydinsähköä. Jos ei - no mikä on nyt muuttunut viiden vuoden takaiseen ja tehnyt asiasta polttavan?

#1216.3.2009 12:23

Lainaus:

LED-valaisimet ja pienoisloisteputket, puhumattakaan huoneenlämmön laskemisesta. Ongelmajätteitä ja epämukavuutta. Vihreää propagandaa mutta mukavan lähellä perusihmisen elämää jotta kokee voivansa vaikuttaa.
Jos ilmastonmuutoksen uskoo olevan ihmisen aiheuttamaa, ostaa ydinsähköä. Jos ei - no mikä on nyt muuttunut viiden vuoden takaiseen ja tehnyt asiasta polttavan?
Kuten sanoin, energian tuottaminen ei ole ongelma, vaan sen kulutus.

Viiden vuoden aikana on ainakin talvet lämmenneet räjähdysmäisesti. Vielä vuosituhannen taitteessakin oli pidempiäkin aikoja, jona oli ihan reilusti yli 20 astetta pakkasia täällä etelä-Suomessa, puhumattakaan nyt pidemmällä jaksolla.

On myöskin osoittaa, että kesät ovat viilenneet. Aivan, ilmastonmuutos ei tarkoita pelkästään, että kaikkialla vain lämpiää. Se tarkoittaa nimenomaan lämpöjen tasaantumista. Siksi erot lyhkäsellä välillä ei tulekkaan ihan heti ilmiömäisesti esille.

Jäätiköt ovat sulaneet, etenkin juuri 5-10 vuoden sisällä.

Olit kuitenkin siinä mielessä oikeassa, että täällä pohjoisessa jotkut asiat ei ole samoin, kuin etelämmässä. Hehkulampuista tuleva hukkalämpö tulee tarpeeseen. Toisaalta, onko se sitten yhdentekevää, tuleeko se lämpö lämmityksestä, vaiko hukkalämpönä lampuista? Kuitenkin samoja valaisimia on käytössä tienoilla, joissa hukkalämmöstä ei ole mitään hyötyä.

#1316.3.2009 17:17
Hybridi
Inactive

Oikea suunta... =)

#1416.3.2009 23:38

Kommentoi uutista

Jos sinulla ei vielä ole AfterDawn.com-käyttäjätunnusta, voit syöttää alle uuden käyttäjänimen ja sähköpostiosoitteesi. Osoitteeseesi lähetetään erikseen aktivointilinkki.

Mikäli sinulla on jo käyttäjätunnus AfterDawn.com-sivustoille, kirjaudu sisään viereiseltä välilehdeltä.


Kirjaudu sisään käyttämällä AfterDawn.com-käyttäjätunnusta tai sähköpostiosoitettasi.

Lihavointi Kursiivi Punainen väri Lainaus Koodi Lisää kuva Lisää linkki




Sisältösyötteet

Uusimmat ohjelmat RSS-syötteenä
Lisää Googlen kotisivullesi
Lisää My Yahoo! -palveluun
Lisää MyMSN -palveluun
Lisää Netvibes -palveluun

Tuoreimmat uutiset

Perjantaina Blu-ray-soitin maksaa 78 dollaria Perjantaina Blu-ray-soitin maksaa 78 dollaria (25.11.2009 14:26)
Yhdysvalloissa lomasesongin ostosryntäyksen käynnistyvä Black Friday on pian käsillä ja Yhdysvalloissa toimivat verkkosivustot ovatkin kasanneet vuotuista juhlapäivää varten listoja, joista ....
Kommentteja (1)
Myös Firefox hyödyntää näytönohjaimen tehoja Myös Firefox hyödyntää näytönohjaimen tehoja (25.11.2009 11:11)
Viime viikolla Microsoft esitteli PDC-tapahtumassa tulevaa Internet Explorer 9 -selainta, joka osaa mm. hyödyntää näytönohjainta sivuja renderöidessä. Viikonloppuna tulleen tiedon mukaan Microsoft ....
Kommentteja (3)
Luvattomien lataajien kiusaaminen nosti musiikin myyntiä 18 prosenttia Luvattomien lataajien kiusaaminen nosti musiikin myyntiä 18 prosenttia (24.11.2009 19:38)
Ruotsissa luvattomia lataajia vastaan tänä vuonna kohdistetut keinot ovat nähtävästi auttaneet Ruotsin musiikkiteollisuutta toden teolla, sillä tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana ....
Kommentteja (10)
Premium-jäsenyydet myös PSN-verkkopalveluun Premium-jäsenyydet myös PSN-verkkopalveluun (24.11.2009 11:11)
Kuluttajien keskuudessa Sonyn PlayStation 3- ja PSP-konsoleiden PSN-verkkopalvelu (PlayStation Network) on saanut aina kiitosta siitä, että sen käyttäminen on ilmaista ja kuluttaja maksaa vain ....
Kommentteja (16)
Unite-jakamisella varustettu Opera 10.10 julkaistiin Unite-jakamisella varustettu Opera 10.10 julkaistiin (24.11.2009 10:37)
Alkusyksystä Opera Software esitteli Opera-selaimen uutta 10-versiota, josta julkaistiin eilen uusi Opera 10.10 -painos, jonka tärkein uusi ominaisuus on Opera Unite -webbipalvelimen sisällyttäminen ....
Kommentteja (5)

Uutisarkisto