*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Kännykkäguru: Nokialta taskutietokone tuplaydinprosessorilla

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 26.2.2009 15:56 Kommentteja (10)

Kännykkäguru: Nokialta taskutietokone tuplaydinprosessorilla Kerroimme aiemmin tänään Nokian toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuon haastattelusta, jossa hän ei lukenut pois mahdollisuutta, että Nokia valmistaisi tulevaisuudessa miniläppäreitä. Tämä saattaa olla lähempänä kuin aavistimmekaan, mikäli on uskominen Mobile-reviewin Eldar Murtazinia.
Venäläisen kännykkägurun paljastuksista kertoo Unwired View, jonka mukaan Murtazin on yksi maailman parhaiten verkostuneista kännykkätoimittajista. Nokian Sparrow-tuplaydinprosessorilla varustettu taskutietokone paljastettiin ilmeisimmin Mobile World Congress -messuilla suljettujen ovien takana vain harvoille.

Tarkkoja laitteen tietoja ei valitettavasti ollut saatavilla, ainoastaan sen Sparrow-prosessoritekniikka ja Linux-käyttöjärjestelmä. Kyseessä voi olla N810 Internet Tabletin jatkaja tai täysin uusi malli. Laitteet puhelinominaisuuksista ei myöskään ollut tietoa.

Ulkomuodoltaan laite on ilmeisesti hieman kuin N800 ja N810, mutta siinä on useaan suuntaan liukuva näppäimistötaso. Näppäimistön timantinmuotoisia näppäimiä Eldar kehui erityisesti. Aivan heti laitetta ei näe kaupoissa vaan julkaisua saa odottaa aina vuoteen 2011 asti.

Alla Unwired Viewin hahmotelma laitteesta, joka muistuttaa heidän näkemyksien mukaan kovasti Nokian N97:ää.

Edellinen Seuraava  

10 kommenttia

126.2.2009 16:48

useaan suuntaan liukuva näppäimistö, mihinköhän kaikkiin suuntiin mahtaa liukua ja miten, tuo kiinnostaa varsion paljon...

226.2.2009 17:06
Keke
Vahvistamaton

Mikäs noiden laitteiden tuotteistuksessa aina kestää niin kauan?

326.2.2009 18:49

Eiköhän tuokin tekniikka ole vanhaa kun Nokia sen saa ulos?

426.2.2009 19:16

Onpas huono mainoskuva laitteesta. Meinaan näyttää sisältävän pikaisesti kaikki moititut yksityiskohdat N810:stä :)

Tarkoitan siis näitä zoom, kursori yms. kritiikkiä mitä laite on saanut.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.2.2009 @ 19:17

526.2.2009 21:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti qwerty83:
Onpas huono mainoskuva laitteesta. Meinaan näyttää sisältävän pikaisesti kaikki moititut yksityiskohdat N810:stä :)

Tarkoitan siis näitä zoom, kursori yms. kritiikkiä mitä laite on saanut.
Eikai kyseessä mainoskuva ole! Kyseessähän on Unwired Viewin hahmotelma.

Ja miksi tekniikka olisi vanhaa sen tullessa markkinoille? Periaatteessahan kaikki tavan kuluttajalle myytävä tekniikka on vanhaa jo useita vuosia aikaisemmin teoriatasolla keksittyä.

Eipä itseäni ainakaan taskutietokone tällä hetkellä sytytä, mutta kenties jonain päivänä taskuun saa mahtumaan toiminnoiltaan ja käytettävyydeltään sellaisen taskutietokoneen, että omakin kiinnostus herää henkiin.

626.2.2009 22:20
psp
Vahvistamaton

laitteessa ei olisi tarvinnut lukea nokia... tuon halon olisi kyllä tunnistanut nokiaksi muutenkin.

varmasti kilpailijoita tuplasti paksumpi, painavampi ja näytön la laitteen reunaosa tökerön leveä... siis aito nokia!!!

t. osakkeenomistaja

726.2.2009 23:25

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti qwerty83:
Onpas huono mainoskuva laitteesta. Meinaan näyttää sisältävän pikaisesti kaikki moititut yksityiskohdat N810:stä :)

Tarkoitan siis näitä zoom, kursori yms. kritiikkiä mitä laite on saanut.
Eikai kyseessä mainoskuva ole! Kyseessähän on Unwired Viewin hahmotelma.

Jaa kappas vaan, totta tosiaan. Mikäs tuo Unwired View nyt sitten on hahmottelemaan muiden tuotteita? En ole moisesta kuullut ja arvostus onkin nyt jo täysi pyöreä nolla, enkä ala korjaamaan mielikuviani :D

Mutta tosiaan aika myöhäiseltä kuulostaa tuo julkaisuarvion ajankohta. Mielestäni jos Nokia aikoo päästä peliin mukaan niin siihen pitää liittyä nyt heti. Itseasiassa tuotteen pitäis olla jo myynnissä jos aikoo pärjätä. Monilta valmistajilta puskee mid&umid tyyppistä kamaa siihen tahtiin että uusilla tulokkailla on heti luu kurkussa.

827.2.2009 6:53
admins
Inactive

Ei kannata sotkea tähän soppaan minikannettavia. tässä puhutaan communikaattori tyyppisestä laitteesta tehokkaammammalla prosessorilla.

91.3.2009 13:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
laitteessa ei olisi tarvinnut lukea nokia... tuon halon olisi kyllä tunnistanut nokiaksi muutenkin.

varmasti kilpailijoita tuplasti paksumpi, painavampi ja näytön la laitteen reunaosa tökerön leveä... siis aito nokia!!!

t. osakkeenomistaja
Olipas taas kehittävää kritiikkiä..

101.3.2009 16:44
Aleksi
Vahvistamaton

Olisi nyt Nokia laittanut tuohon 5-rivisen näppäimistön...

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto