*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Eduskunta äänesti Lex Nokian jatkoon

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 25.2.2009 17:06 Kommentteja (33)

Eduskunta äänesti Lex Nokian jatkoon Lex Nokia -tietosuojalain eteenpäin puskeminen jatkui tänään, kun eduskunta hyväksyi lakiehdotusten sisällön mietinnön mukaisena.
Lain vastustajat yrittivät saada lakiehdotukseen muutoksia, mutta yksikään ehdotus ei saanut eduskunnalta äänestyksissä tarpeeksi tukea, joten Lex Nokia lipuu eteenpäin muuttumattomana.

Vihreiden kansanedustaja Jyrki Kasvi kommentoi tilannetta seuraavasti IT-viikolle: "Saa nähdä, miten tässä käy. Tämä on aika jännittävää. Enpä ole kyllä ennen näin suolaisessa merivedessä housujani liotellut".

Seuraavan kerran asiasta äänestetään ensi viikon keskiviikkona, jolloin äänestyksen tulos kertoo sen, että hyväksytäänkö laki vai ei.

Uuden lain pelätään heikentävän kansalaisten perusoikeuksia, koska lakiehdotus antaa nykyisessä muodossaan yritysten lisäksi myös esim. kouluille ja kirjastoille mahdollisuuden tarkkailla sähköpostien tunnistetietoja.

Edellinen Seuraava  

33 kommenttia

125.2.2009 17:23

Tästä se lähtee..

Lainaus:
"Saa nähdä, miten tässä käy. Tämä on aika jännittävää. Enpä ole kyllä ennen näin suolaisessa merivedessä housujani liotellut"

225.2.2009 17:32

Kohta Suomi on "Kiina kakkonen" ja lähes kaikki on rajoitettua tai ainakin sensuroitua. EI HYVÄ!

325.2.2009 17:36

Oliskohan paremminkin "Pohjolan Kiina". Se on jotenkin sointuvampi.

Alkaa kyllä hieman mietityttämään ketä eduskunta edustaa.

425.2.2009 18:43

jep, alkaa nimitys kansanedustaja olla aika harhaanjohtava....

525.2.2009 18:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy:
jep, alkaa nimitys kansanedustaja olla aika harhaanjohtava....
Näin on !! Eivät edusta kansaa nykyään enää pätkääkä, tienaa kovat palkat tekemättä mitään samalla ku suomalaiset irtisanotaan.. !!
Ja tämmönen laki.. Täyttä paskaa rehellisesti sanottuna..

Mahtaa noilla mulkeroilla olla kivaa siellä eduskunnassa :)

625.2.2009 19:09

Jipii...eu sai oman kiinan..suomesta. Kauhulla odottelemme koska taloyhtiöt alkavat tsekata sp:a joskos siellä joku puhuisi meistä pahaa...voi vittu sanon minä. Onneksi en omista nokian kännyä, kiusa se on pinikin varsinkin nokiaa kohtaan.

725.2.2009 19:34

Siis jos tämä laki hyväksytään, niin alkaako pelkästään sähköpostien urkinta? Vai alkaako ne urkkimaan vaikka minne olet menossa netissä tai jotain sinnepäin?

825.2.2009 19:35

http://www.effi.org/lexnokia-faq.html

Tuolta sellaista oikeaa lisätietoa. Uutisissa sanotaan vähän mitä sattuu.

925.2.2009 19:39

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Tobivan:
Siis jos tämä laki hyväksytään, niin alkaako pelkästään sähköpostien urkinta? Vai alkaako ne urkkimaan vaikka minne olet menossa netissä tai jotain sinnepäin?

ei saa sähköpostejakaan urkkia, pelkkiä tunnistetietoja

1025.2.2009 20:16

Lainaus:

ei saa sähköpostejakaan urkkia, pelkkiä tunnistetietoja
Niinhän ne kaikkialla yrittää väittää. Kuitenkin ehdotus koskee kaikkea nettiliikennettä IM:stä web-selailuun etc. Työpaikka-laki on oikeasti yhteisö-laki jne jne. Siinä laissa on liian paljon hämäryyksiä. Kannattaa tosiaan lukea toi EFFI:n sivu. Saa aika paljon selkeämmän kuvan aiheesta. Ikävän sellaisen :/
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.2.2009 @ 20:16

1125.2.2009 20:32

Ei auta kuin lopetaa työpaikkasähköpostin käyttö jne..Toi tuleva laki on törkeä yksityisyyden suojan kannalta..FuckNokia!

1225.2.2009 20:33

Nokia Nokia, Varmasti tulee samoja mokia..

1325.2.2009 20:47

Mistäköhän linkistä näkisi ketkä ehdokkaista kannattivat lakia? Saapahan selville ainakin ne ehdokkaat joita en aio äänestää. :)

EDIT: Löytyi jo, kunhan vähän jaksoi klikkailla.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 25.2.2009 @ 20:53

1425.2.2009 21:03

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Haisku:
Mistäköhän linkistä näkisi ketkä ehdokkaista kannattivat lakia? Saapahan selville ainakin ne ehdokkaat joita en aio äänestää. :)

EDIT: Löytyi jo, kunhan vähän jaksoi klikkailla.
Laittaisitko linkkiä, että näkisi muutkin ne petolliset ehdokkaat, jotka pilaavat tämän yhteiskunnan?

1525.2.2009 21:41

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Haisku:
Mistäköhän linkistä näkisi ketkä ehdokkaista kannattivat lakia? Saapahan selville ainakin ne ehdokkaat joita en aio äänestää. :)

EDIT: Löytyi jo, kunhan vähän jaksoi klikkailla.
Laittaisitko linkkiä, että näkisi muutkin ne petolliset ehdokkaat, jotka pilaavat tämän yhteiskunnan?
Linkkiä äänestyksen tulokseen. On taas jännä nähdä kuinka Sanomissa paukuteltiin että kaikki vihreät vastustavat ehdotusta. Ja kuinkas kävikään. Kahdekan äänesti "Jaa" ja viisi "Ei". Mm. Heidi Hautala puhui lain jäädyttämisen puolesta, mutta äänesti kuitenkin sen jatkokäsittelyyn. Ei käy yksiin puheet ja teot politiikassa.

1625.2.2009 22:04

Miksei tätä rajattu vain työpaikalle? Miksi tähän piti väkisin sisällyttää vielä yhteisötilaajat eli mm. nämä verkkoaan hallinnoivat taloyhtiöt, kirjastot ja yliopistot?

1725.2.2009 22:24

Mihinkähän tämä mahtaa johtaa. Kohtahan varmaan vaaditaan oikeutta työantajalle lukea työntekijöidensä sähköposti.

Tuleeko Suomesta "EUROOPAN KIINA". siltä alkaa pikku hiljaa vaikuttaa.

Jotenkin tuntuu siltä, että Jeremy Rifkinin kauhuskennaario tuteutuu ensimmäisenä Suomessa. Jeremy Rifkin kirjoitti kirjan: Maailma yhtiöiden valllassa. Siinä kirjassa kerrotaan miten yritykset kiristävät pikku hiljaa itselleen suuremmat valtuudet mitä poliiseilla koskaan tulee olemaan.

1825.2.2009 22:28
masa92
Inactive

No eipä näytä Kurikasta sikiävän ketään asiallista ihmistä. Minunlaisia kukkahattutätejä, Nokian johtajia ja Miedon Juhia, jotka kaikki kannattavat lakia. :)

1925.2.2009 23:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy:
jep, alkaa nimitys kansanedustaja olla aika harhaanjohtava....
Jos vain noin 60% äänioikeutetuista äänestää, niin kuvaamasi tilanne pääsee syntymään helpostikin. Noista äänestäneistäkin on suuri enemmistö vieläpä äänestänyt väärin, koska huonoja lakeja säädetään ja aina vain hullumpia ehdotetaan.

Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

2025.2.2009 23:56

Lukekoot mun puolestani mun sähköpostit, eipä oo mitään salattavaa. Toisaalta jos yksikin rikos tällä hommalla saa estettyä niin ei ollut turhaa. Siispä lopputulos on yks hailee.

2126.2.2009 0:30

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti thejammy:
jep, alkaa nimitys kansanedustaja olla aika harhaanjohtava....

Tuo on ollut harhaanjohtava nimitys jo vuosikaudet. Ja mitä tulee Lex Nokiaan, hyväksytään se vikoineen päivineen aivan kuten Lex KArpelakin. Nokia on jo maksanut laista, enää virallinen/julkinen hyväksyntä puuttuu =(

2226.2.2009 8:22

"Matkapuhelinyhtiö Nokian toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo sanoo, että Nokia ei ole lähdössä Suomesta."

Aika mielenkiintoinen jäännös oli enää iltalehden etusivulla. Lex Nokiasta ei sanaakaan eikä suoraa linkkiä keskusteluun, joka kysyi
"Onko Lex Nokiasta noussut liian suuri kohu?" Johtuisikohan miljoonasta vastauksesta että "EI OLE TARPEEKSI SUURI!".

Aika mielenkiintoinen tapaus tämäkin. Yleensä "polttavat" aiheet niin kuin Madonnan konsertti pysyy samalla otsikolla useamman päivän etusivulla :D

2326.2.2009 10:01

Voi olla, että aamuväsymyksessä katsoin äänestyksen tietoja väärin, mutta näyttäisi Kasvi "kiivaasta" vastustuksesta huolimatta äänestäneen Jaa:ta. Ei näytä suomalainen rehellisyys toteutuvan politiikassa. Vaan onhan se jo nähty ettei Suomi enää mikään kansandemokratia. No eipä sitä kohta ole juuri aikaa murehtiakkaan kun saavat vielä eläkeiän nostettua.

Kristiina Halkola lauloi jo 60 -luvulla, että "missä on se rahan mahti, joka puuttuu kansalta?"

2426.2.2009 10:24

Voi olla ihan strategisesti järkevää äänestää tässä vaiheessa pohjaesityksen puolesta, vaikka olisikin vastustamassa lakia varsinaisessa äänestyksessä ensi viikolla. Lain pöydälle jääminen vaatii vain 15 vastustavaa ääntä lisää ja niiden saaminen voi olla helpompaa kun pohjaesitys on mahdollisimman törkeä.

Tosin näiden läpimenoon nyt tuppaa riittämään se, että kaksi pääpuoluetta kannattaa. Toivottavasti muutama ihminen lisää oppii, että eduskuntavaaleissä äänestetään oikeasti puoluetta, vaikka siihen lappuun vain yhden ehdokkaan nimi laitetaankin. Kansa saa mitä tilaa, vaikkei edes oikeastaan tiedä, mitä on vaaleissa tilaamassa...

2526.2.2009 15:16

Lainaus:
Voi olla, että aamuväsymyksessä katsoin äänestyksen tietoja väärin, mutta näyttäisi Kasvi "kiivaasta" vastustuksesta huolimatta äänestäneen Jaa:ta.

Kasvi kyllä äänesti lakia vastaan. Katsoitko nyt ihan oikeasta kohtaa? :)

2626.2.2009 15:23

Onhan se helppo kansanedustajana äänestää lakia kun lakia sisään kun 8 vuotta vaan selviää eduskunnassa niin 3 tonnin eläkkeet alkaa juosta ja sillä rahamäärällä nyt elelee jo kohtalaisesti muutenkin..

2726.2.2009 15:25

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Spion^:
Onhan se helppo kansanedustajana äänestää lakia kun lakia sisään kun 8 vuotta vaan selviää eduskunnassa niin 3 tonnin eläkkeet alkaa juosta ja sillä rahamäärällä nyt elelee jo kohtalaisesti muutenkin..
Aivan ja kun sitä verataan vaikka työttömään joka saa n. 550€/kk...

2826.2.2009 15:35

Lainaus:

Aivan ja kun sitä verataan vaikka työttömään joka saa n. 550€/kk...
Pikkasen asiasta poiketen, samalla on helppo nostaa eläkeikää ylöspäin kun itse selviää kumminkin 8 vuodella ja saa täydet eläkkeet. Sama se on mitä vanha tehdastyöläinen marisee, minä olen kansanedustaja ja hyvällä tuurilla eläkkeellä ennen 30 ikävuotta- tyyliin:D Ei voi muuta todeta kun hyvä Suomi ja maan viisas hallitus!

2926.2.2009 19:22

Uskomatonta jos tämä menee tässä laajuudessaan läpi! Siinä ei ole kyse mitenkään kansan edusta. Sen vielä ymmärtää, että yritys haluaa tarvittassa mahdollisuuden seurata sähköpostiliikennettään, mutta mihinkään muuhun tuota ei voi millään järkiperäisellä syyllä käyttää. Onko Suomi poliisivaltio, jossa kansalla ei ole mitään valtaa? Jos on, niin siinä tapauksessa Irwinin sanoin; "haistakaa paska koko valtiovalta..."

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.2.2009 @ 19:23

ystävällisin terveisin, jehu

3027.2.2009 10:21

Lainaus:
Lainaus:
Voi olla, että aamuväsymyksessä katsoin äänestyksen tietoja väärin, mutta näyttäisi Kasvi "kiivaasta" vastustuksesta huolimatta äänestäneen Jaa:ta.

Kasvi kyllä äänesti lakia vastaan. Katsoitko nyt ihan oikeasta kohtaa? :)
Tarkemmin kun silmäilin niin äänesti tosiaan ensimmäisessä äänestyksessä vastaan, mutta 1. ja 3. lakiesityksen puolesta, jotka siis myös nähtävästi liittyvät samaan asiaan.

3128.2.2009 12:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Mynthon:
Miksei tätä rajattu vain työpaikalle? Miksi tähän piti väkisin sisällyttää vielä yhteisötilaajat eli mm. nämä verkkoaan hallinnoivat taloyhtiöt, kirjastot ja yliopistot?
Alkaa vähän tuntua siltä että herrat isot herrat saavat lisää oikeuksia. Kohta saa työnantaja oikeuden lukea sähköpostinkin kun epäillään yrityssalaisuuksia. TÄlläkö tämä mukamas ratkeaa, ottakaa muistitikku ja pankaa sille ne yrityssalaisuudet, tää urkintalaki on vaan hra iso herran mieleen.

Jos työnantaja ei saa lukea viestiä, mistä hän tietää kerrotaanko tässä kuinka päivä kului vai millä yhtiö seuraavaksi tekee rahaa.

Kysymys. Mistä johtuu että eduskunnan "tärkeät" henkilöt saavat eniten rahaa, mutta me ketkä teemme oikeita töitä saamme vähemmän rahaa ja sitten meidät potkitaan ulos kun olemme liian kallista työvoimaa? Kyllä pelaa eduskunta omaan pussiinsa niin rankasti....

Matti Näsän sanoin
"siis mua ei huvita enää nii mikään"

Irwinin sanoin
"haistakaa paska koko valtiovalta ette osaa muuta kuin verottaa"
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 28.2.2009 @ 12:32

321.3.2009 14:33

Kertaan tässä itsestäänselvyyksiä mutta kumminkin..

Kansa on taas osoittanut voimansa, mitään ei tehdä ja jos joku selvästi oikeuksiamme polkeva lakiehdotus menee eteenpäin niin mitään ei tehdä vaan hiljaa hyväksytään kaikki mitä herrat ehdottaa.

331.3.2009 15:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Quiote:
Kertaan tässä itsestäänselvyyksiä mutta kumminkin..

Kansa on taas osoittanut voimansa, mitään ei tehdä ja jos joku selvästi oikeuksiamme polkeva lakiehdotus menee eteenpäin niin mitään ei tehdä vaan hiljaa hyväksytään kaikki mitä herrat ehdottaa.
Iltalehdessä oli hyvin tilannetta kuvaava uutinen kansanvallasta ja se toteutumisesta Suomessa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200903019166729_uu.shtml

Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....
Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä Samsung kaappaa Applen idean? Galaxy S8:aan ei tule kotinäppäintä (8.12.2016 17:41)
Ensi vuoden alussa julkaistaviin Galaxy S8 -sarjan älypuhelimiin on tulossa koko etualan kattava näyttö, kertoo Bloomberg. Applenkin on huhuttu kehittävän vastaavaa älypuhelinta ensi vuodeksi. ....
1 kommentti
Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä Tulevaisuus tulee: BBC testaa Ultra HD -videon jakelua netissä (8.12.2016 15:20)
YouTube ja Netflix ovat olleet edelläkävijöitä Ultra HD -sisältöjen verkkojakelun testauksessa, mutta hiljalleen myös muut palveluntarjoajat ovat aloittaneet omat testinsä. Tuoreimpana esimerkkinä ....
YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – Se ei riitä YouTube maksoi muusikoille yli miljardi dollaria – "Se ei riitä" (8.12.2016 14:55)
Taylor Swift ja monet muut artistit ovat kritisoineet voimakkaasti YouTubea ja Spotifyta siitä, että ne mahdollistavat musiikin kuuntelemisen täysin ilmaiseksi. Molemmissa tapauksissa artistit ....
4 kommenttia

Uutisarkisto