*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yhdysvalloissa 6,4 miljoonaa ilman digiboksia, lähetykset loppuvat vasta huomenna!

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 16.2.2009 08:19 Kommentteja (9)

Yhdysvalloissa 6,4 miljoonaa ilman digiboksia, lähetykset loppuvat vasta huomenna! Jos Suomessa oli aikoinaan ongelmia digisiirtymän kanssa, niin Yhdysvalloissa niitä vasta onkin. Alkuperäisen aikataulun mukaan siirtyminen antenniverkoissa pelkkiin digilähetyksiin oli ajoitettu huomiselle, mutta kappas, 6,4 miljoonaa kotitaloutta onkin vielä ilman digiviritintä. Asiasta uutisoi eilen muun muassa MTV3.fi.
Maan edustajainhuone päätti hetki sitten siirtää täydellisen digisiirtymän määräaikaa huomisesta kesäkuun 12. päivään. Useat televisio-operaattorit etenevät kuitenkin alkuperäisen aikataulun mukaan, koska analogisten lähetysten jatkaminen kävisi heidän mukaansa turhan paljon kukkarolle.

Liittovaltion tietoliikennevirasto FCC:n julkaiseman dokumentin (PDF) mukaan 491 televisio-operaattoria haki poikkeuslupaa lopettaa analogiset lähetykset suunnitelmien mukaisesti tässä kuussa. Luvan hakijoista sai 368.

Ongelmaksi digisiirtymässä on koettu muun muassa valtion myöntämä liian pieni, 1,5 miljardin dollarin, avustuspaketti, joka loppui kesken ennen aikojaan. Tämä aiheutti muun muassa sen, että vähävaraisille luvatut 40 dollarin alennuskupongit, joita voi käyttää digisovittimien hankintaan, loppuivat kesken. Kuponkeja tarvitaan lisää ainakin 3,7 miljoonaa. Vaikka lisävarat on myönnetty, arvioidaan puuttuvien kuponkien postittamisen kestävän kuukausia.

Huomenna televisio pimenee rapakon takana siis useissa kodeissa. Ongelma ei ilmene ainoastaan saippuasarjojen väliin jäämisenä, vaan asiaan liittyy myös turvallisuusriski. "On ongelma, jos meitä kohtaa esimerkiksi vakava luonnonmullistus, eikä kaikilla ole televisiota, josta saisi tietoa", neuvonantaja Christopher Murray kuluttajajärjestö Consumer Unionista valittelee.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

116.2.2009 8:43
admins
Inactive

Ylen propakandaa. Oikea otsikko olisi, miljoonat ilman ilmaista digiboksia. Samoin olisi suomesta voitu kirjoittaa. Analogiset lähetyksset loppuvat suomesta, kellään ei ole digiboksia.
Amerikassa saa ilmaisen digiboksin, kaupasta saa rahalla.

216.2.2009 9:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti admins:
Ylen propakandaa. Oikea otsikko olisi, miljoonat ilman ilmaista digiboksia. Samoin olisi suomesta voitu kirjoittaa. Analogiset lähetyksset loppuvat suomesta, kellään ei ole digiboksia.
Amerikassa saa ilmaisen digiboksin, kaupasta saa rahalla.
Niinno, "ilmaista" digiboksia ei olekaan. Olen itse asiassa ihan tyytyväinen, että jokainen joutui Suomessa miettimään omat tarpeensa digiboksin suhteen ihan itse kuin niin, että jokainen meistä olisi kustantanut jokaiselle meistä, verorahoista, 30 euron digiboksin (tuota kuponkia ei voi käyttää osamaksuna parempiin bokseihin).

316.2.2009 10:38

Lainaus:
Huomenna televisio pimenee rapakon takana siis useissa kodeissa. Ongelma ei ilmene ainoastaan saippuasarjojen väliin jäämisenä, vaan asiaan liittyy myös turvallisuusriski. "On ongelma, jos meitä kohtaa esimerkiksi vakava luonnonmullistus, eikä kaikilla ole televisiota, josta saisi tietoa", neuvonantaja Christopher Murray kuluttajajärjestö Consumer Unionista valittelee.

Eiköhän siellä trailerparkissa ole edes yhdellä digiboksi, varmasti kertoo sitten muille.

416.2.2009 11:35

Mutta oikeesti voi olla ongelma kun sohvaperunat lähtee ulos ja pistää ranttaliksi. Kun ei tv:stä tuu aivoja turruttavaa paskaa. Vaan.. hei nyt alkaa maikkarilla ostostv nähään.

516.2.2009 14:37

Eipä näytä digiboxi aikaan siirtyminen olevan helppoa rapakon takan.

616.2.2009 15:42

mä kun innolla oottelen että millon tulee ne ensimmäiset uutiset siitä että joku haastaa tv yhtiöt oikeuteen tosta digisiirtymästä.

ei ainakaan vielä ole mitään kantautunut suomeen asti. vai onko?

717.2.2009 20:23
Hybridi
Inactive

Ompas siellä ongelmia... =) meillä menee hyvin...

(Ja minä kun luulin että Amerikassa on jo siirrytty aikaa sitten ennen meitä DigiTV:hen...) :O

817.2.2009 22:23

kukaan ei vain ole viellä uskaltanut haastaa valtiota ja yleä oikeuteen tv lähetysten digitalisoimisen takia,siinä PAKOTETTIIN kansalaiset ostamaa digi-sovitin,JOLET OSTANUT SOVITINTA NIIN ET NÄHNYT EDES UUTISIA. eikös tämä ole sitä lainvastaista toimintaa valtion ja ylen taholta???? kukahan oikein lopulta junaili koko jutun,,,nokia sony,toshiba,vai joku muu laitevalmistaja lobbareidensa avulla,,,,oli miten oli rahaa tuli joillekkin

918.2.2009 8:06

Samalla periaatteellahan pakotetaan ihmiset ylipäätään ostamaan televisio, jos halutaan nähdä tv-lähetyksiä. KYLLÄ NIIDEN PITÄÄ ILMAN KAIKENMAAILMAN KUVARADIOITA NÄKYÄ MEILLÄKIN!

Ei autoillakaan voi ilman auton hankintaa jne. Käsittääkseni radio on edelleen se ykkösvaihtoehto mm. poikkeustilan, luonnonkatastrofin tai vastaavan tiedottamisessa, koska tv-asemat / -lähetykset ovat kohtuullisen herkkiä häiriöille useissa kriisitilanteissa, mutta joku radioantenni yleensä on pystyssä, että viesti saadaan kulkemaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset Mitä uutta Netflixistä löytyy? HIGH.FI kertoo kaikki uusimmat lisäykset (9.12.2016 16:51)
Uutisvahtipalvelu HIGH.FI:hin on tänään lisätty uusi sisältökategoria. Vaikka päivitys on periaatteessa pieni, saattaa siitä olla keskimääräistä enemmän iloa palvelun käyttäjille. Palvelun ....
Näin estät henkilöitä WhatsAppissa Näin estät henkilöitä WhatsAppissa (9.12.2016 14:01)
Mikäli et halua enää vastaanottaa puheluita tai tekstiviestejä WhatsApp-kontaktiltasi, voit estää yhteystiedon erittäin helposti. Kun asetat henkilölle eston WhatsAppissa, hän ei enää näe viimeksi ....
Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
3 kommenttia

Uutisarkisto