*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yhdysvalloissa 6,4 miljoonaa ilman digiboksia, lähetykset loppuvat vasta huomenna!

Kirjoittaja Lauri Jämsä @ 16.2.2009 08:19 Kommentteja (9)

Yhdysvalloissa 6,4 miljoonaa ilman digiboksia, lähetykset loppuvat vasta huomenna! Jos Suomessa oli aikoinaan ongelmia digisiirtymän kanssa, niin Yhdysvalloissa niitä vasta onkin. Alkuperäisen aikataulun mukaan siirtyminen antenniverkoissa pelkkiin digilähetyksiin oli ajoitettu huomiselle, mutta kappas, 6,4 miljoonaa kotitaloutta onkin vielä ilman digiviritintä. Asiasta uutisoi eilen muun muassa MTV3.fi.
Maan edustajainhuone päätti hetki sitten siirtää täydellisen digisiirtymän määräaikaa huomisesta kesäkuun 12. päivään. Useat televisio-operaattorit etenevät kuitenkin alkuperäisen aikataulun mukaan, koska analogisten lähetysten jatkaminen kävisi heidän mukaansa turhan paljon kukkarolle.

Liittovaltion tietoliikennevirasto FCC:n julkaiseman dokumentin (PDF) mukaan 491 televisio-operaattoria haki poikkeuslupaa lopettaa analogiset lähetykset suunnitelmien mukaisesti tässä kuussa. Luvan hakijoista sai 368.

Ongelmaksi digisiirtymässä on koettu muun muassa valtion myöntämä liian pieni, 1,5 miljardin dollarin, avustuspaketti, joka loppui kesken ennen aikojaan. Tämä aiheutti muun muassa sen, että vähävaraisille luvatut 40 dollarin alennuskupongit, joita voi käyttää digisovittimien hankintaan, loppuivat kesken. Kuponkeja tarvitaan lisää ainakin 3,7 miljoonaa. Vaikka lisävarat on myönnetty, arvioidaan puuttuvien kuponkien postittamisen kestävän kuukausia.

Huomenna televisio pimenee rapakon takana siis useissa kodeissa. Ongelma ei ilmene ainoastaan saippuasarjojen väliin jäämisenä, vaan asiaan liittyy myös turvallisuusriski. "On ongelma, jos meitä kohtaa esimerkiksi vakava luonnonmullistus, eikä kaikilla ole televisiota, josta saisi tietoa", neuvonantaja Christopher Murray kuluttajajärjestö Consumer Unionista valittelee.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

116.2.2009 8:43
admins
Inactive

Ylen propakandaa. Oikea otsikko olisi, miljoonat ilman ilmaista digiboksia. Samoin olisi suomesta voitu kirjoittaa. Analogiset lähetyksset loppuvat suomesta, kellään ei ole digiboksia.
Amerikassa saa ilmaisen digiboksin, kaupasta saa rahalla.

216.2.2009 9:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti admins:
Ylen propakandaa. Oikea otsikko olisi, miljoonat ilman ilmaista digiboksia. Samoin olisi suomesta voitu kirjoittaa. Analogiset lähetyksset loppuvat suomesta, kellään ei ole digiboksia.
Amerikassa saa ilmaisen digiboksin, kaupasta saa rahalla.
Niinno, "ilmaista" digiboksia ei olekaan. Olen itse asiassa ihan tyytyväinen, että jokainen joutui Suomessa miettimään omat tarpeensa digiboksin suhteen ihan itse kuin niin, että jokainen meistä olisi kustantanut jokaiselle meistä, verorahoista, 30 euron digiboksin (tuota kuponkia ei voi käyttää osamaksuna parempiin bokseihin).

316.2.2009 10:38

Lainaus:
Huomenna televisio pimenee rapakon takana siis useissa kodeissa. Ongelma ei ilmene ainoastaan saippuasarjojen väliin jäämisenä, vaan asiaan liittyy myös turvallisuusriski. "On ongelma, jos meitä kohtaa esimerkiksi vakava luonnonmullistus, eikä kaikilla ole televisiota, josta saisi tietoa", neuvonantaja Christopher Murray kuluttajajärjestö Consumer Unionista valittelee.

Eiköhän siellä trailerparkissa ole edes yhdellä digiboksi, varmasti kertoo sitten muille.

416.2.2009 11:35

Mutta oikeesti voi olla ongelma kun sohvaperunat lähtee ulos ja pistää ranttaliksi. Kun ei tv:stä tuu aivoja turruttavaa paskaa. Vaan.. hei nyt alkaa maikkarilla ostostv nähään.

516.2.2009 14:37

Eipä näytä digiboxi aikaan siirtyminen olevan helppoa rapakon takan.

616.2.2009 15:42

mä kun innolla oottelen että millon tulee ne ensimmäiset uutiset siitä että joku haastaa tv yhtiöt oikeuteen tosta digisiirtymästä.

ei ainakaan vielä ole mitään kantautunut suomeen asti. vai onko?

717.2.2009 20:23
Hybridi
Inactive

Ompas siellä ongelmia... =) meillä menee hyvin...

(Ja minä kun luulin että Amerikassa on jo siirrytty aikaa sitten ennen meitä DigiTV:hen...) :O

817.2.2009 22:23

kukaan ei vain ole viellä uskaltanut haastaa valtiota ja yleä oikeuteen tv lähetysten digitalisoimisen takia,siinä PAKOTETTIIN kansalaiset ostamaa digi-sovitin,JOLET OSTANUT SOVITINTA NIIN ET NÄHNYT EDES UUTISIA. eikös tämä ole sitä lainvastaista toimintaa valtion ja ylen taholta???? kukahan oikein lopulta junaili koko jutun,,,nokia sony,toshiba,vai joku muu laitevalmistaja lobbareidensa avulla,,,,oli miten oli rahaa tuli joillekkin

918.2.2009 8:06

Samalla periaatteellahan pakotetaan ihmiset ylipäätään ostamaan televisio, jos halutaan nähdä tv-lähetyksiä. KYLLÄ NIIDEN PITÄÄ ILMAN KAIKENMAAILMAN KUVARADIOITA NÄKYÄ MEILLÄKIN!

Ei autoillakaan voi ilman auton hankintaa jne. Käsittääkseni radio on edelleen se ykkösvaihtoehto mm. poikkeustilan, luonnonkatastrofin tai vastaavan tiedottamisessa, koska tv-asemat / -lähetykset ovat kohtuullisen herkkiä häiriöille useissa kriisitilanteissa, mutta joku radioantenni yleensä on pystyssä, että viesti saadaan kulkemaan.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

The Pirate Bay varastaa tietokoneesi virtuaalivaluuttalouhintaan – Näin estät sen The Pirate Bay varastaa tietokoneesi virtuaalivaluuttalouhintaan – Näin estät sen (22.9.2017 12:25)
The Pirate Bayssä käyneet ovat saattaneet pistää merkille, että sivustolle on lisätty uusi JavaScript-sovellus, joka hyödyntää sivustolla vierailevien käyttäjien tietokoneiden laskentatehoa ....
1 kommentti
iPhone 8 pistettiin osiin – Tällaisia komponentteja puhelimen sisältä löytyy iPhone 8 pistettiin osiin – Tällaisia komponentteja puhelimen sisältä löytyy (22.9.2017 11:50)
Applen viime viikolla esittelemien iPhone 8- ja iPhone 8 Plus -älypuhelimien myynti on alkanut. Tuttuun tyyliin tee-se-itse-fiksareille suunnattu iFixit-sivusto on ollut hereillä ja hyökännyt ....
Kiinan hakukonejätti aikoo kiriä Yhdysvaltojen ohi itsestään ajavissa autoissa Kiinan hakukonejätti aikoo kiriä Yhdysvaltojen ohi itsestään ajavissa autoissa (22.9.2017 10:42)
Kiinan hakukonemarkkinoita suvereenisti hallitseva Baidu on ilmoittanut perustavansa 1,52 miljardin dollarin arvoisen rahaston, jonka on määrä sijoittaa rahaa seuraavan kolmen vuoden aikana ....
CCleaner-haittaohjelmalla hyökättiin teknologiayritysten verkkkoihin CCleaner-haittaohjelmalla hyökättiin teknologiayritysten verkkkoihin (22.9.2017 09:56)
Aiemmin tällä viikolla selvisi, että huippusuosittuun CCleaner-puhdistustyökaluun oli ujutettu haittaohjelma. Ohjelman versionumeroon 5.33 istutettiin haittaohjelma ilmeisesti tietomurron avulla, ....
Netflixille tulossa uusi Marvel-sarja – traileri julkaistiin Netflixille tulossa uusi Marvel-sarja – traileri julkaistiin (21.9.2017 21:43)
Netflix julkaisi trailerin tulevasta The Punisher -sarjasta. Frank Castlea eli Punisheria esittää Jon Bernthal (mm. The Walking Dead, The Wolf of Wall Street ja Sicario). Hahmosta saatiin ....

Uutisarkisto