*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

EFF ja Apple taistelevat iPhonen jailbreak-oikeuksista

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 14.2.2009 17:13 Kommentteja (20)

EFF ja Apple taistelevat iPhonen jailbreak-oikeuksista Applen iPhone-matkapuhelimissa on useita erilaisia ohjelmallisia ja laitteistoon rakennettuja suojausmekanismeja, joiden on tarkoitus mm. estää SIM-lukituksen purkaminen ja omien epävirallisten ohjelmien ajaminen puhelimessa.
Yhdysvalloissa näiden suojauksien kiertäminen on monilta osin laitonta, koska maassa voimassa oleva DMCA-laki kieltää kyseisten suojausten kiertämiseen käytettyjen työkalujen käytön ja levittämisen. Kuluttajien oikeuksia ja sananvapautta puolustava EFF (Electronic Frontier Foundation) haluaa tähän tilanteeseen kuitenkin nyt muutoksen ja järjestö onkin jättänyt tekijänoikeusasioista päättävälle lautakunnalle muutosehdotuksen, joka sallisi iPhonejen jailbreakkauksen.

EFF:in mukaan kuluttajilla on oikeus muokata hankkimiaan laitteita ns. fair-use-oikeuden perusteella. Järjestön mukaan laitteiden muokkaaminen helpottaa uusien innovaatioiden tekemistä, kun ihmiset voivat kokeilla asioita vapaammin. SIM-lukituksen purkaminen puolestaan avaisi matkapuhelinoperaattoreiden välistä kilpailua, joka toisi todennäköisesti parempia matkapuhelinliittymiä kuluttajille.

Apple ei ole kuitenkaan kovin mielissään EFF:in tukemasta muutoksesta, vaan Applen mukaan EFF:in ehdotus tukahduttaisi puhelimen ympärillä tapahtuvat innovaatiot, jonka lisäksi muutos olisi haitallinen puhelimille, sen ohjelmistomyynnille sekä kuluttajille.

Apple pelkää esim. luvattomien ohjelmakopioiden suosion kasvavan, jos kuluttajat voivat hankkia iPhonessa ajettavat ohjelmat täysin vapaasti. Ongelma ei kosketa ainoastaan Applea, sillä jailbreak-käsittelyn jälkeen iPhonella voi pelata sopivan emulaattorin kanssa esim. NES-pelejä, joiden alkuperäiset kehittäjät eivät saa tästä toiminnasta rahallista korvausta.

Applen jättämässä vastineessa (PDF) kerrotaan monista riskeistä, joita muokatun puhelimen omistajat voivat kohdata. Yksi näistä on puhelimen ylikuumentuminen, jota ei välttämättä estetä tarpeeksi hyvin epävirallisissa ohjelmissa. Tämän takia puhelin voi vahingoittua pysyvästi, kun ylikuumentunut puhelin ei sammuta itseään kriittisellä hetkellä.

Mahdollisesti tapahtuvien ongelmien lisäksi Applelle on koitunut jo taloudellista vahinkoa jailbreikatuista iPhoneista, kun jailbreikattuja iPhoneja käyttävät kuluttajat ovat ottaneet jailbreikkauksen takia aiheutuneista ongelmista yhteyttä Applen tukeen. Ongelmia on aiheuttanut myös ohjelmien oma virheraportointiominaisuus, joka esim. erään ohjelman kohdalla aiheutti yli 1,6 miljoonaa turhaa virheraporttia, kun 10 000 jailbreakattua iPhonea otti jatkuvasti yhteyttä Applen palvelimille.

Applen mukaan DMCA-lakiin tehtävät muutokset eivät edes auttaisi nykyistä tilannetta, koska nykyään monet iPhonen murtamiseen tarkoitetut jailbreak-ohjelmat sisältävät ohjelmakoodia, jonka tekijänoikeudet kuuluvat Applelle. Täten näiden ohjelmien jakelu rikkoo sekä DMCA- että tekijänoikeuslakeja, joten pelkkä DMCA-lain muutos ei tekisi näistä ohjelmista laillisia.

Edellinen Seuraava  

20 kommenttia

114.2.2009 18:32

Itse en ole ostanut elämäni aikana yhtään Applen tuotetta, enkä tule jatkossakaan ostamaan. Näin ei tarvitse tanssia Applen sanoitusten mukaan.

214.2.2009 19:33
masa92
Inactive

Niin no, jos haluaa pysyä siinä Vistassa, jossa ei pahimmassa tapauksessa edes ajureita saa toimimaan. Olen kuullut, että joissakin yrityksissä on useita, ihan toimivia, lisälaitteita jouduttu vaihtamaan, koska eivät ole Vista yhteensopivia. Kyllä Apple loistavia tuotteita tekee, mutta tämä rajoitukset pitäisi kyllä poistaa!

314.2.2009 19:47

Lainaus:
Järjestön mukaan laitteiden muokkaaminen helpottaa uusien innovaatioiden tekemistä, kun ihmiset voivat kokeilla asioita vapaammin.
Eikös suurinta osaa oikeasti tarpeellisista "kokeiluista" saa suoritettua tuon Applen SDK:n kanssa sitten? Se tietysti vaatii OSX:n toimiakseen, mutta silti. Sillä eihän tuo jailbreakaus tee muuta kuin salli kolmannen osapuolen allekirjoittamattoman softan ajon, joka periaatteessa on täysin sama kuin AppStoresta ladattu ohjelma, ilman Applen omia tarkastuksia.

414.2.2009 20:41

"Applen jättämässä vastineessa kerrotaan monista riskeistä, joita muokatun puhelimen omistajat voivat kohdata. Yksi näistä on puhelimen ylikuumentuminen, jota ei välttämättä estetä tarpeeksi hyvin epävirallisissa ohjelmissa."


HUH HUH! Joko MyPhonyn käyttis on syvältä tai sitten Apple kusettaa oikein olan takaa. Vai onko _joka_ ohjelmassa oma koodinpätkä jolla valovotaan puhelimen lämpötiloja. Eikös toiminta kuuluisi käyttöjärjestelmälle eikä jokaiselle softalle.

Koko Applen touhu haisee ja kauas.

514.2.2009 20:53

Lainaus:
Niin no, jos haluaa pysyä siinä Vistassa, jossa ei pahimmassa tapauksessa edes ajureita saa toimimaan. Olen kuullut, että joissakin yrityksissä on useita, ihan toimivia, lisälaitteita jouduttu vaihtamaan, koska eivät ole Vista yhteensopivia. Kyllä Apple loistavia tuotteita tekee, mutta tämä rajoitukset pitäisi kyllä poistaa!
Tuo taas ei liittynyt mitenkään uutiseen. Oletko kuullut, että monet lisälaitteet eivät ole ikinä edes toimineet Applen tietokoneiden kanssa? Jos yritys päättää heittää sen NIIN kauhean Windowsin pois, ja vaihtaa Applen tuotteisiin, niin usein täytyy myös oheislaitteet vaihtaa, eli turhaa kitinää taas sieltä Omenan uumenista.

Itse uutiseen; Itse kyllä olen myös sitä mieltä, että puhelin pitäisi voida jailbreakata ihan laillisesti, ja mieluiten jopa valmistajan omilla ohjelmistoilla. SIM-lukituksen poistoa en kuitenkaan kannata, koska operaattorin kanssa on nimenomaan tehty sopimus asiasta, ja sopimuksia ei voi laillisesti kiertää. Jos joku yritys haluaa myydä tuotettansa vain jonkin tietyn operaattorin kautta, se lienee ihan sallittua... Ei sillä että Soneran iPhone-monopoli olisi hyvä asia.

614.2.2009 21:31

Hah, iPhone ylikuumenee joo. :D

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masa92:
Niin no, jos haluaa pysyä siinä Vistassa, jossa ei pahimmassa tapauksessa edes ajureita saa toimimaan. Olen kuullut, että joissakin yrityksissä on useita, ihan toimivia, lisälaitteita jouduttu vaihtamaan, koska eivät ole Vista yhteensopivia. Kyllä Apple loistavia tuotteita tekee, mutta tämä rajoitukset pitäisi kyllä poistaa!

Ahahahahahaha. Aaaaaaahahahahahahaha. Ahahahahahaha. Miten musta tuntuu että Vistassa toimii paaaaaaaaljon enemmän laitteita kun siinä sun rakkaassa OS X:ssä :D

714.2.2009 23:15

Lainaus:
Hah, iPhone ylikuumenee joo. :D

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masa92:
Niin no, jos haluaa pysyä siinä Vistassa, jossa ei pahimmassa tapauksessa edes ajureita saa toimimaan. Olen kuullut, että joissakin yrityksissä on useita, ihan toimivia, lisälaitteita jouduttu vaihtamaan, koska eivät ole Vista yhteensopivia. Kyllä Apple loistavia tuotteita tekee, mutta tämä rajoitukset pitäisi kyllä poistaa!

Ahahahahahaha. Aaaaaaahahahahahahaha. Ahahahahahaha. Miten musta tuntuu että Vistassa toimii paaaaaaaaljon enemmän laitteita kun siinä sun rakkaassa OS X:ssä :D
Jep. Jos ei kerta vistaan löydy ajureita, niin ei varmasti Macillekkaan (et tuota maininnut).

Lisäksi kun tuo Apple lisäilee näitä omia härveleitään, jotka saattavat estää käytön Pcissä. Muutenkin firma on vain sellaisille, jotka haluavat maksaa merkistä/turhasta.

En löydä mitään konkreettisia syitä Appleen siirtymiseen, varsinkin kun jo joku 15' pahinen läpyskä maksaa jo jotain 2500e!?

>Love Vista<

815.2.2009 2:48
Jonathan
Vahvistamaton

> Muutenkin firma on vain sellaisille, jotka haluavat maksaa merkistä/turhasta.

Hmm... missäköhän olin silloin kun hyvä käyttöliittymä ja toimivuus julistettiin turhiksi?

> jo joku 15' pahinen läpyskä maksaa jo jotain 2500e

Tuuman lyhenne on " ei '.

Applen 15" kannettava ei maksa 2500e vaan alkaen 1800e. 17" mallin saa 2500e:lla. Ei ollenkaan liikaa hyvästä työkalusta. 13" kannettavia saa halvemmalla.

915.2.2009 10:46

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
Hmm... missäköhän olin silloin kun hyvä käyttöliittymä ja toimivuus julistettiin turhiksi?
Eihän ne nyt turhia saatika huonoja ole, mutta omenan tuotteiden hinnoissa on vain niin paljon ilmaa, että voi sanoa maksavansa turhasta.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
Applen 15" kannettava ei maksa 2500e vaan alkaen 1800e. 17" mallin saa 2500e:lla. Ei ollenkaan liikaa hyvästä työkalusta. 13" kannettavia saa halvemmalla.
Mutta maksavatpa kuitenkin mansikoita.

1015.2.2009 11:40

jailbreikkaamaan vaan

1115.2.2009 12:07

Onneksi on kolmaskin tie. Valitsemalla Linuxin, vältyt maksamasta rojalteja kummallekaan ahneelle monopoliasemaan pyrkivälle roistofirmalle!

1215.2.2009 13:13

Tilanne on näin hyvä. Luovat tekijät pääsevät tekemään hyviä ohjelmia apple storeen. Monet tekijät kehuvat sitä ja monet saavat miljoonansa sieltä. Nokian sivut ja muut ovat pelkkää sekamelskaa ja tuskin se tulee edes parantumaan.

Jailbreikkaus ei pidä olla laillista kun Apple ei halua. Kunhan se nyt vaa löytyy netistä helposti niin kaikki on hyvin.

1315.2.2009 15:23
Tiksu
Vahvistamaton

" on tuuma, ' on jalka :D

1416.2.2009 16:12

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
> Muutenkin firma on vain sellaisille, jotka haluavat maksaa merkistä/turhasta.

Hmm... missäköhän olin silloin kun hyvä käyttöliittymä ja toimivuus julistettiin turhiksi?

> jo joku 15' pahinen läpyskä maksaa jo jotain 2500e

Tuuman lyhenne on " ei '.

Applen 15" kannettava ei maksa 2500e vaan alkaen 1800e. 17" mallin saa 2500e:lla. Ei ollenkaan liikaa hyvästä työkalusta. 13" kannettavia saa halvemmalla.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=15329
Meinasin näitä tehokkaampia malleja..

Tiiä sitten siinä "hyvästä työkalusta"
Yep>
http://www.amitbhawani.com/blog/Images/A/Apple-iphonevsstone.jpg


Power corrupts

1516.2.2009 22:20

omena sitä omena tätä ja pyh

mikä tässä maksaa
vastaavan tehoisen XP tai linuxilla saa puoleen hintaa ainut että läppärin kyljessä luo Omena

tuo Iphone 3G on ihan kiinosva puhelin n95 8G ja Omnian omistaja olin erittäi kiinostunut Iphone 3G puhelimesta mut paskaan Sonera kytkyyn en lähde en en ja en joten ostin Samsung Omnian

ja Sympian S60 ja Win Mobile 6.1 on huomattavasti monipuolisempi kuin omenan OS joten ei kiitos

samsung viime seen saakka yritti omalla käytiksellä mut uudet Inno V8 vaihtui Sympian S60 ja Omnia Win mobileen

Apple tappo itsensä tolla rajoituksella jossain 360miljoonan jenkeissa toi voi toimia mut ei suomessa AT&T jenkeissä myy Apple

1617.2.2009 18:19
Jonathan
Vahvistamaton

Totta, osa vastaavan tehoisista muun merkkisistäläppäreistä (teho ja hinta eivät ole ainoita ominaisuuksia) on huomattavastikin halvempia, työ mutta niihin ei saa OS X:aa (ilman lisätyötä, joka maksaa). Softa on se minkä takia minä käytän mäkkiä, ei rauta.

Puhe oli siis läppäreistä on jotenkin hämmentävää että siihen sotketaan heti tarkoitushakuinen ja irrelevantti iPhone-vitsi. Yksikään kyseisessä "vertailussa" mainituista ominaisuuksista ei ole ensimmäisten vaatimusten joukossa kun puhutaan *työkalusta*.

Ja että pienemmätkin omppuläppärit "maksavat mansikoita". Raha on hyvin yksilöllinen suure, tonni hyvästä läppäristä ja käyttiksestä ei ole liikaa, mutta ymmärrän että muitakin mielipiteitä on.

Te saatte minun puolestani ostaa aivan vapaasti mitä vain, en koe mitään pakottavaa tarvetta saada muita ostamaan samoja tuotteita kuin minä, jopa päin vastoin. Mutta väiteet "Applen omistajat maksavat turhasta, pelkästä merkistä tai pelkästä ulkonäöstä" tai "Apple on paska (ilman perusteluja, tietenkin)" ovat ovat ainakin yleisessä tapauksessa tuulesta temmattuja.

Jos koette tarvetta selittää miksi ette valitse Applen tuotetta, minä en pyydä selityksiä, käyttäkää kunnollisia argumentteja. Älkää olettako että kaikki muut kokevat ja arvottavat asiat kuten te.

1717.2.2009 18:24
Jonathan
Vahvistamaton

Minun piti vielä sanoa että muidenkin merkkien työkäyttöön tarkoitetut mallit ovat yleensä aika kalliita, mutta ajatukseni katkesi ja ensimmäinen kappale jäi vähän epämääräiseksi.

Mutta eiköhän tämä nyt riitä tästä aiheesta.

1823.2.2009 15:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti masa92:
Niin no, jos haluaa pysyä siinä Vistassa,
Mitä höpiset? Ei minulla ole applea mutta ei se tarkoita että kaipaisin visvaa tai muutakaan M$ tauhkaa koneisiini. En serveriini enkä työpöydilleni. Suck on that.

Lainaus:
Kyllä Apple loistavia tuotteita tekee, mutta tämä rajoitukset pitäisi kyllä poistaa!
<provo>Loisteliaat osat niissä tuotteissa vaikuttavat kopioiduilta.</provo>

197.3.2009 8:33
spam
Vahvistamaton

zje9IQ <a href="http://sxmqfzrwpkkn.com/">sxmqfzrwpkkn</a>, ytdpcrhnsbfr, [link=http://tutsicztikly.com/]tutsicztikly[/link], http://hrzdlutvhfot.com/

2029.6.2010 16:41

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti RoCraft:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
Hmm... missäköhän olin silloin kun hyvä käyttöliittymä ja toimivuus julistettiin turhiksi?
Eihän ne nyt turhia saatika huonoja ole, mutta omenan tuotteiden hinnoissa on vain niin paljon ilmaa, että voi sanoa maksavansa turhasta.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Anonymous User:
Applen 15" kannettava ei maksa 2500e vaan alkaen 1800e. 17" mallin saa 2500e:lla. Ei ollenkaan liikaa hyvästä työkalusta. 13" kannettavia saa halvemmalla.
Mutta maksavatpa kuitenkin mansikoita.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Lara Croft tekee paluun valkokankaalle, Warner Bros julkaisi trailerin Lara Croft tekee paluun valkokankaalle, Warner Bros julkaisi trailerin (20.9.2017 21:12)
Alkuperäisestä Tomb Raider -elokuvasta on aikaa jo yli 15 vuotta, mutta Lara Croftin seikkailut eivät ole vaipuneet unholaan. Warner Bros on julkaissut YouTubessa trailerin uudesta elokuvasta, ....
Microsoftin uusi Xbox One X nyt ennakkotilattavissa Microsoftin uusi Xbox One X nyt ennakkotilattavissa (20.9.2017 20:45)
Microsoft on aloittanut uuden Xbox One X -pelikonsolin ennakkotilaukset, uudestaan, tämän vuoden joulusensonkia silmällä pitäen. Samalla yhtiö on kertonut laajennuksista X:n pelivalikoimaan, ....
HTC:lta tulossa jättimäisiä uutisia – Kaupankäynti osakkeella keskeytettiin HTC:lta tulossa jättimäisiä uutisia – Kaupankäynti osakkeella keskeytettiin (20.9.2017 17:05)
Taiwanilainen teknologiayhtiö HTC on ilmoittanut, että kaupankäynti sen osakkeella keskeytetään huomenna merkittävän uutisen julkaisun takia. Uutinen on selvästi niin suuri, että sillä arvellaan ....
Pokemon Go -pelaajat tarkkana – Uusi tapahtuman käynnistyy aivan pian Pokemon Go -pelaajat tarkkana – Uusi tapahtuman käynnistyy aivan pian (20.9.2017 16:33)
Syyspäiväntasaus on pohjoisella pallonpuoliskolla aivan pian, tarkalleen ottaen se koittaa syyskuun 22. päivänä. Tuona päivänä Aurinko paistaa päiväntasaajalla zeniitistä ja siirtyy pohjoiselta ....
1 kommentti
Tivi: Suomalaisyhtiö lupasi mullistaa tietokoneet – Hakeutui nyt konkurssiin Tivi: Suomalaisyhtiö lupasi mullistaa tietokoneet – Hakeutui nyt konkurssiin (20.9.2017 16:05)
Suomalainen tietotekniikka-alan kasvuyritys Solu Machines Oy on hakeutunut konkurssiin maksukyvyttömyyden takia, uutisoi Tivi. Vielä pari vuotta sitten yhtiö uhkui sisukkaasti mullistavansa ....

Uutisarkisto