*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Melkein aprillipila: Google osti suomalaisen paperitehtaan

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 12.2.2009 10:14 Kommentteja (24)

Melkein aprillipila: Google osti suomalaisen paperitehtaan Viikon oudoimmalta kuulostava uutinen kolahti selaimiin tänään aamulla, kun Stora Enso kertoi myyneensä vuonna 2008 suljetun Summan paperitehtaan yhdysvaltalaiselle nettijätille Googlelle. Google maksoi tehdasalueesta ja sen rakennuksista noin 40 miljoonaa euroa ja kauppa on tarkoitus saattaa päätökseen vuoden 2009 ensimmäisen kvartaalin aikana.
Uutinen ehti aiheuttaa jo mielenkiintoisia spekulaatioita useilla keskustelualueilla ja mediassa muutenkin, kunnes Googlen Suomen maajohtaja Petri Kokko kertoi haastattelussa Uudelle Suomelle, että tiloihin on tarkoitus rakentaa Googlen seuraava data center eli palvelinkeskus. Yhtiö aikoo tiedottaa asiasta lisää "lähiaikoina".

Vuoden 2008 tietojen mukaan Googlella olisi ollut tuolloin 36 data centeriä, joista 19 Yhdysvalloissa, 12 Euroopassa, 3 Aasiassa, yksi Etelä-Amerikassa ja yksi Venäjällä. Varsin huomionarviosta on, että ainakaan vuonna 2008 yhtiöllä ei ollut lainkaan palvelinkeskuksia Pohjoismaissa. Lisäksi voidaan olettaa, että Google ajattelee myös jatkuvasti kasvavaa Venäjän nettimarkkinaa Suomeen sijoittuvalla palvelinkeskuksellaan.

Edellinen Seuraava  

24 kommenttia

112.2.2009 11:55

NO OUTO ON!! :DD Google rulez!! :D

212.2.2009 12:26

Oli pakko almanakasta kyllä kattoo joo aamulla että mikä pila tää ny on...
Ei heti kyllä olis uskonu todeks :)

312.2.2009 12:33

Ehkei Hamina kuolekkaan ihan täysin :)

412.2.2009 12:48

Sinänsä mitään outoa ole. Paperitehtaassa on varmasti erittäin sopivat tilat moiselle serverifarmille. Lisäksi sähkövaatimukset pitäisi olla kunnossa :)

512.2.2009 12:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pain83:
Sinänsä mitään outoa ole. Paperitehtaassa on varmasti erittäin sopivat tilat moiselle serverifarmille. Lisäksi sähkövaatimukset pitäisi olla kunnossa :)
Sama tuli minunkin mieleen...eli tilaa on ja sähkönsyöttökin luulisi olevan hyvällä tolalla. Täytyy kuitenkin sano aettä melkoinen kauppa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.2.2009 @ 12:55

612.2.2009 13:01

Loisto homma!

712.2.2009 13:59

Suurin syy taitaa olla suomen alempi keskilämpötila. Palvelin koneet tarvitsevat paljon jäähdytystä ja mikä on halvempaa ku päästää ulkoilma sisään! :)

812.2.2009 14:04

jos nyt vaikka saisi google earthiin suomen tarkemmaksi. :)

912.2.2009 14:37

Heti alkuun tuli mieleen väärin ajoitettu aprilli pila :p

Ihan hyvä juttu.

1012.2.2009 14:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti finck:
jos nyt vaikka saisi google earthiin suomen tarkemmaksi. :)
Aivan! Ja vielä kun saisi paikkojen lisäys toiminnon toimimaan Suomessakin Google Map sivulla. :)

1112.2.2009 14:58
hentriz
Inactive

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti finck:
jos nyt vaikka saisi google earthiin suomen tarkemmaksi. :)
Aivan! Ja vielä kun saisi paikkojen lisäys toiminnon toimimaan Suomessakin Google Map sivulla. :)

Yep! Tosin ei varmaankaan aivan heti taida toteutua, vaikka kuinka monta palvelinkeskusta tänne tunkisi :-(

Mutta ainahan sopii toivoa :-)

1212.2.2009 15:18

Piti lukee otsikko 3x uusiks kun katoin RSS-feediä :)

1312.2.2009 15:27

Joidenkin mukaan Venäjän markkinoille pyrkii paremmin Google Suomen kautta..Aikamoinen serveriarmeija mahtuu tuonne hehtaarin halliin. Sieltä sitä tekijäoikeuksilla suojattua materiaalia on helppo levittää.


Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

1412.2.2009 15:28

Paljonkohan uppoo tonnekkin valokaapelia? Ja minkäköhän laiset yhteydet muualle maailmaan?

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.2.2009 @ 15:28

1512.2.2009 15:55

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti tkkaisla:
Paljonkohan uppoo tonnekkin valokaapelia? Ja minkäköhän laiset yhteydet muualle maailmaan?

Paljon. En usko että se nostaa muiden yhteyksien nopeuksia, kun luultavasti Googlen yhteydet menee suoraan runkoverkkoon.

1612.2.2009 16:56

mä kun oletin että sedu ois ostanu ton tehtaan ja tehny sinne jonkun superhyper onnela ratkasun.
no meni hyvät tilat hyvään käyttöön loppupeleissä.

taitavat tosin joutua tekemään pienoisia muutoksia tuonne.

1712.2.2009 18:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Jasov:
Suurin syy taitaa olla suomen alempi keskilämpötila. Palvelin koneet tarvitsevat paljon jäähdytystä ja mikä on halvempaa ku päästää ulkoilma sisään! :)
Repesin.

Minäkin aloin kattomaan, että mitä pentelettä tos lukee, mutta ei, jos Guuggeli haluu sen, niin sitten ottavat sen.

1812.2.2009 20:10

Paperitehtaan entinen porukka pikapikaa uudelleenkoulutukseen ja hommiin Googlelle!

1912.2.2009 21:16

Kiitos Google, herätätte kotikaupunkini eloon :D

Hieno juttu, terv. haminalainen.

2013.2.2009 10:10

ja yksi syy tähän varmaankin on että winwind rakentaa parin km sisälle tuulivoimalapuiston, mitä tuo google aikasemminkin hehkuttanut heidän vihreyttään

2114.2.2009 12:52

Jospa tämä poikii Suomelle paremman näkyvyyden Google Earthissa. Hyvin epätodennäköistä, mutta mahdollista. Olis se myös kiva, jos tämän johdosta useampi Youtube-video "aukeaisi" täällä suomessa ilman vippaskonsteja. Kuulostaa mahdottomalta, mutta katotaan.

2217.2.2009 20:29
Hybridi
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Divisor:
NO OUTO ON!! :DD Google rulez!! :D
Joo *reps* hienoa! :D

2317.2.2009 20:31
Hybridi
Inactive

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti finck:
jos nyt vaikka saisi google earthiin suomen tarkemmaksi. :)
Joo... :O jotkut kaupungit näkyy osittain ihan ok laadulla.. =)

2422.2.2009 11:10
NikiSoft
Inactive

Ei itteasiassa ole mikään ylläri koska googlehan käyttää data centereitä indexoidakseen nettisivut ja pohjoismaiden + venäjän nettimarkkinoiden kasvaessa tuo centerin sijoittaminen johonkin pohjoismaahan on vaan taloudellisesti kannattavaa googlelle koska näin pystyy kohdentamaan mainokset yms entistäkin paremmin.

Niih ja tosiaan sähkön saanti ex-paperitehtaaseen on varmasti paljon paremmin turvattu eikä tarvitse vetää linjoja yms uudelleen. Google valtaa maailman, tai oikeastaan varmistelee valloitustaan.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 22.2.2009 @ 11:12

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto