*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

download.fi uudistumassa -- Kerro kehitysideasi!

Kirjoittaja Petteri Pyyny (Google+) @ 11.2.2009 16:36 Kommentteja (32)

download.fi uudistumassa -- Kerro kehitysideasi! Vuonna 2006 avattu ilmaisohjelmiin ja shareware-ohjelmien kokeiluversioihin erikoistunut "sisarsivustomme", download.fi tulee uudistumaan lähiaikoina. Kyseessä on sivuston ulkoasuun ja käytettävyyteen keskittyvä uudistus, joka on jo lähestymässä loppusuoraa. Tähän liittyen pyytäisimmekin nyt käyttäjiltämme "viime hetken" palautetta.
Eli, kerro meille miten nykyistä sivustoa tulisi sinun mielestäsi parantaa, mitä siellä on hyvää ja mikä on jossain muualla tehty selkeästi paremmin? Nyt emme siis toivo ehdotuksia siitä, mitä uusia ohjelmia sivuille pitäisi lisätä (sitä varten sivuilla on jo oma kaavake olemassa) vaan nimenomaan ajatuksia siitä, miten sivustoa tulisi mielestäsi käyttää, jne. Jos sinulla on esimerkkinä heittää joitain ohjelmiin keskittyviä sivustoja maailmalta, joita käytät säännöllisesti, voit kertoa niistäkin meille -- ja kertoa samalla mikä niistä tekee niin hyviä.

Edellinen Seuraava  

32 kommenttia

111.2.2009 17:48

Muuten sivusto on ihan kiva, mutta ohjelmankuvaukset saisivat mielusti olla neutraaleja, joista selviää mihin ohjelmaa käytetään. Henkilökohtaiset mielipiteet voisi jättää kommenttialueelle.

211.2.2009 18:15

Lainaus:
Kyseessä on sivuston ulkoasuun ja käytettävyyteen keskittyvä uudistus
Siirtyykö download.fi myös tuohon v4 muottiin?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.2.2009 @ 18:18

311.2.2009 19:23

Koko sivusto rakenne vaikka ensinnäkin tyyliin navigointi (Vaikka afterdawnin pääsivuston tapaan.) jotenkin se hahmotelma nyt on yleensäkkin omituinen. yrittää etsiä sieltä yhtään mitään saa jo luovuttaa alkuunsa kun haku tulokset ei ole sielläpäinkään mitä haluis.

411.2.2009 19:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arcanix:
Muuten sivusto on ihan kiva, mutta ohjelmankuvaukset saisivat mielusti olla neutraaleja, joista selviää mihin ohjelmaa käytetään. Henkilökohtaiset mielipiteet voisi jättää kommenttialueelle.
Pitkälti nykyisin lisätyissä softissa noin onkin. Wanhemmissa softissa haettiin ehkä hieman ns. edgeä kuvauksiin enemmän ja niissä on usein aika subjektiivistakin tekstiä mukana :-) Softiahan tuonne on kasattu sen kymmenen vuotta, niin siellä näkee usein kuvauksista vähän sivuston elinkaaren muutosta.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:
Siirtyykö download.fi myös tuohon v4 muottiin?
Jep, siihenpä siihen, eli ala- ja yläosat tulevat olemaan pitkälti Puhelinvertailun kaltaiset, höystettynä hieman jatkokehitellyillä ideoilla. Ongelma on tuo "keskiosa" ja sivun sisäinen navigointi/"flow", mihin olisi kiva saada ideoita.

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
yrittää etsiä sieltä yhtään mitään saa jo luovuttaa alkuunsa kun haku tulokset ei ole sielläpäinkään mitä haluis.
Tarkoitat siis ihan sitä sivuston hakua? Heitätkö ihan pari esimerkkiä joistain hakutermeistä, mistä on tullut sellainen olo, että sitä haluamaansa ei löydy, niin osaamme vähän ajatella tuota hakukoneen kehitystä käyttäjän näkövinkkelistä?

511.2.2009 19:45

Joo, haku toimi notepad sanoilla ja haku tuloksetkin vastasi (nyt) mutta tossa joskus kun hukkasin oman käyttämäni teksti editorin (jota ei muuten löydä vieläkään haulla metapad niin sivu tarjosi lähinnä windowsin korjaus työkaluja hakusanoilla. ja itse varmasti käyttäisin sivuja enemmänkin mikäli toi etusivu ja ylipäänsä "Ohjelma Kategoria" olisi jotenkin fiksummin tehty.

Mut ei mua haittaa softa päivitysten ilmot kilahtaa postiin ja feed toimii ni eipä noita download:n sivuilla pahemmin tule muutenkaan vierailtua (sorry) :)

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.2.2009 @ 19:54

611.2.2009 19:55

Sivuston ulkoasu on tosi selkeä. Varmaankin juuri sen vuoksi tulee ohjemat haettua sieltä.
Joskus kuitenkin ohjelmien etsiminen tuottaa ylimääräistä hampaiden kiristelyä.

711.2.2009 20:14

Sitä vain toivon että omasta mielestäni puhelinvertailu.comin värimaailma/navigointi on aika rumahko. Siis verrattuna tähän sivustoon. Kunhan ny ei tule vaan mitään puhelinvertailu kloonia niin olen tyytyväinen.(,but) Värimaailmaa toivon pois sinisestä, mielummin vaikka kokeilkaa rohkeammin harmaata, tai miksi ei jotain toista hienoa layouttia rohkeilla väreillä.

Tai sitten jos koodarit saa tarpeeksi kokista päivässä niin käyttäjälle valitsemismahdollisuus väreistä olisi kova sana(!)


Tällä hetkellä ei sattunut mieleen mitään toimivalla käyttöliittymällä varustettua ohjelmasivua, kun download.com/softpedia/muut suurimmat eivät tällä hetkellä vastaa odotuksiani.

811.2.2009 20:20

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LoBer:
Sitä vain toivon että omasta mielestäni puhelinvertailu.comin värimaailma/navigointi on aika rumahko. Siis verrattuna tähän sivustoon. Kunhan ny ei tule vaan mitään puhelinvertailu kloonia niin olen tyytyväinen.(,but) Värimaailmaa toivon pois sinisestä, mielummin vaikka kokeilkaa rohkeammin harmaata, tai miksi ei jotain toista hienoa layouttia rohkeilla väreillä.

Tai sitten jos koodarit saa tarpeeksi kokista päivässä niin käyttäjälle valitsemismahdollisuus väreistä olisi kova sana(!)


Tällä hetkellä ei sattunut mieleen mitään toimivalla käyttöliittymällä varustettua ohjelmasivua, kun download.com/softpedia/muut suurimmat eivät tällä hetkellä vastaa odotuksiani.


Puhelinvertailu.com:ssa ei ole muuta vikaa kun keskustelun taso :) heti kun omena vs nokia kamppailu on ohi siirryn ehdottamasti aktiiviksi.

911.2.2009 20:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti LoBer:
Sitä vain toivon että omasta mielestäni puhelinvertailu.comin värimaailma/navigointi on aika rumahko. Siis verrattuna tähän sivustoon. Kunhan ny ei tule vaan mitään puhelinvertailu kloonia niin olen tyytyväinen.(,but) Värimaailmaa toivon pois sinisestä, mielummin vaikka kokeilkaa rohkeammin harmaata, tai miksi ei jotain toista hienoa layouttia rohkeilla väreillä.
Yläosan värimaailma tulee olemaan sama kautta linjan, eli toi ruudutettu sininen on.. no.. AfterDawnin väri :-) Ja sitä tuskin tullaan vaihtamaan koskaan enää mihinkään, menisi kaikki promokamakin vaihtoon samalla ;-)

Itse "keskiosan" värimaailmaan, siinä tultaneen soveltuvilta osin pysyttelemään download.fi:n nykyisessä punertavassa/kellertävässä combossa. Mutta aika näyttää :-)

Lainaus:

Tai sitten jos koodarit saa tarpeeksi kokista päivässä niin käyttäjälle valitsemismahdollisuus väreistä olisi kova sana(!)

Noin paljoa kokista tuskin löytyy ainakaan tähän alkuvaiheeseen, kun kooditiimi graffareineen käsittää huikeat 2,5 henkilöä :-)

Lainaus:
Tällä hetkellä ei sattunut mieleen mitään toimivalla käyttöliittymällä varustettua ohjelmasivua, kun download.com/softpedia/muut suurimmat eivät tällä hetkellä vastaa odotuksiani.
Okei, nyt aletaan _lähestymään_ sitä mitä hain. Kerro siis, mikä noissä em. sivuissa mättää ja mitä pitäisi muuttaa että ne vastaisivat odotuksiasi?

1011.2.2009 20:30

http://www.softpedia.com/

Yhtäköön afterdawn????? vihtu mie oon pihalla.. xd

Yllämainittu on ainaki SELKEÄ

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.2.2009 @ 20:33

1111.2.2009 20:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Bluejack:
http://www.softpedia.com/

Yhtäköön afterdawn????? vihtu mie oon pihalla.. xd

Yllämainittu on ainaki SELKEÄ
Softpedia on romanialainen sivusto, tuon ylläpitäjän kanssa olen joskus jutustellut. Selkeä? Hm... Okei, mikä siitä tekee niin selkeän? Jotain spesifistä, mistä voisi törkeästi varastaa ideoita?

1211.2.2009 20:54

Viikon tai vaikka kuukauden top10 ohjelmat lista olisi kiva.

1311.2.2009 21:18

Tehkää tosiaan jotakin noiden sivujen ulkonäölle, se on niin masentavan näköistä katseltavaa. Hakua en ole kokeillut kun aina tulee googletettua ohjelma ja sitä kautta sitten ladattua..

Nuo ohjelmakuvaukset saisivat kyllä olla "neutraalimpia", kun joka kolmannen ohjelman kohdalla saattaa olla aivan turhia mielipide kirjoituksia.

1411.2.2009 21:38

Kategoriat selvästi.
Ominaisuuksiltaan sivusto onkin kohtalaisessa mallissaan, mutta aivan liian sekava ja ohjelmat vaikeasti löydettävissä.

Kenties jokin "suosituimmat ohjelmat" jokaisen kategorian alle josta sitten voi laajentaa näkyvyyttä jos kyseiset ohjelmat eivät kiinnosta.

Liikaa valintoja jotta löytäisi sen oikean. Esimerkiksi aakkosten mukaan lajittelu jossa voi valita ohjelmat tietyn aakkosen alta.

1511.2.2009 21:46

Tuo väriteema on kyllä vähän mälsä. Hyvä idea olisi toi värien vaihtamisen mahdollisuus.

1611.2.2009 21:49

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Flibo:
Tuo väriteema on kyllä vähän mälsä. Hyvä idea olisi toi värien vaihtamisen mahdollisuus.
Nykyisen download.fi:n väriteema siis?

1711.2.2009 22:47

No mitköön tässä sitten olisi todelliset uudistus aikeet.. kun ylläpitoakaan ei voi lainata . ulkonäkö/asu,navigointi,vko top10... voiko nämä uudistukset jossakin määrin jopa toteuttaa?

1811.2.2009 23:01
AfterDawn Addict

Itse toivoisin download.fi sivun hakukentän graafisen ilmeen parantamista tai jotain, että se osuisi silmään paremmin tuolta sivulta. En tiedä onko silmissäni vikaa, mutta jotenkin se on häiritsevän huomaamaton ja mielestäni väärässä paikassa sivua...

Toinen mielestäni parannusta kaipaava asia on nuo ohjelmakategoriat. Ne voisivat olla selkeämmät ja myös alakategoriatkin voisivat olla selkeämmin esillä.

Joskus tapahtui myös näin: Sivujen mukaan ilmainen ohjelma olikin joku 30 päivän triali ohjelma. En muista mistä ohjelmasta oli kyse, mutta muistaakseni muutaman kerran tullut tuo ongelma vastaan.

1911.2.2009 23:03

Nuo etusivun Ohjelmakategoriat ainakin voisi "erotella" toisistaan heittämällä ne vaikka laatikoihin. :)

LISÄYS. toisivat mukavasti selvyyttä sivuille :P

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.2.2009 @ 23:06

2012.2.2009 0:55

Värimaailma voisi olla neutraalimpi. Ainakin tuo punertavanruskehtava ohjelmakategoriat-lista valkoisella pohjalla on pidemmän päälle hankala lukea.

Ohjelmakategoriat voisivat muutenkin olla esim. välilehtityyppisinä jo etusivulla. Esimerkiksi: Etusivulla käyttöjärjestelmät välilehtinä, joita klikkaamalla aukeaa kunkin käyttöjärjestelmän ohjelmakategoriat.

2112.2.2009 2:36

Suosittelen vilkaisemaan:

http://www.filehippo.com/

Selkeä ja näkee kaikki kategoriat kerralla.

2212.2.2009 9:43

Filehippo-tyyli +1. Selkeät värit & hyvä categorioiden erottelu. Ehkä noita kategorioita voisi hieman yhdistää ja sitten (esim. alasvetovalikolla) purkaa specifimpiin ala-kategorioihin. Filehipossa positiivista myös selkeä vanhempien versioiden selaus & lataus. Näköjään FH:ssa ei ole käyttäjien kommentointia tiedoston yhteydessä. Tämä on mielestäni aika tärkeä ominaisuus, jota ei pidä hävittää. Nykyisen sivuston ongelma itselläni oli kategorioiden "häviäminen" kokonaisuuteen. Eli selkeä kategorioiden esille tuonti etusivulla, eikä piilottamista lopun "wall-of-textin" joukkoon.

_Vähän_ offtopiccia, mutta saakohan nämä afterdawnin sivut näkymään oikein Chromella vai liekkö itsellä vain tämä ongelma :S

2312.2.2009 10:23

Filehippo on selkeä ja pidän sen leiskasta itsekin paljon, mutta sielläkin on muutama rasittava navigaatio-ongelma "syvemmällä" sivulla, eli softan kuvaus-/lataussivulta johonkin toiseen kategoriaan siirtyminen vaatii kätevimmillään etusivun kautta "kiertämistä".

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Greskel:
_Vähän_ offtopiccia, mutta saakohan nämä afterdawnin sivut näkymään oikein Chromella vai liekkö itsellä vain tämä ongelma :S
Siirryin täysin Chromeen itse tuossa kuukausi kaksi sitten ja pelaa ihan täysin. Heitätkö jotain screenshottia tms siitä miten sivu näkyy, että tuota voisi debugata?

2412.2.2009 10:38

Filehiposta olisi hyvä ottaa mallia ainakin noista suosituimmista latauksista.

2512.2.2009 13:58

Lainaus:
Siirryin täysin Chromeen itse tuossa kuukausi kaksi sitten ja pelaa ihan täysin. Heitätkö jotain screenshottia tms siitä miten sivu näkyy, että tuota voisi debugata?
Eli Chrome on läppärillä, käyttis on MS Visva ja reso 1280x800.
Shotti eusivusta Chromella
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.2.2009 @ 13:58

2612.2.2009 14:02

Nyt löytyi vika! :D Käytän Privoxya Chromen kanssa suodattamaan mainokset pois, joten se näköjään suodattaa vähän muutakin. :P Eli nou wörries. Pitää kai niihin mainoksiin siis tyytyä ;) Joten back to topic.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 12.2.2009 @ 14:03

2712.2.2009 14:15
Kellopeli
Inactive

Etusivulla pitää olla selkeät kokonaisuudet. Mielestäni ohjelmat pitäisi jakaa etusivulla selvästi muutamaan kokonaisuuteen ja nämä edelleen muutamaan kokonaisuuteen.

Etusivulla on liikaa tavaraa, joka tekee selaamisesta vaikeeta (Miksi tuossa etusivulla tarvii näyttää pääkategorian alla alempia kategorioita?). Kategorioiden nimet joka sivulla pitää olla myöskin niin selkeät ja erotellut, että käyttäjä voi olla varma, mistä ohjelma löytyy. Nyt ne ei ole.

2812.2.2009 14:46

Itse käytän pääasiassa download.fi sivustoa tai sitten ohjelmien kotisivuja joten vertailukohtaa ei ole. Kumminkin tuo edellä mainittu eli kategorioiden nimet on varmaan se puutteellisin: esim. jos etsii soitinta videoita varten niin ne löytyy kategoriasta "DVD- ja MPEG-soittimet" joka mielestäni on hiukan harhaan johtava. Miksi tuossa ei voisi olla vain "Videosoittimet" tai "Mediasoittimet"..

Ja tuo että etusivulla on noin monta kategoriaa mitä painella, saattaa johtaa käyttäjän erittäin helposti aivan väärien ohjelmien pariin.

Mutta siis eniten kaipaan selkeytystä kategorioiden nimiin.

2912.2.2009 15:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Quiote:
Itse käytän pääasiassa download.fi sivustoa tai sitten ohjelmien kotisivuja joten vertailukohtaa ei ole. Kumminkin tuo edellä mainittu eli kategorioiden nimet on varmaan se puutteellisin: esim. jos etsii soitinta videoita varten niin ne löytyy kategoriasta "DVD- ja MPEG-soittimet" joka mielestäni on hiukan harhaan johtava. Miksi tuossa ei voisi olla vain "Videosoittimet" tai "Mediasoittimet"..

Ja tuo että etusivulla on noin monta kategoriaa mitä painella, saattaa johtaa käyttäjän erittäin helposti aivan väärien ohjelmien pariin.

Mutta siis eniten kaipaan selkeytystä kategorioiden nimiin.
Tuohon on tulossa muutos tuossa v4:n avaamisen yhteydessä. Ongelmahan on tässäkin se sama wanha -- softa-alueet avattiin vuonna 1999, silloin painotuksena MP3-softat. Sittemmin laajennuttiin vuosina 2000-2001 videosoftiin. Ja sitten vuosien mittaan pikkuhiljaa "kaikkeen softaan". Ja kategorioiden nimet, jne ovat jääneet sellaisiksi kuin ne aikanaan ovat olleet ja niitä ei ole muistaakseni koskaan muutettu. Noin kuukausi takaperin pidettiin aiheen ympäriltä palaveri ja mietittiin softaryhmittely kokonaan uusiksi ja toivottavasti uusi jaottelu selventää tuotakin ongelmaa.

3017.2.2009 20:36
Hybridi
Inactive

Hmmm... en osaa kertoa kehitysideoita, mutta kiva että päivitätte sivustoa, on siinä osittain vähän kökkö ulkoasu, toivon että ulkoasusta tulee superhieno ja vieläkin selkeämpi! :D

Toivon että ohjelmia päivitettäisiin useammin, useista käyttämistäni ohjelmista on edelleen vanhat versiot sivustolla vaikka uudet versiot on ilmestynyt jo aikaa sitten... =)

3117.2.2009 20:39
Hybridi
Inactive

Niin joo ehdottomasti ulkoasun lisäksi ne kategoriat kuntoon... =)

3225.2.2009 21:07

Tuossa olisi nyt alustava lista uusista kategorioista:

Lainaus:
Ajurit

Ajurit hiirille ja näppäimistöille
Näytönohjainten ajurit

Audio ja Video

Codecit
Mediapalvelimet
Mediasoittimet
Musiikkiformaatin muunnos
Tekstitysohjelmat
Videoformaatin muunnos
Videon editointi

CD ja DVD

CD -rippaus
DVD -authorointi
ISO-tiedostojen käsittely
Poltto

P2P

P2P -apuohjelmat
P2P -ohjelmat

Tietoturva

Haittaohjelmien poisto
Järjestelmän puhdistus
Palomuurit
Salasanojen hallinta
Varmuuskopiointi
Virustorjunta

Työpöytä

Kuvankäsittely
Kuvien katselu
Ohjelmointi
Pakkausohjelmat
PDF
Tekstieditorit
Tiedostonkäsittely
Tietokanta

Verkko

FTP
IRC
Pikaviestimet
RSS-lukijat (tai pelkkä "RSS")
Selaimet
Sähköposti
Uutisryhmälukijat
Mitäs tuosta nyt puuttuu, ideoita?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto