*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Katsomopaikat kortilla The Pirate Bay -oikeustaistelussa

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 8.2.2009 22:17 Kommentteja (15)

Katsomopaikat kortilla The Pirate Bay -oikeustaistelussa Ruotsissa tässä kuussa alkava oikeustaistelu The Pirate Bay (TPB) -palvelun ylläpitäjiä vastaan ei ole toteutunut ilman viivästyksiä, sillä sekä jutun tutkinta että oikeuskäsittelyn aloittaminen myöhästyivät selvästi alkuperäisestä aikataulusta.
Aikataulun venyminen ei ole kuitenkaan helpottanut oikeuskäsittelyn järjestelyitä, jotka ovat ainakin TPB:n ylläpitäjien mielestä täysin riittämättömät. Eniten huolta ylläpitäjien keskuudessa aiheuttaa oikeussaliin mahtuvien katselijoiden lukumäärä, joka on rajoitettu varsinaisessa istuntosalissa 40 henkilöön. Näistä paikoista ainakin 20 on varattu suurten mediatalojen lehdistöhenkilöille, jotka eivät Peter Sunden mielestä suhtaudu kovin positiivisesti TPB:n toimintaan.

Sunden mukaan (Googlen käännös) esim. mediajätti Bonnier penää TPB:ltä tekijänoikeuskorvauksia kyseisessä jutussa ja samanaikaisesti yrityksen työntekijät raportoivat oikeuskäsittelystä eri medioissa. Sunde ei siis pidä mediajättien uutisointia puolueettomana, jonka takia hän haluaisi oikeuskäsittelyn välittyvän esim. puolueettoman median edustajille ja blogaajille.

Oikeus onkin järjestänyt erillisen kuunteluhuoneen, jossa 20-25 ihmistä voi kuunnella oikeuskäsittelyn etenemistä. Huoneiden välillä kulkee kuitenkin ainoastaan ääniyhteys, joten kuunteluhuoneen istumapaikat eivät vastaa pääareenan katsomopaikkoja.

Paikkojen vähyys ei miellytä TPB:n ylläpitäjiä. Fredrik Neij haluaisi saada videoyhteydellä varustettuja huoneita ainakin 150 ihmiselle, jotta ylläpitäjien omaiset ja lehdistön edustajat pääsisivät todistamaan oikeuskäsittelyn etenemistä.

Ylläpitäjien mukaan oikeusjuttu pitää pelata mahdollisimman avoimilla korteilla, koska oikeuskäsittelyn uutisointi vaikuttaa heidän maineensa lisäksi mahdollisesti myös oikeuskäsittelyn lopputulokseen. Mahdollisimman suuren avoimuuden oikeuskäsittelyssä saisi aikaiseksi internetissä tapahtuvalla videolähetyksellä, johon Sunde aikookin pyytää oikeudelta lupaa.

Edellinen Seuraava  

15 kommenttia

18.2.2009 23:07

Lainaus:
Paikkojen vähyys ei miellytä TPB:n ylläpitäjiä. Fredrik Neij haluaisi saada videoyhteydellä varustettuja huoneita ainakin 150 ihmiselle, jotta ylläpitäjien omaiset ja lehdistön edustajat pääsisivät todistamaan oikeuskäsittelyn etenemistä.

Ylläpitäjien mukaan oikeusjuttu pitää pelata mahdollisimman avoimilla korteilla, koska oikeuskäsittelyn uutisointi vaikuttaa heidän maineensa lisäksi mahdollisesti myös oikeuskäsittelyn lopputulokseen. Mahdollisimman suuren avoimuuden oikeuskäsittelyssä saisi aikaiseksi internetissä tapahtuvalla videolähetyksellä, johon Sunde aikookin pyytää oikeudelta lupaa.
Olisihan se mielenkiintoista seurata oikeusistuntoa internetin välityksellä. Aivan selvästi TPB haluaa saada asiansa kansan tietoisuuteen.

28.2.2009 23:14

linnaan vaan koko porukka. lukien myös TO mafia joka tämän touhun on alottanut.
laskekaa ne verorahat joita ne syö noilla. ryöstöstä' nekin pitäs tuomita. tai vähintään petoksestä valtiovaltaa kohtaan

38.2.2009 23:29

Live feed straight from the court room of stockholm! Today is the time for the piratebay show.

Mielelläni katsoisin tuota, muttei ruotsi oikein suju. Puhumattakaan lakitermistöstä. Tekstityksillä jos saa ladattua isollakin viiveellä, niin varmasti tulee katsottua. Pitää nyt vaan toivoa parasta ja pelätä pahinta.

Edit: Siis vaikka kuukauden viiveellä jos saa noita istuntoja tekstien kanssa niin hyvä olisi.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.2.2009 @ 23:30

48.2.2009 23:54

Simultaanitulkki vain paikalle ja streamina oikeudenkäynti netttiin.

58.2.2009 23:58

Tuota olisi siistii seurata :)

Piratebay on tuskin palkannut jotain Troijan heppa lakimiehiä edustamaan itseään.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.2.2009 @ 00:01

69.2.2009 0:14

No on se jännää. Toivottavasti päästään katsomaan piraatti showta. Niinkuin edellisissä kommenteissa sanottiin niin olis hyvä, jos saataisin jotku tulkki tai viiveellä tulevat enkkusubit. Pitäisi myös varmaan olla hyvä palvelinkapasiteetti, että ei mene tukkoon, jos streamina tulee. :P

79.2.2009 2:59

No eiköhän sitä videota riitä suunnalta jos toiselta. ja tpb varmaan pistää omat koosteensa omalle "palvelimelle" samantein kun materiaalia valmistuu istunnoista.

89.2.2009 9:32

Tässä haisee ilmiselvästi näytös oikeudenkäynnin elkeet.... Musta ainakin TPB pitäis saada vähintään koskemattomuus. Eihän noi oo tehny mitää väärää?! Nehän pitää vaan linkkejä palvelimellaan.

99.2.2009 10:11

Mistä tonne saa lippuja?!? :D

109.2.2009 17:28

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti juuSOS:
Mistä tonne saa lippuja?!? :D

Multa saa. Vain 75 euroa per lippu.
Voit siirtää rahat jo tililleni (PayPalin kautta saa hyvin laitettua).

Lähetän liput, kun jaksan.

<.<

119.2.2009 21:31

Lainaus:
Eniten huolta ylläpitäjien keskuudessa aiheuttaa oikeussaliin mahtuvien katselijoiden lukumäärä, joka on rajoitettu varsinaisessa istuntosalissa 40 henkilöön. Näistä paikoista ainakin 20 on varattu suurten mediatalojen lehdistöhenkilöille, jotka eivät Peter Sunden mielestä suhtaudu kovin positiivisesti TPB:n toimintaan.


Mitä paskaa? Mistäs lähtien oikeussalissa on katsomopaikkoja alettu varata? Hommatkoon saakeli isomman salin että kaikki halukkaat pääsevät yleisöksi tai pitäköön tuon oikeudenkäynnin vaikka Globenissa niin ei ole ainakaan tilasta puutetta.

1210.2.2009 11:11

Jooh no jäähalliin vaan koko poppoo ja Verorahat käyttöön !!! Niitä kun saa aina lisää ja jos meinaa loppua niin nostetaan veroja ^^ Esim tällänen olis hyvä "internet vero" jos käytät nettiä niin joka kk 10e valtiolle?? Miten olis ? Vois kyl ehdottaa kansanedustajille et otettais Suomessa käyttöön? No joo meni offtopic SORI.

1310.2.2009 20:05

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 4HeNE:
Simultaanitulkki vain paikalle ja streamina oikeudenkäynti netttiin.

Ei mitään streameja. Piraattien tyyliin nuo pitäisi kuvata salassa kädet täristen pikku kameralla. Illansuussa sitten avi-tiedostot jakoon perinteiseen ensi-ilta tyyliin... mieluusti (enkku) subien kera :D

1411.2.2009 17:33

SVT televisioi Pirate Bay -oikeudenkäynnin

Ruotsin televisio SVT näyttää vertaisverkkosivusto Pirate Bayta koskevan oikeudenkäynnin nettitelevisiossaan. Tämä on ensimmäinen kerta kun Ruotsin televisio näyttää julkisen oikeudenkäynnin kokonaisuudessaan netissä.

Uutinen

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 11.2.2009 @ 17:34

1515.2.2009 22:15

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti teosto:
linnaan vaan koko porukka. lukien myös TO mafia joka tämän touhun on alottanut.
laskekaa ne verorahat joita ne syö noilla. ryöstöstä' nekin pitäs tuomita. tai vähintään petoksestä valtiovaltaa kohtaan
Hahaha ...saahan sitä aina haaveilla kaikenlaisia hulluja.
Mutta jos näin fiktiivisiä juttuja saa puhella niin luulen että pari teoston paskahousua pääsisi hengestänsä sen jälkeen ku se linnareissu omalla kohdalla olisi ohi ...mutta kuten sanottua FIKTIIVISTÄ.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto