*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Vikkelämpi sivusto? Testaa ja anna palautetta!

Kirjoittaja Jari Ketola @ 6.2.2009 18:15 Kommentteja (40)

Vikkelämpi sivusto? Testaa ja anna palautetta! Olemme viimeisen parin päivän aikana optimoineet sivuston latausaikoja usein eri tavoin, ja viimeiset muutokset on nyt pultattu paikoilleen. Pyytäisimmekin nyt teiltä, arvoisat käyttäjämme, palautetta sivuston toiminnasta.
Tärkein ja suurin muutos sivuston toiminnassa on usein ladattujen elementtien, eli kuvien ja CSS-tyylitiedostojen siirtäminen omilta, Yhdysvalloissa sijaitsevilta palvelimiltamme hajautettuun sisällönjakelujärjestelmään (CDN). Tarkemmin sanoen käytössä on Voxel-nimisen palveluntuottajan VoxCAST CDN Universal Transfer-palvelu.

Tässä pari hassua kuvaajaa hetkeltä, jolloin palvelu kytkettiin päälle:



Käyttöönoton alkuvaiheessa osa sivulatauksista saattaa toimia normaalia hitaammin, kun kaikki tiedostot eivät ole levinneet koko verkon laajuudelle. Tämän pitäisi olla kuitenkin erittäin lyhytaikaista. Hitaus ilmenee siten, että selain jää lataamaan sisältöä osoitteesta cdn1.afterdawn.com, cdn2.afterdawn.com tai cdn3.afterdawn.com

Toimivatko sivut nopeammin tai hitaammin kuin aikaisemmin? Esiintyykö jossain päin sivustoa ongelmia, jotka ovat jääneet meiltä muutoksen yhteydessä huomaamatta?

Kiitokset etukäteen palautteestanne!

Jari Ketola
CTO, AfterDawn Oy

Edellinen Seuraava  

40 kommenttia

16.2.2009 19:03

Enpä kyllä oikein mitään eroa huomaa.

26.2.2009 19:10

Sama täällä eli samaan tahtiin tulee kun ennenkin.

36.2.2009 19:16
JuhoL
Inactive

jeps yhdyn edellisiin eli en ole kyllä eroa huomannut

46.2.2009 19:21

Itseääni sivut latautuvat huomattavasti hitaammin, koska selain jää juurikin lataamaan noita cdn1.afterdawn.com, cdn2.afterdawn.com tai cdn3.afterdawn.com . Mutta toivottavasti se sitten nopeutuu siitä.

56.2.2009 19:25

En huomannut mitään eroa.

66.2.2009 20:03

Taitaa olla niin pienistä eroista kyse, kun en itse huomaa myöskään mitään eroa.

o.0

76.2.2009 20:48

Ainakin mulla jää lataamaan alussa noita: cdn1.afterdawn.com, cdn2.afterdawn.com tai cdn3.afterdawn.com kohteita. Sitten se kyllä normalisoituu.

86.2.2009 20:59

Hyvin on sivut aina toiminut. En kyllä osaa täälläkään huomata sivunlataamisessa silmäillen eroa aiempaan.

96.2.2009 21:07

Tomii rivakammin ja tuntuu siis kevyemmältä.
Toisaalta jos ei tyhjentele selaimen cachea niin tuskinpa tällöin kovasti tulee lisänopeutta.

106.2.2009 21:13

Hetken miettimisen jälkeen aukeaa mukavasti. Èroa taitaapi olla vähän mutta ei paljoa.

116.2.2009 21:13

Sanoisin, että pientä parannusta on huomattavissa nopeudessa. Ei mitään mullistavaa, mutta mielestäni latautuu hieman nopeammin.

126.2.2009 22:02

Ei eroa... Pitäisikö joskus harkita vapaita softia kuten PHP.
Oman kokemukseni mukaan PHP on huomattavasti liukkaampi samalla raudalla kuin vaikka cold fusion tai asp etc.

136.2.2009 22:02

Sama täällä että en huomaa eroa nopeudessa.

Voihan eroa olla vähän mutta ei kovin suurta ainakaan mutta hyvä kun parannuksia tehdään.

146.2.2009 23:31

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mbsjoblom:
Ei eroa... Pitäisikö joskus harkita vapaita softia kuten PHP.
Oman kokemukseni mukaan PHP on huomattavasti liukkaampi samalla raudalla kuin vaikka cold fusion tai asp etc.
PHP on kieltämättä kevyempi - etenkin oikein cachetettuna. Mutta toisaalta niin on Coldfusionkin.

Näiden sivujen latausajoista n. 90-95% koostuu kuvien, CSS:n ja HTML:n siirtämisestä. Esim. etusivun luominen kestää serverillä n. 100ms, mutta koko sivun latautuminen helposti 4-8sekuntia. Juuri tähän latausviiveeseen koetetaan saada hieman parannusta. Katsotaan, miten onnistutaan.

Kiitokset kaikille tähänastisesta palautteesta!

156.2.2009 23:36

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mbsjoblom:
Ei eroa... Pitäisikö joskus harkita vapaita softia kuten PHP.
Oman kokemukseni mukaan PHP on huomattavasti liukkaampi samalla raudalla kuin vaikka cold fusion tai asp etc.

Adoben CF on tunnetusti ongelmallinen mutta esim. bluedragon tai openbluedragon ovat erittäin stabiileja ja hyviä tuoteita. Ja nämä ovat myös ns. vapaita softia.

Ja tässä nyt ihan puolueettomasti on pakko todeta että tämänpäiväisten muutosten jälkeen nämä sivut kyllä toimii mielestäni jouhevammin.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 6.2.2009 @ 23:48

166.2.2009 23:38

Aluksi ei huomannut eroa, mutta nyt kun pyörinyt useamman kerran samoissa paikoissa on lataaminen nopeutunut. (välissä siis tyhjentänyt keksit ja välitiedostot)

Hieman nopeampi siis mielestäni, vaikka saattaakin olla vain perstuntuma uutisen myötä.

177.2.2009 0:11

Itselläni tuli huomattava ero! Paljon nopeammin aukee afterdawn.
Johtuu varmaa siitä kun oma netin nopeus on erittäin hidas ja nyt eron kyllä huomaa

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 7.2.2009 @ 00:11

187.2.2009 1:54

En kyllä mitään isoa eroa huomaa.
Edelliseen viitaten saattaa hyvinkin olla, että isommat erot tulee esiin hitaammilla yhteyksillä itsellä kun on 8/1(Mbps).

197.2.2009 3:59
Hybridi
Inactive

En osaa sanoa kun en ole hirveästi täällä käynyt viimeaikoina, mutta kyllä tämä jotenkin tuntuu nopeammalta ja kevyemmältä... =) eli olette onnistuneet, kiitoksia!

207.2.2009 6:34

Ei eroa, yhtä hidas kuin ennenkin.

217.2.2009 7:43

Kyllä tämä minulla on vikkelämpi.

227.2.2009 9:43

näin flashbackinä täytyy kyllä myöntää että nopeammin latautuvat sivut. hienoa työtä ylläpitäjiltä :)

237.2.2009 10:08

Minäkään en mitään eroa huomaa, mutta varmaan syynä on tämä "peruspalvelu tason" 1M linja (ja vasta särinä aspan kaa tein pitkän puhelun, kun en saa nopeampaa :( ). Nimittäin lataa näitä erinäisiä asioita (kuvat yms. vaikka olen vasta käynyt sivuilla) sen muutaman sekunnin kuitenkin, eikä pullonkaula ole ollut toisessa päässä. Ehkä jotkut 8M-> linjan omaavat huomaavat jotain eroa.

247.2.2009 10:35

Linuxissa ja firefoxilla sivut latautuu nopeammin kuin ennen.
Jos teillä tuntuu hitaalta niin mulla ainakin johtuu kun kokeilin vistalla. Nyt vista käynnistetty kolme kertaa ja ehkä viimeisen kerran.

257.2.2009 13:59

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mbsjoblom:
Ei eroa... Pitäisikö joskus harkita vapaita softia kuten PHP.
Oman kokemukseni mukaan PHP on huomattavasti liukkaampi samalla raudalla kuin vaikka cold fusion tai asp etc.

Adoben CF on tunnetusti ongelmallinen mutta esim. bluedragon tai openbluedragon ovat erittäin stabiileja ja hyviä tuoteita. Ja nämä ovat myös ns. vapaita softia.
Ja jatkokommenttina tähän siis se, että emme ole käyttäneet ColdFusionia enää vuosiin, vaan käytämme nimenomaan BlueDragonia -- jatkossa erittäin todennäköisesti OpenBlueDragonia.

Mutta kuten Ketola tuossa jo sanoikin, nyt kyse ei ole siis serverillä sivujen generoinnin nopeuttamisesta, vaan siitä, että yritetään saada kuvat, CSS:t, jne latautumaan nopeammin loppukäyttäjälle.

267.2.2009 15:00

Eipä mitään eroa huomaa. FF:n päivityksen jälkeen nopeutui koko Firefoxin käyttö kaikilla osa-alueilla, joten ei huomaa eroa tälle sivulle.

277.2.2009 16:09

Itsekkään en huomaa minkäänlaista eroa entiseen.

287.2.2009 19:33

En ole huomannut mitään eroa.

297.2.2009 22:34

itsekkään en ole eroa huomannut

308.2.2009 20:55

Ei silminnähtävää eroa.
24M

319.2.2009 21:15

Itsellä sivut on ruvenneet näkymään aivan päin sitä itseään tämän päivityksen jälkeen. Ja kyllä, olen tyhjentänyt FF:n (3.0.6) cachen ja päivitellyt sivuja ctrl-pohjassa.

"Hassuinta" tässä on että joka sivunlatauksella sivut näyttävät erilaisilta, tuohan tämä tietysti kivaa vaihtelua tylsään elämään mutta mutta.. :)

329.2.2009 21:24

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Betrayed:
Itsellä sivut on ruvenneet näkymään aivan päin sitä itseään tämän päivityksen jälkeen. Ja kyllä, olen tyhjentänyt FF:n (3.0.6) cachen ja päivitellyt sivuja ctrl-pohjassa.

"Hassuinta" tässä on että joka sivunlatauksella sivut näyttävät erilaisilta, tuohan tämä tietysti kivaa vaihtelua tylsään elämään mutta mutta.. :)

Miten erilaiselta?

Power corrupts

339.2.2009 21:38

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Betrayed:
Itsellä sivut on ruvenneet näkymään aivan päin sitä itseään tämän päivityksen jälkeen. Ja kyllä, olen tyhjentänyt FF:n (3.0.6) cachen ja päivitellyt sivuja ctrl-pohjassa.

"Hassuinta" tässä on että joka sivunlatauksella sivut näyttävät erilaisilta, tuohan tämä tietysti kivaa vaihtelua tylsään elämään mutta mutta.. :)
Viitsitkö pistää screenshottia, että tulisi joku selvyys tuohon? Villi veikkaus: sinulla on AdBlock asennettuna, joka luulee esim. CSS-tiedostojamme mainoksiksi ja blokkaa ne..
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 9.2.2009 @ 21:39

349.2.2009 22:18
Kellopeli
Inactive

Kyllä tämä mielestäni saattoi hieman nopeutua.

3510.2.2009 9:40

Tiedostojen lataus on ainakin nopempaa kun ennen. mutta tämä ei vissiin kuulu ihan kysymyksen piiriin.

3610.2.2009 11:33

Lainaus:
...sinulla on AdBlock asennettuna, joka luulee esim. CSS-tiedostojamme mainoksiksi ja blokkaa ne..
Hmph, siitähän se tosiaan olikin kiinni. Hölmö minä. :(

Pahoittelen äskeistä.

3710.2.2009 11:42

Itselläni tuntuu olevan vieläkin kuin täi tervassa.

Omaan megan netin, jolloin sekin voi vaikuttaa, mutta jotain tweakkia vois vielä laittaa. :D


Emo: ASUS M4N72-E; Prossu: AMD Phenom II 955; Muistit: 4Gt Kingston 800MHz DDR2; Näyttis: ASUS Geforce 9800GTX+; Äänikortti: SoundBlaster Audigy; Virtalähde: Antec Earthwatts 500w; Kotelo: Antec Sonata III; Näyttö: LG:n 22" 22LS4D 1650x1050

3812.2.2009 17:23

On tämä sivusto hippusen nopeampi kuin ennen...

3919.2.2009 18:47

Tällä netin nopeudella eron huomaa (alle mekan nopeuksissa liikutaan) ja olen todella tyytyväinen.

Suuret KIITOKSET!

4019.2.2009 19:34

Eipä tuossa suurempaa eroa ole kun kotona paremmalla netillä kokeili, mutta kun siirty mökille käyttämään puhelinverkon kautta mokkulalla niin eron huomasi jo selvästi.

Ihan hyvä parannus vähän hitaammille yhteyksille



Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia PlayStation 4:n voittokulku jatkuu – Jo yli 50 miljoonaa myytyä konsolia (7.12.2016 18:31)
Sony on onnistunut myymään jo yli 50 miljoonaa PlayStation 4 -pelikonsolia. Lukemaan sisältyy niin vuonna 2013 lanseeratun PlayStation 4:n myynti kuin tänä syksynä esitellyn PlayStation 4 Pron myyntikin. ....
Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan Chrome päivittyy Androidilla – Sisältää uuden lataushallinnan (7.12.2016 18:13)
Tietokoneille vähän aika sitten julkaistussa Chrome 55:ssä huomattavin muutos aiempaan oli flash-selainlaajennoksen kytkeminen pois päältä oletuksena. Androidilla moiselle ei ole tarvetta, sillä ....
iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa iPhonen muisti täynnä? Näillä ohjeilla saat lisää tallennustilaa (6.12.2016 13:53)
Jos omistat 16 gigatavun tallennusmuistilla varustetun iPhonen tai iPadin, on laitteesi näytöllä melko varmasti vilahtanut silloin tällöin Tallennustila melkein täynnä -varoitus, joka ilmoittaa ....
Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta Kauppa ilman kassalla jonottamista – Amazon aikoo tehdä siitä totta (6.12.2016 12:26)
Amazon on jo neljän vuoden ajan kehittänyt ruokakauppaa, josta voisi yksinkertaisesti lähteä pois kun ostokset on kerätty hyllyiltä kauppakassiin. Kassalla jonottaminen jäisi historiaan kokonaan. ....
5 kommenttia
Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen Netflix lupaa tuplasti enemmän sisältöä – Panostaa tosi-TV:hen (6.12.2016 11:17)
Netflix aikoo kaksinkertaistaa alkuperäistuotantojen ensi vuonna, kertoo yhtiön sisältöjohtaja Ted Sarandos. Tämän vuoden aikana Netflix saanut valmiiksi omia tuotantoja noin 500 tunnin verran ....
2 kommenttia

Uutisarkisto