*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Opas tiedostojen pysyvään poistamiseen lisätty sivustolle

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 3.2.2009 16:10 Kommentteja (8)

Opas tiedostojen pysyvään poistamiseen lisätty sivustolle Sivustollemme on lisätty nyt uusi opas, jossa neuvotaan miten tietokoneella olevia tiedostoja voi poistaa pysyvästi ylikirjoittamisen avulla.
Windows-käyttöjärjestelmien osalta ohjeita annetaan avoimen lähdekoodin Eraser-ohjelmaan. Linux- ja Unix-käyttöjärjestelmien kohdalla neuvoja annetaan puolestaan shred-, srm- ja sfill-komennoille.

Oppaasta on hyötyä mm. kiintolevyjä myydessä, jolloin levyllä olevan data ylikirjoitus estää kotikonstein tehtävät tiedostojen palautusoperaatiot. Tällöin levyn uusi omistaja ei pääse käsiksi levyllä aiemmin olleisiin tiedostoihin.

Helmikuun aikana on luvassa vielä opas Blu-ray-elokuvien varmuuskopiointiin.

Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

13.2.2009 19:25

Hieman outoa tehdä juttu levyn ylikirjoittamisesta, jossa jätetään Darik's Boot And Nuke mainitsematta.

23.2.2009 19:28

Ihan kätevän oloinen pikkusofta.


EDIT 1: @Juce
Se DBAN poistaa käynnistyksen yhteydessä tunnistettujen kiintolevyjen sisällön, kun taas tuo Eraser-ohjelmalla pystyy tiettyjen tiedostojen, osioiden tai kiintolevujen tyhjentämiseen ylikirjoittamisen avulla.

EDIT 2: @timotas
Minun moka. Näkyy sillä DBAN:la pystyvän myös erillisiä osioita ylikirjoittamaan.
Ei näköjään tullut silloin aikoinaan kunnolla testattua sen muinais versiota (en muista versiota) =/

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.2.2009 @ 20:43

33.2.2009 20:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:
Se DBAN poistaa käynnistyksen yhteydessä KAIKKIEN tunnistettujen kiintolevyjen sisällön, kun taas tuo Eraser-ohjelmalla pystyy tiettyjen tiedostojen, osioiden tai kiintolevujen tyhjentämiseen ylikirjoittamisen avulla.
Väärin. DBAN:ssä valitaan mitä osioita tai kokonaisia levyjä ylikirjoitetaan. Varsin kätevä kun joutuu esim. tyhjentämään koko levyn käyttöjärjestelmän uudelleenasennuksen tieltä.

43.2.2009 23:57

Eli jos haluan myynnin yhteydessä tyhjentää vanhan koneeni kovalevyn pysyvästi, minun kannattaisi käyttää Darik's Boot And Nukea?

Ohjelma ladataan USB-tikulle, tai CD/DVD:lle ja kun kone bootataan, käynnistyy ohjelma automaattisesti ja poistaa kaiken niin ettei tietoja ole mahdollista palauttaa _mitenkään_?

54.2.2009 0:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jehu80:
Ohjelma ladataan USB-tikulle, tai CD/DVD:lle ja kun kone bootataan, käynnistyy ohjelma automaattisesti ja poistaa kaiken niin ettei tietoja ole mahdollista palauttaa _mitenkään_?
Ei automaattisesti. Itse valitset joko yksittäiset osiot tai koko levyn/levyt mitkä haluat tyhjentää. Vaihtoehtoja tyhjennystavalle on yksinkertaisesta nollankirjoituksesta moninkertaiseen satunnaisdatan kirjoittamiseen.

64.2.2009 11:22
Vincent90
Inactive

Lainaus:
Eli jos haluan myynnin yhteydessä tyhjentää vanhan koneeni kovalevyn pysyvästi, minun kannattaisi käyttää Darik's Boot And Nukea?
Ja miksei tämä Eraser-ohjelma nyt sitten käykään?

74.2.2009 17:56

Asiallisesti kirjoitettu juttu, mutta pientä tarkennusta - ei edes 35 -ylikirjoituskertaa ole varma tapa tiedoston poistamiseen(kts. Gutmannin kotisivu)

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/

Lisäksi on olemassa muitakin ylikirjoitus-ohjelmia kuin vain edellä mainitut. käytännön vinkkinä voisi vielä mainita, että käyttää yksinkertaista(1-3x) ylikirjoitusmäärää, mutta täyttää sitten kyseisen tilan suurilla tiedostoilla esim. DVD-tiedostoilla.

@Vincent90

Eraser(uusin Eraser 5.86a) ohjelmalla voit periaatteessa tehdä samat kuin Darik's Boot And Nukea, jotkut pienet eroavaisuudet ei ns. tavallista käyttäjää häiritse.

http://www.heidi.ie/

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.2.2009 @ 17:57

Communis Opinium Doctorum

84.2.2009 18:57

Lainaus:
Lainaus:
Eli jos haluan myynnin yhteydessä tyhjentää vanhan koneeni kovalevyn pysyvästi, minun kannattaisi käyttää Darik's Boot And Nukea?
Ja miksei tämä Eraser-ohjelma nyt sitten käykään?
Kyllä se käy, mutta tuo DBAN vaikuttaa pikaisen tutustumisen jälkeen nopeammalta ja yksinkertaisemmalta jos haluan tyhjentää koko kiintolevyn tai tietyn osion. En ole tutustunut kumpaankaan muutoin, kuin ohjeita lukaisemalla, eli käytännönkokemusta minulla ei ole.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion OnePlus 5 sai uuden Android Oreo -esiversion (15.12.2017 22:50)
Uskaliaimmat OnePlus 5 -käyttäjät pääsevät nyt kokeilemaan uutta esiversiota, joka tuo Androidin uuden Oreo-version ominaisuuksia. OnePlus on aloittanut tänään Oreo-beetaohjelmassaan uuden version jakelun. ....
1 kommentti
Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? Samsungin patentti kertoo kahdella näytöllä varustetusta pelipuhelimesta? (15.12.2017 22:08)
Samsung, kuten monet muutkin älypuhelinvalmistajat, kehittää jatkuvasti uusia patentteja, joilla pyritään uudistamaan älypuhelinkonseptia. Tietysti tarkoituksena on löytää uudenlainen innovaatio, ....
Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? Samsungin uusi huippumalli, Galaxy S9, esitellään jo MWC-messuillla? (15.12.2017 21:15)
Huippupuhelimet ovat todennäköisesti tämän vuoden osalta esitelty, mutta kauaa ei tarvitse odottaa, että uutta lippulaivamallia on jälleen tarjolla. Monet valmistajat tähyävät jo vuoden alkuun ....
AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään AIM-pikaviestin haudattiin virallisesti tänään (15.12.2017 19:44)
Vaikka nyt elämme pikaviestimien kulta-aikaa, kiitos mobiilisovellukset kuten WhatsApp, niin sovellusten historia on tietokoneiden viestimissä parin kymmenen vuoden päässä. Yksi ensimmäisistä ....
Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö Netflixiltä heti vuoden alkuun läjäpäin uutta, tässä tammikuun uusi Originals-sisältö (15.12.2017 19:32)
Jouluunkin on vielä toista viikkoa aikaa ja senkin jälkeen Netflixillä on tarjolla ennen vuoden loppua muun muassa uusi Black Mirror -kausi, mutta jo nyt on hyvä ottaa katsaus tulevan kuun Netflix-uut....

Uutisarkisto