*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Opas tiedostojen pysyvään poistamiseen lisätty sivustolle

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 3.2.2009 16:10 Kommentteja (8)

Opas tiedostojen pysyvään poistamiseen lisätty sivustolle Sivustollemme on lisätty nyt uusi opas, jossa neuvotaan miten tietokoneella olevia tiedostoja voi poistaa pysyvästi ylikirjoittamisen avulla.
Windows-käyttöjärjestelmien osalta ohjeita annetaan avoimen lähdekoodin Eraser-ohjelmaan. Linux- ja Unix-käyttöjärjestelmien kohdalla neuvoja annetaan puolestaan shred-, srm- ja sfill-komennoille.

Oppaasta on hyötyä mm. kiintolevyjä myydessä, jolloin levyllä olevan data ylikirjoitus estää kotikonstein tehtävät tiedostojen palautusoperaatiot. Tällöin levyn uusi omistaja ei pääse käsiksi levyllä aiemmin olleisiin tiedostoihin.

Helmikuun aikana on luvassa vielä opas Blu-ray-elokuvien varmuuskopiointiin.

Edellinen Seuraava  

8 kommenttia

13.2.2009 19:25

Hieman outoa tehdä juttu levyn ylikirjoittamisesta, jossa jätetään Darik's Boot And Nuke mainitsematta.

23.2.2009 19:28

Ihan kätevän oloinen pikkusofta.


EDIT 1: @Juce
Se DBAN poistaa käynnistyksen yhteydessä tunnistettujen kiintolevyjen sisällön, kun taas tuo Eraser-ohjelmalla pystyy tiettyjen tiedostojen, osioiden tai kiintolevujen tyhjentämiseen ylikirjoittamisen avulla.

EDIT 2: @timotas
Minun moka. Näkyy sillä DBAN:la pystyvän myös erillisiä osioita ylikirjoittamaan.
Ei näköjään tullut silloin aikoinaan kunnolla testattua sen muinais versiota (en muista versiota) =/

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 3.2.2009 @ 20:43

33.2.2009 20:22

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti OneMember:
Se DBAN poistaa käynnistyksen yhteydessä KAIKKIEN tunnistettujen kiintolevyjen sisällön, kun taas tuo Eraser-ohjelmalla pystyy tiettyjen tiedostojen, osioiden tai kiintolevujen tyhjentämiseen ylikirjoittamisen avulla.
Väärin. DBAN:ssä valitaan mitä osioita tai kokonaisia levyjä ylikirjoitetaan. Varsin kätevä kun joutuu esim. tyhjentämään koko levyn käyttöjärjestelmän uudelleenasennuksen tieltä.

43.2.2009 23:57

Eli jos haluan myynnin yhteydessä tyhjentää vanhan koneeni kovalevyn pysyvästi, minun kannattaisi käyttää Darik's Boot And Nukea?

Ohjelma ladataan USB-tikulle, tai CD/DVD:lle ja kun kone bootataan, käynnistyy ohjelma automaattisesti ja poistaa kaiken niin ettei tietoja ole mahdollista palauttaa _mitenkään_?

54.2.2009 0:00

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jehu80:
Ohjelma ladataan USB-tikulle, tai CD/DVD:lle ja kun kone bootataan, käynnistyy ohjelma automaattisesti ja poistaa kaiken niin ettei tietoja ole mahdollista palauttaa _mitenkään_?
Ei automaattisesti. Itse valitset joko yksittäiset osiot tai koko levyn/levyt mitkä haluat tyhjentää. Vaihtoehtoja tyhjennystavalle on yksinkertaisesta nollankirjoituksesta moninkertaiseen satunnaisdatan kirjoittamiseen.

64.2.2009 11:22
Vincent90
Inactive

Lainaus:
Eli jos haluan myynnin yhteydessä tyhjentää vanhan koneeni kovalevyn pysyvästi, minun kannattaisi käyttää Darik's Boot And Nukea?
Ja miksei tämä Eraser-ohjelma nyt sitten käykään?

74.2.2009 17:56

Asiallisesti kirjoitettu juttu, mutta pientä tarkennusta - ei edes 35 -ylikirjoituskertaa ole varma tapa tiedoston poistamiseen(kts. Gutmannin kotisivu)

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/

Lisäksi on olemassa muitakin ylikirjoitus-ohjelmia kuin vain edellä mainitut. käytännön vinkkinä voisi vielä mainita, että käyttää yksinkertaista(1-3x) ylikirjoitusmäärää, mutta täyttää sitten kyseisen tilan suurilla tiedostoilla esim. DVD-tiedostoilla.

@Vincent90

Eraser(uusin Eraser 5.86a) ohjelmalla voit periaatteessa tehdä samat kuin Darik's Boot And Nukea, jotkut pienet eroavaisuudet ei ns. tavallista käyttäjää häiritse.

http://www.heidi.ie/

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 4.2.2009 @ 17:57

Communis Opinium Doctorum

84.2.2009 18:57

Lainaus:
Lainaus:
Eli jos haluan myynnin yhteydessä tyhjentää vanhan koneeni kovalevyn pysyvästi, minun kannattaisi käyttää Darik's Boot And Nukea?
Ja miksei tämä Eraser-ohjelma nyt sitten käykään?
Kyllä se käy, mutta tuo DBAN vaikuttaa pikaisen tutustumisen jälkeen nopeammalta ja yksinkertaisemmalta jos haluan tyhjentää koko kiintolevyn tai tietyn osion. En ole tutustunut kumpaankaan muutoin, kuin ohjeita lukaisemalla, eli käytännönkokemusta minulla ei ole.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa Näin estät puhelut ja tekstiviestit tietyistä puhelinnumeroista Androidissa ja iPhonessa (9.12.2016 11:58)
Jos WhatsAppissa estämältäsi henkilöltä alkaa tulla häirikköpuheluita ja -tekstiviestejä tai olet joutunut esimerkiksi aggressiivisen telemarkkinoinnin maalitauluksi, voi omaa arkea helpottaa ....
Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
1 kommentti
Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat (9.12.2016 08:40)
Floridalaiseen Magic Leap -kasvuyrityksen kehittämiin mixed reality -laseihin on ladattu kovia odotuksia – kenties liiankin suuria. The Informationin paljastamien tietojen mukaan Magic Leap ....
Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....

Uutisarkisto