*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Pasila-sarjan jaksot vuotivat luvattomaan nettijakeluun ennen TV-esitystä

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 31.1.2009 13:24 Kommentteja (34)

Pasila-sarjan jaksot vuotivat luvattomaan nettijakeluun ennen TV-esitystä Maailmalla useat elokuvat ja joidenkin TV-sarjojen jaksot päätyvät nettiin luvatta ennen niiden virallista ensiesitystä. Suomessa vastaavat tapahtumat ovat harvinaisempia, mutta kotimaisen animaatiosarjan Pasilan kohdalla näin on kuitenkin päässyt käymään.
TV:ssä vielä esittämättömiä jaksoja on vuotanut useille eri torrent-sivustoille, joista sarjan innokkaimmat fanit ovat jo ladanneet jaksot itselleen. Tällä hetkellä ei ole tietoa siitä, kuka jaksot on laittanut luvatta jakeluun. Pasilan vastaava tuottaja Olli Haikka kertoi kuitenkin HS:lle, että syyllinen on todennäköisesti joku toimittaja, joka sai sarjan uusia jaksoja katseltavaksi ennakkoon. "Me olemme tutkineet asiaa. Se on ainoa vaihtoehto, että joku jaksoja etukäteen saaneista toimittajista on laittanut ne nettiin" kommentoi Haikka HS:lle.

Haikkan mukaan tuotantoyhtiö Filmiteollisuus Fine ei ainakaan nykyisellään harkitse rikosilmoituksen tekemistä asiasta. Tuotantoyhtiö ei ole asiassa kuitenkaan ainoa kärsivä osapuoli, vaan ensiesitysten menetys tuo ainakin imagollisen tappion TV2:lle, jossa jaksojen ensiesityksen oli tarkoitus tapahtua. "Teemme tätä sarjaa Yleisradiolle. Siksi olisi tärkeää, että jaksojen ensiesitys olisi televisiossa" kertoi Haikka HS:lle.

Pasila näkyy TV2-kanavalla maanantaisin, ja tähän mennessä TV2 on ehtinyt esittää sarjan toisen tuotantokauden kaksi ensimmäistä jaksoa. Netistä voi kuitenkin ladata myös toisen tuotantokauden kolmannen ja viidennen jakson, joiden ensiesitys TV:ssä tapahtuu helmikuun aikana. TV:ssä tapahtuvan esityksen jälkeen jaksoja voi katsella myös Yleisradion Areena-palvelun kautta.

Vaikka sarjan luvaton nettijakelu on monien mielestä ikävä asia, sanoo sarjan käsikirjoittaja-ohjaaja Atte Järvinen olevan enemmän imarreltu kuin pettynyt. "Joku totesi minulle, että tämä taitaa olla ensimmäinen kerta Suomessa, kun jollekin tv-sarjalle käy tällä tavalla" totesi Järvinen HS:lle.

Edellinen Seuraava  

34 kommenttia

131.1.2009 13:42

jos minulta kysytään, niin tällainen vuoto sen kuin lisää sarjan katsojalukuja. ettei olisi suunniteltu koko juttu :P

231.1.2009 13:52

Tämä vuotaminen on sitä parasta promoa sarjalle. Muuten sarjan alkaminen olisi ainakin minulta mennyt täysin ohi kun en tv:tä yleensä juurikaan seuraa.

331.1.2009 14:03

Kyllähän tää varmasti katsojalukuja lisää saatan jopa itekkin katella nyt kun tiiän et alkaa.

431.1.2009 14:18

Aivan varmaan lisää katsojia haha "en katso telkkua mutta kun latasin nämä netistä niin katson myös telkusta" höpöhöpö, näkyy nuo salkkaritkin tulevan ihmisille aina ennen telkku esitystä netistä että ei kai tämä sinänsä mikään ihmetys enää ole.

531.1.2009 14:49

Lainaus:
Vaikka sarjan luvaton nettijakelu on monien mielestä ikävä asia, sanoo sarjan käsikirjoittaja-ohjaaja Atte Järvinen olevan enemmän imarreltu kuin pettynyt. "Joku totesi minulle, että tämä taitaa olla ensimmäinen kerta Suomessa, kun jollekin tv-sarjalle käy tällä tavalla" totesi Järvinen HS:lle.
Lyön vetoa, että tuo on suunniteltu juttu.

631.1.2009 14:50

Hyvä sarja, en tiedä kyllä onko vuodosta haittaa jos ei jokainen jakso päässy ulos ennen aikojaan.

731.1.2009 15:10

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti trevil:
Aivan varmaan lisää katsojia haha "en katso telkkua mutta kun latasin nämä netistä niin katson myös telkusta" höpöhöpö

ei, vaan 90% suomesta kuulee koko sarjasta vasta nyt kun tällänen "kohu-uutinen" tulee esille, joka johtaa katsojalukujen räjähdysmäiseen nousuun

831.1.2009 15:13
Edille
Inactive

omg ompa paha jos vuotaa mun mielest toi lisää katsojalukuja :D









:D

931.1.2009 15:43
Kellopeli
Inactive

Pikkusen haiskahtaa suunnitellulta jutulta :D hehehehe

1031.1.2009 16:13

No en jaksa uskoa, että olis suuniteltu. On nimittäin paljon muitakin suomalaisa sarjoja, jotka tarvitsisivat enemmän julkisuutta... Mutta oikein onnistunut sarja on kyseessä. Välillä lipsahtaa pari kirosanaa liikaa, mutta loppujen lopuksi oiken viihdyttävä sarja.

1131.1.2009 16:31

Jo on vajonnu kansa alas, ei minkäänlaista kärsivällisyyttä, vaan pakko saada kaikki ja heti, ku ei voida ees oottaa sitä viikkoa jaksojen välissä. Oli suunniteltu tai ei, en tajua kuka niitä menee lataamaan ennen tv-esitystä, kun ne areenaan tulee sen jälkeen kumminkin. Sitte harmittaa ku on kattonut kaikki jaksot kerralla ja ei nää uusia jaksoja vuoteen. Opetelkaa kärsivällisyyttä hyvät ihmiset!

1231.1.2009 16:31

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti trevil:
Aivan varmaan lisää katsojia haha "en katso telkkua mutta kun latasin nämä netistä niin katson myös telkusta" höpöhöpö

ei, vaan 90% suomesta kuulee koko sarjasta vasta nyt kun tällänen "kohu-uutinen" tulee esille, joka johtaa katsojalukujen räjähdysmäiseen nousuun
Joo, eihän tuolla ole ollut minkäänlaista suosiota vielä...

1331.1.2009 16:40

Lainaus:

Joo, eihän tuolla ole ollut minkäänlaista suosiota vielä...

no eipä mitään suurempaa

1431.1.2009 18:04

Lainaus:
Lainaus:

Joo, eihän tuolla ole ollut minkäänlaista suosiota vielä...

no eipä mitään suurempaa
mm...dvd:tä myydään edelleen kun leipää ja esim gallerian pasila yhteisössä Perustettu: 17.2.2007
Koko: 8735 jäsentä
vertaa salkkarit Perustettu: 26.12.2004
Koko: 1740 jäsentä
samaa mieltä sun kanssas että ei tuolla ole mitään kummosta sukkessia ollu.

1531.1.2009 18:15
Edille
Inactive

nojooo mistäs sitä tietää onko suunniteltu! :S

1631.1.2009 18:25

Lainaus:

mm...dvd:tä myydään edelleen kun leipää ja esim gallerian pasila yhteisössä Perustettu: 17.2.2007
Koko: 8735 jäsentä
vertaa salkkarit Perustettu: 26.12.2004
Koko: 1740 jäsentä
samaa mieltä sun kanssas että ei tuolla ole mitään kummosta sukkessia ollu.

salatut elämät yhteisössä on 13381 jäsentä....siihen lisäät ton salkkarit yhteisön niin kyllä varmasti on pasila on vähän jäljessä jos kerta haluat irc-gallerian tilastoja seurata. Vai väitätkö siis että pasilalla ei ole mitään tarvetta saada lisää katsojia vai mistä oikeastaan valitat?

1731.1.2009 20:10

Lainaus:
Lainaus:

mm...dvd:tä myydään edelleen kun leipää ja esim gallerian pasila yhteisössä Perustettu: 17.2.2007
Koko: 8735 jäsentä
vertaa salkkarit Perustettu: 26.12.2004
Koko: 1740 jäsentä
samaa mieltä sun kanssas että ei tuolla ole mitään kummosta sukkessia ollu.

salatut elämät yhteisössä on 13381 jäsentä....siihen lisäät ton salkkarit yhteisön niin kyllä varmasti on pasila on vähän jäljessä jos kerta haluat irc-gallerian tilastoja seurata. Vai väitätkö siis että pasilalla ei ole mitään tarvetta saada lisää katsojia vai mistä oikeastaan valitat?
ihan vaan ihmettelen tuota logiikkaa että lisäis katsojia tai että pasilaa ei kukana tietäis aikasemmin, ehkä etosen ja myllyrinteen kohdallla toi oli toimiva ratkaisu mut se oli tubessa.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 31.1.2009 @ 20:15

1831.1.2009 21:03

Suomi, oi sinä tekijäinoikeuksien kotisatama heti yhdysvaltojen jälkeen. Miksi teet näin?

Ps. Kohta nähdään, kun TTVK pimputtelee taas porukan ovikelloja. "huoh"

1931.1.2009 21:06

Tämähän on kaikista parasta mainosta sarjalle. Sen lisäksi, että osa porukasta näkee ne nyt etukäteen, tulee vielä kaupan päälle kaikkien lööppien juttu asiasta.

2031.1.2009 21:11

Sieltä tulee Pöysti ovelle kohta kun jaksoja lataillaan aijaijai :D

211.2.2009 10:43

Mainoskikka jolla yritetään pönkittää sarjan suosiota... Sori, ei onnistu. Vähän kuin joku vanha pieru koittaisi mainostaa uutta levyään "vuotamalla" sen ennen julkaisua imuutettavaksi. Kyllä nämä kepposet tiedetään.

221.2.2009 11:53

Tuskin tollasesta vuodosta mitään haittaa on. Ainut sarja muumien lisäksi mitä jaksaa YLEltä katella... :D

231.2.2009 12:16

Lainaus:

ihan vaan ihmettelen tuota logiikkaa että lisäis katsojia tai että pasilaa ei kukana tietäis aikasemmin, ehkä etosen ja myllyrinteen kohdallla toi oli toimiva ratkaisu mut se oli tubessa.

No tottakai tällainen mainos lisää katsojia. Ei todellakaan ole mikään supersuosittu sarja, koska sitä ei mainosteta missään, joten varmasti on hyötyä tämmösestä mainoksesta

241.2.2009 13:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Teku007:
Jo on vajonnu kansa alas

Pitäisi sanoa, että jo on sarjan tekijät vajonneet alas.

Näistä kommenteista näkee, että kyse on selvästi organisoitu puhdas mainoskikka:
Lainaus:
Atte Järvinen olevan enemmän imarreltu kuin pettynyt.

Lainaus:
"Joku totesi minulle, että tämä taitaa olla ensimmäinen kerta Suomessa"

251.2.2009 14:29

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti trevil:
Aivan varmaan lisää katsojia haha "en katso telkkua mutta kun latasin nämä netistä niin katson myös telkusta" höpöhöpö

ei, vaan 90% suomesta kuulee koko sarjasta vasta nyt kun tällänen "kohu-uutinen" tulee esille, joka johtaa katsojalukujen räjähdysmäiseen nousuun
Tuskimpa suomenkansasta 90% on afterdawnin käyttäjiä. Tämä on ja todennäköisesti tuleekin olemaan ainoa media joka tästä uutisoi.

Varsin harmillista Ylelle. Piraatteja tietysti ymmärrän, mutta vasta siinä vaiheessa kun jaksoja imetään/jaetaan niiden ensijulkaisun jälkeen. Tekijänoikeudet ovat nykyisellään niin raiskattu, että sallittakoon edes ensiesitys oikeuden haltijoille.

Tämän uutisen mainosarvoa tohdin myöskin epäillä sarjan katsottavuuden kannalta. Pasila sarjana on jo tavoittanut "maksimaalisen" katsoja kuntansa joka on jo tähän mennessä katsonut jaksot joku tv:stä tai trackerilta ladannut itselleen sopivana ajankohtana.

261.2.2009 14:36

Lainaus:
Tämä on ja todennäköisesti tuleekin olemaan ainoa media joka tästä uutisoi.


Niin ja helsingin sanomat? Iltasanomat?
Muita?
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.2.2009 @ 14:37

271.2.2009 18:23

Aivan turha sitä on warettajna kanssa vääntää tälläisistä asioista, waretus pelastaa syövältä, lisää katsojalukuja, pelastaa musiikkiteollisuuden ja mitäs muuta...niin joo drm on tarkoitettu vain kiusaamaan kuluttajaa.

281.2.2009 18:34

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti trevil:
Aivan turha sitä on warettajna kanssa vääntää tälläisistä asioista, waretus pelastaa syövältä, lisää katsojalukuja, pelastaa musiikkiteollisuuden ja mitäs muuta...niin joo drm on tarkoitettu vain kiusaamaan kuluttajaa.

taas joku vähän pihalla
Lainaus:
niin joo drm on tarkoitettu vain kiusaamaan kuluttajaa

no ei sitä tietenkään siihen ole tarkoitettu, mutta se on ainoa asia mitä drm tekee

292.2.2009 1:07

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti trevil:
Aivan turha sitä on warettajna kanssa vääntää tälläisistä asioista, waretus pelastaa syövältä, lisää katsojalukuja, pelastaa musiikkiteollisuuden ja mitäs muuta...niin joo drm on tarkoitettu vain kiusaamaan kuluttajaa.

taas joku vähän pihalla
Lainaus:
niin joo drm on tarkoitettu vain kiusaamaan kuluttajaa

no ei sitä tietenkään siihen ole tarkoitettu, mutta se on ainoa asia mitä drm tekee
Loisto perustelut!

302.2.2009 1:14

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti jusunakki:

no ei sitä tietenkään siihen ole tarkoitettu, mutta se on ainoa asia mitä drm tekee
Tuo on harvinaisen totta.

Maailmassa on vikana se, että tyhmät ihmiset ovat niin varmoja kaikesta - ja älykkäät niin epävarmoja.

Bertrand Russell

312.2.2009 2:33

Kysyisinpähän vain teiltä suurilta ja kaikkitietäviltä ihmisiltä, että MITÄ SITTEN?! Itse kuulun ainakin niihin p2p-tekniikkaa hyödyntäviin kuluttajiin, jotka mielummin lataavat kuin katsovat telkkarista. Eli siis, kenelle tästä "vuodosta" oli haittaa, varsinkin kun nyt kyse on YLE:stä?
Virallisiin, ilmoitettaviin katsojamääriinhän tuo ei varmaankaan vaikuta juuri yhtään, joten sekin voidaan sulkea pois laskuista...? Ei ymmärrä...

322.2.2009 8:59

Jos lataajilla on tv-lupa maksettu niin missä tuo sitten näkyy, paitsi että kyllä ensijulkaisu olis ihan hyvä olla tv:ssä kun sarja on Ylelle tehtykkin.

Tiedä sitten, harvoin töllöstä (saati sitten yleltä) tulee mitään niin hyvää kuin pasila.

Tämä uutinen kyllä kuulostaa mainoskikalle kieltämättä.

332.2.2009 11:00

Lainaus:

Loisto perustelut!

melko hyvin sääkin perustelit noi naurettavat väittees...

342.2.2009 19:51

Lainaus:
Lainaus:

Loisto perustelut!

melko hyvin sääkin perustelit noi naurettavat väittees...
Hei kuka sano että ne on väitteitä, esitän mielipiteitäni totuuksina.

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto