*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Yle ottaa 5.1-äänen käyttöön

Kirjoittaja Matti Vähäkainu (Google+) @ 27.1.2009 11:19 Kommentteja (17)

Yle ottaa 5.1-äänen käyttöön Kuten kerroimme muutama viikko sitten, osuvasti 5.1. kuluvaa vuotta, Yleisradio ottaa 5.1-äänen käyttöön 2. helmikuuta TV2- ja Yle Teema -kanavilla. Tilaääntä kokeillaan ensimmäisen kerran kuitenkin jo lauantaina 31. tammikuuta kun TV2 lähettää Suomen euroviisufinaalin.
Yleisradion mukaan tulevaisuudessa TV2:n ja Teeman ohjelmat lähetetään tilaäänellä aina kun on mahdollista. Mikäli ohjelma lähetetään 5.1-äänellä, niin siitä kerrotaan sekä ohjelmatiedoissa että EPG-ohjelmaoppaassa.

Kuusikanavaisen äänen optimaalista vastaanottoa ja toistoa varten digisovittimen täytyy tukea 5.1-monikanavaääntä ja käytössä täytyy olla 5.1-äänijärjestelmä, johon kuuluvat kolme etukaiutinta, kaksi takakaiutinta ja matalia taajuuksia toistava subwoofer. Valtaosa markkinoilla olevista digibokseista tukee 5.1-monikanavaääntä.

Edellinen Seuraava  

17 kommenttia

127.1.2009 11:28
Alterdu
Inactive

Oolraight !! Teräväpiirota ei tarvita kuhan on 5.1, voipi katsoa tylsiä ohjelmia hyvällä äänellä..

227.1.2009 11:55

Hienoa!

Jo oli aikakin, vielä kun parantaisivat Bitratea, että kuvan laatu olisi lähellä DVD-tasoa niin olisin todella tyytyväinen. :)

Harmi muuten, että DVD:llä olevaa kuvakulman vaihtoa ei nykyinen Digi-TV järjestelmä tue, tämähän olisi aivan mahtava esimerkiksi urheilua seuratessa, niin voisi valita mitä autoa/hiihtäjää seuraa...

327.1.2009 12:12

Hehe joo muistan kuinka Digi-TV:tä lobattiin kuluttajille juuri näillä kuvakulman vaihdoilla yms. hehkutettiin esim. kuinka voisit itse valita mitä autoa seuraat formulakisoissa jne. touteutus on ollut sitten jotain aivan muuta... Todellisuudessa olisi pitänyt siirtyä suoraan HDTV lähetyksiin, mutta eihän tässä kuluttajaa oikeasti ajateltu.

427.1.2009 12:41

Loistavaa! Tulee taatusti noita teeman leffojakin katsottua enemmän, mikäli ne tulee 5.1 äänellä. Ja ihan väkisin varmaan joutuu testaan nuo euroviisutkin vaikka sitä sontaa ei kyllä tee mieli kuunnella yhtään :)

edit:ylen sivuilla kerrotaan seuraavaa:

Lainaus:
Seuraava tilaäänilähetys on YLE Teeman sovitus Kansallisteatterin Tuntemattomasta sotilaasta lauantaina 7.2. Jatkossa tilaäänellä varustettuja ohjelmia lähetetään aina kun se on mahdollista.
... Ei lupaa hyvää.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 27.1.2009 @ 13:07

527.1.2009 13:10

Pihliksen kanssa sama ristiriita..haluaa testaa äänen laadun Euroviisujen kanssa, mutta se tulee olemaan korville kidutusta.

627.1.2009 13:26

toivottavasti muutkin kanavata seuraavat esimerkkiä...

727.1.2009 15:02

Naurettavan varovaista, ja miten niin sitä aina pitää niin jumalattomasti testata, kun monikanavaäänet toimii kuin junan vessa.

827.1.2009 15:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti mikkis1:
Naurettavan varovaista, ja miten niin sitä aina pitää niin jumalattomasti testata, kun monikanavaäänet toimii kuin junan vessa.

Vannomatta paras, loppuu se junan vessastakin vesi ja aikansa leikkii, niin tulee kaikki silmille.

927.1.2009 15:37

VIHDOINKIN!
Toivottavasti saadaan se teräväpiirto tämän kaveriksi vuonna 2306!

1027.1.2009 15:56

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti pain83:
Hehe joo muistan kuinka Digi-TV:tä lobattiin kuluttajille juuri näillä kuvakulman vaihdoilla yms. hehkutettiin esim. kuinka voisit itse valita mitä autoa seuraat formulakisoissa jne. touteutus on ollut sitten jotain aivan muuta...
Itse asiassa muutama vuosi sitten, Canal + tai jokin muu maksukanava näytti yhden kauden verran formuloita juurikin tuolla tavalla. Käytössä oli satelliitin kautta reilu/vajaa kymmenen kanavaa. Pari incar-kuvaa, pari yleiskuvaa ja pari helikopterikuvaa. Toimi ihan hyvin, vaikka sen ajan tekniikalla välillä pätkikin, ja kisan aikana satelliittiviritin piti buutata parikin kertaa. Yhdysvaltain kisassa se oli vissiin ihan ilmaiseksi kokeilussa, niin silloin tuli sitä kokeiltua. Oli kuitenkin melko kallis niin ei tullut sitä sitten hankittua.

1127.1.2009 16:31

Itse asiassa muutama vuosi sitten, Canal + tai jokin muu maksukanava näytti yhden kauden verran formuloita juurikin tuolla tavalla. Käytössä oli satelliitin kautta reilu/vajaa kymmenen kanavaa. Pari incar-kuvaa, pari yleiskuvaa ja pari helikopterikuvaa. Toimi ihan hyvin, vaikka sen ajan tekniikalla välillä pätkikin, ja kisan aikana satelliittiviritin piti buutata parikin kertaa. Yhdysvaltain kisassa se oli vissiin ihan ilmaiseksi kokeilussa, niin silloin tuli sitä kokeiltua. Oli kuitenkin melko kallis niin ei tullut sitä sitten hankittua.


Juu niin oli se USA:n GP ilmaisena ja Häkkinen oli kommentoimassa.
Mutta tuo 5.1 olisi ollut toteutavasissa jo ajat sitten satelliitin kautta. Ainoa mikä nauratti on oli ne YLEN HD Olympia lähetykset sateliitissa miksi ihmeessä ne piti lähettää MPEG2:sena niinkuin Jenkeissä kenenkään kovot ei riittäny ko sitä tallensi, bitrate oli niin saakelin suuri. Mpeg4/h264 Olisi vienyt vähemmän tilaa. No onneksi muut Canalin HD kanavat lähetetään kuitenkin Mpeg4/h264:sena pysyvät tallennetut filut ihmismäisessä koossa.

1227.1.2009 17:53

Ihan kiva, mutta harmi että vain YLE. Kiinnostaa hirveästi kytätä jotain a-studiota surroundina.

1327.1.2009 18:50

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti arcanix:
Ihan kiva, mutta harmi että vain YLE. Kiinnostaa hirveästi kytätä jotain a-studiota surroundina.
Jep. Uutisissakin kuulee nyt takakaiuttimista kameramiesten juttuja :D
Paras hyötyhän tuosta on elokuvissa ja onneksi ylen puolella ei ole niitä mainoskatkoja.

1427.1.2009 20:36

Poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 23:36

1528.1.2009 8:31

Ehkäpä YLE alkaa lähettää sitten tuoreempia leffoja (vuosilta 1995-2001), joissa on jo 5.1-äänet!

Luulenpa että monissa dokumenteissa ja musiikkiohjelmissa tuo 5.1 hyöty on suuremmassa roolissa kuin uutisten yskivät kameramiehet ja studio-ohjaajat (takakavavissa). Voihan toki olla että saadaan uutistunnareihin LFE-kanva käyttöön, jolloin koko uutistunnari-käsite saa uuden merkityksen!!

1629.1.2009 15:50

Vielä se kuva, ehkäpä vuonna 2090? Eihän yle edes lähetä mitään katsomisen arvoista!? Ainakaan mitään missä 5.1 ääni pääsisi "oikeuksiinsa".

Kyllä antenni järjestelmä ja tv-luvat alkavat olla jo vanhentuneita.. Älyäis nyt nostaa niitä laajakaistojen nopeuksia ja laajentaisivat sitä ohjelmatarjontaa sinnekkin. Vähenisi varmaan kaikki waretuskin jos saisi laadukkaita Full-HDta viedeoita katsoa jollain määrätyllä summalla.

171.2.2009 13:31

Lainaus:
Yleisradio ilmoittaa, että yhtiö peruuttaa lauantaina Suomen Eurovisiofinaalissa koettujen teknisten ongelmien vuoksi tilaäänen käyttöönoton YLE TV2 ja YLE Teema -kanavilla huomenna maanantaina.
http://www.digitoday.fi/viihde/2009/02/0...kia/20092779/66



Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 1.2.2009 @ 13:32

-All work and no internet makes sampe73 a dull boy-
Windows 7 64-bit Pro / Panosta kysymykseesi

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle Uusi suomalainen hittipeli julkaistiin myös iPhonelle (9.12.2016 10:08)
Suomalaisen Fingersoftin kehittämä Hill Climb Racing 2 -mobiilipeli on julkaistu iPhonelle ja iPadille. Peli julkaistiin Andridille jo viime viikolla. Androidilla Hill Climb Racing 2 on menestynyt ....
Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen Poikkeuksellinen päivitys Galaxy Note7:ään – Estää akun latautumisen (9.12.2016 09:37)
Kun markkinoille pääsee mahdollisesti vaarallisia laitteita, pyritään kaikki myydyt tuotteet tietysti kutsumaan takaisin. Entä jos kaikkia myytyjä laitteita ei saadakaan kerättyä takaisin, vaan ....
1 kommentti
Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat Onko maailman kuumin startup pelkkä kupla? Epäilyt Magic Leapiä kohtaan kasvavat (9.12.2016 08:40)
Floridalaiseen Magic Leap -kasvuyrityksen kehittämiin mixed reality -laseihin on ladattu kovia odotuksia – kenties liiankin suuria. The Informationin paljastamien tietojen mukaan Magic Leap ....
Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 Ubisoftin synttärikampanja jatkuu, nyt ilmaiseksi Assassin's Creed 3 (8.12.2016 19:36)
Ubisoft viettää 30. juhlavuottaan ja on juhlistanut sitä ilmaispelien avulla. Kaikkiaan seitsemän peliä on lisätty tarjolle ilmaisina latauksina yhtiön omasta Uplay-alustasta vuoden saatossa. ....
Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta Voit joutua pettymään – iPhoneen ei olekaan tulossa suurta uudistusta (8.12.2016 18:23)
Spekulointi seuraavan sukupolven iPhonen sisältämistä uusista ominaisuuksista tuntuu alkavan vuosi vuodelta aikaisemmin. Varhaisessa vaiheessa alkaneiden huhujen huono puoli on siinä, että vaikka ....

Uutisarkisto