*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Laajakaistavero tulossa Britanniaan?

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 26.1.2009 15:39 Kommentteja (9)

Laajakaistavero tulossa Britanniaan? Viime viikolla kerroimme Mansaarella tulevaisuudessa nähtävästä muutoksesta, jonka seurauksena saaren asukkaat maksavat pakollista latausmaksua, joka antaa heidän ladata netistä tekijänoikeudella suojattua musiikkia ilmaiseksi.
Nyt kuluttajille lisäkustannuksia tuova idea saattaa olla leviämässä myös Britanniaan, jos Telegraph-lehden saamat tiedot pitävät paikkaansa. Britannian viestintäministeri lordi Carter on Telegraphin mukaan miettimässä parhaillaan laajakaistaveroa, jota internet-operaattorit keräisivät jokaisesta laajakaistaliittymästä. Nämä kerätyt rahat tilitettäisiin viihdeteollisuuden edustajille, jotka omien sanojensa mukaan menettävät seuraavan viiden vuoden aikana yli miljardin punnan edestä tuloja johtuen tekijänoikeudella suojatun materiaalin luvattomasta lataamisesta.

Britanniasta löytyi viime vuoden lopulla yli 17 miljoonaa laajakaistaliittymää. Keskimäärin asukkaat maksavat laajakaistastaan 15 puntaa kuukaudessa. Miljardin punnan laskun maksattaminen laajakaista-asiakkailla viiden vuoden ajanjaksolla nostaisi kuukausimaksua keskimäärin noin yhden punnan verran, joten yksittäiselle asiakkaalle muutos ei ole taloudellisesti kovin suuri.

Laajakaistavero ei kuitenkaan tee luvattomasta lataamisesta sallittua, joten kyseessä on ainoastaan uusia menoerä kuluttajille. Tämän takia laajakaistaveron idea ei todennäköisesti saa täyttä tukea Carterilta, koska hänen tavoitteensa on saada kaikki Britannian asukkaat laajakaistayhteyden ulottuville vuoteen 2012 mennessä, ja tätä tavoitetta eivät helpota laajakaistaveron tuomat lisäkustannukset.

Britanniassa on arvioiden mukaan yli kuusi miljoonaa ihmistä, jotka lataavat tekijänoikeudella suojattua materiaalia luvatta. Suurin osa näistä lataajista on alle 24-vuotiaita.

Edellinen Seuraava  

9 kommenttia

126.1.2009 15:44

Kiva, verotusoikeus mediamafialle. Mitähän seuraavaksi?

226.1.2009 16:18

Arviot menetetyistä tuloista yli miljardi seuraavana viitenä vuotena.

On taas taidettu käyttää vanhan kunnon ajan "1xlataus = 1xosto" tyyliä.
Jos verotuksesta menee tekijänoikeus-maksuja niin samantien vaan vanhat hallitukset hajalle ja firmat johtamaan maata. Siis suoraan, ei epäsuorasti niin kuin nyt. /badsarcasm

326.1.2009 16:55

Laajakaistaveron ymmärrän, mutta silloin pitäisi lataamisen olla laillista! Kansalaiset siis maksavat veroa "musiikkiteollisuudelle", hyötymättä itse siitä mitään.

Laskeskelin, että jos pelkästään vuoden tappiot OLISIVAT miljardin, ja laajakaistankäyttäjät maksaisivat sen, hintaa tulisi ~£4,9 per kk per käyttäjä. Tuollainen korotus ja lataaminen lailliseksi, niin ei olisi paha. Varsinkaan jos miljardin tappiot laskettaisiin realistisemmin, ei vero olisi puoliakaan tuosta. Puhumattakaan viidestä vuodesta.

Hyvä Britannia :(

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 26.1.2009 @ 16:57

426.1.2009 16:58

Siis hetkinen, miten tämä nyt menikään? Maksetaan erillinen laajakaista veroa mutta minkä takia? Jotta saisin ladata luvallisia tiedostoja josta olen jo maksanut tiedostontarjoajalle joka tilittää osan summasta tekijänoikeusmafialle? Ei kun siis jotta valtio voisi tilittää se ylimääräinen vero tekijänoikeusmafialle? Äsh, ei mene jakeluun...

526.1.2009 18:16

Juu eli ensin ostan albumin kaupasta, sitten maksan mp3-soittimesta teostolle että saan kuunnella ostamaani albumia, sitten maksan teostolle että voin tallentaa ottamiani kuvia digikameralla, sitten maksan teostolle veroa kun minulla on mahdollisuus warettamiseen ja lopuksi joudun maksamaan 100 000€ korvaukset kun omistan laajakaistayhteyden ja ip:ni sattui to-järjestön lottokoneen arpomaksi lukusarjaksi.

626.1.2009 21:51

OH-HOIJAA!

Johan on aikoihin eletty. Vai että oikein verotusoikeus viihdeteollisuudelle. Mitä seuraavaksi?

Kun antaa pirulle pikkusormen se vie lopulta koko käden!

TO-MAFIAN tulisi katsoa peiliin ja miettiä mitä on viimeaikoina tullut tehtyä. Ei pidä ihmetellä vaikka kauppa ei käy, kun kaiken mailman kopiosuojauksilla ja DRM- härpäkkeillä on kiusattu maksavia asiakkaita.

726.1.2009 22:41

"Britannian viestintäministeri lordi Carter on Telegraphin mukaan miettimässä parhaillaan laajakaistaveroa, jota internet-operaattorit keräisivät jokaisesta laajakaistaliittymästä."

Ja tänään oli tämmöinen uutinen hesarissa^^ http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Lahj...a/1135243027691 Sattumaako?

826.1.2009 22:49

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 23:28

926.1.2009 22:49

poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 23:28

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Tuoreimmat uutiset

Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna Ensi-iltaelokuvat kahdessa viikossa iTunesiin? Se voi tapahtua jo ensi vuonna (19.8.2017 17:39)
Yhdysvaltalaiset elokuvastudiot ovat aloittaneet neuvottelut suurien digitaalisten elokuvavuokraamojen kanssa uutuuselokuvien tarjolle tuonnin nopeuttamiseksi. Ajatuksena on, että elokuvia voisi ....
2 kommenttia
Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti Opas: Kovalevy täynnä? Vapauta tilaa helposti (19.8.2017 12:15)
Tietokoneen tallennustila täynnä? Löydä oppaamme avulla mikä kovalevyltä vie eniten tilaa ja vapauta näin helposti ja ilmaiseksi lisää tilaa käyttöösi.
3 kommenttia
Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville Uusi älypuhelinmerkki ei flopannutkaan – Puhelin tulee nyt saataville (18.8.2017 13:35)
Toukokuun lopulla ryminällä älypuhelinmarkkinoille yrittäneen Essentialin kompurointi kesän aikana on ollut hirvittävää katsottavaa, mutta yhtiö näyttää vihdoin saanen rivinsä kuntoon ja se ....
1 kommentti
Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita Kiusallista nettideittaamista? Badoossa voi käydä videopuheluita (18.8.2017 12:57)
Aikoinaan kyseenalaisilla keinoilla käyttäjiä Facebookista kahminut deittipalvelu Badoo on lisännyt sovellukseensa mahdollisuuden käydä videopuheluita "mätsien" kesken. Ajatuksena on, että ....
iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi iPhone 5s:n tietoturvasuorittimen salausavaimet paljastui – tutkijat pääsevät koodiin käsiksi (18.8.2017 11:40)
Nimimerkkiä xerub käyttävä hakkeri väittää selvittäneensä iPhone 5s -älypuhelimen Secure Enclave -tietoturvapiirin firmwaren salausavaimen. Secure Enclave -piiri on osa älypuhelimen A7-järjestelmäpiiriä ....

Uutisarkisto