*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

Mansaarella musiikin luvaton lataaminen muuttuu lailliseksi

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 20.1.2009 14:12 Kommentteja (22)

Mansaarella musiikin luvaton lataaminen muuttuu lailliseksi Mansaarella elävien ihmisten arki poikkeamaa monella tapaa monien muiden paikkojen normaalista rutiinista. Alhaisen verotuksen lisäksi Mansaarella asuvat ihmiset nauttivat laajakaistoista, sillä saaren laajakaistapeitto on täydet 100 prosenttia.
Tekijänoikeudella suojatun sisällön luvatonta lataamista tapahtuu täten myös Mansaarella. Paikallinen hallinto on kuitenkin ratkaisemassa ongelman pakottamalla kaikki saarella asuvat ihmiset maksamaan latausmaksua, jonka turvin tekijänoikeudella suojatun musiikin lataaminen on aina sallittua saarella.

Paikallisille asukkaille uudistus ei aseta rajoituksia musiikin lataamisen osalta, joten saarelaiset voivat ladata musiikkia ilman huolia mahdollisista oikeudenkäynneistä. Saarelta kerättävät latausmaksut jaetaan suoraan musiikkiteollisuudelle, mutta toistaiseksi ei ole paljastettu sitä, millä perusteella kerätty summa jaetaan eri levy-yhtiöille ja artisteille.

Isossa-Britanniassa musiikkiteollisuuden etuja puolustavan British Phonographic Instituten (BPI) johtaja Geoff Taylor sanoi, että samaa ideaa voisi hyödyntää myös muissakin maissa. Tällöin maksun keräämisestä huolehtisivat internet-operaattorit, jotka lisäisivät maksun suoraan laajakaistayhteyden kuukausimaksuun. Taylorin uskoo kuitenkin, etteivät kaikki internet-operaattorit haluaisi mukaan kyseiseen toimintaan, jolloin asiaan pitäisi saada jonkinnäköinen lainsäädännöllinen selvyys.

Kaikkia ihmisiä ei myös välttämättä ilahduta maksun pakollisuus, jonka lisäksi musiikkilatausten vapaus haitannee esim. iTunesin tulosta.

Edellinen Seuraava  

22 kommenttia

120.1.2009 14:21

Tuo mansaarihan kuulostaa kivalta mestalta : ) Verot alhaset ja laajakaistaa jokapaikassa ja nyt saa ladatakki laillisesti. Suomeen sama homma ni hyvä, mut tän suomen päättäjät tuntien verot nousee ja tuokin maksu olis jollain ihmeellisellä perustelulla nostettu niin korkaksi ettei mitään järkeä.

220.1.2009 14:54

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Henry1979:
Tuo mansaarihan kuulostaa kivalta mestalta : ) Verot alhaset ja laajakaistaa jokapaikassa ja nyt saa ladatakki laillisesti. Suomeen sama homma ni hyvä, mut tän suomen päättäjät tuntien verot nousee ja tuokin maksu olis jollain ihmeellisellä perustelulla nostettu niin korkaksi ettei mitään järkeä.
Juuri näin. Henkka vissiin luki ajatukseni :D
Suomessa mikään ei taida olla halpaa ja hyvää oikeasti...

320.1.2009 15:04

"On lottovoitto syntyä Suomeen."

420.1.2009 15:06

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
"On lottovoitto syntyä Suomeen."
Ton sanonnan keksijä pitäs viedä saunan taakse ja ampua niskalaukaus.....

1. AMD FX-8320, radeon R9 280X, asus m5A99X EVO, 8 GB DDR3 1600 MHz, SilverStone Strider Plus 850W, crucial 250 GB SSD, Samsung 1TB SATA II, Antec 300, ruutuina BenQ 27" G2750 ja BenQ G2420hd 24"
2. Asus K551LN CORE I7 4510U - WINDOWS 8.1 64-BIT - 8 GT RAM - 500 GT HDD ( 24 GT SSD CACHE ) 15.6" FULL HD NÄYTTÖ - NVIDIA GEFORCE 840M
3. PS4 1 TB, PS3 320 GB+ PS Vita, telkkuna Samsung 40" LE40B530 Fulkkari

520.1.2009 15:36

Lainaus:
"On lottovoitto syntyä Suomeen."
Juu..u tein viikonloppuna 2 riviä lottoa!!sunnuntai aamuna tarkistin kohmelossa ja karu totuus löi kiveksille oikein kunnolla..ei yhtään numeroa oikein!!heh kai se on sitten lottovoitto syntyä suomeen tai sitten ei!!

620.1.2009 15:48

-

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 8.7.2014 @ 00:08

720.1.2009 16:16

Hyvä idea, muttei täydellinen. Suuret levy-yhtiöt ja pop-tähdet saavat rahat vaikka kaikki lataisivatkin ainoastaan malesialaista tamilimusiikkia.
Ja tämä "vero" koskettaa pelkkää musiikkia? Pian siihen pitäisi lisätä myös maksu elokuvista, tv-sarjoista, ohjelmista, kirjoista, kuvista, tekstityksistä, nuoteista jne. Tässä vaiheessa maksu on noussut jo ionosfääriin.

820.1.2009 16:45

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti uutinen:
Paikallinen hallinto on kuitenkin ratkaisemassa ongelman pakottamalla kaikki saarella asuvat ihmiset maksamaan latausmaksua, jonka turvin tekijänoikeudella suojatun musiikin lataaminen on aina sallittua saarella.
tietoa kuinka suuri tuo maksu on? joitakin euroja? kymmeniä euroja? prosentuaalinen osuus verkkomaksusta?

920.1.2009 18:29

Oonkin jo muuttohommissa :p

1020.1.2009 18:41

Lainaus:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
"On lottovoitto syntyä Suomeen."
Ton sanonnan keksijä pitäs viedä saunan taakse ja ampua niskalaukaus.....




"Half the world, nearly 3 billion people, live on less than $2 a day."

Ja te jaksatte kitistä jostain warettajien ikävästä kohtelusta. Täyttä totta tuo sanonta lottovoitosta ja Suomesta.

1120.1.2009 19:09

Lainaus:
Täyttä totta tuo sanonta lottovoitosta ja Suomesta.

Suomi on kyllä hyvä paikka kasvaa. Ilmaiset koulut ja terroristit ei edes tiedä että suomi on olemassa. Mutta heti kun on koulut käyty niin pakostikkin huomaa ettei siinä lumikasassa ole mitään järkeä istua.
Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.1.2009 @ 19:10

1220.1.2009 19:58

Tuli tästä ihan mieleen kännykkäliittymän maksut, eli maksan niin paljon kuin puhun, toisinsanoen maksat mistä lataat. Millä tuokin sitten hinnoitellaan ? 1gt warea= 10e ? Kiinteä maksu nyt ainakin olla pitäs, tosin harmi niitä kohtaan jotka eivät latailis mitään.

1320.1.2009 20:20

Lainaus:
Lainaus:
Täyttä totta tuo sanonta lottovoitosta ja Suomesta.

Suomi on kyllä hyvä paikka kasvaa. Ilmaiset koulut ja terroristit ei edes tiedä että suomi on olemassa. Mutta heti kun on koulut käyty niin pakostikkin huomaa ettei siinä lumikasassa ole mitään järkeä istua.
Niin, tuo mun eka kommentti oli vaan tällainen "lainaus". Itse olen kylä tyytyväinen, että saan Suomessa asua.

1420.1.2009 20:42

Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Täyttä totta tuo sanonta lottovoitosta ja Suomesta.

Suomi on kyllä hyvä paikka kasvaa. Ilmaiset koulut ja terroristit ei edes tiedä että suomi on olemassa. Mutta heti kun on koulut käyty niin pakostikkin huomaa ettei siinä lumikasassa ole mitään järkeä istua.
Niin, tuo mun eka kommentti oli vaan tällainen "lainaus". Itse olen kylä tyytyväinen, että saan Suomessa asua.

Henry1979:lle tuon heitin. ;)

Joskus vain pännii tuollainen, kun lintukodossa asuneet suomalaiset kynäniskanörtit valittavat surkeaa elämäänsä, vaikka ovat syntymäpaikkabingossa voittaneita ja maailman onnekkaimpien ihmisten joukossa. Katsokaa Madventuresin Kambodza-jakso, katsokaa sitten peiliin ja sanokaa miten huonosti omat asiat oikeasti ovat. Kiitos :)

1520.1.2009 20:53

Ite olisin siinä bingossa mielummin syntyny ruotsiin, norjaan tai oikeestaan ihan mihin tahansa muuhun eu maahan ku suomeen. Noo kuhan täs tutkinnon rippeet saa loppuun ni tää lähtee muualle täältä lumikasasta valittamasta ;)


1. AMD FX-8320, radeon R9 280X, asus m5A99X EVO, 8 GB DDR3 1600 MHz, SilverStone Strider Plus 850W, crucial 250 GB SSD, Samsung 1TB SATA II, Antec 300, ruutuina BenQ 27" G2750 ja BenQ G2420hd 24"
2. Asus K551LN CORE I7 4510U - WINDOWS 8.1 64-BIT - 8 GT RAM - 500 GT HDD ( 24 GT SSD CACHE ) 15.6" FULL HD NÄYTTÖ - NVIDIA GEFORCE 840M
3. PS4 1 TB, PS3 320 GB+ PS Vita, telkkuna Samsung 40" LE40B530 Fulkkari

1620.1.2009 22:52

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti 6volttia:
Olisi erittäin epäoikeudenmukaista, jos joutuisi laajakaistan yhteydessä maksamaan suoraan latausmaksua, vaikka ei yhtään biisiä lataisikaan.

Ei kai tuo sen epäoikeudellisempaa ole kuin se, että maalla asuva joutuu maksamaan 2megasesta liittymästä viisi kertaa enemmän kuin kaupungissa asuva 100megasesta =/

1720.1.2009 23:15

Mitenköhän laajakaistan hintaan lisättävä musiikin latausmaksu vaikuttaa musiikin levittämisen laillisuuteen? Saavatko mansaarelaiset myös levittää haluamiaan biisejä vertaisverkoissa, vai onko se edelleen laitonta?

Jotenkin kuvittelisin, että jos tuollainen systeemi tulisi Suomeen, levy-yhtiöt haluaisivat itse vastata levittämisestä, ja valikoima olisi samaa tasoa kuin nykyisissä ladattavan musiikin verkkokaupoissa.

1820.1.2009 23:19

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti TemeTee:
"On lottovoitto syntyä Suomeen."
..ja tarvitaan lottovoitto, että täällä pystyy elämään.

1921.1.2009 8:51

Paljonko olisi latausmaksu Suomessa? 5-20e? vai meneekö sekin päin metsiä, kun Teostolla on asiaan sanansa sanottavana...

2021.1.2009 9:01

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti FrostRose:
Paljonko olisi latausmaksu Suomessa? 5-20e? vai meneekö sekin päin metsiä, kun Teostolla on asiaan sanansa sanottavana...

Teosto voi nyt vetää oman kurkun täyteen paskaa ihan joka asiassa...
Teosto on sellanen pilipali yhtiö mitä johtaa pellet :)

Asus Rampage 3 Xtreme|Core i7 930 @ 4 GHz + NH-D14|GTX 460 Hawk SLi|6Gigs 1600MHz DDR3|60Gig Corsair SSD| Mozard TX Kotelo

2121.1.2009 9:04

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti FrostRose:
Paljonko olisi latausmaksu Suomessa? 5-20e? vai meneekö sekin päin metsiä, kun Teostolla on asiaan sanansa sanottavana...
Voisin veikata, että latausmaksu suomessa olisi televisiolupamaksu kertaa 2 ja siitä kerätyt varat käytettäisiin täysimääräisenä "nuolkaa poliitikkojen perseitä ja ottakaa kaikki shaisse vastaan mukisematta" ry:n toiminnan rahoittamiseen :D

1. AMD FX-8320, radeon R9 280X, asus m5A99X EVO, 8 GB DDR3 1600 MHz, SilverStone Strider Plus 850W, crucial 250 GB SSD, Samsung 1TB SATA II, Antec 300, ruutuina BenQ 27" G2750 ja BenQ G2420hd 24"
2. Asus K551LN CORE I7 4510U - WINDOWS 8.1 64-BIT - 8 GT RAM - 500 GT HDD ( 24 GT SSD CACHE ) 15.6" FULL HD NÄYTTÖ - NVIDIA GEFORCE 840M
3. PS4 1 TB, PS3 320 GB+ PS Vita, telkkuna Samsung 40" LE40B530 Fulkkari

2221.1.2009 11:23

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Henry1979:
Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti FrostRose:
Paljonko olisi latausmaksu Suomessa? 5-20e? vai meneekö sekin päin metsiä, kun Teostolla on asiaan sanansa sanottavana...
Voisin veikata, että latausmaksu suomessa olisi televisiolupamaksu kertaa 2 ja siitä kerätyt varat käytettäisiin täysimääräisenä "nuolkaa poliitikkojen perseitä ja ottakaa kaikki shaisse vastaan mukisematta" ry:n toiminnan rahoittamiseen :D

Joo ei ne saunaillatkaa ilmasia oo tollasille pippelin pyörittäjä järjestöille :)

Asus Rampage 3 Xtreme|Core i7 930 @ 4 GHz + NH-D14|GTX 460 Hawk SLi|6Gigs 1600MHz DDR3|60Gig Corsair SSD| Mozard TX Kotelo

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto