*
 
AfterDawn: IT-alan uutiset

RIAA-oikeuskäsittely tulee katsottavaksi nettiin

Kirjoittaja Kaarlo Räihä @ 15.1.2009 16:37 Kommentteja (19)

RIAA-oikeuskäsittely tulee katsottavaksi nettiin Viime kuussa ääniteteollisuuden etuja puolustava RIAA (Recording Industry Association of America) joutui erikoiseen tilanteeseen, kun luvattomasta tiedostonjaosta epäillyn Joel Tenenbaumin asianajajana toimiva oikeustieteen professori Charles Nesson jätti oikeudelle pyynnön, jossa haluttaisiin näyttää oikeudenkäsittely internetissä videona.
Monet oikeusoppineet uskoivat, ettei Nessonin tekemä pyyntö tuota tulosta, mutta toisin kävi, sillä tuomari Nancy Gertner antoi luvan näyttää tämän kuun 22. päivä tapahtuvan oikeusjuttuun liittyvän kuulemistilaisuuden internetissä.

RIAA vastusti Nessonin pyyntöä, jota tuomari Gertner ihmetteli suuresti, koska hänen mukaansa RIAA:n tavoite on tehdä kaikille selväksi se, että tekijänoikeudella suojatun musiikin luvaton lataaminen johtaa vaikeuksiin, jonka vuoksi RIAA on aiemmin tiedottanut oikeusjutuista ja niiden tuomioista jatkuvalla syötöllä.

Liittovaltion oikeusistuimet antavat Yhdysvalloissa todella harvoin lupia oikeuskäsittelyiden videoimiselle, joten lakiasioista pitäville ihmisille on luvassa ainutlaatuista herkkua.

RIAA syyttää Tenenbaumia seitsemän tekijänoikeudella suojatun musiikkikappaleen luvattomasta jakamisesta, ja tekijänoikeusjärjestö vaatii oikeusteitse syytetyltä 1 050 000 dollarin eli noin 800 000 euron korvauksia. Tenenbaum oli epäiltyjen rikosten tekohetkellä 17-vuotias.

Jutun varsinainen oikeudenkäynti alkaa 30. päivä maaliskuuta, mutta siellä kameroita ei nähdä.

Edellinen Seuraava  

19 kommenttia

115.1.2009 16:48

että oikein 7 kappaletta.. kas kun eivät sähkötuoliin laittaneet.

215.1.2009 16:54

SEITSEMÄN?!
?!
!?
Ei seitsemän teraa, vaan seitsemän kappaletta?
Ei oo menossa RIAA:n vaatimukset läpi...

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.1.2009 @ 16:55

315.1.2009 16:54

Aika fiksu veto. Riaa tukee tulee menettämään kasvonsa kyllä tuossa leikissä.

Mitkähän nämä seitsemän tajuttoman kallista biisiä ovat?

415.1.2009 16:58

Sikamakeeta!

Ja vielä huippujuristi puolustamassa. Jota ei ole lahjottu. Eikä mikään troijan heppa.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.1.2009 @ 16:59

515.1.2009 17:13

Sanokaa oikeesti, että kyseessä on seitsemän SADAN kappaleen tai edes seitsemän sadan MEGAN edestä tiedostoja. Koska jos meinaavat oikeasti nyhtää yli millin seitsemästä kappaleesta musiikkia, niin kyllä joutuu aika naurunalaiseksi kyseinen pulju. Vaikka vielä 700 kappaleellakaan ei välttämättä saada tuollaisia sakkoja. Toimii aika hyvin pelottelukeinona, mutta sinällään todella huvittava juttu.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 15.1.2009 @ 17:15

615.1.2009 17:13

Haluan tosi paljon nähdä tämän oikeudenkäynnin.

715.1.2009 17:50
jarppa151
Inactive

Rapakon takana on kaikki niin suurta.

815.1.2009 17:54

No mutta onhan se hyvä että nuoren miehen elämä pilataan, ennen kuin se ehtii varsinaisesti edes alkaa. ei tarvi miettiä mitä loppuelämällään tekee... täh?

915.1.2009 18:18

Ja varmastihan ilman kyseistä kaveria nämä seitsemän kappaletta ei olisi muuten tulleet jakoon, vai mitä? 800 000€ tekee muuten kappaletta kohden mukavat 114 000€. Ja jos lasketaan että kappale kestää n. 4 min niin sekuntia kohden hinnaksi jää mukavat 475 euroa.

1015.1.2009 18:58

Se on riaan maksut, elikkä jos olisi ladannut 700 kappaletta niin ois varmaa luvussa 700 numeroa :D.

1115.1.2009 21:01

Hei vi*tu oikeesti... 800 000 (siis kaheksan sataa tuhatta euroa)€ 7:stä kappaleesta. Jotain rajaa tai jtn.

ja btw. kaveri voi sanoa hyvät elämälle ja kiittää RIAA:ta siitä.

Ois muuten kiva tietää kuinka paljon tuosta vaaditusta korvaus summasta menee artisteille? 1000€ 10 000€ 100 000€ vai ei yhtään?

1215.1.2009 21:54

Lainaus:
Cameras have only been granted for the 2 p.m. Eastern, Jan. 22 hearing.
Eli 22 päivä tätä kuuta kello 21.00?

1315.1.2009 23:58

Lainaus, alkuperäisen viestin kirjoitti Massikka:
Hei vi*tu oikeesti... 800 000 (siis kaheksan sataa tuhatta euroa)€ 7:stä kappaleesta. Jotain rajaa tai jtn.

ja btw. kaveri voi sanoa hyvät elämälle ja kiittää RIAA:ta siitä.

Ois muuten kiva tietää kuinka paljon tuosta vaaditusta korvaus summasta menee artisteille? 1000€ 10 000€ 100 000€ vai ei yhtään?
Ei yhtään kaikki menee levy yhtiölle

1416.1.2009 0:05

Poistettu

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 20.11.2009 @ 23:34

1516.1.2009 0:37

Luuletteko, että Tenenbaumilla on varaa maksaa 800 000 euroa, tai luuletteko, että hän maksaa?. Vastaus molempiin EI. RIAA:n pelleily on naurettavaa, tutkikaapa RIAA:n voittamia oikeudenkäyntejä joissa on tuomittu +100 000 euroa maksettavaksi. Kukaan ei ole Usassa ikinä maksanut +100 000 euron korvauksia RIAA:lle. Jokainen voi miettiä miksi näin?. Jos olisin Usalainen nettipiraatti ja joutuisin vastaavaan tilanteeseen, en maksaisi yhtään mitään. Tekisin henkilökohtaisen konkurssin ja jatkaisin harrastusta. Usassa, kun yksityishenkilötkin voivat tehdä konkurssin yritysten tapaan. Jos olisin Suomalainen nettipiraatti, niin en taaskaan maksaisi yhtään mitään, mutta valtio joutuisi maksamaan kaiken. Toki olisin järjestellyt asiani niin etukäteen, että valtio joutuisi maksumieheksi. Opiskelijoiden, työttömien tai muuten varattomien kohdalla valtio joutuu automaattisesti maksamaan kaiken Suomessa to-rikoksissa/rikkomuksissa. Näiden "varattomien" ei edes tarvitse järjestellä mitään, vaan valtion joutuu maksamaan kaiken.

Viestiä on muokattu sen lähettämisen jälkeen. Viestiä on muokattu viimeksi 16.1.2009 @ 00:38

1616.1.2009 19:45

Tuo älytön summa suhteessa kappaleiden määrään lienee suoraan johdettu siitä kuinka paljon tyyppi on sitä jakanut. Jossainhan mainittiin paljonko RIAA tms arvostaa yhtä biisiä, jaat sitä biisiä täydellä kaistalla joku pari viikkoa niin kyllä siitä jo ihan hyvin tulee "korvaussummaa".

Meneekö se läpi oikeudessa? En usko :D

Ja tokihan biisit olisivat tulleet jakoon joka tapauksessa, mutta kun joku saadaan kiinni, sitä syytetään kaikesta.
Esim, jengi vääntää graffiteja ympäri pääkaupunkiseutua, niissä lukee "woot". Yksi randomtyyppi päättää heittää seinään "woot" ja jää kiinni, tulee aika hyvä kasa syytöksiä niskaan.

1716.1.2009 21:50

Kai siihen striimiin pitää saada nyt ainakin kymmenen eri drm tekniikkaa, rekisteröinnit, kaavakkeet sun muut sopimukset?

1822.1.2009 11:55

Kyllä olin tuolilta pudota kun luin tämän. Seitsemän!!! kappaletta! Hmm, itse maksaisin tuolla logiikalla...lasketaas... 114 000€/kappale X 10 000 kappaletta = 114 000 0000 €. Kohtuullista kai sitten. Tuo summa lienee suurempi kuin Suomen valtion budjetti?

199.2.2009 1:00
sihajaa
Inactive

enemmän kun mielenkiintoista olisi tietää, kuinka paljon kyseisen haasteen kustannukset tulee oleen kokonaisuudessaan..juristia,tuomaria,sun muuta.
ja missä viipyy nimim. teoston viisaat linnaan vaan - kommentit tähän asiaan?

Tämän uutisen kommentointi ei ole enää mahdollista.

Uutisarkisto